Historisch Archief 1877-1940
l' v.
vf
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 AUGUSTUS 1931
No. 2828
Salome en Figuranten
PASSIE-SPELEN
door Henrik Scholte
Een XtMlfrliimlscli Ober-Ammergau?
EN kort bericht in de dagbladen, dat^het
- openluchttheater te Tegelen maar liefst met
2000 zitplaatsen uitgebreid was, dreef mij naar
deze voor een Hollan
der eenigszins
uuvind bare plaats ,,ach
ter Venlo'', waar ver
leden Zondag het
leven en lijden Onzes
Heeren voor de zesde
maal zou worden op
gevoerd.
Beneden den Moer
dijk is het
openluchtspel niet een gran
dioze minachting
voor ons klimaat nog
steeds in hoogen eere
en uit den Bijbel
heeft men daar al
vele onderwerpen ge
put, tot de zoutpilaren
van Loth en
Susannaim-Bade toe. Maar
een diepernstige po
ging om den Bijbel
zelf, en dan wel het
Nieuwe Testament,
in dezelfde bewoor
dingen; die inülióeneii hebben leeren heilig
schatten, ten tooneclo" te biengen, daartoe be
hoort een geestelijk idealisme en een vrijheid van
alle vooroordeel, waartoe zeker menigeen het
Holland van de Radio-contróle-coinmissie niet in
staat geacht zou hebben. Toch heeft heel Tegelen
zich, als een tweede Ober-Ammergau, met collectief
enthousiasme op deze taak geworpen, waaraan
het voortaan elke vijf jaar, op de basis van het
strikste amateurisme, uitvoering denkt te geven.
Het plan schijnt langzamerhand bij een kunst
schilder te zijn gerijpt, Tegelen scheen locale
beroemdheden te hebben, amateur-spelers, zangers
en musici, die op de gebruikelijke concoursen en
liedertafels de blinkende prijzen wegdroegen.
Onder den indruk van de boerenspelen in Tirol en
Ober-Ammergau schreef nu deze Piet Peters opstel
na opstel in de plaatselijke bladen, totdat inderdaad
de bevolking van dit oer-Limburgsche Teejele",
Duitsch-georiënteerd, maar voor alles bon-katho
liek (men bezoeke eens die grootsche, letterlijk
onder den rook van Tegelen gelegen missie-stad"
Steyl, die, langs de kaden van de Maas gebouwd,
op zijn manier een centrum der wereld is) de handen
ineen sloeg en vyf jaar geleden, in het jubeljaar
\an Sint Franciscus, het eerste collectieve
openluchtspel van dien naam gaf. Elk jaar volgde er
toen een. De namen getuigen van de hooge eischen,
die dit dorp zichzelf stelde: Calderon's Groot
Schouwtooneel der Wereld" prijkt onder de reeks.
Tot men tenslotte verleden jaar het doel zoozeer
nabij zag komen, dat de heeren van Tegelen
en bloc naar Ober-Ammergau togen om hun tot
dusverre platonische liefde voor het eigenlijke
pasHie-spel aan de werkelijkheid te toetsen.
Het pleit zeker niet tegen hun idealisme, dat zij
er min of meer teleurgesteld vandaan kwamen:
grootsch, zeer zeker, maar uiterst langdradig en
typisch argument der rederijkers, die zij au fond
toch gebleven zijn niet allemaal eersterangs
krachten". Om deze redenen dacht men er niet
alleen geen oogenblik over om Ober-Aramergau, zij
het op bescheidener plan, te imiteeren. Maar
evenmin wilde men de daar gangbare bijbeltekst
klakkeloos doen vertalen. Men gaf den
Brabantschen iitterator, pastoor A. van Delft, die eenige
Dante-vertalingen op zijn naam had staan, den
opdracht" het Katholieke Evangelie in den
eenvoudigsten en waarachtigsten vorm te bewerken.
Daarbij moet terstond gezegd worden, dat pastoor
van Delft, wiens Passiespel" in zijn zeer goeden,
oprechten en voor alles volkscheri vorm thans ook
is uitgegeven, de eenige kracht ia, die de Tegelaars
van buitenaf requireerden.
