Historisch Archief 1877-1940
>"itfK'r f--.',; V'vn S
r
sf
de
j
ui'fe,
BACHT EN N
EID
De Plaats van de Ned. Ambachts- en Nijverheidskunst
B ij de verschijning van het Jaarboek
Joep Nicolaas
QEDERT 1910 wordt door de
Nederlandsche vereeniging voor
ambachts-en nijverheidskunst (V.A.N.K,)
door middel van een jaarboek ge
publiceerd wat in Nederland aan
toegepaste kunst gewrocht is en het
Departement van onderwijs, kunsten
en wetenschappen, dat die uitgave
steunt, betaalt daarmee een armzalig
klein beetje tol voor den weg, dien
het op geheel andere wijze behoorde
te onderhouden. Maar boyendien
stolt het als tolbetaalster nog de
De Boot (Glas in Lood)
eisch, dat de uitgave uitsluitend
Nedorlandsch werk reproduceert. Daar
mee is de ta&k van den samensteller
zoozeer beknot, dat de jaarboeken
reeks dreigde vast te loopen in een
voortmummelende serie relieflooze
plaatjes.
Er bestaan jaarboeken voor de
scheepvaart, voor den effectenhandel
en misschien wel voor de
ulevellenprodxictie, maar de stand van de
nijverheidskunst is alleen weer te
geven in haar beteekenia temidden
van het volle leven; het moet alles
omvatten: de geestelijke stroomingen
' van onzen geheelen tijd. De techniek,
de handel, de nijverheid; het onderwijs
beïnvloedt de nijverheidskunst niet
alleen, neen, zij wordt er door op
gebouwd en in stand gehouden of
verpletterd. In 1929
heeft Gouwe een
aanvang gemaakt
met een driejaren
plan dat (verbloemd)
tracht uit te komen
boven de enge be
grenzing van een
verkeerd begrepen
nationale steun.
Ruimte" was het
eerste deel, nu ligt
Werk" voor onsl)
en Vorm" zal het
volgend jaar ver
schijnen. De afbeel
dingen mogen niet
buiten het nationale
kader treden, de
tekst is echter op
gevat in deze cyclus
als een steeds wis
selend internatio
naal decor waartegen
de Nederlandsche L. Bolle
prestaties optreden. '
door PAUL BROMBERG
liet is een proote verdienste van nalist, den devoten werkman, die
i:
(Jouwe dat hu tenminste op di«' niets anders bezit dan zijn handen om
wijze tracht de plaats aan te geven i zijn gedachten te dienen, maar ook
die onze Nederlandsche kunstenaar.s de yerstooten broeders: de
fotolezen zet, ook al is hij geen
ambachtsof nijverheids-beoefenaar, noch een
kunstliefhebber, die een oordeel moet
hebben" noch een industrieel, die
nooit eens kan weten of het zijn geld
niet op kan brengen om samenwer
king te zoeken met zoo'n ontwerper,
noch een winkelier
die die moderne za
ken aan den man
moet brengen, noch
een nichtje dat zelf
borduurt en batikt..
wie zich te lezen zet,
als hij maar mensen
is, die z ij n eigen plaats
beter wil begrijpen
temidden van dezen
Imidigen
scheppingsdag,die
zalrijkerworden door dit boek en
de vragen van het
leven beter weten te
stellen en'de uitingen
in eiken vorm van
leven beter weten te
beoordeelen.
Joep Nicolaas
te monument (Brons op gepolijst hardsteen)
en zelfs zij
l) Werk" door W.
F. Gouwe, Jaarboek
van Ned.
AtnbacMsen NijverheidsJcunat
1930. N.V. W. L.
en J. Br v 88e's
Uitg.Mij., Rotterdam.
innemen, niet als meer of mindere groot- graven reclame-ontwerpers
heden in hun eigen milieutje, maar a si die anoniem werken en toch hun deel
Nieuwe Uitgaven
De geschiedenis der Oude Havens van
Vlissingen is een door H. G. van Grol,
archivaris van Vlissingen, geschreven
en door het Gemeentebestuur uit
gegeven historisch werk over de oude
havens van Zeeland's hoofdstad^ Voor
historici en belangstellenden in de
Geschiedenis een belangrijk werk. Van
de illustraties is, hoewel de tekst voor
ruime illustreering in aanmerking
komt, weinig werk gemaakt.
Verwachting (Glas in lood)
Prof. Dr. J. Lindeboom komt in
zijii pleidooi voor de Ned. Hervormde
Kerk in de brochure Kerkopboin?
(No. 3 in de reeks geschriften ,,Vragen
van Nu", door Van Gorcum te Assen
uitgegeven,) tot de conclusie dat Kerk
en Wereld bij elkander behooren, want,
zegt hij: De Kerk bewaart den zin
van het leven der wereld, den zin der
cultuur: zonder de eexiwigheid, waar
van ^de Kerk [getuigt, wordt al het
tijdelijke zinneloos.
mee-fonkelende sterren, op den groote >
melkweg van het heelal. ,,Wir sind
inmitten eines Schöpfungstages'' citeert Gouw ?
Dessauer als Leitmotif voor zijn ,,Werk' :'
er is een wereld in wording en die wordin
gaat voort en stoort er zich niet aan of w-i
ons ,,modern" georiënteerd gevoelen. D/
waarden, die hij aanlegt zijn niet a!-',
schoolmeestercijfers, de kunstenaars gaa <;
noch over cum lande, noch zakken ze
albrengen bij den nieuwen bouw van een
nieuw wereldbeeld. Gouwe gelooft aan een
stellig en bewust voortschrijdende evolutie
en hij zegt met zachte stem tegen de
ongeduldigen, die in een tijdsbestek van
twintig jaren nog ,,steeds" dezelfde onge
voelige massa zien, te wachten, te
gelooven en te werken. Doordat Gouwe het
gebeuren op een afstand weet te beschou
wen kan hij, vooral als hij bovendien nog
n oogje dicht doet. over sommige zwakke
een baksteen. Gouwe ziet rustig toe, ordenf.
veegt storende details uit, lacht om een, details heen kijken.
plotselinge fanatieke fanfare als krygsgf- * * *
huil voor. ee'n zakelijkheid" die in wezen Zoo reikte hij doof dit werk toch op te
niets andera is dan de diep-wortelend<-1 nemen, de behulpzame hand aan
zoekenmystieke drijfveer, die ons. allen aanzet den, die den weg temidden van de
tot versobering in uitingsvorm en beurt f nieuwe schepping hopeloos kwijt geraakt
de treurende op, die meent dat het laatstJrNraren. Werk" is geen plaatjesboek, men
uur voor de beoefenaars van het schoon ? zou allicht onbevredigd het boek bij de
Brinkman en van der Vlugt
Dakterras
handwerk reeds heeft geslagen. Hy trek
ze allen mee in den kring om het groot'
vuur van de scheppende gedachte, allen
hand in hand', den fanatieken
functiojaarboeken-serie zetten en wellicht niet
eens alle pagina's opensnijden, -want we '
hebben immers zoo weinig tyd en zoo
veel sensatie-behoefte. Maar wie zich te
W. H. Gispen
Interieur