Historisch Archief 1877-1940
*1
ZIJ
N D E C A M
A
Mariene Dielrich en Josef von Sternberg
T
l' von
h l n NU i
HU. /ij on do camera !
Xiedaur het modern- drielmeksgeval. ons
door de film geopenbaard - oneindig boeiender
dan het tamelijk belegen: man. vrouw, minnaar
«lor toonoelwoi'old. Hegissoiir. filmsujet, apparaat'
.... mysterieus complex van schijnbare tegen
strijdigheden.... vei'ward kluwen v«n om de
hegemonie kampende krachten. Soms wentelt
hot ons voorbij, als oen troebele, onduidelijke
massa soms in een ridicule wanverhouding «lor
onderlinge waardebepaling soms (zelden, nog.
helaas!) als een plotselinge bevrediging.
Wij zouden het misschien
niet gelooven. [wanneer wij
het niet dagelijks hoorden en
lazen, hoovelen nogTaan dit
k «rnprobloom der film voor
bijgaan. In dichte rijen vul
len /.ij do bioscopen de
naïevelingen, die meenen.
dat hun geliefde speler of
speelster inderdaad voor hen
..optreedt" -?die gelooven.
dat er eonigerloi contact be
staat tusschen de levende
(toeschouwers on de schadu
wen op het project iedook.
liet is de oude fatale vergissing, die het
tooneel..spel" en do filmprojectie hardnekkig met
elkaar blijft verwarren. Het tooneelspel. dat een
ontmoeting is tusschen lovende elementen: kun
stenaar en publiek. Ken geladen ruimte, waarin
bot contact als oen. electiïsche vonk heen en
weer schiet. Ken strijd, waarbij de latonte weer
stand van het auditorium, zijn overgave on zijn
enthousiaste bewondering den kunstenaar
stimuleoron en op'/.weopon. (Ken directe confrontatie
tenslotte tusscheu speler"Jen publiek een
affaire tusschon hen beide, waarbij de persoon
lijkheid van den regisseur hoogstens als introduc
tie dient. Kn. waardoor hot theaterpubliek
t;
j
BIOSCOPY DOOR L. J. JORDAAN
^($&£
recht het onbewuste gevoel heeft, meegewerkt te
hebben aan het resultaat van de voorstelling, door J
y.ijn bc/ielende on bevruchtende aanwezigheid.
Hoe geheel anders is dit bij de filmconcoptio !
J Iet klinkt wellicht niet erg vleiend, maar het
is de waarheid: voor den filmspeler bestaat het
publiek niet. Wanneer hot publiek in de zaak
betrokken wordt, is het pleit reeds lang beslecht
zijn aanwezigheid is van even weinig beteekonis
als die van den beschouwer voor een kunstvoor
werp of schilderij. Het geheele geheimzinnige proces
van de scheppingsdaad, hoeft zich voltrokken
binnen den intiemen driehoek van regisseur,
sujet en camera. In de verpletterende stilte van
do studio onder het felle.
onbarmhartige licht der
schijnwerpers en het ver
lammende basiliskenoog der
apparaten leeft het filmsu
jet zijn leven van slaapwan
delaar, («een publiek, dat
aanvuurt on meewerkt .
geen applaus, geen gemor
zelfs, dat aanduidt of een
woord, een gebaar, raak
was of mis. (Joon geleidende
atmosfeer, die van het pu
bliek, spolei-s van' de spe
lers, publiek maakt. Niets
dan de doode. starre duis
ternis rondom en de mar
telende sensatie met zijn
naakte ziel onder een mi
croscoop te liggen. Kn dan
o ja de regisseur
Het eenige levende wezen
in dit schrikkelijke, me
chanische luchtledig de
.«.?enige steun, de eenige
m i d d e l a a r t u s s c h e n
mensch ' en machine. Is
oen gebaar -goed? j Ken
intonatie juist? Hij moet
het beoordeelen van
zijn inzicht en bekwaam
heid hangt alles af. Wie
zou hier. met de woorden
van een béte publiek en
een kortzichtige critiok,
van spelen"
durven spro
ken? Wie zou
na eens dit
alchymiston-laboratori? uin van den regisseur
betreden te hebben
als
beschouwen? Zeker mV
Hot moge verdwaasd zij
der menigte het nioji
of minachten het mojz
grillig, tyranniek zijn.... onder den koudci
glariënden schijn der incandescent lampen val
dit alles als een mantel af. (leklemd in den schrot
der studio-duisternis, keert het filmsujet zie!
hulpzoekend naar den regisseur -?smeekend or
zijn hypnose. De rustige stem van den leidt
valt in de suizende stilte der decoratie, als d
zwakke echo eener verre wereld de wereld do
levenden. Het filmsujet-mediüm luistert naar di
stem met een intense n wil tot gehoorzamen ei
begrijpen.... niet uit beredeneerde overtuiging.
maar eenvoudig uit instinct tot zelfbehoud. Wat
brengt het filmsujet in dezen trance-toestand nog
van zich zelf mee? In hoeverre is het de vonk, di
door den levenwekkenden adem van den regisseui'.
tot vlam wordt aangeblazen? In welke mate beziel
en inspireert het den regisseur, als het kostelijk *
materiaal den kunstenaar ? Dit alles is het geheir i
Victor ..f?.
nog den ..Speler"
hoofdzaak kunnen
het filmsujet zelve.
door de aanbidding
den regisseur haten
i
van den regisseur en zijn apparaat, die tezamen den
mensch tot homunculus maken, om er den nieuwen
mensch uit te vormen.
Een der belangwekkendste onder de
kaballistische figuren van dit driohocks-mysterio. is
Mariene Dietrieh. Krgons in Weenen opgeraapt
..ontdekt" zeggen de
interviews-voor-damesen-heeren door den kleinen, genialen avontu
rier von .Sternberg, werd zij meegenomen naar
zijn alchimist en-werkplaats. Wat speelde zich
tusschon deze twee af? Wat deed de kunstenaar
von Sternberg met dit kost
bare ..roh-material"
hoeveel of hoe weinig in
spanning, strijd en wils
kracht kostte het hem. om
uit dit cabaretvleesc.li de
vreemde incarnatie te ma
ken van liet
mysterieVrouw? Na hoeveel mis
lukte pogingen wist hij
eindelijk de/en prachtigen.
gesluierdon blik in het ap
paraat te vangen.... den
onweerstaanbaren roep in
deze donkere stem op den
filmband, vast te leggen?
Niemand weet het. be
halve de camera de
stille getuige en zwijgende
derde in dit mystieke
verbondJVcner nieuwe di-ie
enheid. Kn natuurlijk.de
ciitiek. die beweert, dat deze
vrouw zoo formidabel
speelt" en die slechts een
achteh H izen gelukwe.nsch
over heeft voor den boffer.
von Sternbei-g. Jwien dit
honderdduizendje deze
kostbare speculatie-tip, zoo
maar in den schoot viel.
Intusschon speelt de cyni
sche man-np-don- achter
grond met Dutiïch het
zelfde, nimmer falende spel.
Hij trekt de massa aan
mét de lokking van deze
hetaerenstem en deze
naakte beenen en doet haar
terugdeinzen voor do
superbe minachting van deze
smartelijke oogon. .Kn uit
die grillige wisseling van
aantrekken en afstooten van begeeren en
vreezen, vormt zich vaaglichtend, als do
ideoplastiek- van het medium Dietrich: de Vrome.
*?,.'*.
Na De Blauwe Kngel" en Marokko", deze ?
nieuwe schepping van Sternberg: Onteerd".
Weer treedt uit de geheime samenwerking:
regisseur - filmsujet camera, dezelfde ver
schijning naar voren. Cabaretière, soldaten-deerne.
spion.... om het even: Mariene Dietrich. Weer
stelt hij tegenover haar dezelfde figuren: den man
als slachtoffer en als overwinnaar. Weer stuwt
hij al de compressie van het drama tezamen binnen
de enge wanden van een vertrek weer toovert
hij met spanningen, opgeroepen door een gebaar,
een geluid, een woord, tegen een achtergrond van
stilte.
Kn opnieuw toont hij zich een meester in dit
spel met ongekende waarden?den schepper
van een oorspronkelijk genre. Want evenals in
..Marokko" groeit hier. uit
do wonderlijke combi natie
van schaduwbeeld en
loudspeakerklanken. een drama
tische oenheid -?oen toer
en delicaat weefsel van beeld
en geluid, als de klankfilm
buiten hem nog niet voort
bracht.
Overigens lijkt ..Ontoord"
welk een onjuist*.? titel !
minder geslaagd, minder
gaaf. dan ..Marokko". Kr
wordt te veel in getelefo
neerd poovore
handelingsersatz ! en teveel gewerkt mot pompeuze de
coraties, waartusscheii do psychologische span
ning in het gedrang raakt. Na de sobere
suggesties van hot bedouïncnstraatjo en de
zandvlakten in ..Marokko", doet de gecompli
ceerde architectuur van het regeeringsgebouw
op den Balïplatz. te Hollywoodsch aan. Maar
vooral de keuze der bijfiguren was n
doorloopendo misgreep. Naast de trotscho. superieure
traagheid van (ïary ('ooper. werd Victor Mc.
Laglen een ordinaire bokser. Noch door uiterlijk.
noc.h door stem. noch door gebaar geeft hij 'de
overtuiging, dat hier een. mannelijke demon tegen
over de vrouwelijke sphynx staat. Hij is geen
portuur voor Dietrich en daardoor wellicht slaagde
het troffen tussehoii de/.o twve. als svmbolen
bedoelde figuren, aanzienlijk minder dan in
..Marokko". Ook do chef van den spionnagedienst.
die een voortreffelijk duister masker meebrengt.
valt togen zoodra hij zijn mond opendoet. Ten
slotte is daar do onbegrijpelijke tirade aan hot
slot. waar do officier van hot executiepeleton in
een claus a la Dumns uitbarst -?een vergissing.
die do fataio, gedempte onafwendbaarheid dor
ontknooping, door zijn im-lodramutiok on luid
ruchtigheid op pijnlijke wijze veistooi-t.
Maar bij al deze tekortkomingen wolk
een meesterschap, wolk oen zekerheid in de
behandeling van het stroeve', moeilijke materiaal.
De aanhef, met zijn trieste ouverture van drui
pende lantaarns en nat plaveisel, die even
\'2 l
ti"
.1
n!