De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 29 augustus pagina 6

29 augustus 1931 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

I L-J BUITENLAN ECLAME KUNST De Invloed van Cassandre Internationaal WIE in het buitenland als belangstellende in ??», ,-mt"- ? reclame-kunst rondziet zal juist als ten onzent moeten zoeken naar iets goeds. Vaak zal men dan tot de ondekking komen dat Cassandre's invloed (ook hij is bezig in herhalingen te vervallen doordat zijn ongemeen talent helaas niet aan het cliché. matige ontkomt !) waarlijk internationaal kan heeten..., Sterk, ja zelfs bij eersten oogopslag, komt dit uit in hetgeen Fcldtniann voor de Nord-Deutscher Lloyd maakte met de beide witte cirkels van twee scheeps-luchtkokers, geheel en al herinnerende aan liet beroemde biljet van Cassandre voor de Statendam van de Holland-Amerika-Lijn. Het zich op een ander inspireeren daargelaten (van plagiaat is hier m.i. geen sprake, wel van een sterke beinvloeding) heeft het werkstuk van den Duitseher veel goeds en aantrekkelijks met de even wichtige indeeling, de duidelijke belettering en fijn vervloeiende kleuren zwart, grijs, okergeel, rood en blauw. Toevalligerwijze heeft de in Engeland zeer be-kende kunstenaar Ashley dezelfde kleuren gebruikt in een reclame-ontwerp voor Dewar's Whisky. De vondst is waarlijk niet slecht om een flesch, in het verkort, van boven af gezien (invloed der nieuwe foto-kunst!) weer te geven in het TOEGEPASTE KUNST DOOR OTTO v. TUSSENBROEK gesteld van een rood, wit, blauwe schijf, een spel vormend van schuins verloopende vlakken met daaronder, zeer in het oogvallend de aankondiging van het merk op een smetteloos wit veld in roode letters White Label". Ik hoop binnenkort eens iets meer te zeggen omtrent de moderne engelsche reclame-kunstenaren, men ziet in Londen in ,.the underground" een enkele maal kranige dingen op het gebied der jongere grafische kunsten en zoo langzamerhand begint men zelfs in het traditioneelste land van Europa in te zien dat het nieuwe trekt.... Nu toch het chapiter drank is 'aangeraakt: in Denemarken is Enf/holm de man. Hij teekende, eveneens van boven af gezien (men zou kunnen zeggen: in vogelvlucht) metalen meubelen: drie stoelen om een tafel waarop wat rookgerei, een drietal koffie-koppen met likeur-glaasjes erbij en in het midden een fleschje Cloc'Mikèur. De naam, welke geluid-nabootsend is, dcet aan drinken denken en dat is op zichzelf voor het doel der be\ oogde reclame zeker niet slecht gevonden. Maar treffend vooral is het uitsparen der witte lijnen tegen een diep-zwarten achtergrond, het rood der stoelbekleedingen en het harde groen van de likeur-flesch met in kanarie-geel daarboven de groote letters, aangevende dat-waar-het-om-gaat l De neiging tot de zoozeer in zwang zijnde diagonaal-compositie heeft hier gelukkig niet geleid tot wat ik zou willen noemen: een aardbevings-indruk ! Een heel fijn biljet zag ik in Spanje en wel te Madrid. Het is geteekend door G all en het dient :ter bekendmaking van de muziekuitvoeringen Primavera" onder leiding van Pau Casals. Een engel daalt, gewapend met den dirigentenstaf, uit den hemel ter aarde af, om het hoofd een aureool dragend' van muzieknooten. Tegen den achtergrond ziet men den schaduw van den orkestleider, den hals van een contra-bas en den mond van een bazuin. De kleuren zijn roodbruin, blauw, grijs, en crème tegen een wit fond. Het is jammer dat de letters onderaan het biljet niet van hetzelfde type zijn als die welke het geheel bekronen. In Frankrijk is Jean Carlu the coming man". Ik zag van hem onlangs op de tweede tentoon stelling van de Union des Artistes modemes in de Galerie Georges Petit verschillende biljet-ont werpen in originali o.a. voor de Odéon gramofoonplaten, voor een Engelsche Spoorweg-maatschappij en ook voor een tooneelstuk ,,La Folie du Logis" in het Theatre de l'Oeuvre te Parijs. Een drietal groene maskers tegen een donkeren achtergrond. De oogen der maskers drukken onverschilligheid, verbazing en berusting uit (bij het onderste masker zijn de pupillen weggelaten). Dwars over deze maskers heen is een witte profiel lijn getrokken van een vrouwekop ,,la folie", hoofdpersoon van het aangekondigde stuk. De letters zijn hier zakelijk en zonder overbodigen opsmuk gegeven. Zoo is men overal aan het zoeken, overal aan het werk. Maar het bittere van het geval is dat overal meer dan ten onzent aan de reclame kunstenaren bij voortduring en herhaling op drachten worden verstrekt. Bij ons is dit uitzon dering, elders schijnt het meer en meer regel te i worden. Laat ons intusschen blijven hopen op verbetering want geloof mij, de talent-en en krachten zijn in Nederland zeker aanwezig, alleen .... de opdrachten blijven uit! Dit "kan, dit inoet anders worden !.... NACH NORD KAJ UTEN KLASSE UND II.KLASSE NORDD[UT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl