Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 SEPTEMBER 1931
No. 2831
No. 2831
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 SEPTEMBER 1931
t d
Kroniek van den Dans
door J. W. F. Werumeus Buning
\4'<lcrlaM4l*cli <'OHBT«'«* voor
D K Nodorlandscho Veroeniging tot Bevordering
dor Danskunst hooft deze week oon congres
gehouden. dat inon als oon eerste poging mag be
schouwen om mooitlere kottou do bol aan t o bindon
of, mot andere woorden. oonigo eenheid to brengen
in do miniatuur-chaos waaruit wij hopen dat oons
Torpsichoro's wereld iu Nederland geboren '/.al
worden. Mou is in ons land van naturo geneigd
leve do onafliaixkolijko zielen om oon dor
pel ij ko onderneming sterk ouder hot vergrootglas
te nemen. teneinde precies te ontdekken wat er
aaix hapert, waai- hot hapert en waarom hot hapert
? vandaar dan ook dat do. doolnomimr. evenmin
als die aan de avonden van do Amsterdamseho
commissie ter bevordering der danskunst, een
volledig beeld van den Nederlandsehon dans gaf.
Wanneer een Nederlander liet niet mot een
veroeixiging eens is. sticht hij een eigen vereeuiging:
men mag vermoeden dat Ne 'e land recoidhoxuler
is in aaixtal theologische secteix. politieke variaties
en kxxixst richtingen. Het goede van de theologische
en politieke onoenighoden is. tenminste, dat zij
togen elkaar in het vuur trekken; helaas vechten
de kunstrichtingen en zeker die van den dans.
haar strijd meestal xiit achter de schermen vaixhet
nationale marionetten-theater, en beleeft men
zelden of nooit meer eenige gezonde openbare
oneenigheid. Dat is fataal- Wie het xxxet dit dans
congres niet eens Xvas. is tluiisgeblevetx met de
overtuiging dat hij het beter wist. en de bedoeling
van een samenkomst als deze is tooh in de eerste
plaats dat de overtuigingen eeixs botsen teneinde
de spreekwoordelijke vonk'der waarheid te doen
ontspringen. De Duitsche danscoixgressen van
Essen en München. waarop evenals hier minstens
, evenveel dansers als leeke-toeschomvors aanwezig
waren, hebben dit goeds gehad, dat men het er
terdege oneens was. en het elkaar ongezouten
zeide. Bij een devgelijken strijd ontstaan tenslotte
twee, drie. groote groepen en teekenen zich de
belangrijkste richtingen duidelijker af: wie het
oneens is doet mee. spreekt, danst, en strijdt wat
alles beter is dan zich vér houden. Kortom: het is
beter den kat de bel aan te. binden dan hem uit de
boom te kijken.
Afgescheiden van .alle onmiddellijke resultaten en
gevolgen van dit congres kan men vaststellen dat
het een eerste doelbewuste poging is. o. a. om de
drie grooto stroomingen: gezelschapsdans, kunst
dans en volksdans weer nader tot elkaar te brengen.
Immers de vereeniging die het initiatief nam telt
onder hare leden vele beroepsleeraren in gezel
schapsdans, zij streeft naar bevordering van den
kunstdans en heeft den volksdans op dit congres een
ruime plaats gegeven; in het inleidend woord van
de voorzitster wordt de nadruk gelegd op de
noodzakelijkheid den dans weer te doen wortelen
in de gemeenschap.
En dat is dan ook wel het belangrijkste: zoolang
de dans niet meer in volk, gezelschap en kunst.
een levend element is, kunnen wij lang en kort
schrijven en praten, maar de toestand is niet
gezond. De Balineezen hebben het, voor wie
inderdaad oogen heeft, nog kortgeleden bewezen:
alleen, een dans die min of meer leeft als de hunne
geeft het voorbeeld van Terpsichore's waarachtige
wereld. ,
En om hét congres nu nogmaals het congres te
laten: deze drie-ëenheid van volks-,
gezelschapsen kunstdans wordt voorloopig nog algemeen
ontkent: instee van eenheid heerscht hier on
eenigheid .Zeis niet eens zoo oud , deze oneenigheid .
Tot voor ongeveer een halve eeuw onderwees elk
dansleeraar als grondslag van de gezelschaps
dansen de posities van het ballet, dus van den
kunstdans. Iedere volksdans-uitvoering doet den
toeschouwer die iets van danskxiltuur weet aloude
balletfiguren terugvinden. Iedere< aller onafhanke- .
lijkste en honderd procent oorspronkelijke kunst
danseres vertoont ballet- en volksdans figuren.
liet geval is namelijk zoo dat Ciod den mensch
schiep met een aantal mogelijkheden van beweging,
die de mensch in den loop dereeuwen tot volmaakt
heid heeft gebracht, en daarna toepast in volks-,
kunst- en gezelschapsdans. Van tijd tot tijd ver
geet hij dat zijn grootvader ook reeds danste, en
vindt een nieuwen dans uit. die. welbeschouwd.
veelal die van zijn overgrootvader is. in menig
geval tlie van zijn over- Het -overgroot vader.
zie do /eer oude tango, shimmy, black hottom
etc. etc.
Kort on goed. do/.e familie-relaties vallen eerlang
wol eens nader uit te pluizen, maar bij de vernuftige
onderscheiding die nog altijd overhoerscht . dient
dit danscongres erkend te worden als een eerste
poging om ook in Nederland hot werk van oen
gezonde herleving te beginnen op aloude grond
slagen. Maar alvorens men nader op deze herleving
mag hopen, dient er eerst eens terdege ruzie,
gemaakt to worden over allerhande schijnbare
paradoxen, als daar zijn:
Isadora Durcan is geen sticht ster van eeii nieuwen
kunstdans. maar de opwokster tot oen nieuwen
volksdans.
De gezelschapsdans is de volksdans in don salon,
het ballet is de gezelschapsdans etx volksdans op
het tooneel.
De kxuxstdaixs die geen verband meer heeft mot
ballet-, volks- of gezelschapsdans, is geen dans.
Het ballot kan beschouwd worden als oon ni
verval geraakte kxmstdans. maar tlo kunstdans is
bijna altijd itx verval geraakt ballot.
Ontdoe hot ballot van zijn rehaissance-olomoixton
on go vindt de klassieke dauskxmst. Ontdoo de
Oostersche danskunst van lutar mythologische
elementen en ge vindt de kla-ssieke danskunst.
Kon volk dat niet goed danst is geen goed volk.
Knzoovoorts. ad infinitum. Kr rot. na afloop van
dit congres weer een jaar om ovei oon cix ander
otxeeniir te y.ijn. Laat ons hopen dat men' hot er
het volgend jaar oneeiiigor over is dan ooit. maar
vuriger ten strijde tivkt dan thans.
Reclame-kunst
Yiui\\ Itliul voor «!<? '45e
De Jaarbeurs gaat haar ~>e Lustrum vieren.
Kn haar propauanda-drukwvrk hiervoor is
?evenals ixltijd tot nu toe in het kleine beduidend
beter dan in het groote. Raomaokors biljet met
den stekeblinden Meicxirhts-kop mist elk diieet
verband met dit speciale dool. Maar uit. stukend
in zijn soort' is daarentegen het vouwblad.
Van de buitenzijde wordt de geheele bovenste
helft .ingenomen door kleine Homeinsche cijfers
XXV, wit op een achtergrond van feestelijk zilver.
Het heldere blauw der woorden Jaarbeurs- Utrecht
steekt frisch en zeer voornaam hiertegen af,
'terwijl het tevens een mooie omlijsting is voor het
grijs-zwart der beide foto's, don ingang en een
overzicht van het Jaarbeurstcrrein afbeeldende.
Ook de binnenzijde toont een mooie
ovo.i-zichtsfoto 'over de geheele breedte, waarboven in
twee vakken rechts en links de tekst in goed ver
zorgde typografie.
Het geheel maakt een uiterst beschaafden indruk,
een zilveren jubileum waardig.
WYBO MEYER
Tentoonstellingen
Kunstzaal de Bois, Haarlem. Werken door
Raffaelli, Toorop, Redon, Ensor, Coubine,
Rassenfosse. Tot 14 September.
Frans Buffa en Zonen, Amsterdam. Tentoon-r
stelling van Moderne Nederlandsche Schilder
kunst. Tot 20 September.
Kunstzaal 'W. Wagenaar, Utrecht. Werken door
Otto van Rees. Tot 26 September.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken van
Paul Determeyer. Tot 27 September.
Kunstzaal A. Vecht. Amsterdam. Graphisch
werk van den beeldhouwer Lehmbmck. Tot
l Oetober.
BOEKBESPREKING
J)e donkere poortt een bock behelzende tal vun
persoonlijke herinneringen van vooraan
staande mannen, stennninysbeelden,
inilrukkenf bexchonieinyen, belangrijke en
onbelangrijke i/cbvttrteniHiien, verhalen en
anecdolen neer Xeüerla-ml in tle jaren 101-1-11)18,
door J'.ll.Ifiller J r.; T tree tleelen. D. A.
Ditattieti's rHaeremmaaliiehapitij ..V. l'.,
'#-(.Iran'nlia<it'.
Dr. Hitlor hoeft in twee van zijn gegevens,
cijfers «-n anocdotische illustraties overvorzjuligdo,
lijvige boekwerken, die samen zoo om on bij
duizend pagina's b< slaan, vier stormachtige jaren
uit do dorre vergetelheid gerukt en zóó voor ons
neergezet, zóó boeiend, actueel, levendig on toch
telkens met een soort waas van diehtcrlijkboid on
edele schrijversgave omhuld, zooals do hoofd
redacteur van het l'trechtsch Dagblad dit slechts
A ernuig.
Men moge hot mij vergeven dat ik telkens bij
liet voorgenomen doorbladeren, dat telkens weer
geboeid lozen word, van dit kostelijke Werk mij
den schrijver voor oogon stolde. Hoeken mogen
al losgedacht kunnen on moeien worden van hun
schepper, iix dit geval is mij dat niet mogelijk.
Want niet alloen is er in Nederland nauwelijks n
dagblad to, noemen als hot zijne, dat zoozeer
doortrokken is van don geest iloix helderen,
specialen on gracieiizon geest van zijn 'oidor,
dat zoo krachtig weerstand bood on biedt aan den
nivolleerondoii invloed van de buiten hot
redactieheUivau geroet! gemaakte en droevig Vorcliohoofde
copij. die divigt den eigen' stem der couranten to
vormeehanisoftvn tot nieuws in blik, op maat en
bestelling. (Wat u niet wonscht. gooit u maar weg.
u kunt het ruilen: spreek niet Vaz-Dias on 't
komt in orde): nauwelijks heeft, hier n dagblad
zulk oen fijne on oigen sfeer als hot l'trechtsch
i>agb!a.<l. maar bovendien: wat doet Hittor Verder
al niet! Veinsde hij niet aan de zilveren stroomen
van ?Zeeland:' Kn dwaalde hij niet door do bak-.
stoenen stadjes van Holland:' Koutte hij niot
over do lasten en lusten der ivdeiieerkunst ?
Kn schreef hij ni.-t tientallen voortreffelijke, als
geciseleerd-zilver zoo fijne on heldere essays over
letterkunde oll edelsteeiiel). over luonschon en
dingen:1 Hij leidt /.elfs tle dwaaltochten op do
doolpadeix der «jchoono letteren, door do
Vogtiilansoho scharen tusscheii een voetbalmatch en
een knipcursus ondernomen in richtigo richting,
houdt daarenboven lozingen en schrijft romans.
Nogmaals men vorgovu mij de uitweiding
o'ver den auteur, ten koste van die van zijn werk.
Want het moei. eens gezegd Worden: Hit tor doet
onmeiischelijk veel on velerlei en -?een Weerga
loos Wonder ! hij doet het alles goed.
Zie deze donkere poort, waarachter immers een
gebied ligt, zóó verward van bouw, zóó vervuld
van impressies aan menschen en dingen, zoo on
geordend on toch nog zoo bekend, dat het waarlijk
wel een wonder mag heeten dat Ritter niet zijn
vlijmscherpe pen, daar voor onze oogen orde
en regelmaat in heeft weten te scheppen.
De historische waarhuid van deze geschiedenis
der mobilisatie jaren kan ik niet beoordeelen,
.want overzichtelijk historisch materiaal over deze
periode staat ons nog niet ter beschikking.
Ik moge .dan ook slechts dit boek van een jour
nalist, als journalist bekijken.
En deze beschouwing van dit standpunt uit leidt
tot waarlijk geestdriftige bewondering. Want hier is
een ongeordende, schier onvatbaar lijkende, reus
achtige massa materiaal, verwerkt tot een syste
matisch en uitermate boeiend geheel, dat
verlucht met een macht van teekenend en ty
peerend illustratiemateriaal geworden is tot
een boekwerk dat de aandacht intens gespannen
houdt.
En daarenboven: hoe sappig en fijntjes is dit,
relaas der oorlogsjaren in Nederland verteld, hoe
romantisch en geestig ia zijn uiterlijke verschijning
geworden, hoe boeiend en kleurig en
nimmerbanaal is deze lijvige kroniek uit Ritter's werk
zame handen gekomen!
De uitgever maakte een domme fout: hij liet
dit werk zonder jaartal verschijnen.
Maar dit is ook liet eenige wat ik stipuleer met
nadruk: net boek aan do historische waarheid te
toetsen vermocht ik niet aan te merken is op
een werk, dat volledig aanspraak mag maken op
mijn groote bewondering. ? ?
E. ELIAS
1
i
Muzikale
Vooruitzichten
door Constant van Wessem
E
i
KX nieuw muziek.seizoen vangt aan on we
vieren wederom een eeuwfeest: !il Maart
]!K{'2 is het twee eeuwen geluden, dat llaydix word
geboren. De gelegenheid is er om midden in het
seizoen weer een evenement" te plaatsen, het
oeuvre van een bepaald componist min of moor uit
voerig de revue te laten passeeron. Het Concert
gebouw althans zal Ifaydn hordenken met
symphonioön on koorwerken erx wellicht zullen wij in
de kleine zaal ook kamermuziek van hom hooren.
Ook (iootho krijgt oeix beurt, die stierf in 11KJ2
oon eeuw geleden, on hij wordt herdacht als
tekstschrijver van vele liederen, die, door hun
componisten onsterfelijk werden ook voor «Ie
muziek, terwijl hij tevens een Boothoven b.v. tot
sci ne-muziok bij zijn drama's inspireerde. Wij
kunnen dus de bloemetjes op allo wijze buiten
zotten.
Van het verdere seizoen is ook elders niet veel
te zeggen of te voorspellen, liet valt niet meer
te ontkennen, dat de muziek de laatste jaren in
een schrikbarende impasse Verkeert on dat men
zelfs van het moderne maar weinig meer verwacht.
liet moderne was na den oorlog identiek mot het,
stralen van tlo hoop: allen voelden wij dat er
iets veranderen moest, veranderen zou ook in
muzikale -/.aken. maar evenals in de wereld zelf
trad ook hier de rhaos op of erger nog Ju-t
ge. forceerde. Jiet tot mislukking gedoemde. Het
resultaat bleef zii-h Voorloopig beperken tot een
soort afbraak, waarvoor weinig nieuws en vnoral
niets beters in do plaats kwant. Het concert leven
dei-solisten scheen stervende, het rekt zijn bestaan
echter nog altijd' eii het blijft de wanhoop der
recensenten bij dozen taaien doodstrijd nog steeds
getuige te m« et-n zijn'in /alen. waarin zij
zoowat het ootiigt! toehoorend publiek uitmaken.
Ongetwijfeld- bereidt zich iets voor. er is geen
chaos, waaruit zich niet vroeger of later o«-n nieuw»;
«?rde formeel-t.; maar ditmaal doet de chaos er wol
bijzonder lang over en het afnemen der oude,
belangrijkheid wordt voorloopig nog g-ei-n^zins
vervangen door een nieuwe belangrijkheid, hoewel
er soms oonigo experimenten worden gewaagd.
< iomeeiischapskunst is een leuze, waarvan tle
zin. echter niemand veel meer dan theoretisch
duidelijk is. Do componisten, di«- een bepaalde
..moderne" richting voorstaan, verschansen zich
in khekjes. ieder naar hun inzichten.- Xa het
impressionisme, hot expressionisme.do volksmuziek.
tle kunst met uitsluitend sociale strekking of de
kunst, die als kunst reeds gesanctioneerd wordt
door hot doel, hetgeen altijd een f later is e'n 00.11
mislukking oplevert, die door do tegenstanders
met niet al te veel moeite geconstateerd wordt:
waarover de .voorstanders zich dan weer woedend
,maken. Maar het liedje is al oud en wij zijn voor
zichtiger geworden: wij breken niet meer al te
onvoorwaardelijk af, het kon toch eens op een
goeden dap blijken dat wij het ongelijk aan.onzen
kant hadden en het is prettig dan te kunnen
zeggen: eigenlijk zag ik er ook wel iets in. Och, ja,
wij zijn immers allen menschen en kunnen dwalen.
Voorloopig kunnen wij nog kalm zijn: er schrikt .
ons nog niets uit onze sceptische zekerheid op
en de kliekjes-formaties, waaraan ook ten onzent
weer alles ten offer valt, zijn de minst gevaarlijke
voorteekenen, dat er in onze jonge muziek iets
ten goede gaat wenden. Wat ons niet al te zeer
behoeft te verheugen of bedroeven, daar het
buitenland hierin ook alweer ons voorbeeld is
geweest.
Pp het moment zorgen de films nog het best
voor de populariteit der muziek. Ik persoonlijk
ben helaas nog steeds dat liedje uit De priv
secretaresse" niet kwijt, dat mij vertelt, dat ich
heute so glücklich bin".
Maar het kan verkeeren. De billijkheid eischt,
te erkennen, dat het mij verheugt op een avond
in het? Concertgebouw muziek van Janacek te
mogen hooren, zooals aangekondigd is, want ik
heb voor de muziek van Janacek oon zeer groote
bewondering en zij is bij ons nog vrijwel onbekend.
Besluiten wij onze muzikale vooruitzichten" dus
.met het constatoeren van dit aangename feit.
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door C. Lapthorn
Het Concertgebouw
SPREEKZAAL
KT zijn artikel ..MacDonald's offer" doet
Dr. Jan Romein m. i. MacDonald onrecht.
Weliswaar schrijft hij: laten we een oogenblik
tle gunstigste .voorstelling' tot de onze maken en
zeggen, dat MacDonald zijn politieke carrière
geofferd heeft ten bate van wat hij als 's lands
hoogste belang zag," maar niet dan na de insinu
atie: inderdaad, hij en Snowden hebben hun
beginsel geofferd en daar is ook een ander minder
fraai woord voor." Ten slotte trekt Dr. Romein
de slotsom, dat MacDonald een braaf mensch was,
maar een slecht staatsman- wiens hoogste eerzucht
was aan de Engelsche aristocratie en bourgeoisie
te bewijzen, dat ook Labour zoo innig fatsoenlijk
Dan is hij blijkbaar de houding vergeten, die
MacDonald aannam bij den boerenoorlog en bij
het uitbreken van en tijdens den wereldoorlog,
eene houding, die iedere opinie tartte en waarbij
hem zelfs de betiteling landverrader onverschillig
liet'.
Het nummer van het Duitsche weekblad
..dasTagebuch" van Zaterdag j. 1. brengt de woorden in
herinnering, diu Mac Donald den 3den Axigustus
1914 tot Sip Ktlward C!rev in het l^agerhuis sprak:
,,(Jrey spreekt over wat Kngolands eer vereischt.
Bij alle oorlogen, zelfs du allemxisdadigste, hebben
de staatslieden zich steeds op de eer der natie
beroepen. Zoo was het in den Kriuxoorlog. zoo was
het in den boerenoorlog en zoo is het nu."
?Neen, de geschiedenis bewijst, dat MacDonald
steeds meer was dan eeii braaf mensch. En of
zijne daad van-nu er eene is van groot staatsman
schap zal ook wel de geschiedenis ons eerst kunnen
leeren. Zeker niet Dr. Romein van zijn maar al te
doorzichtig subjectief standpunt. Ook Stalin heeft
zoo juist staatsbelang boven partijbeginsels ge
steld, doch daarover zwijgt Dr. Romein klaar
blijkelijk liever.
Het heeft weinig zin van zijn schrijftafel de on
afwendbaarheid van het communisme te voor
spellen, zooals Dr. Romein voor eenige weken ook
reeds deed in een artikel over Spanje. De weten
schapsman late het voorspellen over aan een heer
Hanussen.
Dat eene daad als die van MacDonald hoogst
onwelkom .is voor alle op chaos aanstuwenden,
daarvan /al. elke lezer der CJroene reeds door
drongen zijn. En vermoedelijk zxillèn zij na lezing
van bedoeld artikel nog meer geneigd zijn vertrou
wen te schenken aan heldhaftige pogingen tofc
instandhouding van het 'pond sterling, zoolang
critici van -staatsbeleid" als Dr. Romein geen
ander verschiet zien dan executie", d.w.z. chaos.
R. C'ATZ
i