Historisch Archief 1877-1940
NU IS HET TIJD!!!
Nu, terug van de vacantie, wilt
Gij U weder op de hoogte stellen
van de belangrijke gebeurtenissen
op politiek gebied in het binnen en
buitenland; na bezoek aan schouw*
burg of tentoonstelling zult gij ook
Uw meening willen toetsen aan die
van bevoegde critici, en gij zult
willen weten welke nieuwe boeken
in Nederland en daarbuiten ver
schijnen, *~ kortom Gij wilt U op
verschillend terrein orienteeren en
van het nieuwste voortdurend op
de hoogte blijven.
Het eenvoudigste daartoe is het
geregeld lezen van een goed week
blad, waarvan redacteuren en medewerkers dagelijks speuren en
puren om het actueelste van het actueelste, het belangrijkste van
het belangrijkste, het beste van het beste in woord en beeld een
maal per week den lezer voor te zetten. Een van die weekbladen is
DE GROENE AMSTERDAMMER**
* . ? i
Nu is het de tijd van de goede voornemens. Laat het daar niet bij
blijven, maar zet alvast een dier voornemens om in een daad: abonneer
U op het weekblad DE GROENE AMSTERDAMMER". Doe het nog heden.
Dan betaalt U voor den loopenden jaargang slechts DRIE GULDEN.
MAAK DAARTOE GEBRUIK VAN DE GOUPON
PAGINA T WEE VAN HET GROENE OMSLAG
No, 2831
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 SEPTEMBER 1931
Hamburg
BELANGSTELLENDE lezers, die
een voorgenomen herfstvacantic
op de Lüneburgerheide (zie de Groene
van 8 Augustus jl.) nog met het
bezoek aan enkele steden wilden uit
breiden, brachten mij op de gedachte
om dit keer eenige woorden te wijden
aan de schoonheid en het eigenaar
dige karakter van de drie laatste
Duitsche stad-staatjes, die door den
middeleeuwschen band der Hanze
onderling en ook aan ons land nauw
verbonden zijn. Het is immers een
feit, dat wij zoo vaak geneigd zijn
om, als eenmaal een
buitenlandsche reis op het programma staat,
onze nieuwe indrukken ergens
verweg te zoeken, terwijl men, vooral
bij beperkten tijd, slechts weinige
uren van de grens zijn vacantie wél
besteden kan. Alwie landelijk op
kapellenvangsfc wil uitgaan, kan dagen
lang over de Lüneburgerheide zwerven;
geen. liefhebber van historie en archi
tectuur zal daarentegen teleurgesteld
van een al dan niet daaraan vastge
knoopt bezoek aan deze naast onze
deur gelegen steden terugkomen'
Want als men veelzijdig genoeg is om
op zijn tijd te kunnen genieten van
het vergezicht der heide en den
close-oip" van een miraculeuzen
gevel ? wel, voor hem ligt hier een
gecombineerd plan voor een
reisje-inzakformaat klaar, dat dunkt mij noch
tijdroovend noch kostbaar hoef t te zijn.
Voor een bezoek aan Bremen en
Hamburg (uit toeristen-oogpunt wél
te verstaan) wordt nog slechts in het
Noord-Oosten van ons land, in Gronin
gen, een intensieve propaganda ge
maakt. De meeste Nederlanders ken
nen deze steden echter alleen van
een gepreoccupeerd zakenbezoek of
een vluchtige doorreis naar de lokken
de verten van Scandinavië. Vooral
Groningen heeft echter ook wel reden
om een week-end, of zoo men wil zelfs
een Zondag, naar Bremen te ad ver
teeren, sinds er de laatste paar jaar
een zeer goede verbinding over Ni
uweSchans bestaat, die zelfs voor Am
sterdammers een welkome afwisseling
is voor het traditioneele traject
Bentheim-^-Osnabrück, omdat zij de eenige
verbinding met doorgaande rijtuigen
Amsterdam-?Bremen vormt, en tevens
de eenige ochtendsneltrein is met een
alleszins comfortabele 11 Ie klasse
(loeren banken).
IïKK->IK\
Uit den vroegsten bloeitijd van
Bremen, dat er zich op beroemen kan,
de oudste zeehaven en tegelijk het
lastigste en zonderlingste lid der
Hanze geweest te" zijn, is minder over
dan in de steden, waarmee men het
De drie vrije Hanze-steden
door B. A» van Cleeff
in do eerste plaats vergelijken kan:
Lübeck en Brugge. Toen cle stad,
dank zij Bremerhafen, in onzen tijd
woer oen nieuw, grandioos» centrum
van den ovcrzeeschen handel, emigra
tie en toeristenverkeer geworden was
(hoevelo laten; Amerikanen namen in
Breinen niet afscheid van hun oude
Europa !), is men de archa'stische
verlangens der Neder-Saksen wel een
beetje te hulp gekomen door het
nabouwen, c.q. restaurecren van een
middeleeuwsch straatje, de B
ttcherstrasse, waar men u thans maar liefst
direct naar toe brengt. Maar Neder
landers (en gelukkig ook Vele
Duitschers) hebben nu eenmaal een broertje
dood aan dergelijke quasi-antieke
filmdecors, hoe zorgvuldig ook gere
construeerd, te meer wanneer '/ij van
binnen en van buiten beheerscht
worden door de verklaarbare reclame
van den koffie-magnaat, die dit
straatje overigens opdroeg aan een
merkwaardige, romantische vrouw uit
de . Worpsweder schilderskolonie, aan
den rand der Lüneburgerheido.
De pracht der huizen in die kleine
wijk er omheen is niet meer middel
eeuwsch. maar volop renaissance,
weinig ouder dan de oudste rijnwijn,
die in den beroemden Katskeller ligt,
waarllauff zijn loslippige Phantasiën"
schreef: den Kozenwijn uit 1024, dien
gij helaas niet meer kunt proeven,
tenzij gij zwaar ziek zijt. (Al fluistert
moer Noord-Duitsche steden Kult
kunnen ontmoeten, maar bij mijn we
ten nergens zoo verrassend-oxpressiof
in zijn overgroote. naakte en houterige
allure van tegelijk eigenwijsheid en
machtsbesef.
IIA.WUI RU
Hamburg is, als Amsterdam, vó r
alles een stad van atmosfeer: een
atmosfeer van energie, welvarendheid
en formalisme. Men zegt, dat de
Hamburger door zijn tnormen handel
op Engeland de specifieke kenmerken
van het angelsaksische ras heeft over
genomen en ook zijn stad heeft weten
vrij t? houden van burgerlijke intimi
teit en knusse romantiek. Hamburg is
een der weinige steden, die niet, zooals
men overal elders per trein langs
dtgebruikelijke miezerige emplacemen
ten en roetvuile stationsbuurten tin
nen rijdt, op het eerste oogenblik
teleurstelt. Niet zoozeer omdat men
een pompeus station binnenkomt,
waar men al een stadje op zichzelf uit
gemaakt heef t. en dan vrijwel terstond,
op den monumentalen Lombards
brug staande, het volle gezicht op het
koninklijk-weidsche bassin van den
Binnen-Alster heeft: maar wel, omdat
vóór den reiziger, die uit Nederland
komt, door den langen tocht over
havens, bruggen en weer havens
terstond het accent valt op de
cosmopolitische beteekenis van Hamburg,
wiens haven slechts met Londen en
Bremen
men ook, dat de Bremer Senaat bij
zeer gewichtige besprekingen nog wel
eens aan het kraantje frunnikt, van
waar dan de uitdrukking' sub rosa").
Uit dien renaissancetijd heeft Bre
men echter juweelen van huizen over
gehouden, pralendér en minder streng
doorgaans dan die der
Amsterdamsche grachten en culmineerend in de
sierlijkste muziek-in-steen, die men
misschien in heel Noord-Europn kan
vinden: het Azijnhuis in de
Langenstrasse.
Voor de rest ligt de glorie van
Bremen besloten in de vele oude
kerken, die de stad haar spits en
hooggetoornd silhouet geven, en in den rijk
dom van haar oude markt: drio plei
nen in elkaar,. met als 'cent ruin het
prototype aller Duitsche expressionis
ten, het komisch-grootsche beeld van
den ..Steenon Koland", dien gij als
middeleeuwsch vrijheidssymbool in
New-York te concurreeren heeft:
een stad van oen millioen kooplieden,
waarvan er velen op hun beurt weer
de noodige millioenen hebben (of
althnns hadden). Mein Feit ist die
Welt" luidt het veelzeggend devies
boven de deur dor I rainburg-?Amerika
Lijn.
* ' ? * : ?. ? ?
Behalve een paar kleine, kromme
straten en een stuk of wat Amster
damsen aandoende grachten, die hier
..Fleeten" heeten, behoeft men naar
een oud Hamburg, laat staan het
Hamburg der Hanzeaten, niet meer
te zoeken. Het vuur is den modernen
stedenbouwer te hulp gekomen.
lii plaats van een middeleeuwsch
Hamburg is in wijden kring om de
twee bassins van den Alster (waar
men thans midden in de stad alle
vormen der watersport beoefend vindt)
?'( l 'l 'l! ??# * l
il tl' 11
11' til J}
-u. IL i __
Hamburg
een nieuwe metropolis vel rezen,
wilhelminisch" in zijn officieele gebouwen
als het Gerechtshof en het met alle
normale verhoudingen spottende
Bismarck- Denkmal, maar ? schooner
uit het oogpunt van moderne archi
tectuur na-oorlogsch in zijn groote,
fantastisch geconstrueerde
Hochhauser": nieuwzakelijke huurkazernes
zoowel als de groote complexen van het
Chilihaus, Ballinhaus en Sprinkenhof.
Het is deze moderne architectuur, d ie
den leek en den vakman zelfs
impressioneert in de gedurfde onderpui
constructies en de illuminatie-orna
menten op dien eeuwigdurende» ker
mis, droombeeld van alle matrozen,
die ergens op de zeeën der wereld
op de hondenwacht staan: de
Reeperbahn", die als een eindelooze rij van
amusementstenten van het
MillernTor naar Sankt-Pauli en Altona gaat,
een grootere en vrijwat wildere bees
tenmarkt danllagenbeck's ,, Tierpark",
dat gij bij een der voorsteden vindt.
Een korte spoorreis brengt u van
Hamburg naar Lübeck, van wereld
stad naar binnenhaven. Thans ter
zijde van alle groote routes, ishetoudc
hoofd der Hanze, de stad, die zoo
nauw met de opkomst, zoo niet met het
ontstaan van Amsterdam Verbonden
is en wier oude wetten eens de Noord
zee en ons gansche zeerecht
beheerschten, langzamerhand een haventje van
zeer bescheiden belang geworden,
vrijwel uitsluitend op Baltisch
kustverkeer ingericht. Tegen de kade op
ligt nog een gereconstrueerde
middeleeuwsche kogge met verhoogd
vooren achtersteven, zooals wij die x'an
ons eigen oude stadszegel kennen. Zij
getuigt ook hier van dezelfde archa
seerende geest als de Böttcherst rasse in
Bremen en doet braaf dienst als club
huis voor een zeilvereeniging.
Maar van het oude Lübeck. de
stad der vrijwel
Vlaamsch-sprekende Wullenwevers en Buddenbrooks
is meer bewaard dan van Bre
men. Straat na straat, Grubc" na
,,Grube" kunt gij doorloopen
tusschen de natuurlijke omlijsting van
de rivieren de Trave en de Wakenitz
en telkens weer versteld staan van
de rythmisch-strenge verhoudingen
der verweerde, gothische baksteenen
gevels, wier eenvoudig uiterlijk zoo
vaak een weergaloozen rijkdom aan
int rieuren van snij- en beeldhouw
werk verbergt. Lage, middeleeuwsche
poorten .geven toegang tot dit kleine
stadje, dat een stille zuster van het
Vlaauischc Brugge is en haar. groot
ste glorie heeft in de rijkdom van haar
Jtaadhuis.
l