Historisch Archief 1877-1940
r
ti i
1
?***-*'-i£*»^ ^*
Z«.;'^i^LiiS;S«^%a^.'«-V-V -.- «W ?
P)e Groene Amsterdammer
fec_-/weckblcid voor Nederland
Kleine Ad ver tentiën
50 cent per regel
Aanbieding
vóór Woensdag 10 uur
ONDER HOOFDREDACTIE VAN A. C. JOSEPHUS J1TTA
Redacteuren: L. J. JORDAAN, F. G. SCHELTEMA EN
M. KANN. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
?
- KEIZERSGRACHT 355, AMSTERDAM - C. ~
Telefoon 37964
Postgiro 72880
Gem* Giro G. 1000
OPGERICHT IN 1877
No. 2827
ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1931
TRAM EN DEMOCRATIE
11 OEN de eerste omnibus reed door de straten
van Parijs en armen en rijken gelijkelijk, voor
eenzelfden prijs, langs een te voren vastgestelde
route, volgens e.en bepaald tijdrooster, vervoerde,
was de eerste stap gezet op den weg. die zou voeren
tot de verwezenlijking van het revolutionnaire
ideaal van de gelijkheid van alle menschen.
Duidelijker dan de geschriften van Rousseau,
dan de afkondiging van de rechten van den mensch,
zelfs dan het afbreken van de Bastille het
symbool van de ongelijkheid gedurende het
ancien régime verkondigde de omnibus aan
de burgerij de democratische leer: dat het alge
meen belang moet worden gevonden als de grootste
gemeene deeler uit de belangen van alle individuen.
De vooruitgang der techniek zou de omnibus
vervangen door de tram, de trein, de autobus en
het vliegtuig. Geen enkele overgang was zoo
scherp als die van de periode, dat enkelen gingen
te paard of per karos en de groote massa, zoo zij
al reisde, te voet, naar de periode, dat nog slechts
de zeer vermogenden gingen in hun eigen voertuig,
doch de groote massa in het voortuig voor allen:
de omnibus.
Van al deze voertuigen., die voor de massa
bestemd zijn en die aan deze bestemming hun
gebreken en deugden ontleenen, is er geen enkel,
dat in het dagelijksch leven van de bewoners
van de steden zoo duidelijk de democratie met haar
gebreken en deugden symboliseert als de tram.
Men klaagt over de lange reeksen tramwagens
in de nauwe straten van de binnenstad. Het
verkeer wordt er ernstig door belemmerd. De veilig
heid van de fietsers, de automobilisten en de
voetgangers wordt er door in gevaar gebracht.
De trams bewegen zich langs rails, die jaren
te voren de route bepalen. Men kan die route
jnoeilijk meer veranderen, wanneer zij eenmaal is
vastgelegd. , .
Het denkbeeld, dat men de trams zou kunnen
laten stoppen overal, waar een passagier zich
aanmeldt of de wagen wil verlaten, heeft men
reeds lang geleden laten varen. De tram stopt
uitsluitend aan vaste haltes. Het is zelfs niet
meer mogelijk, dat de tram wacht op passagiers,
die op een afstand door geschreeuw of door gebaren
hun wensch te kennen geven om nog mee te mogen
rijden. ?
En niettegenstaande al deze voorschriften, die
beoogen de snelheid te bevorderen waarvan elk
duidelijk een' uitvloeisel is van het democratische
beginsel, dat men de belangen der minderheid
aan "dte" dor meerderheid mc>e6^fé*i!eTl --^nlê(;t«gen-,f
'sTaïrtlfl.ë"' ~ïfe lectr i f icat ie^ïi'n ev sfJ&e^s tffeefwiïeggttii* J
van nieuwe wagens, klagen wij voortdurend, dat
onze trams veel te langzaam ry den, dat men voor
kleine afstanden even goed kan loopen. De snelheid
waarmede de tram, die ons allen vervoert, zich
voortbeweegt, wórdt voor een belangrijk deel
bepaalt, door du snelheid van den langzaamsten
passagier, die nog mee moet.
Ik heb een krankzinnige gekend, wiens psychose
zoo ernstig was, dat hij in een gesticht moest
worden opgesloten, en die in het algemeen niet
dwazer redeneerde en handelde, dan de meeste
menschen zoodat hij voor een normaal mensch
had kunnen doorgaan zoo hij niet aan de waan
voorstelling had geleden, dat alle trambestuurders
instructies hadden gekregen, om, wanneer hij met
de tram mee moest,' met opzet heel hard voorbij
te rijden, en, wanneer hij wilde t»versteken, met
opzet 'heel langzaam te rijden.
Hebben wij moderne inwoners van onze groote
steden, niet allemaal een klap van deze molen beet ?
* *
*
Onze moderne democratie streeft naar de ver
wezenlijking van het grootste geluk voor de groot
ste menigte. Om dat doel te bereiken moet zij
ingrijpen in de vrijheid van het maatschappelijk
verkeer. De maatregelen van de democratisch
gezinde overheid strekken om de vrijheid van
een klein aantal bevoorrechte individuen te be
perken, ten einde daardoor aan de groote massa
meer vrijheid. Verder strekkende bevoegdheden
en een grooter geluk te verschaffen.
Die maatregelen zullen niet alle doeltreffend
zijn, doch zelfs, wanneer het doel bereikt wordt.
springt de beperking van de vrijheid van de min
derheid duidelijker in het oog. dan de voordeelen.
die aan de meerderheid toevallen Al zou het
alleen maar zijn, omdat, wat er aan rechten en
goederen beschikbaar komt, over een veel
gruoter aantal moet worden omgeslagen, dan waarvan
die rechten en goederen afkomstig zijn. Nog
afgezien van het feit, dat de organen, die met die
uiterst moeilijke distributie belast zijn. op hun
beurt de beschikbare hoeveelheid rechten en
goederen beperken, omdat z\j niet voor niets
werken en een bureaucratische administratie
scheppen'.
Het gevolg van dat alles is.i dat de individuen,
die door die democratisch gezinde overheid ge
administreerd worden, klagen, dat de vrijheid
steeds geringer wordt, dat alles langzaam gaat en
niet zoo goed als zij venvacht hadden.
Het onderwijs wordt ingesteld op den zwaksten
leerling, de strafbepalingen richten zich op de
grootste zondaars, de belastingwetten baseeren
zich niet op de eerlijkheid van den belasting
betaler, doch op zijn neiging om met zijn aangifte
te knoeien.
Steeds luider klinkt in het koor der klachten
over onze moderne democratie het geluid, dat
vroeger de vrijheid veel grooter was.
'*.?*?
Ten aanzien van n zeer karakteristiek punt
staat de directeur van een modern trambedrij f
voor dezelfde moeilijkheid, als de overheid, die
een moderne democratische gemeenschap bestuurt.
Dat is het probleem, hoe het personeel moet worden
bezoldigd.
Een trambedrij f bestaat niet in de eerste plaats
voor zijn personeel, een democratie niet voorna
melijk ten behoeve van haar ambtenaren. Toch
worden de directeurs van de tram en de
demo«BftrtfaQhe Ojv^jrJiéid?«oortd»v<nd?gepreste? in de
"Sefstë^plaats *ftÖft*"1|>ersoneel ?? ^ettig»«te?«<JéHeir"cnr ?
aan de ,belangen van dat personeel de. voorrang
toe te kennen boven de belangen van het publiek.
Menige directie van een tram komt in de ver
leiding het slachtoffer te worden van de ver
derfelijke theorie, die onlangs door den
Ainsterdamschen wethouder Ivropman werd verkondigd,
dat men het loon van zijn personeel moet vast
stellen zonder rekening te houden met wat voor
soortgelijken arbeid in het Vrije maatschappelijk
verkeer wordt betaald, en uitsluitend door te
letten op de behoeften van dat personeel.
Aangezien die, behoeften wisselen met de tijden
en met de welvaart en de behoeften van de meeste
menschen in den regel worden bepaald door hun
buren, kennissen en vrienden, die het ben beetje
beter hebben, schept de maatstaf van het loon,
gebaseerd op de behoefte, een voortdurende prikkel
tot loonsverhooging.
INHOUD:
1. Mr. A. C. Josephus Jitta, Tram en Democratie.
2. Heriry Asselin, Oorsprong van den Wereldoorlog.
3. Joh. Braakensiek, Tegen de crisis Otto van
Tussenbroek, Toegepaste Kunst Wybo Meyer,
Een cijferboekje.
4. M., Lunapark, teeken. Harmsen van Beek.
5. J. S. Carmiggelt, Muziek en Muziekpoliliek.
L. J. Jordaan, Vacantie t'jji.
6. Albert Heiman, Vijf brooden en twee visschen.
7. Dr. P. van Olst, Meteoorsieenen Mr. Frans
Coenen, Kroniek.
9. Jos. W. de Gruyter, Ethnngrafie.
10?11. A E. van den Tol, Een idealistisch project.
12. Lou Lichtveld, Pola \'egri en Mariene Dietrich
Mr. E. Elias, Boekbespreking.
13 Mr. H. Scholte, Zomertooneel.
14. Prof. Dr. W. Martin, Boekbespreking.
15. C. A. Klaasse, Periculum in Mora.
17. B. A. van Cleeff, Lüneburger-Heide.
18. W. van Zwolle, De wereldgeschiedenis in vijftien
jaartallen Naar de Pootstreek.
19. Alida Zevenboom, Croquante Croquetjes Uit
het Kladschrift van Jantje.
20. Letterraadsel Cliarivarius, C/tanVana,
Omslag: Spelproblemen.
Bijvoegsel: Joh. Braakensiek. Brüning op zoek naar
credieten.
Viooltjes
Voortreffelijke
chocolade in den
vorm van viooltjes.
Een specialiteit.
RINGERS
Let op den naam /
Men kan het tarief van een dubbeltje, dat de .
meeste trams kosten, moeilijk verhoogen. Doch
die honderdduizenden en mülioenen dubbeltjes
vormen de eenigste inkomst van het trambedrijf.
Uit al die dubbeltjes moeten alle uitgaven.' waarvan
in den regel de loonen van het personeel de voor
naamste post vormen, worden betaald.
Deze 'simpele factoren -vormen het moeilijkste
probleem, waarvoor de tramdivecteur en, de
democratische overheid gesteld zijn. Zij moeten
hun personeel behoorlijk bezoldigen, doch in de
eerste plaats letten op het belang van het publiek..
Niet alleen het personeel, maar ook het publiek.
is maar al te licht geneigd de moeilijkheid van dat
probleem te onderschatten.
* *
? * . .- ?
Wij allen, inwoners van de steden, maken dage
lijks gebruik van de tram. Wij klagen vaker over
haar gebreken, dan dat wij haar deugden prijzen.
De vreemdeling, die onze gesprekken zou hooren
en de ingezonden stukken in* onze .kranten, zou
lezen, moet wel tot de conclusie konten, dat
wij verstandig zouden handelen door die tram. die
zooveel ernstige gebreken vertoont, af te schaffen.
indiewmcn data«u doen, zou iedereen
*nt- -
dekking komen, dat db" voor de ^ hand liggende
gebreken worden gecompenseerd door deugden.
waarvan wij ons geen rekenschap hadden gegeven.
Zoo is het ook met de democratie. Haar gebreken
liggen voor de hand, doch haar deugden zullen
degenen, die haar eritiseeren eerst leeren beseffen,
wanneer het te laat is.
Ik beweer niet, dat onze tram en onze democratie
volmaakt zijn, of boven onze critiek verheven.
De gebreken van onze train en onze democratie
zie ik even goed als iedereen. Zij liggen voor de
hand.
Om tot een juiste waardeering te geraken,
moet men zich rekenschap geven van de deugden,
die verborgen zijn. En dan zal blijken, dat de
deugden de gebreken overtreffen. Tout savoir c 'est
tout pardonner.
A. C. JOSEPIIUS JITTA
i
T.