Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 AUGUSTUS
l
?? Al.
' 7.
13
de
Openlucht-pyjamas
door Kees van Bruggen
HOE draagt gij ze?
Laat ons minder stellig z\jn.... een onder
stelling maar.... hoe zoodt ge ze dragen ?
Het bar zomerklimaat onzer Noorderstranden
bespaart n de beslissing. Ge zyt decent, goed
ingestopt, verkonden.
Als renners aan de ruif hangen aan het kaaitje
v.'»ór mij gemeerd de jachten. Les Américains"
al zijn er ook Britten, Hollanders, en zelfs Franschc.
Saint-Tropez is en vogue, ge zijt niet ,,a la plage"
men heeft uw pyama's gemist in de baai van
Saint Tropez.
Nous voila middenin.
Ho3 zou 11 K- 7'~ dri^j'i? ial'ni d; wi'.n',
u sans-gêne gaf. Eén zaak van beenen, van lijn,
van musculatuur? Inderdaad, en ik ken er ?
de' veelsoortigheid van misses is waarlijk verbijste
rend en opwekkend, die in de wijde pijpen dank
baar aanvaarden de mogelijkheid t'»ch van
een rok. Men verkoopt ze hier in den breede;
van zeer dunne beweeglijke stof, waarin men kan
gaan zitten en is een dame.
Niemand herkent in de saarngesloten pijpen de
broek. Zelf.s Inopen is mogelijk in het muzikaal
zijde gefrutsol. dat men eertijds ??? herinner u de
operette noemde: ,,Frou frou". Herinner u
vorder, het Wcks de pijpbroek- en strookoritijd;
de driedeksrho hondentemster, die de prenten
vertoont, blijft er niet ver VH?I af.
Zóó oud- (en kuisch-) gestyld, krijgt num er
niet'vele te zien, Mag ik het zeggen? Imlerentie
is mode. De vader der pijp-pyama's was ile
ma
trozenbroek. Die van Trocoche en Cacolet en
hun kuiteflikkers - al weder de operette: Kelly
en Kreeft in Surcouf de kaper" van zoo was
het toch? Planquette.
Een Welshman met zoo'n wijden broek, een
varensgast van Nelson. Met een oolijke snuit en
een horlepiep, de lont er in en den dood
in. Vechten^tmt humor de kunst raakt j!
No. 2829
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 AUGUSTUS 1931
verleerd. Maar om ter zake te blijven: daar is
dan de lang neergaande lijn, die slankt* heupen
bemint en het breed laat hangen om smalle
enkels. De accenten overal nog wat aangezet
pour pater. En de corsage ik schaam mij
over de corsage te spreken.
In hoever draagt de Exposition coloniale hier
schuld? Balincesjes, meisjes van Sinm en Tonkin
in haar ontbloote bruin? Ma Tonkiki, ma tonki. ki,
ma Tonkinoise ? Bruin, zonnebrand was al een
paar zomers mode. Men haalde het in Deauville:
train bleu, zóó, het zonnebad in. De parfumeurs
wisten een middel om het fraaiste Deli-vaal te
bereiken zonder schrompeling d**1' delicate huid.
Men ziet ook geen badpaksilhouet ten met schouder
banden in het lichtgevoelig velletje uitgespaard.
de natuur versmaadt zulke goedkoope fotografie
en de kunst. W>e niet petite boürgéotse is
Paris-Plage aan de Marne draagt haar
gouden korstje van top tot teen. ,
, Het best laat "zich dit twintig kavaats ver
guldsel vertoonen op den rug. De rug blijve onbe
dekt. Geen min of meer waaghalzig décolleté",
geen tot het middel opengesneden baltoilet als
de Engelsche etiquette voorschrijft, neen kort
en goed de rug zooals de zon hem heeft geokerd.
IIe,t probleem daarbij is ??- en blijft voor een
terzake onkundig man hoe de voorzijde te
behandelen dezer briljante achterzijde. Any-how
worden ons al te vrijgevige schouwspelen be
spaard. Op welke wijs? De slendang der
Javaan
schen? De tpt haar uiterste elementen terug
gebrachte soiitioii-gorgf? Indien al dit laatst*»,
dan /onderden affreiison voorkeur voor ..sautnon"
en ..vlepschkU'iir" der corsett en fabrikanten. Op
een of andere wijze worden decoratieve oplossingen
bereikt, misschien met de middelen der Koningin
van Saba, rinkelend goud, op aliseerende schelpen.
Men hoort het komen, mon ziet het gaan.
Alles, meent ge, voor het gereserveerde strand ?
Althans voor het strand gereserveerd? Vergis u
niet. De pyama se porte" overal. Bij de apéritif
in het Caféde Paris", waar ik zit te schrijven,
bij het avondfeest in ,,1'Escale" en smoking et
Caleypn."1 De mannen in Macco of netelnetje, ge
moet niet vergoten: de hitte.
De/e ontkleedingscultuur ? waarom
naakt
aan bidders in hun heiligste gevoeligheden te
krenken ? geschiedt zonder aïinstellorij. Natuurlijk
'kan'niet iedereen met smaak plaats nemen in een
..Hispano" of rondloopen in gemeenlijk bedekte
klccren. Afgezien daarvan gaat liet meestal wel
in gemoede. Er komen geen principes bij te pas,
noch pro, noch contra. Hinder ontstaat eerst,
waar de mensen zijn grenzen trekt, hier laat men
dat achterwege. Elk vischje zwemt in zijn aquarium,
gelijk hot is gevind en gestaart.
Dat moet nu maar weer zoo of meent ge
anders? ', ?
Transpirerende
oksels en voeten
behandele men met Purolpoeder. Dit is het
meest afdoende middel daarvoor.
Purolpoeder
kost 45 en 60 et. per bus en is evenals
Purol, verkrijgbaar bij^Apoth. en Drogisten
3
^
t
LOUIS GHRISPIJN
HET is jammer, nu over Chrispijn woorden te
moeten schrijven, die hem, die naar waar»
deering hunkerde, bij zijn leven meermalen ont
houden zijn. Het algemeene toeval van het kranten
verslag en het feit, dat er nu eenmaal meer over een
gedurfde of eenzijdige interpretatie, over een half
of heelemaal niet geslaagde rol te zeggen valt, is
dikwijls bij de verschillende critici en misschien
ook bij het publiek, waarvan wij nooit iets af
weten, de oorzaak geweest, dat Chrispijn, al dan
niet de hoofdrol, slechts een afgesleten term, een
regel, waar men over heen las, ten deel viel:
Chrispijn was voortreffelijk, Chrispijn, op z'n best,
maakte wat er van te maken was....
Misschien had een jubileum (waar hij maar
zelden aan deed") die wonderlijke waardeering,
dat er over hem eigenlijk zoo weinig ,,te zeggen"
viel, een positievere kant kunnen geven. Misschien
had een monografie of een persoonlijke analyse
(die helaas, in Nederland door niemand gelezen zou
worden) het wonderlijk talent, dat zijn rollen bijna
altijd voortreffelijk" maakte, nog wel eens in een
scherp licht kunnen stellen; tijdelijk. Maar in plaats
daarvan had Chrispijn, ultra-gevoelige natuur die
hij was, reden om zich te beklagen. Als het eens een
keer niet voortreffelijk" was, scheen men terstond
de geacheveerde facetten, de moeite, die h\j noodig
had bij het spelen van een schijnbaar zoo natuur
lijke en perfecte rol te vergeten. Zoo, toen hij in het
vorige seizoen kort na elkaar twee keer faalde: een
keer, omdat men van hem de onmogelijke en
flauwe clownerie van den Engelschen Prof"
vergde; andermaal omdat hij tot ieders verwon
dering een hem toch op het lijf geschreven rol als
den gentleman-cynicus Burgoyne in Shaw's Sa
tanskerel" op de première althans niet meester
bleek. Dat gemis aan waardeering, dat ondankbaar
vergeten van den waren" en nimmer tot zijn recht
gekomen Chrispijn voor een toevallig laatst over
gebleven herinnering heeft hem toen, kort voor
/ijn ziekte, diep gegriefd en in een lang onderhoud.
«lat ik toen met hem had en waarbij mij veel in dit
merkwaardig gecompliceerde, half moderne, half
oeroude en overgeërfde acteurskarakter duidelijk
werd, sprak hij daarbij zijn ideeën, zijn scherp
geformuleerde wenschen, zijn felle teleurstellingen
uit. Chrispijn scheen toen nog een man in de kracht
van zijn leven en hoevele rollen, die hij en juist hij
<vn hij alleen had kunnen spelen, lagen toen nog te
wachten.
* .*
Helaas blijven er nu de herinneringen aan vele
stukken, waaraan hij zijn hart niet ten volle kon
geven, ofschoon hij ze in de vertooning door zijn
spel en soms ook door zijn regie wist te redden.
Chrispijn is de ster geweest in vele tweede
preLouis Chrispijn
Engeland's financieele positie
Teekening voor De Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
De Fatsoenlijke Armoede: Zou]'t erg in de gaten hopen?!"
mières", die soms kort repertoire hielden,"rsoms
(en dan vrijwel altijd door zijn spel, vaak temidden
van een tweederangs-bezetting) de dankbare
reserve vormden, waartegen de hoofdtroep, na een
mislukten grooten" avond, terugvallen kon.
P Onnoemlijk is het aantal steeds gevarieerde,
steeds en aldoor weer geduldig en f
ijnzinnigintelligent genuanceerde oude heeren" geweest,
dat hij in die stukjes tot leven bracht. Hij speelde
deze rollen, raisonneerend met zyükeurigen, be
scheiden humor, met een gevoeligen trek om den
wrangen mond en met een lan, dat ook de bleekste
clausen nog kleur en kracht gaf. Meestal schminkte
hij zich nauwelijks. Hij scheen wat hij was, na
tuurlijk, charmant en zonder spel", en eerst bij
nadere beschouwing en.' vooral bij veelvuldige
vergelijking zag men de nuance: niet wat hij was,
maar juist wat hij, in die rol, had moeten zijn.
Au fond misschien een geboren, karakterspeler,
was hij niettemin zeer veelzijdig: hij speelde den
jeune premier' zoowel als den p ere noble, en bet
liefst had ik hem nogeens gezien in een stuk, waarin
hij beide leeftijden, vader en, zoon, naast elkaar had
kunnen zijn: de geblaseerde Lord in den Domp
teur" van Savoir bijvoorbeeld.
Men bleef hem den jongen Chrispijn" noemen,
in tegenstelling tot zijn vader. Het was een merk
waardige ironie: in den ouden Chrispijn" bleef de
ambitie van den echten jeune premier tot het einde
onuitbluschbaar, zelfs toen de jonge" Chrispijn al
lang dat zeldzame talent voor de rollen van den
gentleman-op-leeftijd ontdekt had. Het zou niet
onmogelijk geweest zijn, dat zij in een stuk de
rollen van het dagelijksch leven verwisseld hadden.
Men hoeft noch zijn groote rollen, zijn
Shakespeare's en Shaw's, noch ook zijn groote successen in
onzinnige kluchten te vergeten, maar het is toch
eigenlijk vooral décomédie" in strikten zin, het
Fransche en Engelsche kamerblijspel van het
eigentijdsche repertoire, dat in hem, den meester
van het fijntjes gesproken woord en het kleine,
elegante gebaar, een van zijn allerbeste krachten
verliest. '
????"? . ? ? ???'.' ? ' . ' :' H. 8.
POLROGER&Cib
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM