De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 15 augustus pagina 5

15 augustus 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 AUGUSTUS 1931 No. 2828 No. 2838 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 AUGUSTUS 1931 s*J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837 BEGRAFENISSEN - CREMATIE TRANSPORTEN de , ! '.' Koldewey & Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Kinderbadkuipen Badtafels '?Baby bascules _ _ Linnenmanden N.V* Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG ~ AMSTERDAM BOEKENKASTEN HOTEL-CAFÉ-RESTAURANT HET GOUDEN HOOFD REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. _ Logies met ontbijt f 3.50 per persoon GERARD B. Rif K E Jr. BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 ~ Telef. 30559 Complete Meubileer ing VERWEEGEN KOK AMSTERDAM D DEN MAAG Kastkoffers in meer dan 70 modellen Prijzen van f 60.?af BEGRAFENISVEREENIQING , SAX Jr. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU8SUM (Bijkantoor v/h Oooi) P. C. Hooftctraat 38 Brinklaan 138 Tel. 20341 24250 aaaawaBi Telefoon 2275 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS Rapenburg 44 -~ AMSTERDAM ~ TeL 42662 M A R M ER WERKEN W. H. POLMAN TUIN OVERTOOM 526 * Telefoon 82660 Begrafenissen - Transporten - Crematies VACANTIE! Aardige kiekjes kunt U het beste maken met Selo rolfilm. Altijd heldere nega tieven, altijd scherpe foto's, altijd goede resultaten met Selo, de betrouwbare, snelle rolfilm! Ook met 'n eenvou dige camera. Neem Zondag eens Selo rolfilm! Vraag Uw fotohandalaar, afdrukken t* maken op Selo-afdrukpapler. U krijgt prachtige foto's. . S»o?A^2 Pendules, Horloges, Stijlklokken, Wekkers, Barometers, Gouden en Zilveren Werken Grootste Sorteering Goedkoopste Prijzen N.V. v/h. Gebr. B RE EN NIEUWEND IJ K 172 HAARLEMMERSTRAAT 64 ROZENGRACHT 53 Ateliers voor reparatiën aan Uurwerken. Goud en Zilver \ G J. DE KONING 6 ZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 CENTRALE VERWARMING, D* OBERINK Co< INGENIEURS Amsterdam, Prinsengracht 456. TeL 37452 BLIKSEMAFLEIDERS AANLEG INSPECTIE?ONDERHOUD. r ^ l Voornaamste Kleedinqinrichtinn op elk gebied Odette Talazac en Constantin Stroesco in Le Miiïion" BIOSGOPY door L. J. Jordaan Sous les toits de Paris.... Parijs, 8 Aug. WAT gebeurt er onder de daken van Parijs? Onder de gulden daken der twintigtallen cinema's dan, wel te verstaan? Gij slaat uw Commoedia" of uw Semaine a Paris" op en laat uw blik dwalen over de formidabele, kleingedrukte kolommen, waarop hier, in het moderne Babyion, Ie septième art" (of is het: l'huitième?) steunt. Het eerste, wat u op eenigszins benauwende wijze duidelijk wordt, is dat ge in het land der meio man lakken zijt: L'amour qui chante", La ville chantante", Le chanteur de jazz", Drei von der Tankstelle".. ?. De gemiddelde Franschman, die van de silent art" nooit veel begrepen heeft, voelt zich eerst weer op zijn gemak, nu zijn cinéma's vervuld zijn van het lawaai der smelterige tenoren en trillerende sopranen mechanisch of niet, dat laat hem koud.... als het maar vibreert. Uw tweede ontdekking is, dat in dit conserva tieve land la femme-idole" nog onverzwakt gebiedt. In een tijd, die de vrouw als Kanaalzwemster, als oplichtster-grand-style, als cocaïniste, als record-vlieger, als Lesbienne, ja zelfs als huipmoeder vereert * bloeit hier, sous les toits de Paris, nog het kuische liefde-diertje uit Murger's poque het vroolijke, deugdzame, elegante, lichtelijk onbeduidende vrouwtje, zooals de wereld het een halve eeuw geled en in wolken van romantiek. kant en parfums aanbad. Flagrant délit", Quand nous tions deux", ..Le divine Lady", L'amante de minuit", Les plaisanteries de l'amour", Une aventure piquante", ,,Vive 1'amoui1", La belle amoureuse".... zeggen de programma's met ont stellende radheid en presenteeren u in de diverse Annabella's, Meg Lemonnier's en hoe zvi verder heeten mogen, een vrouwentype, waarbij verge leken de Amerikaansche vamp" en het beruchte flaming-youth-girl" nog ongehoorde óriginaliteiten zijn. En ten slotte is daar de bekende traagheid en schuwheid van den Galliër ten opzichte van nieuwe werken. Wat bij ons al lang heeft afge daan, gaat hier nog als het nieuwste van het nieuwste: A l'ouest rien do nouveau", Les lumières de la ville", La nuit est a nous" trekken nog steeds de verbaasde massa en in de toekomst wordt ons zelfs de ongehoorde noviteit beloofd van Coeurs brulés", zijnde de geautoriseerde aankondiging van.. ... Sternberg's Marokko!" De Fransche ciné-industrie, daarbij nog voor namelijk steunende op Duitsche energie en orga nisatievermogen, produceert vrijwel uitsluitend de beide eerste genres. Met een liefdeloosheid en een vulgariteit, die stil maken, stuurt zij de eene kwalijke film-operette na de andere, mits gaders tallooze enfantiele liefdesavontuurtjes de wereld in en er heerscht dientengevolge een zeer larmoyante en onnoozele sfeer sous les toits de Paris. De avant-garde ~ de Dulac's, de AutantLara's, de Man Ray's zwijgen reeds lang. Onze bezadigde vrienden in Holland met het eenvoudige hart en den practischen blik, vinden hier waar de film als pretentieloos amusement" haar moordendste consequenties trekt, het gulden land der toekomst. Waartoe zou een taal ook anders dienen, dan om or stupiditeiten mee te zeggen? In deze wereld van trieste, starende pueriliteit staat de figuur van Bene Clair overeind als een reus. De beminnelijke chansonnier-van-de-film" zooals ik hem eerder mocht noemen, gebruikt o wonder zijn hersens, is kennelijk meerder jarig en waagt zich zelfs aan satyre. Het succes van zijn Sous les toits de Paris" heeft hem taboe gemaakt voor de cassa-tyrannie der werkgevers en zijn onmiskenbare handigheid en savoir-faire verzekeren hem nog voor langen tijd het wel behagen van deze goden, zoowel als van het publiek. Le million" is het jongste voortbrengsel van den intelligenten, habielen cineast en het slaat in dit milieu van ordinaire monotonie lang geen slecht figuur. Overigens staat het aanzienlijk beneden Sous les toits de Paris". Het miste de geslotenheid, de lichte melancholie en veel van de brille, welke dit beeld-chanson zoo bekoorlijk maakten. Maar het toont in zijn vluchtige, goed moedige satyre althans een besef van de béte mentaliteit der tijdgenooten. Het ironiseert, zij het ook zeer gemoedelijk, de dwaze en pijnlijke operette-manie onzer dagen en men vergeeft Clair veel, omderwille van een verrukkelijke paro die op die grove beleediging van goeden smaak en gezond Verstand, dewelke men grand* opéra" noemt. Een Gretchen van honderd kilo en een pafferigen cravatten-tenor kweeleüelkaar liefdes aria's toe zeer ten genoege van alle weldenkenden, die terecht de levende kunst beminnen en de mechanische film verachten. Maar het geval wordt, wanneer de hooge-C-ridder den \errader in fis-ma jeu r heeft geveld, van zulk een schijnbaar ongewilde, maar nochtans daverende belachelijk heid, dat men den quasi-onschuldigen gamin, die Clair zich hier toont, aan zijn hart zou willen drukken. Op een ander moment bevindt de zingende held zich in een misdadigersmilieu, waar men hem abusiefelijk voor een stille" houdt. Hij moet zich identifioeeren: Vous tes tenor? Alors chantez !" En terwijl zijn knieën onder hem knikken en revolvers op hem gericht zijn legitimeert de heros zich al zingende: Je suis vaillant, féroce et fort t" bibbert zijn gulden stem en een der voortreffelijkste voorbeelden van Clair's humor en vindingrijkheid, demonstreert zich hiermede. Maar overigens hoe zwak, hoe voorzichtig, hoe timide is dit verzet tegen een smakeloozen, verderfelijken tijdgeest. Welk een verschil met de vlijmscherpe, brutale parodie van dien anderen Franschen satyrist, Offenbach. Of om het dichter bij huis te zoeken: hoeveel sterker, hartstochte lijker en moediger was de filmische satyre iu Cruze's Jazz". ^Waarlyk dit is niet de wisselaars uit den tempel ranselen. Dit is een langen neus tegen ze trekken I » » * Twee andere belangrijke films zijn ontleend aan buitenlandsch initiatief. Big House" van George HUI en Autour d'une enquête" van Robert Siodmak zijn beide staaltjes van de verderfelijke mode, om films in verschillende verslons" voor diverse landen pasklaar te maken. Het behoeft a priori reeds geen betoog, dat deze methode een ernstige ontwrichting moet beteekenen van. iederen belangrijken arbeid. Meer dan welk ander procédéook berust de filmcon ceptie op een innigen samenhang mét en n voortdurende wisselwerking tüsschén sujet en metteur-en-scene. Sternberg's Marokko" om maar iets te noemen is gedacht als het drama niet tusschen drie willekeurige individuen, maar wel degelijk tusschen de persoonlijkheden: Dietrich, Cooper en Menjou. Hoe nauwkeuriger en l vender de sujetten met hun physische en psycho logische eigenaardigheden den filmschepper voor oogén hebben gestaan des te overtuigender en dieper zal de creatie zijn. Omgekeerd hoe vager, onpersoonlijker de dramatis personae zijn opgezet, gelijk in het version"-systeem het geval moet zjjn (men moet ze immers tegen andere, ongeveer gelijksoortige kunneh verwisselen!) des te verwerpelijker moét i, de conceptie uitvallen. Bij de talkie komt dan nog de wan-logica der De Franschen Jean Périer en Pierre Richard Willm en de Duttschers Gustav Froehlich en Albert Basserman bij de besprekingen voor de versies" van Autour d9une Enquête" verschillende talen. Het is eenvoudig een horreur en een bespotting van alle locale atmosfeer, wanneer gelijk in het gevangenisdrama Big House" gebeurt Amerikaansche gevangen bewaarders Fransch te hooren spreken en (als in Autour d'une enquête") schupo's in een zuiver faubourg-accent te hooren oreeren. Afgezien van deze bezwaren zijn beide films overigens een verademing op het eeuwige chansonen amoureuse gedoe der gangbare Fransche pro ductie. Vooral Siodmak's politiedrama, dat nog het meeste den oorspronkelijken vorm heeft be houden, draagt de verheugende kenmerken van dit jonge, snel opgekomen talent, dat eerst eenjaar geleden met Menschen am Sonntag" debuteerde. Typisch is alleen weer de ontvangst bij het Parijsche publiek, gelijk ik die mocht constateeren. Evenals in zijn vorige werk, vermijdt Siodmak ook hier alle muzikalerij en zijn virtuoos en im posant toepassen van de stilte is zeer prominent. Geheel ten disfaveure van de Parijzenaars ove rigens. Wanneer de verdachte aarzelt om zijn be kentenis te onderteekenen en in martelende on zekerheid voor het fatale papier zit, valt een drukkende, obsedeerende stilte, slechts verbroken door de stappen van den heen en weerloopenden rechter. Een adembeklemmend en sterk drama tisch moment. Het Fransche publiek echter'vindt dit blijkbaar saai draait hoorbaar op zijn stoelen en vult de stilte welwillend aan met ge neuriede melodietjes en gezellige onder-onsjes. Zoo gaat het bij al dergelijke fragmenten en eerst wanneer het tooneel zich voor een oogenblik in een nachtkroeg verplaatst en een zigeuner-strijkje begint te bibberen, gaat een Ah !" van opluch ting en welbehagen door de zaal. Il joue bien t" zegt men deskundig van den violist en met dien lof moet de cineast Siodmak het stellen. In de cinema Les Miracles" draait de veel besproken film L'Afrique vous parle". Qua beeld viel hier niet veel nieuws meer te verwachten des te meer is men echter gespannen op de geluiden' der jungle. Ook hier treedt Parijs echter tusschenbeide. De heele film door wordt alle klank over stemd door een Franschen explicateur, die zoowel het gezang der negers als bet ruischen der palmen en zelfs den beruchten doodsschreeuw van den door een leeuw aangevallen neger, onhoorbaar > maakt door zijn genoegelijke causerie. De titel is een vergissing: niet L'Afrique vous parle" maar Paris vous parle l" Wonder boven wonder heeft men echter van een teedere romance voor oUvviool bij het ver scheuren van den neger afgezien.... GENERAAL AGENTEN VOOB All ATB UB-KI Jf O- UITRUSTING FOTO-SCHAAP& Co. SPUI 8 AMSTERDAM h

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl