Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 AUGUSTUS 1931
No. 2828
No. 2838
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 AUGUSTUS 1931
s*J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN - CREMATIE TRANSPORTEN
de
, ! '.'
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Kinderbadkuipen Badtafels '?Baby bascules
_ _ Linnenmanden
N.V* Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
HOTEL-CAFÉ-RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM
Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. _
Logies met ontbijt f 3.50 per persoon
GERARD B. Rif K E Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 ~ Telef. 30559
Complete Meubileer ing
VERWEEGEN
KOK
AMSTERDAM
D DEN MAAG
Kastkoffers in meer dan 70 modellen
Prijzen van f 60.?af
BEGRAFENISVEREENIQING
, SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU8SUM (Bijkantoor v/h Oooi)
P. C. Hooftctraat 38 Brinklaan 138
Tel. 20341 24250 aaaawaBi Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 44 -~ AMSTERDAM ~ TeL 42662
M A R M ER WERKEN
W. H. POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 * Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
VACANTIE!
Aardige kiekjes kunt U het
beste maken met Selo
rolfilm. Altijd heldere nega
tieven, altijd scherpe foto's,
altijd goede resultaten met
Selo, de betrouwbare, snelle
rolfilm! Ook met 'n eenvou
dige camera. Neem Zondag
eens Selo rolfilm!
Vraag Uw fotohandalaar, afdrukken t*
maken op Selo-afdrukpapler. U krijgt
prachtige foto's. .
S»o?A^2
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. B RE EN
NIEUWEND IJ K 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken. Goud en Zilver
\
G J. DE KONING 6 ZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
CENTRALE VERWARMING,
D* OBERINK Co<
INGENIEURS
Amsterdam, Prinsengracht 456. TeL 37452
BLIKSEMAFLEIDERS
AANLEG INSPECTIE?ONDERHOUD.
r ^
l
Voornaamste Kleedinqinrichtinn
op elk gebied
Odette Talazac en Constantin Stroesco
in Le Miiïion"
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
Sous les toits de Paris....
Parijs, 8 Aug.
WAT gebeurt er onder de daken van Parijs?
Onder de gulden daken der twintigtallen
cinema's dan, wel te verstaan? Gij slaat uw
Commoedia" of uw Semaine a Paris" op en laat
uw blik dwalen over de formidabele, kleingedrukte
kolommen, waarop hier, in het moderne Babyion,
Ie septième art" (of is het: l'huitième?) steunt.
Het eerste, wat u op eenigszins benauwende wijze
duidelijk wordt, is dat ge in het land der meio
man lakken zijt: L'amour qui chante", La ville
chantante", Le chanteur de jazz", Drei von der
Tankstelle".. ?. De gemiddelde Franschman, die
van de silent art" nooit veel begrepen heeft,
voelt zich eerst weer op zijn gemak, nu zijn cinéma's
vervuld zijn van het lawaai der smelterige tenoren
en trillerende sopranen mechanisch of niet,
dat laat hem koud.... als het maar vibreert.
Uw tweede ontdekking is, dat in dit conserva
tieve land la femme-idole" nog onverzwakt gebiedt.
In een tijd, die de vrouw als Kanaalzwemster,
als oplichtster-grand-style, als cocaïniste, als
record-vlieger, als Lesbienne, ja zelfs als
huipmoeder vereert * bloeit hier, sous les toits de
Paris, nog het kuische liefde-diertje uit Murger's
poque het vroolijke, deugdzame, elegante,
lichtelijk onbeduidende vrouwtje, zooals de wereld
het een halve eeuw geled en in wolken van romantiek.
kant en parfums aanbad. Flagrant délit", Quand
nous tions deux", ..Le divine Lady", L'amante
de minuit", Les plaisanteries de l'amour", Une
aventure piquante", ,,Vive 1'amoui1", La belle
amoureuse".... zeggen de programma's met ont
stellende radheid en presenteeren u in de diverse
Annabella's, Meg Lemonnier's en hoe zvi verder
heeten mogen, een vrouwentype, waarbij verge
leken de Amerikaansche vamp" en het beruchte
flaming-youth-girl" nog ongehoorde
óriginaliteiten zijn.
En ten slotte is daar de bekende traagheid en
schuwheid van den Galliër ten opzichte van
nieuwe werken. Wat bij ons al lang heeft afge
daan, gaat hier nog als het nieuwste van het
nieuwste: A l'ouest rien do nouveau", Les
lumières de la ville", La nuit est a nous" trekken
nog steeds de verbaasde massa en in de toekomst
wordt ons zelfs de ongehoorde noviteit beloofd
van Coeurs brulés", zijnde de geautoriseerde
aankondiging van.. ... Sternberg's Marokko!"
De Fransche ciné-industrie, daarbij nog voor
namelijk steunende op Duitsche energie en orga
nisatievermogen, produceert vrijwel uitsluitend
de beide eerste genres. Met een liefdeloosheid en
een vulgariteit, die stil maken, stuurt zij de
eene kwalijke film-operette na de andere, mits
gaders tallooze enfantiele liefdesavontuurtjes de
wereld in en er heerscht dientengevolge een zeer
larmoyante en onnoozele sfeer sous les toits de
Paris.
De avant-garde ~ de Dulac's, de
AutantLara's, de Man Ray's zwijgen reeds lang. Onze
bezadigde vrienden in Holland met het eenvoudige
hart en den practischen blik, vinden hier waar
de film als pretentieloos amusement" haar
moordendste consequenties trekt, het gulden land der
toekomst.
Waartoe zou een taal ook anders dienen, dan
om or stupiditeiten mee te zeggen?
In deze wereld van trieste, starende pueriliteit
staat de figuur van Bene Clair overeind als een
reus. De beminnelijke chansonnier-van-de-film"
zooals ik hem eerder mocht noemen, gebruikt
o wonder zijn hersens, is kennelijk meerder
jarig en waagt zich zelfs aan satyre. Het succes
van zijn Sous les toits de Paris" heeft hem taboe
gemaakt voor de cassa-tyrannie der werkgevers
en zijn onmiskenbare handigheid en savoir-faire
verzekeren hem nog voor langen tijd het wel
behagen van deze goden, zoowel als van het publiek.
Le million" is het jongste voortbrengsel van
den intelligenten, habielen cineast en het slaat
in dit milieu van ordinaire monotonie lang geen
slecht figuur. Overigens staat het aanzienlijk
beneden Sous les toits de Paris". Het miste de
geslotenheid, de lichte melancholie en veel van
de brille, welke dit beeld-chanson zoo bekoorlijk
maakten. Maar het toont in zijn vluchtige, goed
moedige satyre althans een besef van de béte
mentaliteit der tijdgenooten. Het ironiseert, zij
het ook zeer gemoedelijk, de dwaze en pijnlijke
operette-manie onzer dagen en men vergeeft
Clair veel, omderwille van een verrukkelijke paro
die op die grove beleediging van goeden smaak
en gezond Verstand, dewelke men grand* opéra"
noemt. Een Gretchen van honderd kilo en een
pafferigen cravatten-tenor kweeleüelkaar liefdes
aria's toe zeer ten genoege van alle
weldenkenden, die terecht de levende kunst beminnen
en de mechanische film verachten. Maar het geval
wordt, wanneer de hooge-C-ridder den \errader in
fis-ma jeu r heeft geveld, van zulk een schijnbaar
ongewilde, maar nochtans daverende belachelijk
heid, dat men den quasi-onschuldigen gamin,
die Clair zich hier toont, aan zijn hart zou willen
drukken. Op een ander moment bevindt de
zingende held zich in een misdadigersmilieu, waar
men hem abusiefelijk voor een stille" houdt.
Hij moet zich identifioeeren: Vous tes tenor?
Alors chantez !" En terwijl zijn knieën onder
hem knikken en revolvers op hem gericht zijn
legitimeert de heros zich al zingende: Je suis
vaillant, féroce et fort t" bibbert zijn gulden stem
en een der voortreffelijkste voorbeelden van
Clair's humor en vindingrijkheid, demonstreert zich
hiermede.
Maar overigens hoe zwak, hoe voorzichtig,
hoe timide is dit verzet tegen een smakeloozen,
verderfelijken tijdgeest. Welk een verschil met de
vlijmscherpe, brutale parodie van dien anderen
Franschen satyrist, Offenbach. Of om het dichter
bij huis te zoeken: hoeveel sterker, hartstochte
lijker en moediger was de filmische satyre iu
Cruze's Jazz".
^Waarlyk dit is niet de wisselaars uit den
tempel ranselen. Dit is een langen neus tegen ze
trekken I
» »
*
Twee andere belangrijke films zijn ontleend aan
buitenlandsch initiatief. Big House" van George
HUI en Autour d'une enquête" van Robert
Siodmak zijn beide staaltjes van de verderfelijke
mode, om films in verschillende verslons" voor
diverse landen pasklaar te maken.
Het behoeft a priori reeds geen betoog, dat
deze methode een ernstige ontwrichting moet
beteekenen van. iederen belangrijken arbeid. Meer
dan welk ander procédéook berust de filmcon
ceptie op een innigen samenhang mét en n
voortdurende wisselwerking tüsschén sujet en
metteur-en-scene. Sternberg's Marokko" om maar
iets te noemen is gedacht als het drama niet
tusschen drie willekeurige individuen, maar wel
degelijk tusschen de persoonlijkheden: Dietrich,
Cooper en Menjou. Hoe nauwkeuriger en l
vender de sujetten met hun physische en psycho
logische eigenaardigheden den filmschepper voor
oogén hebben gestaan des te overtuigender en
dieper zal de creatie zijn. Omgekeerd hoe
vager, onpersoonlijker de dramatis personae zijn
opgezet, gelijk in het version"-systeem het geval
moet zjjn (men moet ze immers tegen andere,
ongeveer gelijksoortige kunneh verwisselen!) des
te verwerpelijker moét i, de conceptie uitvallen.
Bij de talkie komt dan nog de wan-logica der
De Franschen Jean Périer en Pierre
Richard Willm en de Duttschers Gustav
Froehlich en Albert Basserman bij de
besprekingen voor de versies" van
Autour d9une Enquête"
verschillende talen. Het is eenvoudig een horreur
en een bespotting van alle locale atmosfeer,
wanneer gelijk in het gevangenisdrama Big
House" gebeurt Amerikaansche gevangen
bewaarders Fransch te hooren spreken en (als
in Autour d'une enquête") schupo's in een zuiver
faubourg-accent te hooren oreeren.
Afgezien van deze bezwaren zijn beide films
overigens een verademing op het eeuwige
chansonen amoureuse gedoe der gangbare Fransche pro
ductie. Vooral Siodmak's politiedrama, dat nog
het meeste den oorspronkelijken vorm heeft be
houden, draagt de verheugende kenmerken van dit
jonge, snel opgekomen talent, dat eerst eenjaar
geleden met Menschen am Sonntag" debuteerde.
Typisch is alleen weer de ontvangst bij het
Parijsche publiek, gelijk ik die mocht constateeren.
Evenals in zijn vorige werk, vermijdt Siodmak
ook hier alle muzikalerij en zijn virtuoos en im
posant toepassen van de stilte is zeer prominent.
Geheel ten disfaveure van de Parijzenaars ove
rigens. Wanneer de verdachte aarzelt om zijn be
kentenis te onderteekenen en in martelende on
zekerheid voor het fatale papier zit, valt een
drukkende, obsedeerende stilte, slechts verbroken
door de stappen van den heen en weerloopenden
rechter. Een adembeklemmend en sterk drama
tisch moment. Het Fransche publiek echter'vindt
dit blijkbaar saai draait hoorbaar op zijn
stoelen en vult de stilte welwillend aan met ge
neuriede melodietjes en gezellige onder-onsjes. Zoo
gaat het bij al dergelijke fragmenten en eerst
wanneer het tooneel zich voor een oogenblik in
een nachtkroeg verplaatst en een zigeuner-strijkje
begint te bibberen, gaat een Ah !" van opluch
ting en welbehagen door de zaal.
Il joue bien t" zegt men deskundig van den
violist en met dien lof moet de cineast Siodmak
het stellen.
In de cinema Les Miracles" draait de veel
besproken film L'Afrique vous parle". Qua beeld
viel hier niet veel nieuws meer te verwachten
des te meer is men echter gespannen op de geluiden'
der jungle. Ook hier treedt Parijs echter
tusschenbeide. De heele film door wordt alle klank over
stemd door een Franschen explicateur, die zoowel
het gezang der negers als bet ruischen der palmen
en zelfs den beruchten doodsschreeuw van den
door een leeuw aangevallen neger, onhoorbaar
> maakt door zijn genoegelijke causerie. De titel
is een vergissing: niet L'Afrique vous parle"
maar Paris vous parle l"
Wonder boven wonder heeft men echter van
een teedere romance voor oUvviool bij het ver
scheuren van den neger afgezien....
GENERAAL AGENTEN VOOB
All ATB UB-KI Jf O- UITRUSTING
FOTO-SCHAAP& Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
h