£ Voor de rest werd heel Tegelen gemobiliseerd,
250 a 300 plaatsgenooten nemen de plaats in van
allen die, groot of klein, hun rol speelden in dat,
wat behalve het credo der Christenen, toch mis
schien ook het grootste drama aller tijden is
geweest. Zonder eenigen enghartigen schroom
waagde men het die rollen te vertolken, maar men
week (tot dusverre gelukkig) geen duimbreed van
idealistische en collectie\e beginselen af. Rijke
fabrikanten en fabrikantszonen uit dit welvarende
dorp der steenbakkerijen en ijzergieterijen, der
Teeuwens en Thijssens, vervulden rollen naast
eenvoudige arbeiders en boerendochters. Vergoe
ding werd in geen enkelen vorm uitgekeerd; bij de
repetities moest men zelfs zijn eigen verteringen
betalen. En het eenige, waarmee deze ijverige
gemeensehapsgroep zich beloond acht, is.. .. een
Jezus Judas
Het Sanhedrin
feestavond in de komende herfst, wanneer dit
zware werk van Zondag op Zondag vervuld is \
Eiken Zondag komen duizenden en duizenden
hier naar luisteren, den heelen middag en den
halven a\ ond door, met tweemaal tien minuten
pauze, waarin haastiglijk onnoemelijke hoeveel
heden bier verzwolgen worden en men aan kleine
kramen lekkere Limburgsche koeken en vlaatjes
kan verorberen. Er komt vreemd volk" in lange
rijen autobussen, waarop de namen prijken van
negorijen, die nauwelijks op een fiets-atlas staan,
er komen groepen Duitsche paters zoowel als
Vlaamsche studenten. Met de uitbreiding van 2000
zitplaatsen op zichzelf al meer dan eenig
Maria en de Jaden
Amsterdamsch theater! zal men moeilijk
kunnen volstaan. Zelfs op dien herfstigen Zondag,
waarop ik erheen toog, kon men nauwelijks uit dit
gortvolle amphitheater wegkomen.
Ziekenwagentjes stonden tusschen de doorgangen, kinderen
lagen op de grond of hurkten tusschen de rijen in.
Achterin zaten de chauffeurs van de autobussen,
de veldwachters en de marechaussee's, die voor
niets anders oog hadden dan voor dit spel, waarvan
elk woord hun bekend was, elke handeling duidelijk
en heilig, Gemeenschapskunst" moge een dubieuze
.term zijn, maar deze
collectieve spanning,
op het breccle tooneel
zoowel als op de rijen
der meelevende toe
schouwers, gebaseerd
op een collectieven
gevoels-inhoud, schonk
een emotie van levend
en diep-geaard too
neel, eenzijdig mis
schien, maar juist in
deze eenzijdigheid dan
toch opwegend tegen
vele teleurstellingen
van halfleege zalen,
problematische expe
rimenten of
ronduitfalend klein-gedoe.
Er was trouwens
meer, dat een collec
tieve uitvoering als
deze niet alleen als
religieuze manifesta
tie belangwekkend
maakte.
Het.tooneel is een klampje bosch, achter e«<u
oude kloosterboorderij, den St. Anna's of Dcol-hof.
Wanneer men de poort met het vrome beeld
erboven binnengaat, is men geneigd om terstond
de nuchtere sfeer van Tegolcn als
nijverheidscentrum te vergeten. Een kleine weg, met een
uitzicht op de Tegel sche steengroeven en de
bosschen aan de Duitsche grens, slingert naar den
eigenlijken Doolhof" toe, die grooter is dan men
op een afstand schat. Het is een bosch van hooge,
oude eiken, een soort oud-Germaansche Ham",
zooiets als de Balloër Ivoel in Drenthe, met een
vleugje volksromantiek eromheen. Tn het midden
ligt een rond en klaar meertje, dat juist voldoende
distantie schept tusschen tooneel en toeschouwers.
Aan den overkant is «p de fundamenten .van d<;
oude kloosterkapel het gansche Jeruzalem opge
trokken. In het midden het Sanhedrin der
gesticuïerende Joden: een breed fries, dikke pilaren
en een hecht dak van tegels, waaraan het dorp
nu eenmaal zijn Romeinschen naam ontleent.
Links, op een verhoog, het paleis Van Pontius
Pilatus; rechts, dito, dat van den tetrarch Herodes.
Eenige poorten en straten, waardoor Christus, op
zijn ezeltje gezeten en omstuwd door het volk, op
Palmzondag zijn intocht in Jeruzalem zal houden.
Herodes
No. 2828
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 AUGUSTUS 1931
Onder de gewelven van de ruïne is plaats voor het
Laatste Avondmaal, dat straks gespeeld zal worden
in dezelfde klassiek-decoratieve stijl, die sinds da
Vinci gebruikelijk is. Paden links en rechts loopen
naar het meer (dat van Galilea) toe en bieden
kleine, natuurlijke platforms voor Gethsemane en
den Calvarïe-berg. Het spel heeft een continu verloop.
De eenvoud van dit voortdurend bewegen
deigroepen over de verschillende platforms schenkt
een emotie voor ruimte en natuurlijkheid, waarnaar
onze overdekte Bühnen maar al te vaak vergeefs
hebben gezocht.
Het spel, in volksch proza geschreven, al vindt
men er natuurlijk elk woord van den Bijbel in
terug, dat aanstonds in het zachte en onvervalschte
Limburgsch zal worden nagesproken, heeft de
groote verdienste, dat het met het passie-verhaal
naai- het einde toe stijgt, al heb ik door den
zeer langen duur (4 k 5 uur) de eigenlijke kruisiging,
die tegen het vallen van den avond voltrokken
wordt, moeten missen. Het boeit onophoudelijk
en er is menig punt, waar uit deze veraanschou
welijking van heilige en eenvoudige dingen een
groote en reine emotie geboren wordt.
Het verloop is conform de Katholieke leer. Den
Joden een groot aandeel in de tragische en volop
levend gehouden ontwikkeling gevend, is het
niettemin sterk anti- Joodsch, waarbij de karakters,
die uit do massa naar voren komen, vanzelf een
klassiek-t ooneelmatige verdeeling krijgen, tot de
kleinste rollen" toe, als die van Barrabas, van
Malchus, wien een oor werd afgeslagen (en de
goede, maar driftige Petrus had dat hier kunnen
doen !), van Salome, van Veronica en van de vrouw,
tegen wie Petrus den Heer driemaal verloochende
(en driemaal kraaide, naief maar ontroerend in den
simpelen en concreten gang van het spel, de haan).
Judas werd aldus vanzelf de marquéen als zoo
danig niet zonder talent gespeeld; Herodes een
nar. Pilatus (dien ik te voren in een der pauzes
ontmoet had, toen hij nog in zijn bretels en met
der allerlandelijksten eenvoud bij een weitje
agrarische problemen stond op te lossen), Pilatus
dan werd een Romeinsche raisonneur, tot men hem,
even naief en even kinderlijk-concreet, de waskom
en den handdoek reikte om zijn handen in onschuld
te wasschen. Den Christus sloeg en maltraiteerde
men, maar ook de jonge man, die deze zware en
moeilijke rol te spelen had hij was een beschei
den spoorweg-employé, dien ik had leeren kennen,
toen hij door den regen aan kwam fietsen, een pet
op en in zijn Zondagsche pak, met een kartonnen
doos achterop, waarin zijn costuum ! scheen uit
het juiste hout gesneden: een tengere en ernstige
figuur, die ook in het traditioneele gebaar de
vereenzelviging met het heilige bezat.
Het is natuurlijk waar, dat men hier en daar
bij het requireeren van zoovele krachten uit n
dorp noodzakelijkerwijze in de gebreken der
rederijkers verviel en dat ook de aesthetika van
dracht en kleur bepaald werd door de traditie der
bidprentjes (maar was er n onder die duizenden
toeschouwers, die iets anders zou wenschen dan het
levend en waarachtig maken van wat hy in zijn
dorpsche huiskamer aldus gezien en aldus
gedacht had?).
