Historisch Archief 1877-1940
?***" .'*?«?* laaLkuTq-.-.
GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 AUGUSTUS /p.?/
A/0.
V
T
?*'.. ?
JT
-Iv»
Boekbespreking
door Prof. Dr. W. Martin
Het twaalfde deel van R. van
Marie1» Standaardwerk over
de Italiaansche SchHderkttnst.
Het groote. boekwerk van Dr.
Raimond van Marie, dat bij Martinus
Nijhoff te 's-Gravenhage verschijnt
onder den titel the Development of
the Italian Schools of Painting",
telt thans een dozijn doelen. In uit
voering zijn ze alle gelijk: uitnemende
afbeeldingen, mooi papier, duidelijke
smaakvolle letter. Maar de wij/.e
van bewerking der stof? Zou het
schrijven van telkens maar weer
nieuwe beschouwingen t) ver de ont
wikkeling van schilders in verband
met hun tijd en m t a u'ere kunstenaars
niet op den duur een schematische
vervlakking en afstomping ten ge
volge hebben? Wij hebben d t wel
eens gevreesd, maar onzu vrees is
nooit bewaarheid. Integendeel, ieder
nieuw verschijnend deel treft ons
opnieuw door zijn fleurigheid en door
den eigen l- ijk dien de schrijver heeft
op de resultaten van de onderzoe
kingen der honderden kunstgeleerden,
wier werk hij heeft te kennen om den
stand der wetenschap te kunnen na
gaan.
Ook ia dit twaalfde deel is weer
zijn scherpe blik, zijn zuiver oordeel
waarlijk verfrisschend.
* *
In dit deel bespreekt van Marie
Botticelli en diens school, Filippino
Lippi, Jacopo del Sellajo, en
Kaffaellino del Garbo. Reeds dadelijk in den
aanhef treft de juiste karakteristiek
van den grooten Florentijnschen ma
cenas Lorenzo il Mainifico, voorwien
Botticelli zoo lang heeft gewerkt. In
zijn schitterende eigenschappen en in
zijn fouten wórdt de hoerscher olis
geschetst. Tusschen hem en den
boetprediker Savonarola wordt de
ververschijning van Botticelli geplaatst
en op meesterlijke wijze zet de schrijver
het conflict uiteen, waarin Botticelli
innerlijk nioet zijn geraakt. IJ ij, de
schilder van heidensche onderwerpen,
van vrouwelijk naakt en van de
portretten der door de Medici ge
vierde dames (welk we k toch stellig
behoorde tot de . ategorie van hetgeen
Savonarola's aanhangers in vlammen
deden opgaan) we d een vurig aanhan
ger van den bóetprediker. Dit verlamd *
gedurende de laatste 15 jaren van zijn
leven (1495?1510) zijn activ teit als
kunstenaar en het weinige wat hij
nog maakt?, voordat hij op 06-jarigen
leeftijd stierf, staat, op n uitzon
dering na, in kwaliteit beneden zijn
vroeger werk. Veel liet hij aan helpers
over. Van Marie schetst hem dan als
ontmoedigd, als iemand, die zich ver
loren waant te midden van het tu
mult rondom hem. Een sensitieve
natuur, een groot idealisme en een
sterke sentimentaliteit waren in hem
gecombineerd mét een gemis aan de
noodige kracht om uit liet conflict te
geraken:
Evenwel en hierop wijst van
Marie ten slotte terecht bovenal
was en bleef hij in de eerste plaats <
de gemakkelijk werkende en tech
nisch geestdriftige schilder, die, zoo
dra iets zich leende tot het uitdrukken
van schoonheid, een meesterwerk tot
stand bracht, waarvan de 'schoonheid
boven het onderwerp stond. Slechts
in wankelende stemmingen als de
bovenbedoelde is hij hierin soms
tekort geschoten. ,. ,
Na dit inleiden l hoofdstuk behandelt
van Marie zeer uitvoerig het leven
en de kunst van Botticelli. Van de
geweldige literatuur over dezen mees
ter vermeldt hij alles wat de moeite
waard is, daarbij zeer terecht weg
latend het vele oppervlakkige en al
te populaire, wat over dezen meester
op papier is gebracht. De schrijver
bespreekt de groote verdiensten van
de monografie, meer dan twintig
jaar geleden door Herbert P. Ilorne
aan den grooten Florentijn gewijd,
een boek dat hij terecht een meester
werk van kunstkritiek noemt. In de
tweede plaats wijst hij op de bijzondere
beteekenis van het boek, dat aan
Botticelli kort geleden gewijd is door
den Japanschen hoogleeraar Yukio
Yashiro, wiens intuïtie en
schoonheidszin hij prijst.
Hetgeen van Marie in dit handboek
over Botticelli schrijft, heeft onze
bewondering niets slechts omdat het,
gelijk voor een handboek noodzakelijk
is, algeheel op de hoogte is van den
stand der Botticclli-Forschung" en
dus uit een oogpunt van informatie
opperbest aan het doel beantwoordt,
maar tevens omdat het nader tot
den meester brengt zonder de in
kunsthistoris ! e literatuur A aak zoo
hinderlijke franje van hoogdravend
esthetisch gejubel. Van bijzondere
beteekenis is hierbij wederom, gelijk
in vorige doelen, het illustratief ma
teriaal, liet is met zeer veel overleg ge
kozen, me i vindt e;- naast het bekende
ook een keus uit het minder bekende
en men vindt er details in (bijv. den
:Pauw uit de Adoratie der National
(«allery en de bloemen uit de Prima
Vera) die kanten van Botticelli's
talent doen zien, die aan menigeu be
schouwer zijner werken plegen te <
r.tstiapi e i. Van de Prima Vera worden
niet minder dan tien details gegeven.
Men kan hiervoor den schrijver en
den uitgever -?niet dankbaar genoeg
zijn.
Ook ettelijke teekeningen zijn af
gebeeld, waaronder verscheidene zijner
gevoelige Dante-illustratics.
Na Botticelli wordt in een af
zonderlijk hoofdstuk , diens school
behandeld. Daarna komt, in hoofd
stuk III, Botticelli's beroemde leerling
Filippino Lippi aan de beurt en met
belangstelling, soms zelfs met span
ning leest men de ontwikkeling van
diens kunst, waarbij terecht nog eens
weer op de belangrijkheid van zijn
Carmine-fresco's wordt gewezen, waar
van menig pittig detail is afgebeeld.
Dankbaar zijn wij den schrijver voor
de bladzijden, aan Lippi's vlotte tee
keningen gewijd. '
Jacopo dei Sellaio en Raffaellino
del Garbo, van wie de laatste hoofd
stukken van dit deel spek, n; wa
ren de beide laatste kunstenaars,
die in Florence de gra ie van Botti
celli's kunst navolgden zonder daarbij
tot iiianitri m ? te vervallen. Het
verschil tusschen bqiden is, dat Sellajo
onder voortdurenden invloed van
Botticelli bleef, terwijl Garb * vooral
door het vroege werk van Filippino
Lippi Botucelli's kunst leerde be
grijpen en later onder den invloed
geraakte van Perugino en andere
Um riërs. 7eer duidelijk en aan de
hand van talrijke illustraties zet
Dr. van Marie dit alles uiteen. Uit
voerige registei's besluiten het geheel,
dat schrijver, uitgever on drukker alle
eer' aandoet.
Nc. 2827
DE GROENE AMSTERDAMMER VAi\ 8 AUGUSTUS 1931
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N.V.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE
Vestigingen in Nederlandsch-Indië, Straits-Settlements,
Britsch-Indië, China, Japan en Arabi
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS.
Een polis der
LEVENSVERZEKERING
Mg- ARNHEM"
schept kapitaal voor moeilijke tijden.
.V. Bataafsohe
Hypotheekbank
AMSTERDAM
A n n o 1889
Geeft uit togen beurskoers:
4 % PANDBRIEVEN
in «tukken van
ff 1000,-, f500,- en f 100,-.
Goupona Januari en Juli
De HolL Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met e«n minimum van f 1000.?op zake
lijk onderpand en onder borgtocht, met
in pandgeving eener polis van levensver.
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt'
5% schuldbrieven tn stukken van f 1000 .
f 500.'- en f 100.?tegen Beurskoers.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Atr. H. H. C. CASTENDIJK tn
L MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Trustkantoor
4} % Pandbr. tegen beurskoers uit.
SEERSTES
HOLLANDSCHE
LEVCNSVEIUEKERINGS-BANKM.V. J
N. V. Rotterd. Hypotheekbank
voor Nederland
Opgericht in 1864
Maatschappelijk Kapitaal f 10.000.000,
waarvan geplaatst f 8.400.000,
waarop 10 pCt. gestort.
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, Schiedamsche
Singel 89 te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie:
Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C.v. Wijk.
Mr. B. van Rossém.
N*V, Amstcrdamschc Hypotheekbank
HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM (C.).
OPGERICHT 1882
Geeft uit: 4 pCts. PANDBRIEVEN
~~ in stukken van ^ZZ
f 100(K~t f 500.- en f 100.'
en sluit Leeningen onder l e Hypothecair verband or
teer billijke conditiën. DE DIRECTIE.
füfitf
N.V. Maatschappij voor Hypothecair Met in Nederlaid,
gevestigd te 's-Gravenhage, Nassaulaan No. 23,
i ' . ' ?
waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor
Nederland te Maastricht, St. Servaasklooster 8.
BIJKANTOREN: Amsterdam, Westermarkt No. 2»
Utrecht, Boothstraat No. 15.
Groningen, Turfaingel 9.
De Directie.
ijiuiiiaiaiajaia^^
PERIGULUM IN MORA
door C. A. Klaasse
DE homo sapiens moet wel heele harde
klappen krijgen alvorens hij kans ziet uit
zijn bittere ervaring leering te trekken on soms is
men geneigd eraan te twijfelen of de qualificatie
..sapiens" wel zoo bijster verdiend is-. Het
Hooverplan werd nog maar ruim een maand geleden opge
steld en nadat in de eerste dagen na de publicatie
in alle opzichten gebleken was, dat het psy
chologisch effect dat ermee beoogd werd kon
bereikt worden, heeft het treuzelen van
Frankrijkdat effect bijna geheel weer vernietigd. Men heeft
toen de ervaring opgedaan, dat de gunstige uit
werking, welke van zulk een belangrijke daad
uitgaat, totaal verknoeid kan worden door uitstel.
Nu kan men wel zeggen, dat de feitelijke invloed
van een maatregel er toch nauwelijks van kan
afhangen of hij een week eerder of later wordt
afgekondigd, dat toch tenslotte de reëele uit
werking op den economischen toestand de genezing
moet brengen, en dat het psychologisch effect
hoogstens als versterkende maar niet als originairc
factor kan worden gezien. Toegegeven zij, dat de
psychologie niet overschat moet Worden: er zijn
economen geweest die hausse en baisse, de heele
conjunctuurgolfbeweging voor 90 pCt. beschouw
den als gevolg van psychologische reacties bij het
publiek en in het zakenleven. Dat was overdreven,
maar aan den anderen kant zal men goed doen
om juist in het stadium waarin de crisis thans
verkeert absoluut pessimisme ftllerwege ??het
psychologische element niet en bagatelle te be
schouwen. Vlak na de Hooverplan-publieatie
stegen de beurskoersen bij sprongen de beurs
is nu eenmaal het terrein" waai de verwachting,
het sentiment, ,,de stemming" een heel groote rol
speelt maar ook op ander gebied merkte men
wel degelijk het begin \an een ommekeer, zonder
dat zulks al kon toegeschreven worden aan de
onmiddellijke gevolgen van de opschorting der
herstelbelangen. Merkwaardig was het bijv. dat in
de bouwwereld plotseling meer opdrachten werden
ontvangen, dat projecten, die op beter tijden
wachtten, uit het stof werden gehaald. Kortom:
men verwachtte een lichte opleving, en hot is mi
eenmaal in de economie zoo. dat wanneer men iets
verwacht, het daarom juist ook komt. ("est Ie
premier pas qui coute.... niet alleen, maar die ook
de kiem voor het herstel legt. Nu kan men tegen
werpen dat juist de ,,IIoover-bpom", die oen ty
pisch voorbeeld was van zulk een op louter ver
wachting en' nieuwe hoop gefundeerde opleving,
door zijn korten duur heeft bewezen maar' uiterst
labiel te zijn geweest. Maar daar kan men'nu op
zeer goede gronden de opvatting tegenover stellen,
dat een groot gebaar als het Hoover-plan was, alleen
zijn . stemmingseffect" kan hebben, wanneer er
niet weken getalmd wordt alvorens men tot over
eenstemming komt. Men kan tot,op zeken1 hocg'te
zelfs zeggen, dat zulk een maatregel -beter geheel
itchterwoge kan blijven dan eerst worden voor
gesteld met het gevolg dat iedereen het als een
feit aanneemt terwijl er daarna weer aan alle
kanten aan wordt 'getornd. De reactie van den
tegenvaller is dan sterker dan de actie die van het
plan zelf is uitgegaan. En als het dan tenslotte
toch heelemaal voor elkaar komt. gaat de heele
zaak als een nachtkaars uit.
Het dreigt nu ondanks die harde les van de
Hoover-misère alweer zoo te gaan. liet brand
punt in de financieel*.' moeilijkheden in
Duitsohland is ik heb daarop reeds eenige malen
gewezen de zeer omvangrijke
kort-termijncredieten door dit land bij vreemde banken op
genomen. Deze credieten moeten verlengd worden,
dat staat als een paal boven water. Het uiteinde
lijke doel - dat de B.I.S.-commissic te bestudeereri
zal hebben ig: omzetting van de korte schuld
in lange. Maar op het oogenblik is het om redenen,
die ik reeds te dezer plaatse uiteenzette, uitge
sloten om'te gaan onderhandelen over een'lange
leening, voldoende omvangrijk om de bedoelde
credieten te amortiseeren. Dus er blijft maar n
oplossing ik herhaal dit voor de zooveelste
maal: moratorium voor die schulden door
Duitschland, of Stillhalte overeenkomst met de
credietgevers. Het is alleszins begrijpelijk, dat de eerste
oplossing den Duitschers weinig aanlokkelijk voor
komt. Mnar.. .. nog veel minder wenschelijk is
zij voor de crediteuren, want het effect van een
Duitsch moratorium op do gemoedsrust v.'-'i het
buito-nlandsche publiek zal heel wat ernstiger zijn,
dan dat van een minnelijke schikking nopens
ren tijdelijk uitstel". Tenslotte is het toch altijd
nog het plan om deze ..credieten om te zetten in
een lange consolidatk-leening" en de betrokken
banken zullen zich toch wel niet met de hoop
vleien dat zij die obligatiën kunnen plaatsen.
wanneer Duitschlaml een paar maanden tevoren
jn loketten heeft moeten sluiten." Trouwens
er zijn nog heel wat meer factoren, die het voor de
buitenlandsche banken wensehelijk mnken om
niet al te lang te talmen met een regeling in
deiminne, waardoor Duitschland genoopt zou wor
den tot een moratorium. Zulk een maatregel in
Duitschland zou beteekenen, dat de
bankenacceptanten geen fonds bezorgd kregen van hun
Duitsche opdrachtgevers. Evenmin zouden zij
verlengingswissels kunnen accepteoren een
regeling die in de Duitsche Stillhalt e-voorst ellen
besloten ligt zt'odat de heele rredietstructuw
ondersteboven gegooóid zou worden. De banken,
die tot nu toe crodiet gaven door hun
handteekening. hun accept, te leeneii moeten nu de
duiten op tafel leggen. En bij het realiseeivn van
die consequenties is in de eerste plaats de
Engelschen de schrik om het hart geslagen. De
accepthuizen houden er niet. zooals onze banken, die
tevens het acceptbedrij f uitoefenen, een ruime
liquiditeit op na: zij moeten dus wil de heele
financieele wereld in Londen niet vastloopeii
de in feite bevroren credieten kunnen handhaven
in den ontdor.idcii vorm. waarin zijtot nutoe .steeds
verkeerden: cliscontabot accept. Dien accept vorm
kan men niet handhaven, wanneer de debiteur,
nadat een minnelijke schikking i.ver verlenging
is afgesprongen, een moratorium heeft afge
kondigd. En bovendien: de Bank of England
mag geen wissels van een ..moratorium-debiteur''
in disconto nemen. Do Hngelsehen zitten dus zot»
gloeiend in de knel dat zij om zoo te zeggen was
in de handen van de debiteur zijn.
* *
*
Maai', znoals.gezegd, ook voor de banken elders
is het om verschillende redenen yewenseht een
Duitsch moratorium te voorkomen. Wil men
echter dut doel bereiken, dan is het nu ook tijd
om te handelen, eri nit-t om te dralen. Want
Duitschlnnd kan niet lang meer wachten. ,.geen
dag- rn geen nacht", liet biimenlandsche bèta-1
lingsvi rkeer nutet zou spoedig mogelijk \u-er
geheel vrijgegeven worden anders loopt de heele
mtichine vfist. de onrust wordt steeds groot er. ?
en de spaarders, die niet aan hun geld kunnen
komen, voegen zich bij de toch reeds zoo groote
massa opsta ndigen. die het huidige regime willen
omverwerpen. Maar hoewel er in de laatste
Avekon ongeveer eiken <iag mee ..gedreigd" werd.
het betalingsverkeer te zullen vrijmaken, het 'i's
duidelijk dat men wacht op de overeenkomst
met de buitenlanders. Dat moet immers, na
Hoover, het tweede groote gebaar zijn: verlenging
der zoo gevreesde in enkele maanden opeischbare
milliardencredieten van het buitenland ! Pour
pater Ie bourgeois.... goed, maar het nuttig
effect op de psychologie van den Duitschen depo
sant zal dan toch niet uitblijven.
Maar dan moet er ook niet langer gepraat
\vor. den, niet weer een maand onderhandeld. Wanneer
décrodietgevers mochten hopen niet hun lijn
trekken iets te bereiken, sneller .aflossing of mér
zekerheden, dan zou dat tenminste een motief zijn.
Maar iedereen heeft wel eens een kikker gezien.
en niemand zal dus moer hopen daarvan veeren
te kunnen plukken. Wat Duitschland vraagt is
niets anders dan sanctionneeren van een toch al
niet meer te veranderen feit. Kn voor iets zoo
eenvoudigs moet men niet te veel tijd nemen,
want anders is het te laat. Wanneer er te lang
wordt getalmd zal Duitschland tot een moratorium
moeten overgaan, wil inliet binnenland du zaak
niet vastloopen. En elke dag uitstel maakt
trouKunstzaal
Rokin 126
van Lier
Amsterdam*
Oostertche ft Europaeschi antiquiteiten
Oude en Modarnt schilderijen en plastieken
- Negerkunst ft Ethnogrephlca
wens de s]>a'ining grooter en daarmee de kans dat
de extremisten de macht in handen krijgen. De
werkelooy.cn. de spaarders, de berooide midden
stand, zij vormen een blok van bijna-despt-rado's
die op het eerste sein zich in de armen werpen
van ..de anderen", dat wil dus zeggen: zij, die tot
nu toe niet regeerden, want voor hen is alles beter
dan handhaven van het bestaande regime. Maar
/el f s als deze wanhoopsdaad, deze
catastrophenpolitiek vermeden wordt, en tenslotte na lang
geklets het ..Stillhalte-consortium" voor elkaar
komt dan kan het net als niet Hoover «aan, het
psychologisch efl'eet is zoo verzwakt dat het
weinig nut meer heeft. Bij snel handelen kunnen
wij alleen maar winnen, overhaast ing levert geen
risiei >. v< H »r kalm overleg is geen aanleiding, want....
er zijn geen alternatieven, de voorstellen zijn a
prendre. ... ou a foreer.
* *
*
In Engeland heeft men trouwens al Weer een
stoot je te pakken. Want onder alle treuzelen lijdt
ook het vertrouwen in Engeland zelf. ook daar
moet men prestige-politiek voeren, wil men de
dreigende kapitaalexport die al geen bare
theorie meer is voorkomen. Vanmorgen (Woens
dag) is weer eens gebleken, hoe labiel het pond
nog is: in de City heer.schte groote nervositeit
toen in enkele oogenhlikken tijds het pond ten
opzichte van franc en dollar aanzienlijk kelderde.
De wildste geruchten deden de ronde: Frankrijk
zou plotseling de toegezegde steun (het /
50millioeii-crediet) hebben gestaakt. De Franschen
gaven een heel andere lezing van het geval: door
een misverstand van hem. die met de leiding
van 'de steunactio was belast, had men eenige
uren de koers uit net o:>u verloren. Of men hier
meer achter moet zoeken toch wt er
oneonigheid tusschen Baniuie de France en Bank of
England:' is moeilijk xiitteiuaken. maar het
is weer eens te meer gebleken, hoezeer men ook in
l.(»nden op 7.ijn tellen moet passen.
Als dat nu maar door iedereen wordt beseft:
dat wij op een vulkaan dansen en met vuur
spelen, en dat er nu geen tijd voor praatjes
is. maar dat men moet handelen en vooral. . . .
dat de' man in the street eindelijk daden wil
zien. waarin hij overigens geen ongelijk heeft.
Es sind der Worte jetzt getuig gewerhsclt. Zes
maanden uitstel, en in dien tusscheutijd zoeken
naar een definitieve oplossing.
Tentoonstellingen
Kunsthandel Frans Buffa- & 7onen. Amsterdam.
Teekehinpon van Xederlandsche en' Fransehe
Meesters. Tut 15 Augustus.
Kunsthandel A.-Vecht. Amsterdam, l
[edendattgsche Schilder- en Pottenbakkerskunst. Tot 15
Augustus.
Atelier J. B. Kobé, l'arkweg 3. Rotterdam.
Schilderijen door J. B. Kobé. Tot 15 Augustus.
Instituut vóór Kerkelijke Kunst. Amsterdam.
Beeldhouwwerken van Mari Andriessen. Tot 15
Augustus;
Kunst/aal Willem Brok, Hilversum. Schilde
rijen van Loosdrecht. Tot löAugustus.
Kunsthandel Jac. Aalderink, Amsterdam.
Japansche Pottenbakkerskunst. Tot 22 Augustus.
Kunst/aal van laer. Amsterdam. Teekeningen
door l f... A. l Tenriët. Tot 23 Augustus.
Kunstzalen A. Vecht, Amsterdam. Tentoonstelling
van hedendaagsche Nederlandsche schilderkunst
en van ceramiek van. den pottenbakker Dresler.
Tofc :il Augustus.
CHAKEL
Kleermakerij
j
i
Bij ons verkrijgbaar N.R.V MONTA- SCHOENEN