Historisch Archief 1877-1940
No. 2829
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 AUGUSTUS
y
l
7.
13
l
de
f l i
ten wonderlijk mooi, nieuw Ford model
Een ruime 5-persoons Sedan, welke in een oogwenk
is te veranderen in een vlotten open wagen. flT De
speciale constructie de zijwanden van de carros
serie zijn nl. opgetrokken waarborgt een oerstevig
geheel. De kap valt geheel vlak en wordt opge
borgen in een hoes. fl Geheel lederen bekleeding,
mooi en practisch. De vloer voor de achterzitting
is verzonken, waardoor groote beenruimte. De
ideale combinatie van een open en gesloten wagen:
DE FORD SEDAN TRANSFORMABLE
Fl. 2575.-af Rotterdam. Vraagt inlichtingen en proef
rit aan den dichtstbijzijnden Official Ford Dealer
L l MCOLM
Fordsorv
AJRCRAFT
N.V. NEDERLANDSCHE FO R D A U T O M O B l E L FABRIEK, ROTTERDAM
RUST IN VREDE,
FIDEL!
door Herman Wachter
IK weet niet welk atavisme mij be/.ielde, oui
gedurende zeker tijdstip van mijn leven, wreed
heid tegenover dieren aan den dag te leggen, of
althans te simuleeren.Welk een onmenschelijkheid,
welk een perversiteit, deze wreedheid om het
onschuldige, redelooze dier te kwellen dat ons niet
antwoorden kan, dat niet het vermogen heeft, zich
te beklagen en dat zich zelf in de meeste gevallen
niet weet te wreken! De wreedheden welke
menschen tegenover elkander begaan, zinken in het
niet, vergeleken bij die tegenover het arme diei1,
«lat niet eens weet waarxoor het hier op aarde is.
De wreedheid een mensch aangedaan, gelijkt een
kinderspel vergeleken bij do martelingen van een
trekpaard, de kwelling welke een hond in'een ver
laten huis doorstaat, of het leed van een
ondervoede poes. Om nog 'te zwijgen van de abattoirs.
Gelukkig groeit het aantal menschen dat beseft
hoeveel tegehioetkomendheid en eerbied wij het
dier verschuldigd zijn. gestadig aan. Erx de heer
Dirk Coster, ofschoon vaak ten onrechte een hu
manist genoemd, mag er trotsch op gaan, mij door
zijn zedekundige geschriften genezen te hebben
van dit even schandelijk als onnatuurlijk gebrek
aan dierenmui, om mij opgevoed te hebben tot
iemand, die zich niet schaamt in het openbaar
deernis te toonen met het onderdrukte en miskende
dier.
»»O verdreven menschenliefde is een. vorm van
dierenhaat", schreef hij terecht. 1)
Hoe dikwijls spaarde ik mij in een restaurant
het derde klontje suiker voor mijn koffie uit den
mond, teneinde bij het naar huis gaan in staat t«
zijn een der vele trekpaarden van onze stad een
vriendelijkheid te betoonen. Tehuis gekomen treed
ik dan mijn weenend kroost altijd tegemoet met
deze woorden: Lieve kinderen, wat gij den arme
geeft, is Gode geleend, maar wat gij het arme dier
schenkt is duizendvoudig welgevalliger voor het oog
des heeren Oosters."
Aldus leer ik mijne welpen de dierenliefde
tegelijkertijd met de soberheid beoefenen, doel
treffender nog dan de vader die des Zondagsmor
gens altijd zei: Wanneer de kinderen zoet zijn,
neemt papa er nog eentje!"
Nu het toch op dit chapiter komt, moge nog
bemerkt worden, dat een der grootste verdiensten
van het dier is, dat het nooit alcoholica drinkt.
Het dient ons dus waarlijk niet alleen in l
dzaamheid ten voorbeeld. Velen beseffen de diepzinnige
beteekenis van het dier, en voelen zich eraan
verbonden door hechte banden van vriendschap,
welke vaak nauwer gesloten zijn dan de
conventioneele banden' des bloeds. Niet de toevalligheid
eener verwante geboorte, maar de gelijkgestemd
heid en de adeldom van karakter alleen gelden.
En de hond is bij uitstek het dier met zulke goede
eigenschappen behept.
Het geeft ons dan ook een warm gevoel, en hoop
op de toekomst der menschheid, te weten, dat
iedere stad van beteekenis vandaag niet alleen
haar dierenasylen heeft, maar ook bijna alt^d een
dierenkerkhof bezit, waar men zijn lieve dooden
met de noodige pracht en praal kan doen bijzetten,
en een waardig monument vindt op de plaats
waar men komt om te weenen.
Men vindt er niet alleen honden, maar ook
katten en vogels bijgezet; niet gebalsemd op de
wijze 'der Egyptenaren, maar vaak geconterfeit in
graniet en marmer, of bezongen in roerende kwa
trijnen en van gevoeligheid trillende opschriften.
Daarheen richten zich de schreden van den ver
eenzaamden mensch, die zich wondt aan de
samenleving en zich in smart de gelijke weet van het
miskende dier. Miskend
Was het niet op het Parijsche dierenkerkhof,
dat ik het opschrift van een zerk las: ..Hier rust
een hond, die elf menschen redde. Door den
twaalfde werd hij gedood." O mensch, zal ooit
uw oog bij het graf van Dorus Bijkers, bij het graf
van Van Schaffelaar, bij dat 'van Koutjepoff
(indien het ooit gevonden wordt) zich zoo om
floersen? tensch en kennen voor elkaar de dank
baarheid, het dier is altijd dupe.
Niet het Pantheon, niet Père Lachaise zyn de
plaatsen welke ons de rijkste stof tot mediteeren
over dood en leven bieden. Neen, het is.de begraaf
plaats van Garo, wiens stamboom twintig groote
namen telt, en van' Zou-zou, wiens stoffelijk over
schot gedekt wordt door 't sonnet dat weenende
gedicht werd door Madamfe E. C., sa mère
inconsolable." Hoe moet het Dirk Coster niet te moe
de zijn, wanneer zijn schreden zich ooit derwaarts
richten.
De lieve vogel, die zijn heele leven zong en
prooi werd van een kat; de poes die sierlijk muizen
kon en stikte in een kippenrib; de kip die niet de
dagclijkschc kindermoord geschroomd heeft om
een arm gezin haar eieren af Ie staan.... De
papegaai die, schoon met bloedend hart, beest
achtig vloeken kon om gasten te doen lachen, en
de ezel.... en het paard.... De koe die geen
begraafplaats kent, maar met wier vel en been wij
ons opsieren, dragers van haar reliquieën. Welk
een schat van overdenkingen geeft ons het
dierenkerkhof. '
En komt u ook al in den zin wat Multatuli zei:
de vogel die een wonnpje vangt, zingt om den Heer
te danken, maar zingt het wonnpje ook?....
dit is de aberratie van een man, die zich teveel
om de Javanen heeft bekommerd. En wij van
onzen kant, die weten dat er werkloosheid, woning
nood en honger is, wij kunnen ons niet genoeg
verheugen op het bestaan van menschen die toch
nog aandrang hebben aan het dier de volle maat
van liefde en piëteit te schenken.
Daardoor wordt er werk verschaft aan eenige
werkeloo?en.
Met het geld dat zij verdienen huren zy zich
woningen.
Zij krijgen te eten.
,,Wat gij aan het dier bewijst, doet gij aan mij,"
zoo spreekt de goede mensch. En wandelend
langs de treurwilg, die de laatste rustplaats van
Fidel en Mops, van Minou, Toutou en Pinny,
dekt, roept hij in vreedzame verrukking uit:
Gelukkig deze eeuw, die keerde tot de
langverloren zeden van Egypte. Het dier herkrijgt zijn
recht, de mensch bezint zich op zijn minderwaar
digheid, en demonstreert haar ook !"
En gaat gij er niet mede act-oord, bedenk dan.
dat voorloopig iedereen nog baas is over zijn eigen
gold. Helaas.
l) Uit het hno/<l rileeri'ti is r/enttirlijk. 31'i'ielijk
xchreef de heef Coster: ..Ocrrtlrci'rn ilierenhnat is
Cfn vorm ca n menschenliefde". Dat is ooA1 <joc<\.
Nieuwe Uitgaven
L. Fles tracht in een brochure Water en vuur, een
kritiek op de houding van de S.D.A.P* ten opzichte
van den godsdienst, aan te toonen dat de Sociaal
democratische arbeiderspartij, die de stroomingen
Socialisme en Godsdienst met elkander wenscht
te verbinden, in dit streven niet is geslaagd. De
heer Fles hoopt dat, mede door zijn waarschuwende
stem, de S.D.A.P. er ook nimmer in slagen zal
deze tegenstrijdige stroomingen met elkaar in
overeenstemming te brengen. Naar zijne meening
zal het bestendigen van de houding der Partij
noodzakelijk tot versnippering en ten slotte tot
ondergang moeten leiden. De broehm-e werd uit
gegeven door E. Querido's itgnvers Maat
schappij te Amsterdam. -- ? ''