De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 12 september pagina 5

12 september 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

,«* GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 SEPTEMBER 1931 No. 2832 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837 BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN BEGRAFENISVEREENIGING , SAX Jr. No. 2832 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 SEPTEMBER 1931 N, V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BUSSUM (Bijkantoor v/h Qooi) P. C. H ooft «t raat 38 Brinklaan 138 T0I. 2O341 2425O MM^ Telefoon 2275 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN WAAROM zult gij bij de aanschaffing van huishoudelijke benoodigdheden meer besteden dan strikt noodzakelijk, terwijl REMBRANDTPLEIN Modem ComfortStroomend water f 3.50 per persoon even duurzaam en veel goedkooper dan echt zilver Is l Overtuigt U en ga eens kijken bij VEERHOFF & Co. ROKIN 56 _ AMSTERDAM STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS Rapenburg 44 AMSTERDAM Tel/42662 ARMERWERKE W. H. POLMAN TUIN OVERTOOM 526 - Telefoon 82660 Begrafenissen ' Transporten ? Crematies l VERWEEGEN &KOK AMSTERDAM DEN HAAG Kastkoffers in meer dan 70 modellen Prijzen van f 60.?af Tandaanslag verdwenen Tanden worden weer blinkend wit. Tandaanslag heeft volgens de laatste wetenschappelijke onderzoekingen de eigenschap om de tanden te doen ver kleuren en tandkwalen in de hand te werken. dairom moet het dagelijks ver wijderd worden. Er worden itcrdi nieuwe theorieën ver kondigd betreffende de ooriaak van tandbederf. Sommigen zeggen, dat bac teriën de oorzaak lijn. terwijl anderen het aan een verkeerd dieet toeichrijven. terwijl de overigen een combinatie van der* twee voor mogelijk houden. Een feit itaat echter vast: om Uw tanden sterk en gezond te hauden. dienen ze eerit van bacteriën bevrijd te worden. Uw tanden worden bedrkt door een kleverigcn aanilag. Hierin bevinden ilcb bacteriën, die bederf veroorzaken. De raeeit zekere manier om Uw tanden van dezen aani'ag te bevrijden, il het gebruik van Pepsodent". ..Pepiodent" bevat geen pulmiteen of schurende bestanddtelen Het heeft een uiterst zachte werking, li geheel onschadelijk in het ge» bruik. toch wordt de aanilag verwijderd waar andere methode» gefaald hebben. Hebt ook blinkende tanden. Neemt den zekersten weg en gebruikt nog heden Pepiodent". GtDCP . De Tandpasta die (ten aanslag verwijdert. 3137 «4 GERARD B^RIJKE Jr. BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 ,-- Telef. 30559. Compl et e M eub il e er i n g' Voornaamste Kleedinqinrichtin op eik gebied Martin Monnickendam SCHILDERKUNST ! Tentoonstelling bij Bnffa II Een schilder als Nanninga behoort n zyn zekerste werk tot de nieuwe groepen. Een zeldzame, een fel«arkastische geest als de Mesquita. Teixcira de Mattos als ironisch teekeTiaar van een familieportret en van sommig gedetaillerd vrouweportret, zijn i niet voorbij te gaan, bij een overzicht. Hun plaats is bij veel verdiensten, nog te ongewis, en wel liooger, dan nu zij nog door te velen ?worden geplaatst. Twee schilders blij ven mij nog te noemen: Kelder en "Wiegersma. Kelder is in den laatsten *ijd de schilder van een Naakt, vrouwenaakt, dat, in tegenstelling tot zijn vroeger zwaar werk, langzaam ?wordt geschilderd en de volle weer gave der volumina soms omhult door een lichtvlaag; het is werk, dat zoo «goed als onbekend is. Wiegersma's voltooide schilderij, waarop de mensch steeds geldt als psychologisch centrum <ler jwaereld, en waar de vroegere tgrijns thans vervangen wordt (en ?werd) door dieper bezinken; zij zijn Aanwinsten van belang uit den allerJaatsten tijd. Een overzicht der schilderkunst van tegenwoordig moet minstens run al de genoemden en van nog anderen (be-halve natuurlijk van de voorbijge gane" Hagenaars en AUebéers) een voldoende voorbeeld laten zien, zal aij eenigermate volledig kunnen wor«den genoemd. , Arti, teckeningen. Enk Ie notities Een wandeling nu door Arti is een ?wandeling door een zeer gekend land. Niet alleen de hoofdwegen zijn gewis; ook de bijwegen, de wegjes, de boomp jes, de huisjes. Het is een flaneeren, dat steeds een herinnering, een zich herinneren is; iets, dat aanleiding geeft eer tot het maken van enkele notities, dan tot het bouwen van een breed opstel. Abbing is het aardigst in zijn Stads-rand (2), Colnot in Loosdrecht; Dijkstra is levendig en snel in zijn Meisjesportret; Grégoire is zwak in zijn Limburgsen landschap; een van de Van Mevers doet aan Uytvanck's werk denken. De vischverkooper (U7) van Martin Monnickendam is zonder 'twijfel aardig, vooral in den kop; Van Oven'» zelfportret is van een leerling van Jan Veth maar het heeft beweeg lijkheid; Ket stilleven met de soeptomne van Coba Kitsema is niet een van haar sterkste. Van llueter's twee portretjes heeft hot vrouwportretje' meer eenvoudig wezen. Zóó zou ik nojr zoetjes verder kunnen wandelen met de vriendelijkheid aan mijn linkerzij, maar ge wilt wellicht alloen nog wat verder gaan dan ik.... Km fcuw licltrlMcli<* kunMt. N teil e l IJ k Muwo u m, Amsterdam. Deze tentoonstelling was noodzakelijk; de on kunde in Holland omtrent de Belgische schilder kunst, die vuornamentlijk een Vlaamsche is, was te openbaar. Dat kan ver minderen door deze ten toonstelling, en moet door haar verminderen. Voor sommigen bestond den met Holland ! Holland had een soort hoogmoed zich daardoor eigen gemaakt, maar het basement van dat gobouw van dezen hoogmoed was niet voldoende, steunde niet voldoende. Die hoogmoed kan door deze ten toonstelling gecorrigeerd worden; een inzicht kan worden gewonnen. Dat i.s het eerste nut.... pLASSCHAERT Paul l>et«Tim>iJ«T In de Kunstxaal van lilfr te Amsterdam. Het werk van Paul Determeijer, waarmede thans twee zalen van den kunsthandel van Lier gevuld zijn. heeft iets royaals, een rustige open heid, een zeker evenwichtige groot heid. Er ' is een lichthartigheid van leven ia die men constateert, in eerste instantie, nog voordat men vernomen heeft, dat deze jonge schilder .5 jaar in Italiëleefde; een element dat men dan vervolgens gaat samendenken met den invloed die het geestelijk klimaat van dit land kan hebben. Deze schilder, gaat men denken, hóe Paul Determeyer misschien Stobbaert en Alfred Ste vens, maar te velen wisten niet. dat ee:v andere Stevens ook ge schilderd had, die als beesteschilder was van ongekende kracht. Rik Wou ters is door een hollandsch verblijf be kender geworden, maar wie wist fei telijk iets af van Ensor (dat begint nu al! te komen)- De Braekelee'r was een befaamde onbekende; Leys, die toch invloed had b.v. op Matthys Maris; men icwt ervan, dat het een historie schilder was. Jacob Smits was een Hollander, verdwenen in de Bel gische Kempen; Gustaaf van de Woe st ijne was een broeder van den dichter; Permeke was iemand, dat is van den laatsten tijd, ,die werd door Plasschaert overschat. (Plasschaert .heeft er wel eens meer ,.overschat", die later niet bleken ..overschat"). Zoo ging het door; de nieuwere Vlamingen bestonden niet er was dus een ge brek aan overzicht, inzicht, alleen , Vlaanderen kon niet overgeleken.wors,al hij daar in het klas sieke en Zuidelijk kli maat genoten hebben, in dat" land, waar door subtiliteiten van kiem en atmosfeer en van ver vagende vormen zoo dik wijls bevangen en.. .. geremden, Noorderling op ademt bij het Aan schouwen .van de aller minst vervagende, maar sterke en stellige, Haamgedrongen, pittoreske bouw-vormen der bergstadjes, de landschapVormen met krachtige, zekere accenten, ? alles onder' een open, licht, en óók der vele oude froscos, die het stel lige eener vaste KoloofsoverliiiginK tot uitdruk king brachten' in veelal schoont*, t»ven\\ ichtigt-j groote composities van tafereelcn en fi guren uiteen geheiligde en zondermeer aanvaardde traditie !.. .. En men gaat 't zich dan z'':o voorstellen: dat Deterineijer in wei-ken als b.v. Do Aanbid ding on De Vlucht (twee groote houts kool-teekoningen, die wol voorstudies Mxir een fresco konden zijn) en in zijn talloozc olieverf-doeken mot hot bergstailjes-motief als het ware verhaalt van dit ondervonden gc-not. Met ta lent en voel decoratief en compositair ^ erin ogen is d U alles gedaan. De Vlucht der klassieke H. Familie: Maria-met kind. J:>zof-met-staf, als z.g. Halbfigur op den voorgrond; daar boven uit en daarachter: een stapeling van bergstad-huisjés, benevens, onder de schilderijen, De Figuur in Italiaansch Landschap'' en het Portret van een Florentijn", schijnen mij hiervan de gelukkigste voorbeelden.... Een en kele maal ging de schilder meer im pressionistisch te \*erk, (Huizen aan Zee, Ischia, bijvoorbeeld) waarbij dan de kleur, die in het andere werk nooit veel meer een ondergrond voor de episch-decoratieve compositie, meer direct te spreken komt. Het valt echter duidelijk te zien, dat hier, in dit meer impressionistisch w erk, Determeijers kracht niet ligt: het wordt notitie, vaardig, kundig, maar zonder veel intensiteit. Maar ook in het meer naar het deco ratieve gerichte werk, dat dan niet, mede door de kleur, zoo direct tot het gevoel bedoelt te spreken, is niet die intensiteit, die span kracht, die u de essentie van een kunstwerk voorgoed in de herinnering etst. Ook daarin blijft voor mij een zekere leegte, die ontstaat als het volkomen evenwicht tusschen het ethisch en aesthetisch element dit vereischte voor het volledige kunstwerk! ontbreekt. Van veel van het werk van Determeijer zou men kunnen zeggen dat het wel groot en schoon-barmonisch gebonden zich uitbreidt. maar dat ? het weinig naar de diepte toe groeit.. Er zijn echter in de kleinere teekeningen, die men in de bovenzaal vindt uitgestald, enkele stukjes die dit even wicht wil bezitten. Hierin. in deze straat-doorkijkjes (ik noem b.v. No. 15 van den catalogus: Pleintje bij avond te Bocco) van vaste, sterke compositie, waarin de menschelijke figuurtjes harmonisch zijn opgeno men, wordt de licht-hartigheid van leven, boven gesignaleerd als min of meer oppervlakkige qualiteit, een zeer waarachtige en verdiept zij zich tot een verteedering, een lichte poëzie die hot geheel, zoowel in de breedte als in de diepte, doordrenkt. A. E. VAN DEN TOL. v'i J. Dijkstra J

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl