Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 SEPTEMBER 1931
No. 2832
J
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Fruntlfok Limiteer: ..
llrkt*erfuK**.
\1X C'lmrloy Chaplin mot liet gebaar der
ontroerendste hulpeloosheid zijn handen
uitstrekt naar alles wat verlaten en verstouten is,
het mag dan een meisje zijn. een jochie of een
landlooper, die hij met zijn overmoed des maohtoloozen
in hun strijd togen de sociale wereldorde bijstaat,
dan is het einde voor hem altijd of de politie-agent
of de hemel. Want voor hem. die plotseling, buiten
alle krachtsverhoudingen der realiteit om, bezeten
wordt door de onmatige idee om ., goede werken"
te verrichten, sluiten zich automatisch alle deuren,
behalve die van de gevangenis en de poort naar
Droomenland.
Het is eigenlijk eenzelfde gedachte, die in deze
ironische, half reëele en half poëtisch en fantas
tisch beschouwde tragi-comedie van Franticek
Langer ligt. Stel u voor een bonk van een dief,
? die boven op de nok van een huis zit. waar zonder
zijn weten en voorkennis de brand in gestoken is,
misschien wel door den bankier-eigenaar zelf, die van
te voren de centen in veiligheid bracht en zoo de
brand- en inbraakverzekering een dubbelen strop
bespaarde. De dief zit boven op het dak met twee
schreiende wurmen van kinderen, die hij eigenlijk
net zoo lief naar beueden had gegooid. Maar voor
de uienschenkluwen beneden is dat alles heel
anders. Voor wie daar staat, is hij de plotselinge
volksheld. ..de man die de kinderen redde".
En ziet hoe de wereld verandert, hoe de com
missaris zich breed maakt en hem niet om z'n
dievenstómniiteit arresteert, maar zegt: ..braaf
zoo, jongen"; hoe het varken van een
bankier-envader het cafeetje binnenzeilt en grandioos uit
roept: ..neem van me wat je wilt", al zegt hij het
dun ook den volgenden dag niet meer lieelemaal
zoo gul en laat hij hem tenslotte ook alleen maar
banklooper worden, omdat de philanthropie nu
eenmaal beteekent het voldoen aan het minimum
kwantum van gewetensgeld. Maar voor den dief
heeft zich plotseling een paradijs geopend: de
fictie van het Goede.
, Het Goede is in dezen paria nimmer als idee opge
komen voor het zich in de realiteit manifesteerde:
vrij loopen. vrij drinken (op rekening van den
commissaris), vrij leven (op rekening van den
bankier). Iedereen zegt ineens ., hoera" als hij je
tegen komt en het is allemaal ineens zooveel
makkelijker dan in het donker aan een brand
kastje frunniken en wegrennen als iemand zich
in zijn bed omdraait. Het Goede neemt naief en
groot bezit- van dezen armen drommel. Ja ja.
dat Leger des Heils, dat binnenvalt in de gedaante
van een kadet-bleeke officier, die aan toevallen
lijdt en een lief soldaatje met het ,, alsmaar"
opgezegde lesjo van de zonden, waarin zij zich
vroeger gebaad en gewenteld heeft. dat Leger
des Heils i's zijn bondgenoot in den strijd tegen
den Booze. ..Broeder, geen alcohol", zegt men
hem vriendelijk en hij slaat zijn dronken vader
de jejem uit de hand. ..Dat niet", zegt het zusje
met haar oogen, en de legitieme vrouw, die een
bordeel houdt en den commissaris nog eens aan
de gunsten van Adelientje herinnerd heeft, gaat
de laan uit, of liever.: de van het Goede bezeten
Ferdy sluit zijn wcderhelft in zijn hongerwoning
op en trekt zelfs haar schoenen aan opdat zij niet
terugkeert naar wat des ontuchts is.
In het tweede bedrijf exposeert do schrijver
den vollen rijkdom aan tragi-komische maar voor
alles zeer f ijn-poëtische details, die het gegeven
aan deze situatie schenken kan, .zonder dat daar
door echter en dit maakt tenslotte de opzet
wel fijn. maar niet groot aan Ferdy Pistora.
die nu slechts eenzelfde bullebak in het Goede
wil zijn als te voren in liet Kwade, de innige
praemissen van een Li Hom ' worden moegegeven.
Het begint met een fantasie a Ia ...Xachtosyl", '
Xoavaan trouwens de heele atmosfeer en de
Kussische charge, die toch altijd linoa-recta naar
bittere werkelijkheid teruggaat, voortdurend blijft
herinneren. De oude aapjeskootsior. die' pracht
van een .. helden vader", zit aan een tafeltje, met
een Kxissischcn grootvorst. een onvast en kindsch
geworden man-in-rok en met Vele gouden plak
katen. Hij is de tragische commonsaal in deze
eenkamerwoning, het hevcrig wrak van een
menschje. dat nu ..statist" is in een restaurant, waar de'
vakveret-niging. die aan deugdelijke ., voorop
leiding" vasthoudt, hom belet om het ooit tot
kellner te brengen, wat trouwens voor zijn laatste
not-gedrügen rok «Ie dood ge
weest zou zijn. Voortdurend willen
de vader, de vrouw, de vuige
harmonica-speler en de dood
gewone en niet tot
held-geproclameerde broer van de dief ..er
onder uit", maar Ferdy, tyran
in het bezit van het Goede,
heerscht over zijn volk: geen
spel. geen drank, geen onze
delijke liedjes, geen gapperij.
Maar hij voelt toch wel, dat de
training, die het Goede eischt,
voor hem niet het ware is. Het
zijn allemaal te kleine dingen. De
. officier van het Leger, die eigen
lijk wiskundeleeraar is en zoo
tusschen klasse 5A en (5B een
paar uur vrij heeft om ..goede
daden" te verrichten, irriteert
hem. Hij loopt den heelen dag
ambteloos in zijn heidendom
over straat om te zien of er dan
in godsnaam niets gebeurt, waar
men juist hem. den apostel des
Goeden, bij noodig heeft: weer
een brand, alsmaar redden, red
den, redden.
Men begint hier te begrijpen
hoe Chaplin eens tot die
heiligschennende idee kwam om den
Christus te spelen. Er moet ergens
een interpretatie van den Tim
merman van Nazareth mogelijk
zijn, die ligt tusschen tragedie
en sprookje, tusschen Upton
Sinclair en Chaplin. die om den
laatsten politie-agent te
ontloopen, boven dit tranendal uit
stijgt, met als logische conse
quentie ten opzichte van deze
wereld een slot dat speelt of
in de gevangenis of in den
hemel, zooals alleen de
uitgestootenen die kunnen zien.
Ook bij Langer staat aan de
eene zijde een door-en-door
verrotte ..groote wereld", hoe vrien
delijk de satyre op den bankier en den
commissaris ook is, aan de andere zijde staat
de man. die klaar en helder het Goede wil
doen en het nimmer vindt. Omdat het
Goede een fictie is, ter zelfverdediging van do
menschen, die in hun hart het Booze ronduit
belijden. Men begint, in een stuk als dit, ten
slotte de diefstal als een ethischverdedigbaar iets
te beschouwen, niet alleen omdat de grooten der
aarde hier en gros" stelen. De figuur van den
kleinen, vriendelijken dief, den Chaplin uit die
prachtige Russische film-groteske ..Die Drei
Diebe", komt in Ferdy weer naar voren en ook,
ergens maar niet voortdurend, de schim van
Liliom, Molnar's diepste tragi-comedie.
Juist daarom werkt de afloop onbevredigend:
Langer laat liet kaartenhuis des Goeden eenvoudig
in elkaar storten. Als het lieve heilsoldaatje in
haar zucht om de meerdere in zonde en bekentenis
te zijn, uitroept: ,,Niemand heeft zulke verschrik
kelijke dingen gedaan als ik. Ik heb. een moord
begaan, ik heb mijn eigen kindje gedood en in
een donkere, vochtige kelder begraven", dan
komt inderdaad de nieuwe ,,kans" voor Ferdy.
Er valt weer wat te.redden, op te offeren, te vol
brengen. Hij volbrengt het aanvankelijk heroïsch:
met het van den bankier gestolen (ergo volgens
Ferdy voor den tweeden maal gestolen) geld
zullen het heilsoldaatjo en de grootvorst heel ver
weg moeten gaan en Ferdy zal alles dragen .,als
een held".
Maar Ferdy. ... steelt niet en het is de vraag
?'of hij, in het enkele tmirhtttbcfiej van het Goede, ten
slotte oen held is. De commissaris komt niet terug
om hem toch de handboeien aan te doen. Het
gezicht van Ferdy toont niet <lie innig-tragische
ontgoocheling van.'het met-begrijpen, als het
heilsoldaatje door de'intimi valt. of die wrange verwon
dering, als hij in zijn strijd om het Groot-Goode
plotseling tegen de sociale wereldorde aanbotst.
Liliom Was zoo groot in zijn goddelijk wanbegrip
van mijn-en-dijn, (lat hij voor zijn zoontje wel
een ster uit God's hemel durfde stelen. Maar .Ferdy.'
zegt eenvoudig: h et. Goede was dus niets. En het
heilsoldaatje koiiit bij hem inwonen en de vader
mag weer drinken, de, broer weer stelen, d
harinonicaspeler zijn stichtelijke muziek .opbergen.
.en de vrouw weer naar het huis van de vele
Adelientjes teruggaan. De tragi-comedie. wordt
hier
en voor mijn
gevoel: helaas
verlaten voor de klucht.
In de vertooning heeft Defresne met een stuk>
dat hem nu eens echt lag" en dat hij in het
allersmeuiï'gste Amsterdamse!] ietofwat vrij en cru
vertaald had, een prachtige spanning weten te
behouden, zelfs tot dit wat vooze einde toe, dat
in een eenvoudig en expressief decor van een slop
tusschen huurkazernes gespeeld werd. In zijn regie
hield hij bijna voortdurend vast aan dien, hem;
zoo dierbaren, tusschentoon der "tragicomedie:
nimmer zwaar en werkelijk melodrama, maar
ook nimmer: los van de
duizend-en-ótn-nachtpoezi? van de straat.
Os-,ar Tourniairo ging ver boven de anderen uit
in een meesterlijke creatie van den aapjeskoetsier,
voor wien hot leven en de daaraan ontleende
wijsheid bestaat in hot nauwkeurig weten van wat
er aan lief en leed achter hem in zijn bakkie"
gebeurt. Aan deze rol trouwens heeft
langerminstens evenveel ..hart" weten te geven als aan'
de rol van Ferdy. waarin Laseur voortdurend,.
door techniek en overgave wist te boeien, zonder
hem groot en homogeen te maken, zooals van
Dalsum het met Liliom deed. Magda Janssens was
in hot trio -Ie wettelijke vrouw", een dank zij
haar groot talent welgeslaagde transformatie, die
mis.«chien haar voorbeeld vond in die in der haast
(doch zoo kostelijk) opgenomen rol van de
bontbehangen on bontgekleurde (sabella uit
..Defraudantcn". Elias van Praag 'maakte van den blcekeii
Heilsofficier een waarachtigon armen mensen en
vermeed zooveel mogelijk «at er in do/e rol tot
goedkoope (en dan ten opzichte van ..het Leger",
dat er op hot tooneel uu al ten oni'echty zoo vaak
tusschen genomen is, wel zeer goedkoope) charge
aanleiding had kunnen geven, en Willy Haak was
het lieve heilssoldaat je. dat maar al tn schrijnend
duidelijk wist te maken hoe men dienstmeisjes
in hun dakkamertje geen verhalen over Laura.
en den rijken Graaf in handen moet stoppen*
No. 2833
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 SEPTEMBER 1931
Toegepaste Kunst
door Otto van Tussenbroek
lift Juurlicu r*» Aanplakbiljet
Men kan een reclame-biljet niet naar juiste
waarde beoordeelcn als men het, zooals het
mij gewoonlijk gaat wanneer ik de mij toegezonden
recensie-exemplaren voor het eerst onder oogen
krijg, binnenshuis beziet, want in een studeer
vertrek doet een dergelijk werkstuk dat bestemd
is om in de openlucht en dus in de vrije ruimte te
worden aangewend gewoonlijk heel anders aan
dan aangeplakt op straat.
Ik heb het nieuwe Jaarbeurs-biljet door Louis
JKaemaekers nu zoowat overal gezien: op reclame
zuilen, schuttingen, aan de stations enz. en ik
moet zeggen dat het overal een volkomen mi8~
lukkiny bleek, n door de voorstelling, n door de
belettering, n door de kleur.
Een zwakgeteckende Mercuriuskop zonder oogen
(of liever met geheel blinde oogen, waar men,
juist in een tijd van tegenslag in den handel
zoogaarne een vooruitzienden blik had gewenscht!)
is in het middenveld' van het biljet gezet met
een gevleugelden hoed op het achterovergebogen
hoofd. Daaronder leest men in leelijke letters:
Jaarbeurs- Utrecht S t 'm 17 September.
De kleuren zijn zwart, flets bessensap-rood,
verwaterd blauw en verschoten geel. Het moet
intusschen voor het Jaarbeurs-Bestuur wel een
teleurstelling zijn. Men wendde zich tot een gerenom
meerd kunstenaar in de meening verkeerend dat
hij in zijn reclameprent eenzelfde kracht zou
toonen als in zijn politieke teekeningen (waarin
hij overigens zeer ongelijk is !), men had er een
behoorlijke geldelijke vergoeding voor over en
ziet, het resultaat kan niet anders dan droevig
genoemd worden en men krijgt den indruk dat
Kaemaekers zich ditmaal al heel lichtvaardig van
de hem opgedragen taak heeft gek weten. Trouwens
de Kunst der Keclame is zijn terrein niet. In elk
geval zou men mér ernst verwacht hebben van
een kunstenaar die op een ander gebied een naam
te verliezen heeft.
D P Xlruwe
Ook hierover ben ik niet te spreken. Het is
vervelend, want prijzen valt lichter dan afkeuren !
Er waren dan noodig twee zegels: een van 3fi
cents-waarde. voor luchtpostbrievon naar Indi
en een van 70 cents- waarde voor de verzending
van postpakketten. Aan don kunstenaar Piet
Zwart (die o.m. uitstekend werk maakte voor een
draad- en kabelfabriek hier te hinde en daarbij
de z.g. foto-montage met smaak en inzicht toe
paste) werd opgedragen deze zegels te ontwerpen.
Hij maakte daarbij gebruik van foto's maar kwam
daarbij helaas niet tot een evenwichtig geheel.
Op beide zegels is in don benedenonderhoek, links.
het portret te zien van H.M. de Koningin, gekroond
met een diadeem, naar rechts ziende dus als
' profiel met het gelaat, oplichtend tegen een donke
ren achtergrond. Dit portret is cirkelvormig af
geknipt en daarboven ziet men bij het
M-centszegol een zestal vliegtuigen en bij het
70-eentszegel eenige. hijschkranon en een tweetal hooge
fabrieksschoorsteenen. Dat alles zonder eenig onder
ling verband niet een veel te kleine, daardoor
vanzelf onduidelijke, aanduiding der gelds
waarden. Hoewel ik sympathiek sta tegenover
het beginsel eens ,,iots anders te geven als anders"
(zonder twijfel vormen in de internationale
philatelie deze zegels OOM rariteit!) is «leze poging
in. i. een al te. -'brutaal afwijken van de eischen.
welke men gewoon is aan de '.decoratieve opvat
tingen betreffende, het '.postzegel te. stellen.
Beide ontworpen rammelen in hooge mate,
hoewol het zegel van 7(1 cents beter is dun dat .
van 315 cents. Een', lang loven voorspel' ik ze niet,
trouwens daarvoor zijn. ze. te niodiecis-r
volutioiinair. En dat zijn dan. . . .sctjiia ronr Jifl Konink
rijk ilcr X
HET RESULTAAT
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. Jordaan
"' . :>' --:' '''r "'"' " '? '
Moeder Europa: Gunst wat is-ie netjes geconserveerd gebleven!"
Nieuwe Uitgaven
Rickebery.-Liet rdailsfl t-nn tic Dada,
tlaor r/i' (f. J'itntitinf/L .V;.V. HoUnntlin'
drukkerij, lintirti .UMI. ?
Hebt u w«»l eens van.'Groningen naar den Haag
gereisd en terug? Als ge het gedaan-.hebt weet
(go het. en als u het nog niet doodt, kan ik u ver
zekeren, dat dit een verschrikkelijke reis is.
Verschrikkelijk vervelend on niet te goloovon
zoo lang. Do laatste koor. dat ik deze reis maakte
is ze kort geweest; /.o vloog <mt. dank zij hot
gezelschap van die lieve Gen-v, dié'bovendien
hél Hchra'ndor en bijzonder gewiekst is. Ilahr
geestelijke*-.vader, is geen Nederlander, maar hij
hoeft ria de. eerste vier boeken vaiv Ivans. do beste
'Xederlundsche «letectivemnians geschreven-, die*.
wij bezitten
Wij' moeten «lit s«iort litteratuur niet «-n baga
telle 'behandelen. Zij geeft ons meer dan menig
goed bedoeld specimen van een honger genre,
dat wil zeggen: spanning en amusement on rlat
zijn hooge goederen in, ons leven.
Detectiveboekeii behoeven door den bespreker
niet naverteld te worden. Hij behoeft zijn oordeel
niet te inotiveeren. Hij kan slechts zeggen of ze
goed" of ..slrcht" zijn. En Gerry, die snoes.
krijgt een hél hoog e ij f er. Xeem haar mee op
reis. ze is een .lUoramusantst gezelschap in uw
'coupé, ife oentoonigheid van de reis babbelt on
springt en zingt /.ij weg eh' alle malaiso-.muizo-nissen
blijven langs-de spoorbaan liggen. Zij heeft een
afschuwelijke jurk, aan. dit meisje hot huis
Holjandia. verkorht lutar een hél leelijk kleedje
muur ze. M gezellig, dat kun ik u' verzekeren.
Vadei- I'ansUngl. gelukgowoiisoht met uw schat
van een dochter ! ','.., <
K. KLIAS
V^OSSEM