Historisch Archief 1877-1940
. .t.ws' uut*'
«v-.
Wijdeveld9s Internationale Werkgemeenschap
.Wmr een internationale
icerkgemeenscJiap, een plan niet 10
illustraties door H. Th. Wij
develd. Uitff. C. A. Mees,
Santpoort, 1031.
Dit boekje kwam mij . in handen
vergezeld van een ietwat schampere
opmerking over het idealisme" in het
algemeen en dat van Wijdeveld in
het bijzonder. Hoezeer men zulk een
ironie en schamperheid veelal ook
kan waardeeren als uitingen van een
rechtschapenheid en een werkelijk
heidszin, die de frase en de
Gefühlsduselei" haat, toch moet men
andei-zijds constateeren, dat het hier
mede den menschen en met name onze
vaderlandsche kunstenaars niet ge
makkelijk wordt gemaakt!. ... Hou
den zij zich bij voortduring angst
vallig aan de realiteit" en aan het
eerlijke, maar dikwijls ook kleine"
werk dat direct uit
gaat en terugkeert
tot de praktijk des
dagelijkschen le
vens, dan verwijt
men hun gebrek
aan fantasie; ne
men zij daarentegen
eens een vrijer
vlucht in het rijk
der verbeelding
dan krijgen zij aan
stonds
denigreerende opmerkingen als
bovenbedoeld te
hooren!
Intusschen heeft
iedere kunstenaar.
bijwijze van psychische hygiëne, zulk
een vrijer vlucht bij tijden noodig.
Hij moet zich. zoo nu en dan eens
kunnen laten gaan. wég van de directe
eischen der praktijk, zij het dan ook
allerminst (want het omgekeerde is
BOEKBESPREKING DOOR A. E. v. d. TOL
veeleer waar!) van de verzuive.nl ' goed recht te bepleiten van een
derinhaercntc eischen daarvan, (fün hem,
ook den architect! ? zulk een
vlucht, als zij tenminste niet tot
gewoonte dreigt te, worden, een drei
ging overigens, waaraan Wijdeveld
inderdaad niet geheel ontkomt!.'...
Berlage ontwierp aldus, bijwijze
van geestelijke vacantie. indertijd zijn
Pantheon der Menschheid". Wijdeveld
laat ons dit keer doormiddel van een
dergelijke vacantie, waar hij misschien
minder dan zijn groote collega recht"
op heeft, met de plannen voor het
gebouw van een Internationale Werk- , landschap (dat men zich dan.
gemeenschap kennis maken.... Het Wijdeveld, als voorhanden en als
laatste heeft waarschijnlijk even wei- reëel gegeven kan denken), buiten
nog kans zich te verstoffelijken als en behalve de ideale beheersen ing van
het eerste. Waarschijnlijk ook het materiaal en de techniek in hun
al leest men bijv. onder de foto van < puursten vorm, trachten zal te
volhet Hollandsen waterlandschap, waar- doen aan die geheime verlangens in
in het gebouw gedacht wordt, Het
hier volgend project (er is cok nog
een voorstudie) is een ontwerp dat
voor uitvoering gereed is en in Neder
gelijk project dat. alhoewel dan
idealistisch", wel degelijk rekent en
schept met de modernste materialen
en technische' constructue-methoden
in hun zuïversten, meest idealen
staat en zich ten doel stelt het tehuis,
de woning, eveneens in haar
zuiversten, meest idealen staat, want zóó
toch kan men een gebouw voor een
werkgemeenschap op geestelijke basis
in vol contact met het leven" noemen.
En dat daarenboven, terwijl het zich
ook al weer idealiter aanpast aan het
vrucht. Maar weet, dat uw taak wordt
aangevuld door anderen; ook zij zijn
noodig, omdat de
strijd van de ziel
der menschheïd
met het verstand
alleen kan eindigen
in die heerlijke
synthese die Har
monie heet, dat is
Cultuur. dat is
een hoopvolle toe
komst, een Beel
dend Bereiken".
Xog eens: ik laat
hier in het midden
in hoeverre Wijde
veld met dit project
aan dit beeldend
bereiken" is toe*
gekomen, in hoererre hij zichzelf hier
mede als ..de meester, den kunstenaar"
doet kennen.
In alle geval echter werd ons
hier een voorbeeld, dat kan trekken
en wekken, gegeven van de wijze
waarop een incxlerii architect, terwijl
hij alle consequenties van de moderne
techniek aanvaardt, toch boven deze
techniek in haar
geestelijk-niveleerende werking, kan uitstreven in een
kunst, die, in tegenstelling met de
zgn. ..ingenieurs-kunst", dien naam
mag dragen, omdat zij wederom een
evenwicht vond tusschen d-'ze twee
noodzakelijke elementen in iedere kunst.
dus ook in iedere tirchiter1\i\ir: ..dienen
de junctie in vrij .11 iel."
Xleuwo nittenven
L. Huizinga, Hoofd der Christelijke
School te Warffum. gaf bij W. II.
Thieme et Cie te Zutphen eon bundel
Taaioef en inflen voor de Christelijke
School uit, dat van een goeden kijk
getuigt op de behoeften van de
schooljeugd.
land zal worden uitgevoerd". Ook al
verneemt men tevens, uit een soort
Programma: Wij willen (het is hier
niet eens meer zullen l) een gebouw
oprichten..,.
Wij willen daar met vele jongeren.
ons, die wij gevoel voor verhouding,
kleur en rhythme noemen en die altijd
een persoonlijk accent aan ons werk
geven, een accent dat door uitzonder
lijke juistheid van aanvoelen, kennen
en kunnen ons den meester, den
kunstenaar doet .ontdekken", Den
kunstenaar, in tegenstelling tot den
ingenieur en uitvinder zonder meer,
wordt door Wijdeveld in een voor
onder leiding, of naar vrije inzichten, treffelijke, beknopte Inleiding
tegenwerken voor de nieuwe levensopvat
tingen en de moderne kunsten,"
(hetover de analytici, de constructivisten
en verwerpers van alles wat kunst"
welk aan vaagheid niets te wensche%i<-y,'il heeten" in bescherming genomen.
overlaat!)
Ik wil hier niet gaan uiteenzetten
in hoeverre ik Wijdeveld's idealistisch
project geslaagd acht; of gaan pogen
het naar kunstzinnige maatstaf te
meten. Ik wensch dit keer slechts hef/
Noodig zijt gij", roept hij deze
laatste.n tenslotte toe, ,.noodig zijt gij
die constructie en collectief-bouwen
laat voorgaan, het onpersoonlijke stelt
boven het individueele, want uw
arbeid is het ontbolsteren eener nieuwe