De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 29 augustus pagina 5

29 augustus 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

del v 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 AUGUSTUS 1931 No. 2830 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837 BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN N. V* JVÏeubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN HOTEL - CAFÉ- RESTAURANT HET GOUDEN HOOFD REMBRANDTPLEIN , - AMSTERDAM Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. Logies met ontbijt f 3.50 per persoon Koldewey & Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam Specialiteit tas WIT LACQUE MEUBELEN VOOR SLAAP-, LOGEER- EN KINDERKAMER GERARD B.'RIJKE Jr. BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 Telef, 30559 Complete Meubileering NORDDEUTSCHER-LLOYD BREMEN. LLOYD-EXPRESS -- ' NAAR NOORD-AM ER l KA Snelste dienst der wereld met de snelvarende Mailschepen BREMEN"-, , EUROPA"-, ,COLUMBUS" OVERTOCHT SOUTH AMPTON/CHERBOÜPG-NEW- YORK IN 5 DAGEN. Verdere inlichtingen en brochures verstrekken de HOOFDAGENTEN N.V M H. MLLER & Co., PASSAGE- EN REISBUREAU, AMSTERDAM, DAMRAK 90 - TELEFOON 47008. BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) P. C. Hooftetraat 38 T«l. 20341 24250 BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi) Brinklaan 138 Telefoon 2275 BEGRAFENISSEN - CREMATIE TRANSPORTEN STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS Rapenburg 44 AMSTERDAM Tel. 42662 ARM ERWERKEN W. H. POLMAN TUIN OVERTOOM 526 - Telefoon 82660 Begrafenissen - Transporten - Crematies Pendules, Horloges, Stijlklokken, Wekkers, Barometers, Gouden en Zilveren Werken .Grootste Sorteering Goedkoopste Prijzen N.V. v/h. Gebr. B REEN NIETJWENDIJK 172 HAARLEMMERSTRAAT 64 ROZENGRACHT 53 Ateliers voor reparatiën aan Uurwerken. Goud en Zilver VERWEEGEN KOK AMSTERDAM DEN MAAG Kastkoffers in meer dan 70 modellen Prijzen van f 60.?af PEEK & CLOPPENBURG Voornaamste Kleedinqinrichtin r op elk gebied i ' No. 2830 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 AUGUSTUS 1931 EEN GROOT REGENT Dr. F. 31. Wlltuut 4 MSTERDAM heeft het voorrecht gehad in /"V zijn perioden van bloei door sterke, onafhan kelijke en machtige regenten te worden geleid. De traditie verhaalt, dat het stadhuis op den Dam 8 toegangspoorten heeft, opdat elk van de burge meesters door zijn eigen deur het kapitool kon binnentreden. In de 17e eeuw waren het de regenten-geslachten -der machtige kooplieden, die voor zich uitsluitend het regeeringskasteel bezet hielden. De handel beheerschte niet alleen het gemeentehuis van Am sterdam, maar ook de regeering der Zeven Pro vinciën. De Amsterdamsche regenten lieten zich r/elfs niet door de stadhouders de wet voorschrij ven. En Johan de \Vitt ontleende een groot deel van zijn invloed aan zijn familiebetrekkingen met *en Amsterdamsche regentenfamilie. Misschien is het niet waar, dat Amsterdam uit sluitend aan zijn regenten zijn opkomst en bloei heeft te danken. Het feit is niet te ontkennen, dat telkens als de stad welvarend was, met name in de gouden eeuw en in de halve eeuw, die achter ons ligt, er regenten en kunstenaars waren, die de stad op waardige wijze vertegenwoordigden en haar 1-oem en gezag door landgenoot en vreemdeling ?wisten te doen eerbiedigen. De historieschrijver, die de geschiedenis van .Amsterdam in het eerste gedeelte van de 20ste ?eeuw zal beschrijven, zal zonder aarzeling als de meest karakteristieke figuur in die periode aan wijzen: Dr. F. M. Wibaut, die gedurende 24 jaar in den gemeenteraad zitting had en gedurende 15 jaar als wethouder heeft gefungeerd. Dr. Wibaut is eerst vrij laat in het openbare leven opgetreden. Hij was gedurende een langen tijd werkzaam in den houthandel te Middelburg. Onder den invloed van P. J. Tak, den redacteur van de Kroniek, is hij daar tot het socialisme over gegaan. De veel vernomen bewering, dat het socia lisme een schoone illusie is, waaraan degenen, die het in deze wereld slecht hebben, zich gemakkelijk overgeven, doch waarvan de zakenlieden de ge breken onmiddellijk onderkennen, kon op hem moeilijk ^at hebben. Hij kende het zakenleven door «n door, vóórdat hij zich in de practijk van het politieke leven mengde. Dr. Wibaut bezit de zeldzame verdienste, dat hij niet alleen in wetenschappelijke kringen zijn politieke en sociale ideeën met groot gezag weet te verdedigen, doch dat hij er ook slag van heeft ?die denkbeelden in populairen vorm aan het volk voor te zetten. Hij was de eerste econoom van ons land, die het verschijnsel der trusts en kartels wetenschappelijk heeft beschreven. Hij pleegt op nagenoeg elke ver gadering van de Vereeniging voor de Staathuis houdkunde en de Statistiek over de onderwerpen, <lie daar aan de orde worden gesteld, het woord te voeren. Menig praoadvies van zijn hand voor die vereeniging ,is vei-schenen. Maar het zou mij niet verwonderen, wanneer de liefde \an zijn hart het meest zou uitgaan naar zijn Economische kronie ken in Het Volk. Ook in de Groene is in den loop der jaren menig Artikel van zijn hand versrbenen. * * * Teekening voor De Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan Het groote publiek kent hom het best als wet houder van Amsterdam. In de moeilijke periode van den oorlog trad hij als zoodanig in functie. Hij was wethouder voor de volkshuisvesting en voor de financiën. De voorziening van Amster dam met levensmiddelen gedurende den oorlog ?was hem voornamelijk toevertrouwd. Het moderne Amsterdam, het plan West en het plan Zuid, is voor een groot deel onder zijn leiding tot stand gekomen. Terecht is onlangs een- blok nieuwe -arbeiderswoningen van een gedenkplaat met zijn ? beeltenis voorzien. In de laatste jaren was hem de portefeuille voor ?de financiën toevertrouwd. Een wethouder van TUYNENBURG MUYS *Mffiï^^ De Machtige gaat heen financiën heeft in een groote gemeente, die zich snel uitbreidt, waar een periode van groeten voor spoed in korten tijd door verschillende tijdperken van ernstige economische crisis werd onderbroken, Waar men heeft rekening te houden met een krachtige, vooruitstrevende sociale politiek, de ischen van de credietgevers, het toezicht der re geering en last not least met een sluitende begroo ting een uiterst lastige positie. Dat hij te midden van al deze moeilijkheden het schip van de ge meente den koers heeft weten télaten houden, dien hij wenschte, heeft hem den bij naam van den machtige" bezorgd. : . * * . ?' Amsterdam staat op het oogenblik, waarop deze machtige regent, deze stuurman, die zijn positie dankt aan het vertrouwen van het volk, het Koggeschip verlaat, voor een zeer critieke periode in zijn bestaan. Het heeft de grootste moeite gekost de begrooting vooral 032 sluitend te maken. Men heeft het geheele reservefonds voor dat doel moeten aanwenden. Kr zullen 03 opcenten op de belasting voor^het gemeentefonds geheven moeten worden. Dat is niet ver van het maximum, dat de wet toelaat. De crisisuitgaveix zullen worden gekweten uit een leening op langen t?rmijn. Voor de toekomst ziet liet er nog'moeilijker uit; De inkomsten verminderen en de uitgaven stijgen. En de ervaren financier, econoom en politicus, die gedurende een kwart eeuw zijn machtigen invloed deed gelden, geeft het stuur aan jongere krachten over. Moge het hem gegeven zijn van den vasten wal, waar naar men zegt de beste stuurlui staan, het Koggeschip de branding te zien passeeren en in de open zee koers te zetten naar een schoone toekomst. A. C. JOSEPHUS JITTA T»-I?«AMSTEQDAM einden naar maat Bij ons verkrijgbaar N.R.V. M3NTA SCHOENEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl