Historisch Archief 1877-1940
sr: '
l .
i
Matthieu Wiegman
hf» K u n* t van nu.
II ij ItutTii. te Aiu*trr«lam
Hot is u. lezer dezes, misschien
niot onbekend, dat er verschillende
'houdingen bestaan tegenover den
toestand der schilderkunst in ons
land. Kr bestaat ten eerste do eigen
aardige meening, dat onze schilder
kunst opgehouden heeft te bestaan
sinds do Uaagse-ho School eigent l ij k
..ging hoon". Dezulken, die deze mee- ,
ning. een dood kind. koesteren zijn
gewoonlijk, zóó vriendelijk tot' te
geven, dat Breit nor ook bestond (hij.
de triumph van don .'schilderenden
hartstocht) on van zelve zij zouden.
niet anders kunnen gunnen zij de
Zwart en Triolen (on ? terecht ) do oor do
laatsteii te zijn. die do tradities van die
school .hand haven, en zich bewegen
binHongerigen Spijzen
non de kring van dat. wat do Hage
naars" wildon en bereikten. Deze eigen
aardige kritiei dor schilderkunst vindt
go hot moest vertegenwoordigd in don
Haag. Dat is te begrijpen, Stadstrot s
voert daartoe, en ook dit.dat zij. lookon.
eindelijk zoo vol' kwamen do natuur
te zien? liever te bezien, zooals do
Hagenaars die zagen. Daarenboven
hebben deze kritici. die ook vertegen
woordigers hebben in don kunst
handel daarmee het uiterste 'bereikt.
waartoo zij waren in staat: uitgeput.
rusten zij op deze laatste lauweren.
Kr , bestaat een williger soort, on
die moonon niet. dat met do Haagscho,
School onze schilderkunst haar einde
hooft bereikt on niots moor kon doen
dan vervallen, er zijn er (zij zijn
misschien jonger in jaren) maar doze
TEEKENAARS
Hollandsche Kunst van Heden
begrijpen, dat ook do School van
Allebéhoeft bestaan; (lat deze realis
ten van de stof ons in Holland na
tuurlijk zijn, en dat na de grootsther
on muzikaler Uaagseho School, de
School van Allebé, degelijk on
dagelijksch. moest komen; na de lyriek
dus het didaktische? zij begrijpen,
dat portrettisten als Vetli en
Haverman vast bezit werden, en dat liet
didaktische ironisch zich
kon uiten bij Lizzy
Ansingh en als ge wilt bij
Xelly Bodenheim. De
voorstanders van deze
waarheid vindt ge in Am
sterdam, dat den Haag
heeft opgevolgd als cen
trum der schilderkunst
en zulks ongetwijfeld tot
nu toe is gebleven. Maar
een nieuwe agglomeratie
in den Haag, en zeer een
zijdig soms, heeft nieuwe
helden gevonden tegen
over dat Amsterdamsch
gevoel. Thorn Prikker,
Toorop en -?? Van Ko
nijnenburg voor de meest
eenzijdigen. zijn de tegen
standers, die zij stellen
tegenover de Allebéers.
Niet zonder recht loven
zij deze schilders-teeke
naars. Thorn Prikker is
in >g onderschat: zijn
verfijnd en speelsch
natuuvtak'iit is vooral in
de lijn voor Holland van
ongewonen rijkdom, en
van oen teodere aanra
king van liet Sohooneis
zij do onmiskenbare vertolking. De
teekonaar van het psychologisch por
tret (schijnbaar maar ? verwant met
Veth on Ha verman) is voor hen
Toorop bij uitstek. Naast de vroegere
schilderijen van Toorop. die op groot er
dracht nog wijzen dan wat hij in
andere dingen ons gaf. zijn deze
portretten inderdaad zeer belangrijk.
Wanneer gij ze vergelijkt met
teekeningen van personen, die sinds eeuwen
KRONIEK DOOR A. PLASSCHAERT
gelden als wezentlijk. zult ge hun
kracht en eenvoud niet zonder sub-,
tiliteit, roede moeten erkennen. Van
Konijnenburg is de door de meest
eenzijdigen bij voorkeur alleen aan
gebedene. Ongetwijfeld heeft hij in
C
en hoe vreemd ? ook er is in deze muur
schildering van den deftigen" socia
list weinig rebellie, dat zout der staat
kundige overtuigingen voor de Kunst;
de werkelijkheid is Roland Holst
voorbij, z-ij heeft hem achter zich
geA. C. Willink
W. Oepts
Boottocht
oen periode van a,f do Horton tot
ongeveer oen tiental jaren geleden
genoeg volledige schilderijen gemaakt.
waarin weer do figuur hoofdzaak
was. .en waarin ge naast een groot
aantal invloeden toch een persoon
lijke constructie kant aanvoelen, dio
dezen roem, die zich zelf overleefde,
als aanvaardbaar
en prijzenswaard
doen gevoelen. Een
andere Hagenaar,
die evenzeer een
Amsterdam m er
was, is dan Is.
Israëls. Zijn kunst,
fleurig,
bloeraachtig,-zuivor soms. nu
en dan overhaast
maar altijd, levend
vindt in beide
steden gelijkbe
rechtigde lof. Maar
in dien tijd gebeur
den in Amsterdam
eveneens gebeurte
nissen, wier wer
king nog niet ten
einde is. Der Kin
deren, de schilder vol historische
wenschen begon de muurschilde
ring opnieuw. Va,n hem kunt ge
dit opnieuw-aanvangen begrijpen en
prijzen, en toch tegelijk weten,
dat het hem niet gansch-en-al lag
dezen tijd te illnstreeren; er was toch
ten diepste, oneenigheid in h^"j
tusschen het tegenwoordige en hot
verledene. De volgzame Roland Holst'.
als Van Konijnenburg eigentlijL
eklektisch-dogmatisch, zou Der Kiii-i
deren volgen en in eigen trant e(|i
muurschildering zoeken te verwer
kelijken. Een beperktheid moet ie
erkennen in deze wandschildering»
latoii. Kr gromt oen ander oproer, dan
hij zich denkt.. . . Wat wij daar-na zien
is de ,.Borgscho School" dio mot oven
voel recht oon school van Amsterdam
mers'is te hooton. Uier worden wij
het zookon naar vernieuwing gewaar
en zooals wij dat in virtuozen steeds
het snelst gewaar worden, zien wij van
zoo goed als ieder
poging in dio peri
ode bij Jan Sluy
ters een Voorbeeld.
Sluyters is onge
twijfeld van dio
nieuweren hij. die
het publiek het dui
delijkst is gewor
den. Wie hem hot
recht op deze dui
delijkheid zou ont
kennen, deed gewis
der waarheid te
kort. Hij is, als
zulke snelle begaaf
den, onregelmatig,
maar hij heeft in
een felle kleur, die
soms maar lang
zaam werd, een
aantal portretten enz. geschilderd,
die voor de rond hem staanden
ns den strijd hebben béheerscht,
en die door anderen, nagebootst
(Sluyters herschiep het portret van
het kind 1) hem indirect een juiste
eer bewijzen. Natuurlijk was hij niet
i alleen omgeven door zulke navolgers;
onafhankelijke talenten stonden naast
hem; anders begaafd, langzamer,
soms dieper op oogenblikk,en. Zonder
twijfel zijn de twee Wiegmans en is
Gestel zulke. Matthieu Wiegman was
, van die naaststaanders ongetwijfeld
de meest psychologische en de meest
hechte. Terwijl ge in de stillevens
van Sluijters mot genoegen de kleur,
den gang der kleur beziet en waar hij
soms allerijlst is van nauwkeurigheid
de trefzekerheid waardeert, geniet ge
in de stillevens, in de goede stillevens
van M. Wiegman, een schilder die
ten eerste in Holland aardt on tiert,
van de hechtheid in het saamgestelde
geheel; er is daar onwrikbaarheid,
zoowol in den vorm als in de groe
peering, een onwrikbaar
heid, die alleen uit een
vol-psychologisclien aard
kan komen. Treffender
soms roerender is die
psychologische aard in
de figuur, in den Job. in
het meisjesportret etc.
(Jok Piot Wiegman toon
de, in een portret als dat
van hot paar Grógoire,
eon sterke groot e
teekening on hoeft in som
migo stillevens als den
cactus on in
tuininteriours uit Thorn zijn recht
op zijn bekendheid ruim
schoots bewezen. Stug
ger f nog dan Matthieu
zot hij oon eigen weg
voort, (ïestel is do dorde,
dio als persoonlijkheid
zich handhaaft naast
Sluytors. Hij i.* minder
..brillant'' dan Sluyters
on hij kan in seiïctm t o
regelmatig zijn. te' veel
van n. toon. maar oon
reeks cubistische
tookoningen als die van de
Spaansche havensteden.
oen portret als dat van
Konsburg zijn onmiskenbaar werken
\au belang: zij troffen dooreen milde
verfijning, zooals zijn toékeningon van
de zonnebloemen u ?? aandoen door
zedige melancholie.. Bij deze zijn nog
enkle, moor vrij-staanden te noemen.
zooals Piet van Wijngaeidt. meer ver
bonden mot do Haagscho School dan
menigeen meent, l'olnot (om sommige
stillevens en landschappon). Ton l Tolt
oon 'in Bei-gen wonend schidor. etc..
Rustende Venus
?4!
Leo Gestel
die aan Bresdin verwant, geen
Beigenaar is in picturalon zin: Bondien.
die nu on dan abstract, hot beste is
in do teekeiiingen van monscheii. on
van voorstellingen, waarop wat don
.meesten het ro.;ele is tot oiinv el
wordt, van Herwijnon. die in den
laatsten tijd in vele schilderijen met
rijke ..blauwen" ons eou nieuwen koer
doet zien van een werkelijke begaafd
heid, zooals van l'yt.vanck er psy
chologisch er oom1 is. Knz. ?
De-laatste schildorschool is dio der
nieuwe zaaklijkheid. oen
'burgerlijkdemonisch, realisme, dikwijls duitsch
van tongval. Wanneer wij het burger
lijke laten vervallen dan zijn hiertoe.
zonder den minsten twijfel to rekenen:
Schuhmachei', Charley Toorop. en
Drie Figuren
\\ilgt ge Hynckes. etc. Schuhmacher.
hoeft in zijn koel. sober werk. dat
langzaam aan warmer wordt. hot. recht
zich oen voonra?iger to voelen: als
schilder van Zuidelijk, rotsachtig land
schap on als schilder van
visschestillevens is hij een persoonlijkheid,
wiens werk aan volumen (dit zal mot
do warmte moeten komen i hoeft te
winnen. z»oals do hardnekkige l'harley
Toorop do mildheid van hét schoon
bij haar felle lust tot een zich
rondendon vorm van een tragisch
meiischelijke figuur te voegen hooft. Maar er
is een typischer' nieuwe zaaklijkheid
nog. Deze vindt ge het scherpst
on hot snelst, ontwikkeld'bij oon schil-,
dor als Koch. Hiermede is nog niet
alles tfonoemd. Daarover later.
Peter Alma
Herman Kruyder
Pan