Historisch Archief 1877-1940
I
L-J
BUITENLAN
ECLAME KUNST
De Invloed van Cassandre Internationaal
WIE in het buitenland als belangstellende in
??», ,-mt"- ?
reclame-kunst rondziet zal juist als ten onzent
moeten zoeken naar iets goeds. Vaak zal men dan
tot de ondekking komen dat Cassandre's invloed
(ook hij is bezig in herhalingen te vervallen doordat
zijn ongemeen talent helaas niet aan het cliché.
matige ontkomt !) waarlijk internationaal kan
heeten..., Sterk, ja zelfs bij eersten oogopslag, komt
dit uit in hetgeen Fcldtniann voor de
Nord-Deutscher Lloyd maakte met de beide witte cirkels van
twee scheeps-luchtkokers, geheel en al herinnerende
aan liet beroemde biljet van Cassandre voor de
Statendam van de Holland-Amerika-Lijn. Het
zich op een ander inspireeren daargelaten (van
plagiaat is hier m.i. geen sprake, wel van een sterke
beinvloeding) heeft het werkstuk van den
Duitseher veel goeds en aantrekkelijks met de even
wichtige indeeling, de duidelijke belettering en fijn
vervloeiende kleuren zwart, grijs, okergeel, rood
en blauw.
Toevalligerwijze heeft de in Engeland zeer
be-kende kunstenaar Ashley dezelfde kleuren gebruikt
in een reclame-ontwerp voor Dewar's Whisky.
De vondst is waarlijk niet slecht om een flesch,
in het verkort, van boven af gezien (invloed der
nieuwe foto-kunst!) weer te geven in het
TOEGEPASTE KUNST DOOR OTTO v. TUSSENBROEK
gesteld van een rood, wit, blauwe schijf, een spel
vormend van schuins verloopende vlakken met
daaronder, zeer in het oogvallend de aankondiging
van het merk op een smetteloos wit veld in roode
letters White Label". Ik hoop binnenkort eens
iets meer te zeggen omtrent de moderne engelsche
reclame-kunstenaren, men ziet in Londen in ,.the
underground" een enkele maal kranige dingen op
het gebied der jongere grafische kunsten en zoo
langzamerhand begint men zelfs in het
traditioneelste land van Europa in te zien dat het nieuwe
trekt....
Nu toch het chapiter drank is 'aangeraakt: in
Denemarken is Enf/holm de man. Hij teekende,
eveneens van boven af gezien (men zou kunnen
zeggen: in vogelvlucht) metalen meubelen: drie
stoelen om een tafel waarop wat rookgerei, een
drietal koffie-koppen met likeur-glaasjes erbij en
in het midden een fleschje Cloc'Mikèur. De naam,
welke geluid-nabootsend is, dcet aan drinken
denken en dat is op zichzelf voor het doel der
be\
oogde reclame zeker niet slecht gevonden. Maar
treffend vooral is het uitsparen der witte lijnen
tegen een diep-zwarten achtergrond, het rood
der stoelbekleedingen en het harde groen van de
likeur-flesch met in kanarie-geel daarboven de
groote letters, aangevende dat-waar-het-om-gaat l
De neiging tot de zoozeer in zwang zijnde
diagonaal-compositie heeft hier gelukkig niet
geleid tot wat ik zou willen noemen: een
aardbevings-indruk !
Een heel fijn biljet zag ik in Spanje en wel te
Madrid. Het is geteekend door G all en het dient
:ter bekendmaking van de muziekuitvoeringen
Primavera" onder leiding van Pau Casals.
Een engel daalt, gewapend met den
dirigentenstaf, uit den hemel ter aarde af, om het hoofd een
aureool dragend' van muzieknooten. Tegen den
achtergrond ziet men den schaduw van den
orkestleider, den hals van een contra-bas en den mond
van een bazuin. De kleuren zijn roodbruin, blauw,
grijs, en crème tegen een wit fond. Het is jammer
dat de letters onderaan het biljet niet van hetzelfde
type zijn als die welke het geheel bekronen.
In Frankrijk is Jean Carlu the coming man".
Ik zag van hem onlangs op de tweede tentoon
stelling van de Union des Artistes modemes in de
Galerie Georges Petit verschillende biljet-ont
werpen in originali o.a. voor de Odéon
gramofoonplaten, voor een Engelsche Spoorweg-maatschappij
en ook voor een tooneelstuk ,,La Folie du Logis"
in het Theatre de l'Oeuvre te Parijs.
Een drietal groene maskers tegen een donkeren
achtergrond. De oogen der maskers drukken
onverschilligheid, verbazing en berusting uit (bij
het onderste masker zijn de pupillen weggelaten).
Dwars over deze maskers heen is een witte profiel
lijn getrokken van een vrouwekop ,,la folie",
hoofdpersoon van het aangekondigde stuk. De
letters zijn hier zakelijk en zonder overbodigen
opsmuk gegeven.
Zoo is men overal aan het zoeken, overal aan
het werk. Maar het bittere van het geval is dat
overal meer dan ten onzent aan de reclame
kunstenaren bij voortduring en herhaling op
drachten worden verstrekt. Bij ons is dit uitzon
dering, elders schijnt het meer en meer regel te
i
worden. Laat ons intusschen blijven hopen op
verbetering want geloof mij, de talent-en en
krachten zijn in Nederland zeker aanwezig, alleen
.... de opdrachten blijven uit!
Dit "kan, dit inoet anders worden !....
NACH
NORD
KAJ UTEN
KLASSE
UND
II.KLASSE
NORDD[UT