Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 AUGUSTUS 1931
No. 2829
No. 2829
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 AUGUSTUS 1931
» < ?
l
7.
13
de
ZOMERTOONEEL
door Henrik Scholte
15
OP dien ongelukkigen dertienden \&n de maand
waren in het Stadion zeer vele acteurs, die
tot de trouwe bezoekers van onze vaderlandschc
stierengevechten plegen te behooren, getuige van
den doodenrit van Hans Herkuleyns. Twee dagen
later moesten onze groote gezelschappen zelf
hun groote motoren in de baan brengen. En
al waren het dan nog maar de eerste
plezierrondjes van het seizoen, het besef, dat zij in den
komenden wintor wel eens langs even hachelijke
hooge bochten zullen moeten koewen, dreef hen
merkbaar tot een snellen start en een mogelijken
voorsprong. Niettemin startten de groote Konink
lijke en de kleine koppel van liet restant-Verkade
gelijk op: zij openden elk met een voorstelling,
waar ofschoon op .amusement" berekend
formidabel op gewerkt was en waarbij van de
anders gebruikelijke start op halve kracht (eeu
Wallace-je voor don bijwagoii") gelukkig geen
sprake kon zijn.
Verkade had er alles opgezet om een vooral
ook artistiek geschokte reputatie te herstellen en
kwam op z'n paaschbest voor den dag niet een
brillante voorstelling van Molnar's Spiel im
Schloss". Wat dit knaleffect voor de toekomst,
voor grooter en met name voor nieuw werk
beteekent, moeten we nu maar geduldig afwachten.
Hy heeft in elk geval dm gelukkigen inval gehad
om zijn vita nuova in te luiden met een voorstel
ling, die volkomen in de'lijn van zijn regie lag, de
beste kwaliteiten daarvan naar voren bracht en
daarbij vertoond werd met een accuratesse, een
evenwicht en een verrukkelijk lichte toets, die
hem en zijn gezelschap een succes brachten.
waarvan zij weken lang plezier kunnen beleven.
Men vergat gaarne, dat het stuk voor ons land al
eenigszins afgeroomd was, men vergaf ook de
noodelooze vergroving van den grocieusen titel
(thans Nachtrepetitie", in overeenstemming met
de wel geestige, maar soms ook wat al te scherp
aangezette vertaling van Adolph Engers; zegt niet
de libretto-schrijver Hans Korth uit het stuk
met zijn aanbiddelijke ironie, dat je tegenover
een intellectueel publiek heusch niet zoo direct"
hoeft te zijn?)
Zooals Spiel im Hchloss" dezen zomeravond
werd vertoond ??misschien de eerste maal, dat
het Bika Hopper Theater werkelijk voor-?Kam-''
merspiele" dienst deed, - herkreeg voor n keer
het tooneel althans weer zijn veel verguisde
roeping: anders, en mér, te zijn dan een
deiverwante kunsten, die haar bestaan heeten te
bedreigen, 'tfeen verfilming, geen lectuur van het
stuk, geen geforceerd experiment, uit de, verza
diging van misbruikte .vormen geboren, hadden
deze vergankelijke werkelijkheid, waarin scherp
en helder de wisselwerking van tooneel-illusie en
toeschouwer-emotie elkander raakten, kunhen be
naderen. Er. werd mér vertoond dan een geraf
fineerde Molnar, liet geraffineerde stuk, dat deze
zonderling en eenzijdig geniaal ontwikkelde pr
stidigitateur van dialogen misschien ooit schreef.
Juist de virtuositeit van het woord vond men
echter getemperd door het talent, waarmee hier
spel en leven het ironisch-verfijnde bon-mot en
het mildere perspectief van menschen in.hun zwak
heid, nietigheid, leugen n zelfbehoud harmonisch
verbonden waren.. Er werd niet vlakweg getypeerd,
er werd niet op de spiritualiteit van het gesproken
woord en de opeenstapeling van verrassingen,
oplossingen en climax vertrouwd. Maar er werd
werkelijk een poging gedaan om alle kansen, die
Molnar onbehoorlijk geroutineerde tooneel
technicüs, die hij altijd is ! in zyn stuk_Verstopt
V.ROSSEM
OtetsTtVARinAS
had, te herscheppen en te transponeeren ten be
hoeve van dit weergalooze genot, dat goed tooneel
kan geven: een stem, die Gij zelf had willen zijn
te hooren door een masker, dat (Jij zelf had kunnen
zijn.
Wat het stuk betreft, is Molnar's Spiel im
Schloss" eigenlijk een allegorie van het fruit, want
het is om de symbolen van citroen en perzik, dat
deze lucide intrigue is opgebouwd en een aan
vankelijke hachelijke sitxiatie glorierijk opgelost kan
worden in een parodie op Sardou, die tijdens de
vertooning het publiek kinderlijk opgetogen
maakte. Dat deze hcele intrigue gebaseerd is op het
ttccoustisch unicum, dat men wel op het tooneel
kan hooren wat in de kamers rechts, maar blijkbaar
in de kamer rechts niet wat op het tooneel gespro
ken wordt, moeten wij dan maar vergeten. Paul Huf
in de rol van Hans Korth, waarin Molnar blijkbaar
met genoegelijken zelfspot toch ook wel iets van
zijn eigen beeltenis legde, speelde meesterlijk voor
den plooibaren, sierlijken en schranderen hovenier,
aanvoerder van het door gemeene belangen bijeen
gehouden trio der operettefabrikanten, waarvan
Tor Hermus de minder gevarieerde, doch in zijn
opzet scherp gesneden en in zijn spel met getem
perde clownerie vertolkte rol van den zwaar en
zwart zienden Mansky op zich had genomen en
Frits van Dijk, als een aanbiddelijk-blanke
rherubijn, de componist Albert Adam was: ongelukkig
op den drempel van den eersten roem, vijfentwintig
jaar en nog niet wereldwijs. Dat het spel van Nel
Stants in de laatste twee jaar een groote zuivering
heeft doorgemaakt, zal iedereen opvallen, die de
vroegere, onhandige ai'fectatie van de Eeuwige
Echtgenoot" of ..Hedda Gabler" vergelijkt met
een bescheiden, doch met geraffineerde charme
gespeelde Annie Otto, de schuldbewuste partner
van den bulderenden maestro Almady, waaraan
Willem van der Veer de felle, ordinaire kleuren van
domheidsmacht en zelfbedrog wist te geven: een
rijk gespeelde vertolking van deze parodie op den
romantischen acteur, clii door het venijnige verloop
van het stuk op zulk een heerlijke manier in z'n
hemd gezet wordt.
Het was zoowel in den klaren bouw der eerste twee
bedrijven als in de uitbundige catastrophe in 111,
dat Verkade als regisseur werk leverde van een
finesse en een raffinement, dat zelfs zijn oude
Shaw-monteeringen in de schaduw stelde. Als
metteur-cn-scéne construeerde hij met de kleinste
middelen en klaarblijkelijk zeer bescheiden
requisieten een licht en elegant tooneel: een rank a jour
van latwerk tusschen hooge, zwarte gordijnen, zijn
bekende constructie, maar ??met stuk en ensemble
opgevoerd tot een zelden te voren bereikt
meesterschap.
* *
Johan de Meester had met Froritpage" (ook
niet al te fraai vertaald door Extra Tijding") het
voordeel van een Amerikaansche noviteit, die
aldaar, en elders, in de wereld, met open armen
ontvangen is. liet dunkt zijn succes blijkbaar
vooral aan de in het bizonder aan het begin zeer
knappe en satyrieke reportage van een troep
menschen, wier dagelijksch werk bestaat (althans
zou moeten bestaan) uitliet zelf leveren van knappe
reportage. In een lokaal van het Paleis" van
Justitie ie Chicago (wat een zonderling Hollandsch
woord hebben wij daar toch eigenlijk voor), een
zwijnestal, die door de Meester met de illustere
caricaturen van een Ixiidsch zweetkamertje was
opgesierd, zit dit stelletje aangckleede blocknootjes
bijeen, kaartend, vloekend, luierend en af en toe
als het gaat om het uur van executie van een arm
menschelijk wrak een beetje vervroegd te krijgen,
opdat het verslag .nog net in het ochtendblad kan,
of later, als de opgejaagde drommel toch nog weet
te ontsnappen plotseling op hun qui vive,
Jachtend, van elkaar gappend, (echter met alle
faire collegialiteit van een zonderling esprit de
corps") en tenslotte kauwend en spuwend hun
gesproken .copie toevertrouwend aan een rits
verkleurde telefoonlijntjes, die de sensatiekranten
ran Chicago in dit paleis der smerigheid hebben
laten aanleggen om müHoenen krantenlezers de
Zeist als Woonplaats»
BOUWTERREIN TE KOOF in het centrum
van Zeist, aan den verkeersweg
UtrechtArnhem, tn de onmiddellijke nabijheid van
het Raadhuis, de Hotels Hermitage en Flgl
on het Slot van Zeist. Prachtig opgaand
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
iloleerlng, gas, water en electricitelt.
Kadere gegevens worden verstrekt door de
N.V. PARK KERSBERGEN,
Montaubanstraat 4, Zeist.
meest perfide prikkellectuur quasi-onschuldig te
kunnen voorzetten. De blijkbaar scherp en brutaal
bedoelde satyre op Chicago (burgemeester, sheriff,
politieke. koehandel) is een beetje vieux jeu en
bovendien zoo klein van formaat en zoo vol
scheuren en gaten, dat het alleen op een
achterafplaatsje in Texas van toepassing had kunnen zijn.
De kracht van het stuk ligt echter in de milieu
schildering van deze jongens van de pers", zooals
men ze in Spanje noemt: een brokje in vogelvlucht
geziene werkelijkheid in den trant van Elmer
Bice's Streetscene", minder gaaf misschien, maar
daarvoor met een rake typeering van het detail,
dat de afkomst en ook de nimmer verloochende
liefde A'an de schrijvers voor het vak der
verslaggeverij" verraadt.
Als eenmaal de intrigue begint en de ontsnapte
anarchist en zijn Sonja, in den vorm van een
straatmeid uit Chicago, hun nogal Russisch ge
kleurd tafereel van ellende ophangen, is het breedu
gebaar wc g uit dit stuk en de grenzelooze vlakheid
van het maakwerk treedt aan den dag. Slechts n
nieuw type, Walt er Burns, krantenmaguaat. is nog
volop naar het leven geteekend. Als Mr. Hearst
niet naar de kaasmarkt was gegaan maar deze
première had bijgewoond, had hij daar nogeens
oude herinneringen kunnen ophalen. En trouwens,
zoover ligt deze Walter Burns niet van ons af. Hij
is misschien internationale!' dan het troepje, dat
rondhangt in die zwijnestal, waar op een geheim
deurtje hoonend het woordje Gents" leesbaar is.
Johan de Meester heeft dit stukje eenigszins
studentikoos geregisseerd in den trant van. een
penny a line"-opera. Door de vaart en ongedwon
genheid, die hij erin bracht, kreeg het vooral in den.
aanvang de juiste kleur, al verliep het dan ook'op
hoogtepunten in een beestenbende en al ha*l hij
juist J op de oogenblikken, waar de meeste actie
vereischt werd, niet altijd de juiste verhoudingen
Het spel van de meeste acteurs, vooral van Cruys
Voorbergh, van de Meester zelf, van Fiolet, van
Warmelo, Jo Sternheim en Jules Verstraete (een
heerlijke bullebak met den hem aangegoten derby)
was voortreffelijk in stijl. Charlotte Kohier was
buiten het ensemble iets te zwaar aangezet, of
schoon temperament''hier veel vergoedde. Behalve
nog een kleine episode van Georgette Ilagedoorn
als een sprietharige werkster, waren de overige
vrouwen slecht. Dat om zoo'n verloofde en zoo'n
schoonmama zich het levenslot van den ras
journalist de Meester zou kunnen bewegen....
neen.
Het publiek scheen er althans'den tweeden
avond nbt erg aan te willen, evenmin als het
trouwens destijds het (toen veel minder raak.
geregisseerde) rumoer van Streetscene' kon
verdragen. Het zou een goed teeken zijn als heb
daarmede aanduidde, dit terrein, dat inderdaad
beter en technisch geraffineerder door de film
bestreken wordt, aan de bioskoopgangers te willen
overlaten. Maar een voos teeken, als het daarmede
bewees, voor een Augustusstuk nog beneden het
peil van de bioskoop te willen gaan, lijnrecht in
de armen van de sentimenteele larikoek, de
comfortabele draak of een trio-liflafje met een
slot dat klapt".
?&?
CROQUANTE
GROQUETJES
door Alida Zevenboom
ZONDAG waren kleine Ali en Nol van mijn
nicht uit de Commelinstraat bij me om hun
Zondagscentje te halen ik geef ze elke week
een kleinigheid, want een kind kan niet vroeg
genoeg de waarde van het geld leeren kennen
en ik bond zo nog zoo op het hart geen vuurwerk
te koopen om er Hartjesdag mee te vieren en de
kleinen beloofden me plechtig het niet te doen.
Tante, zei Ali, ik zal voor mijn dubbeltje
kralen koopen en een taschje voor u rijgen.
En Nolletje, dat net zoo'n huichelaar als zijn
vader is, zei het nog positiever: Vuurwerk is
gevaarlijk, tante en ik koop veel liever een mooi
prentenboek voor mijn dubbeltje.
En gevoelig van hart als ik ben, gaf ik ze allebei
er nog een stuiver bij. En wat deden de
smakkertjes? Zij kochten voor zes stuiver voetzoekers
en zevenklappers en rotjes en Nol moet gezegd
hebben: de donderbus steken we onder tante der
rokken af" n hij had er bij gegrinnikt van de
pret! Zoo zijn de tegenwoordige kinderen en doe
er eens wat tegen !
Meneer Versteeg kan nu wel elk jaar verbieden,
dat ze "vuurwerk afsteken en de Burgemeester
kan er zijn zegen op geven, maar waar ze dat
gemeene knallende goedje vandaan halen dat
een oud mensch drie voet de lucht doet inspringen
als ze het achter.hem loslaten, mag Joost weten.
En als het waar is, wat ik altijd heb hooren ver
tellen, dat de Hartjesdag eigenlijk de dag was
waarop het gemeene volk eens in het jaar op de
herten mocht jagen, dan zal er niet veel aan te
doen zijn. want nu is het de dag geworden waarop
het eens in het jaar op de politie jaagt en daar zijn
hartjes" onder, vooral die groote agent, die bij
ons inde buurt de ronde doet en Leent je al driemaal
beboet heeft dat ze na bezetten tijd een onschuldig
kleedje even uitsloeg. Ik ben een vredelievend
mensch en ik kan geen vuurwerk zien, want ik
ben nog al schrikachtig van natuur, maar ik denk
wel eens: als ik een voetzoeker had} dan stak ik
die achter dien meneer af ! Het is zondig van de
zondige gedachte, maar doe er eens wat tegen?
En nu is meneer Louis Chrispijn ook al dood.
Ik las in de krant dat hij eigenlijk een zwaar
moedig man was en wat kon hij altijd opgewekt
spelen ! \Vat zal hem dat dikwijls een inspanning
gekost hebben om het 't publiek niet te laten
merken en ik weet nog wel dat de inwendige"
vrijkaartjes voor Het Cafetje" ergens op den kop
had getikt?hij zal er misschien niet eens eerlijk
aan zijn gekomen en wij bij meneer Prot zaten
en ik zie het nog voor me, hoe Chrispijn met
zijn handen werkte, zoo vlug en levendig en
wat sprak hij daarbij prettig en alles zoo
lenig en het ging allemaal als van een leien dakje
en nu begreep ik misschien ook waarom hij juist
deze rol zoo mooi speelde en waarom die rol hem
zoo lief was, want zoo zwaar als het dien kelner in
het Cafetje moest vallen om nog te bedienen,
terwijl hij schatrijk was, zoo zwaar moet iem
gevallen zijn de menschen te doen lachen, terwijl
hij zelf liever in een stil hoekje met zijn leed alleen
had gezeten. En wat ik ook zoo mooi'vond in
het spel van meneer Chrispijn, is dat hij bij al
zijn vlug spelen nooit haastig speelde, want ik
heb wel eens jongelui gezien die het hem wilden
nadoen en dan niet alleen over hun eigen woorden
struikelden, maar net speelden of ze nog de
laatste tram moesten halen, zoo raffelden ze het af.
Och, och, wat gaan er in den laatsten tijd toch
een goeje menschen dood en ik zat daar zoo aan
te denken toen ik van de week in Carrézat bij
Madame Pompadour", waar het acteurtje me
een vrijbiljetje voor verkocht had, want ik koop
ze van hem en trek het van zijn boekje af, anders
komt er heelemaal geen schot in, en toen
ikmevrouw Beppie de Vries zoo mooi tag spelen
en zingen en dansen dacht ik aan den goeden
ouden tijd van de operette in het
Rembrandttheater, met meneer Pauwels en den ouden heer
Heuckeroth in de directie en den jongen meneer
Heuckeroth als dirigent en ik weet me nog te
herinneren, dat de inwendige zendeling tegen
me zei, want hjj was dol op de operette
ik geloof van wege de mooie beenen van de
meisjes als u- het me nu vraagt het was
UIT JANTJE'S KLADSCHRIFT
in het Vroolijke Weeuwtje": zie je van die
vier meisjes die om dien meneer heen dansen
dat eene met die mooie beentjes? Daar moet je
eens op letten. Dat is Beppie de Vries en die zal
het ver brengen." En zij heeft het ver gebracht
en dan denk ik ook weer aan die arme mevrouw
Budermann, die in haar tijd drie Beppies was en
ik zie nog haar portret op de schrijftafel van wijlen
meneer staan en dat vond mevrouw zaliger goed,
want die dweepte zelf met dat zangvogeltje",
zooals zij haar noemde, en .nu ligt zij al eenige
jaren plat te bed, na heel wat ellende doorgemaakt
te hebben. Als je dat allemaal nagaat, dan moet
je je er eigenlijk over verwonderen dat er nog n
acteur of zanger is die niet zwaarmoedig is en ik
herinner me verleden jaar dat ik ons acteurtje
een komisch rolletje heb zien spelen bij meneer
Verkade en ik moest waarachtig om hem lachen
en een paar uur te voren had ik hem nog gedreigd,
dat ik hem zoo op straat zou zetten en op zijn
boeltje beslag zou laten leggen, omdat hij een half
jaar met zijn kamerhuur achter wast
Maar eigenlijk is dat toch ook niet vreemd, want
toen de inwendige Zendeling er met mjjn
meubeltjes vandoor was gegaan, een paar dagen voordat
wij zouden trouwen, kwamen de menschen met
weewarige gezichten naar me toe en toen heb ik
ook gelachen ? ? gelachen. ...11
Maar als ik hem in mijn handen gehad had,
had hy niet gelachen, daar kan u van op-aaa 1....
dia,
f k mas nu tenminste
mlln sigaartje weer
rocken''
Vraagt A Killen1:» Mini.
mum Nicotine, minimaal
nicotinegehalte weten.
schappelijk vastgesteld.
Het lichtste en onschul
digste op bet gebied van
?igaren denkbaar, toch
heerlijk geurig en amake.
l^jk. Alom verkrijgbaar