Historisch Archief 1877-1940
V' ?(
l l
A
h
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 AUGUSTUS 1931
No. 2827
r"| ET nieuwste park dat Amsterdam bezit heeft
een andere strekking dan het Vondel-,
Ooster
of Westerpark. De laatste zijn bestemd voor hen,
wier resteerende of ontkiemende levensvreugde
t
gevoed kan worden met een buurpraatje op een
bank, witte zwanen, een hoepel en een bal. Om
streeks den tijd dat deze parkbezoekers 's avonds
de oogen sluiten, worden ook de hekken gesloten.
Zooals de naam kan aanduiden is het Lunapark
om geopend te worden op het tijdstip dat de andere
buiten gebruik worden gesteld.
Teekeningen voor de Groef ie Amster
dammer" door Harmsen van Beek
* *
Dit park bij maanlicht blijkt in een dringende
behoefte te vooi-zien van alle Amsterdammers,
wier leeftijd varieert tusschen die van de
categorien, waarvoor de andere bestemd zijn.
Nadat zij hun behoefte aan dringen, bij
den ingang, ruimschoots" hebben
botgevierd, vallen zij uitgehongerd aan op stoom
caroussel. luchtschommel, cake walk en
ander lang ontbeerde kost. De kost koste
wat kost; A" rouw T,u na laat zich haar ver
leidingen goed betalen. De geadverteerde
spreuk ..allos kost een dubbeltje" blijkt
gebaseerd te zijn op een gemeenschappelijk
ondernomen handelwijze dezer kooplieden
in rythme en lawaai, waarbij zij de winst
uit de kortheid der ritten moeten halen.
Eerder dan in duurdere draai- en
zwaaigelegenheden vroeger gebruikelijk was, ont
vangt men de por van de ophalende juffer,
als teeken dat de nieuwe rit begonnen is. Anders
zoudt ge het niet hebben bemerkt dat het ding
stil staat. Als ge ten minste de goede
kennisvierder zijt of liever als de partnerin van de juiste
kwaliteit is. Want kcrmisvieren wordt veelal
koppelsgewijze ondernomen, waarna men zich
aansluit bij andere paren. Maar ook groepsgewijze
valt het vermaak te waardeeren.
Voor bridge en dansclubs is het een zeer aan
te bevelen doel van potverteren. Men behoeft
elkaar en zich zelf geen oogenblik te vervelen
en er zijn vele schiet- en werptenten om elkaar
complimentjes te geven of de loef af te steken.
De Amsterdammers die sinds het Ainstelveld en
de Entos niet in de gelegenheid zijn geweest in
Laren, Weenen of Coney Island de ontwikkeling
der kermisti'chniek te volgen, zullen hun oogen en
hun ledematen"*niet kunnen gelooven bij het
bezoekenJvanJCocktaii enjandere^paleizen, waarin
met hun vaardigheid en waardigheid gespot wordt
op een wyze welke niemand het in zijn hoofd zou
moeten halen hem honderdvoudig verzacht aan te
doen. Een gansch onwillekeurige natrilling van een
duw die in de achterste gelederen ontstaan is.
brengt de man die zich vooraan in de file voor het
loket van de Lunaterreinen bevindt tot de razernij
en hij wendt zich om, om dat betaald te zetten.
Nog geen half uur later betaalt 'hij gewillig oni
onder hoongelach gebeukt, geschopt, gekneusd te
worden.
te laten ontrukken, waarvoor ge allerhande ge
waarwordingen kunt deelachtig worden, die ge
van verre als scheepsromp meent te hebben waar
genomen. Andere voortschrijdingen van de techniek
zijn vast te stellen in inrichtingen waar ge getond,
gerold, geschaafd, gezwaaid of bespoten kunt
worden; bij onbestuurbare auto's; bij een
zweefgetouw, waar de toeschouwers die naar boven
blikken, hemelsche gevoelens bekomen.
De traditioneele lachspiegeldoolhof is thans ge
combineerd met een buffet, waar tegen separate
betaling, voor hen die na deze zelfbespiegeling nog
lust mochten gevoelen om te weten wat er verder
van ze terecht zal komen, enveloppen met toe
komstvoorspellingen beschikbaar zijn; voor de
anderen bier, van even goede kwaliteit als de
voorspelling.
In Lxinaparkhcrstellingsoorden kan het
evenwicht hersteld worden, dat in de
bewegelijke gelegenheden geschokt is ge
worden; in de poffertjeskraam, waar de
gordijntjes tv doorzichtig zijn om liet.
evenwicht andermaal kwijt te raken,
waar deshalve nasmeulende 1niuklusten\<'1P
He tusschensohotjes worden gekoeld;' in
bier en broodjes vloesch en
wafclctablis
sementen en op een binten terras waar gp
rustig temidden der kermisgolvcn en gera
niums kunt zitten.
Formidabele autobussen brengen u naai
de tramgrens van de stad. ergens bij
spoorwegboomen. terug. U en mij en onze
soortgenooten; goed en goedkoop. De bussen van
de (Jemeente daarentegen goedkooper en slecht.
Sommigen loopen, herinneren zich de romantisch^
reputatie van den Diomerdijk en de Kruislaan,
waar men vroeger de kennismaking van de
stoomcaroussel voortzette.
* #
*
Om gegadigden een vergeef schen loop te besparen:
de Diemerdijk is als zoodanig onbruikbaar gewor
den. Offer van het moderne verkeer....
a'V.'.
'%:,*?
, Voor zelf-analyse is hier een groot arbeidsveld.
Met meded oogen, met ontzetting, met moédelooze
machteloosheid dat ge niet te hulp kunt snellen,
staart ge naar den scheepsramp, die zich tusschen
de touwen van de Cocktail afspeelt. Misschien zijt
ge'nuchterling en praat ge u zelf in, dat ge zoo gek
niet zult zijn om daar in te gaan. Om het even l
eenige minuten later dringt ge mee, om u door een
jonge dame met madonnablik in haar oogen en
commercieele woorden in haar mond een dubbeltje
No. 2827
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 AUGUSTUS 1931
Moderne Muziek
en Muziekpolitiek
door J. S. Carmiggelt
DE hedendaagsche muziek is een zaak van
strijd, eerder dan van contemplatie. De
acceptatie van de nieuwe vormgeving der nieuwe
idee eischt de overwinning der geestelijke traag
heid van een geslacht. De beteekenis van de
muziekpolitiek neemt in zulke perioden afme
tingen aan, die meer dan eens een bedreiging voor
de gezonde uitgroei der aanwezige kiemen vormen.
Zoo kan een reactionnair beleid van belangrijke
muziek instellingen een ernstige weerstand zijn,
doch ook aan de positieve zijde van de barricade
dreigen, wat dit betreft, gevaren.
Onder degenen, met een open oor voor de
nieuwe muziektaal, zullen er weinigen zijn, die de
beteekenis van Willem Pijper als componist niet
zeer hoog stellen. Dit is een zuiver artistieke
kwestie, die uiteraard geen partijstelling toelaat.
Het muziekpolitieke vraagstuk gaat in dezen
slechts een rol spelen, wanneer men zich gaat
afvragen, hoe de artistieke beteekenis van Pijper
in dienst kan worden gesteld van den strijd om de
erkenning van de nieuwe muziek.
Er zijn er die meenen, dat daarom de opvattin
gen, werken en persoon van Pijper op alle plaatsen
waar vraagstukken van hedendaagsche muziek ter
sprake komen, desnoods ten koste van andere
(eventueel tegengestelde) opvattingen, werken en
personen, als de eenig juiste naar voren moeten
worden gebracht. Zij willen den strijd voor de
nieuwe muziek niet verzwakken door van onder
ling verschil van meening in het kamp harer
apologeten naar buiten te doen blijken. Daarom lijkt
het hen voor de zaak van de nieuwe muziek nood
zakelijk vóór alles een eenheidsfront tegenover de
reactie te handhaven. Een op sociaal-politiek ge
bied bekend en beproefd principe, waarvoor zeer
veel te zeggen valt. Een belangrijke voorwaarde ?
is echter m.i., dat binnen het kamp, dat met een
eenheidsfront naar buiten optreedt, een gezonde
democratie heerscht. En deze vooi-waarde is in
de Pijpergroep" niet vervuld. In plaats van
democratie heerscht daar een Pijperdïctatuur. Gij
zult geen andere goden voor mijn aangezicht
hebben" is een stilzwijgende overeenkomst tus
schen Pijper en zijn profeten. Ook hier doet zich
het conflict tusschen het artistieke en het poli
tieke aspect der dingen weer pijnlyk voelen.
Artistiek gesproken spreekt het van zelf, dat
de componist Pijper, met uitsluiting van alle
andere, in de onfeilbare juistheid van zijn gekozen
normen gelooft. De fanatieke eenzijdigheid is
inhaerent aan elke innovatie (denkt aan Debussy's
en Berlioz's critisch werk) en objectiviteit is gelijk
aan steriliteit, maar wanneer de zuiver per
soonlijke zienswijze van zoo'n innovator als een
soort partijprogram een wapen wordt in den
muziekpolitieken strijd en gehanteerd wordt door
adepten, die de adequate creatieve potentie missen,
dan kan dat tot ernstige misstanden leiden.
Wanneer zoo'n groep zich monopolie heeft weten
te verwerven van elke voorlichting van het buiten
land inzake de hedendaagsche muziek in Neder
land en de officieele erkenning der kwaliteiten
van Pijper deze in de oogen van critieklooze
buitenstaanders een meer dan evenredige autoriteit
verschaft, dan wordt de verantwoordelijkheid
grooter dan dat zij, door een, op eenzijdige sub
jectiviteit gebaseerde, groep, zonder gevaar voor
.djg muziekcultureele belangen van ons land kan
!V«iaJen. gedragen. Personen en stroomingen drei
gen stelselmatig to worden veronachtzaamd en
tegengewerkt. (Denkt aan de antithese: Brahms
Bruckner). De publieke opinie dreigt ten aanzien
van, uit een ander muziekbesef voortkomende,
Ktroomingen~ongunstig te worden beinvloed en de
vreugde om de groeiende^waardeering^van een
V.^OSSEM
VACANTIE 1931
Teekening voor yyde Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Goddank! Eindelijk buiten het gewoel des levens.
we rustig over de crisis praten!"
nu kunnen
belangrijk hedendaagsch kunstenaar blijkt door
een aantal zorgwekkende nadeelen te moeten
worden getemperd.
Paul P. Sanders schrijft in het Juli-nummer
van De Muziek" een opstel getiteld: Mo
derne Muziek en Dilettantisme", hetwelk gelezen
na het bovenstaande overwogen te hebben, een
zeer helder licht werpt op de muziekpolitieke
toestanden in ons land. De zeer lezenswaardige
opmerkingen over dilettantisme worden n.l.
plotseling in verband gebracht met de
Xederlandsche Vereeniging voor Hedendaagsche Muziek.
Een wijze van betoogen, die mij doet denken aan
den student, die brieven aan zijn oom steeds placht
aan. te vangen met eenige bladzijden vriendelijke
informaties naar den gezondheidstoestand van
de huisgenooten, terwijl de hoofdimpuls pas op
de laatste bladzijde bleek; Kunt U mij vijfen
twintig pop leenen?" Als bewijsmateriaal meent
de heer Sanders voldoende te hebben aan hetzelfde
materiaal, dat de impressario'a (zij het dan in
averechtsche zin) gebruiken, n.l. losse citaten
uit courantenrecensies. Niet omdat de menschen
die aan het streven der vereeniging hun krachten
geven (Ruyneman, Lichtveld, Badings,
Vredenburg, Glastra van Loon, e.d.) zulke impotente
lieden zijn, maar eenvoudig omdat hier onaf
hankelijk, op eigen initiatief zonder het fiat van
den grooten man aan de zaak der nieuwe muziek
wordt gewerkt, wordt hier gesproken van dilet
tantisme.
Dat in dit verband de vereeniging?Kunst in
intiemen Kring", welke zich ten doel stelt jonge
reproductieve kunstenaars vooruit te helpen,
wordt genoemd pleit niet voor de nauwgezetheid,
waarmee do heer Sanders de kwestie, waarover
hij den staf meent te moeten breken, heeft be
studeerd. Internationale uitwissëlingsconcerten
zonder de inmenging van de Nederlandsche Sectie
van de International Society for Contemporary
Music zijn volgens den heer Sanders iets ongerijmds.
Echter zoolang de I.S.C.M. bestaat werd door de
Nederlandsche Sectie nog nooit iets van den aard
der Muzieklyceumconcerten en de hier bedoelde
Nederlandsen- Oostenrij ksche uitwisselingsconcer
ten ondernomen. v
Ten'slötte is het artikel van den heer Sanders
geheel en al negatief en als zoodanig waardeloos
voor de zaak, welke hij pretendeert voor te staan.
Want belangrijker dan de ongemotiveerde klei
neering van het streven van ernstig willende kun
stenaars is dit streven zelf, ook al betreft het on
bevoegden", in de in bovenstaande zin
geinterpreteerde beteekenis van het woord.
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER GEBUNGS HAARLEM