Ik hoop alleen vurig, dat men zich straks?als
de voorstellingen zoo'n succes zullen blijken, dat
men zich in den loop van de volgende vy'f jaar op
een grootschere herhaling gaat voorbereiden, het
dagclijksche loven eromheen concentreert en
misschien de thans nog aangeplakte baarden en
geschminkte gezichten door het naturalisme van
Ober-Ammergaügaat vervangen, dat men dit
dan zal doen volgens de waarachtige en in het volk
wortelende begrippen omtrent het collectieve
dorpsspel, en niet \olgens hachelijke experimenten
van een principieelen tooneelleider, nog minder
volgens de reclamezucbt van toeristen en nieuws
gierigen, die dit Nederlandsche Ober-Ammergau
tegen dien tijd wel ontdekt zullen hebben en dan
een eenvoudige, religieuze behoefte zullen bederven
voor hun eigen interesse aan wat dan noodeloos
zal worden een tot dusverre in Nederland nog
onbekende sensatie' «m kermis-attractic!
UYNENBURG MUYS
Shaw's tocht naar Rusland
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
De groote satyrist: Ziedaar mijn beste satyre....!"
VEILIG VERKEER
IN het Nummer van l Augustus geeft de heer
Ploris Vos een beschouwing over het Verkeer,
waarmede elke weggebruiker het wel eens zal zijn.
De middelen, die schrijver aan de hand doet, om
de gevolgen van roekeloosheid voor de bestuurders
van auto's zwaarder te doen zijn, zijn zeer zeker
aan te bevelen, en hoe meer die onder de oogen
van de betreffende autoriteiten gebracht worden
des te beter.
Het gaat hier in Holland nog maar met een erg
slap handje. Een voornaam punt vergeet de heer
Vos echter, n.l. dat in zeer vele gevallen de
automobilist en de motorrijder in vele gevallen
zelf het slachtoffer van hun woest rijden worden
en er het leven mee, verliezen.
Ook is de heer Vos in zijn beschouwing eenzijdig,
daar hij alleen den automobilist tot zijn onderwerp
kiest, en niet den motorrijder, fietser,
handkarbestuurder, voetganger, enz.
Daarom werd de schrijver waarschijnlijk ver
leid om de Vereeniging Veilig Verkeer" in het
geding te halen en komt hij met het m.i. zeer
oppervlakkige oordeel: In deze helpt waarschu
wen als thans door Veilig Verkeer"1 geschiedt
niets."
De vereeniging Veilig^ Verkeer", waarbij zich
in de eerste 4 Weken van haar bestaan, reeds
dadelijk 1000 personen als lid lieten inschrijven
(hetgeen beteekent evenzooveel personen, en ge
zinshoofden, diéhet begrip Veilig verkeer"
willen propageeren,) deze vereeniging Waarschuwt
niet alleen. De waarschuwing vormt slechts een deel
van haar werk. De voornaamste factoren zijn:
Ie. bevordering van de verkeers-opvoeding en
propaganda in d'e scholen,
2e. het bevorderen van het begrip saamhoorigbeid
op den weg, ?
3e. het bestrijden van het egoïsme, dat zich bij
het verkeer openbaart,
4e. en alles wat verder ter bevordering van een
goed verkeer gedaan kan worden.
Wanneer do heer Vos bedenkt, dat het nog
geen 20 jaar geleden is. sinds de verordening voor
schrijft ? dat op het Damrak te Amsterdam de
rechterzijde van den weg bereden moet worden,
nadat een voorstel vóór deze bepaling in 1908
nog, heftig , bestreden werd door de commissie
voor de .politieverordeningen.
Is sinds dien het verkeer niet in andere banen
geleid? en is de mentaliteit van den weggebruiker
niet reeds veel verbeterd.
De goede VerkeersmentalitehV bij het groote
publiek verder te doen post vatten, het begrip
van saamhoorigheid verder téontwikkelen is het
doel van Veilig Verkeer".
Wij gelooven niet dadelijk alles, maar toch
zeker in enkele jaren heel veel te bereiken met
de hulp van den heer Vos en duizenden andere
weggebruikers. '
J. H. SCHELTEMA
Voorzitter van Veüig Verkeer"
| _»i_