Historisch Archief 1877-1940
nuasa
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 SEPTEMBER 1931
No. 2832
No. 2832
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 SEPTEMBER 1931
l :
kff 'i..
J
Hoe maakt de Regeering de
Begrooting sluitend ?
DINSDACr a.s. zal tloor den Minister vau
Financien met «U' begroot ingsst ukken de
millioenennota aan tle Tweede Kamer worden
aangeboden. Het gerucht, dat tle begroot ing
aanvankelijk niet sloot en een tekort had van
?~>0 millioen gulden, lijkt geenszins onwaarschijn
lijk. Hoe moet in dat U-kort worden voorzien?
Dat kan op twee manieren: men kan tle in
komsten vermeerderen on men kan tle uitgaven
verminderen. Het is aannemelijk, dat tle regeering.
wanneer het tekort zoo groot mocht zijn. wel
genoodzaakt zal zijn beide middelen tegelijkertijd
in toepassing te brengen.
Verschillende middelen komen i:i aanmerking
en na;vr het gerucht verluidt Overweegt men: een
beiv/.inobelasting. en een verhooging van ons tarief
van invoerrechten.
l [et komt mij Voor. dat er tegen een
benzinebelasting de minste bezwaren kunnen worden
aangevoerd. Het is in het algemeen natuurlijk
niet gewensrht in een crisistijd de lasten, die op
het bedrijfsleven rusten, te verzwaren. Ma;.ir
liet geld zal toch ergens A-andaan moeten komen.
De prijs van de benzine is in den laatst en tijd
zeer snel gedaald. Dat is een voordeel voor tle
verbruikers, /.ij hebben ia dat opzicht tengevolge
van de crisis een voordeel ondervonden. Do crisis
dwingt de regeering om tal van bedrijven en
personen, die buitengewoon zw.var door tle crisis
getroffen zijn. te st.-unoti. Wat ligt nu meer
voor de hand. dau da-t ni"n de bedragen, noodig
om degenen U- steunen, die extra zw«i:M' getroffen
zijn. vindt door een belasting te betalen door
degenen, die althans in n opzicht van tle crisis
een voordeel hebben ondervonden?
Heel veel bedenkingen kunnen er echter tegen
een verhooging van ons tarief van invoerrechten
worden aangevoerd. Dat is een belasting, die
armen en rijken, degenen, die extra zwaar en
liegenen, die minder zwaar getroffen zijn.
volktini'-n willekeurig belast. Die nwitregel belemmert
den handel en houdt het herstel van het evenwicht
tusschen productie en consumptie, het oonigo
middel om op den duur uit de crisis te komen.
tegen. Hij heeft tengevolge, dat de goederen niet
op d:» goedkoopste wijze worden geproduceerd en
gedistribueerd. Het bet eekent een bescherming
van degenen, die het minst iu staat zijn in de.
boluu'fton van het publiek te voorzien, ten koste
van degenen..wier werk nu-er efficiënt is.
Natuurlijk zou een verhooging van invoer
recht en als een crisismaatregel worden aanbevo
len. Die maatregel zou echter het omgekeerde
bereiken, van wat men zegt daarmede te beoogen.
Hij versterkt de oorzaken van de crisis en houdt
hot horst;'l tegen.
Wij zijn in ons land gewond dat men een ver
hooging van de invoerrechten als een crisismaat
regel, om in den nood der schatkist te voorzien.
aanbeveelt. Als couvprotoctionistischo maatregel
zou hot publiek er bezwaar tegen maken. Daarom
pleegt men er aan toe te voegen, dat protectie niet
in de bedoeling ligt;
Wanneer de crisis echter voorbij is, denkt
niemand er met-r aan, tle invoerrechten weder te
verlagen. Dat is ook zeer moeilijk. De industrie
heeft zich aan tien gewijzigileii toestand aangepast
en zij /ou opnieuw verstot uil worden, indien men
de invoerrechten Weer ging verlagen.
Ken maal een stap op dezen gevaarlijken weg
gezet hebbende kan men niet meer terug, doch
loopt men integendeel groot gevaar, uog vorder
t))) het hellend vlak af te glijden.
l'iorson meende indertijd zijn begroot ing niet
sluitend te kunnen maken zonder een verhooging
van ons tarief van invoerrechten van 5 op t»
procent. Minister de Vries beriep zich op dut
illuster voorbeeld, toon hij zijn verinniging t.'t
~ p('t. aanbeval. Kn in beide gevallen heeft tiet
ervaring geleerd, dat die vorhoogingen niet on
misbaar waren. Toen is ten slottc Colijn er in
geslaagd in een tijd van crisis ons tarief van
invoerrechten te vefhoogcn tot S pt't.
Nederland onvervindt de gevolgen van de crisis
minder sterk dan de meeste andere landen. Dat.
is voor een belangrijk deel het gevolg vnn <!<?
omstandigheid, dat ons productieapparaat niet
kunstmatig is vervormd en dat het zich snel aan
tle zich wijzigende economische omstandigheden
weet aan te passen.
Het zou in hooge mate bedenkelijk zijn. indien
wij om aan een tijdelijk gevaar het hoofd te bieden,.
datgene, wat de basis is van ons economisch
bestel on dat ons gunstig onderscheidt van and cm
landen, overboord zo'iden werpen.
A. l'. JOSKlMirs JITT.V
V* Amsterdamsche Hypotheekbank
HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM (C).
OPGERICHT 1882
Geeft uit: 4 pCts. PANDBRIEVEN
~ü^ in stukken van ZH
f 1000.-, f 500*- en f
100.en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer bi llijke conditiën. DE DIRECTIE
N.V. Bataafsoha
Hypotheekbank
AMSTERDAM
A n n o l 8 8 9
Geeft uit tegen beurskoers:
4 % PANDBRIEVEN
In stukken van
f 100O,-, f500,- en flOO,-.
Coupons Januari en Juli
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad vaor Nederland
kost slechts ? 2.70 per kwartaal (f 0.20
voor incassokosten) af fio.?per
jaar bij vooruitbetaling
NI Insulaire Hypetheekliank
te ZIERIKZÈE,
geeft uit
4 % Pandbrleven a 100 %.
Aan Pandbrleven In omloop
voor ± f 22.000.000.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. C ASTEND IJK tn
L MOSSELMAN
De Bonk geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Trusthantoor
^è% Pandbr. tegen beunkoen uit.
De HolL Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70,
De Bank verstrekt gelden tot elk, bedrag
met een minimum van f 1000.?op zake
lijk onderpand en onder borgtocht, met
in pandgeving eener polis van levensver.
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
5% schuldbrieven in stukken van f 1000. ,
f 500.?en f 100.- tegen Beurskoers.
N. V. Rotterd. Hypotheekbank
voor Nederland
Opgericht in 1864
Maatschappelijk Kapitaal f 10.000.000,
waarvan geplaatst t 8.400.000,
waarop 10 pCt. gestort
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, Schiedamsche
Singel 89 te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie:
Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C.v. Wijk,
Mr. B. van Rossem,
Een polis der
LEVENSVERZEKERING
ARNHEM"
Is een waarborg voor het welzijn van Uw gezin.
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N.V.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE
Vestigingen in Nederlaodsch-Indië, Straits-Settlcments,
Britsch-Indië, China, Japan en Arabi
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS.
N.V. Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE Anna Paulownastraat 97
TRUSTEE'SEN ACCOUNTANTSCONTROLE.
Hypotheekbrieven in circulatie f 17.500.000?',
4 pCt. Hypotheekbrieven tegen 99 '/4 pCt.
Directie: K. E. ABBING. D. VAN OORDT.
N.V. DE HMIiLEMSGNE
HYPOTHEEKBANK
ii
Leden der Directie: ^^TT*^ Mr. A. S. MIEDEMA,
P. H. CRAANDIJK en A. E. THIERRY DE BYE DOLLEMAN
Hypotheken £
41.336.346.P»ndtmeTen £
40.894.600.Reierrei . . £ 1.099.275.
..
BEURSSPIEGEL
door G. A. Klaasse
17* K N lozer herinnert mij aan een ttiezogging
^ reetis meer dun een maand geleden aan het
slot van een artikel gedaan: om eens een beschou
wing te wijden aan de vraag welke aandeden in
tle eerste plaats voor aankoop in aanmerking
'/ouden komen wanneer straks de opleving
door?/ott«». l Tij schrijft, dat hij 011 waarschijnlijk vele
lozers met hem verlangend uitdien naar du aan
gekondigde tips. Hoewol ik. vrees «lat «leze lezer
hot optimisme van zijn medeslachtoffers ietwat
overschat, wanneer hij vermoedt dat zij nu al
«lonken aan wat zij zullen moeten doen wanneer
y.ich e«üi opleving aank«mdigt, die op het oogotiblik
nog zot) oneindig ver in het verschiet schijnt te
liggen, meen ik toch mijn toezegging gestand t«;
moeten doen. Belofte maakt schuld. «>«»k wanneer
men die belofte liever in de pen had gehouden.
Inderdaad, ein grossos Wort habe ich gelassen
ausgesprochen: welke fondsen maken de meeste kans
van een ommekeer in de conjunctuur het eerst
ou het meest duurzaam te profiteoren !
Wanneer men denkt aan een opleving van liet
bedrijfsleven na een periode van depressie dan
denkt men op den achtergrond steetls een special»*
oorzaak, of boter nog: een bepaalde tak van
nijverheid die de stoot tot het herstel heeft gegeven,
waarvan de prikkel tot nieuwe be«lièij\igheid en
nieuwe ondernemingsgeest is uitgegaan. Die rol
van Animiermamsel is in de crisis-geschiedenis
yole malen'vervuld door do spoorwegen, on tle
electrisuhe nijverheid. Deze laatste is trouwens
aan de laatste - betrekkelijke hoogconjunctuur
ook niet heelemaal onschuldig geweest, en zeker
niet wanneer men, tle radi«>-iridustrie ei toe rekent.
Daarnaast was het «Ie ?tuitomobiolnijverlicid on
tot op zekere hoogte <lo kim.stzij-tudustrie. Nu was
hot geenszins mijn bedoeling om te trachten
uiltovispuhenuitvvelke hoek straks- quostuietatuleni'??
«Ie haiisst<vviml zal waaien. Natuurlijk zou men dan
do meest welomschreven voorspelling kunnen
wagon, omdat <lo direct bij do topindustricën
betrokken bedrijven in de eerste plaats en het
sterkst van «U; opleving .zullen -prolitooren. on pas
tl.-uirna vin, de terugslag op hot economisch leven
in liet algemeen do ovori^.v bedrijfsgroepen.
+ *
* ,
Kdoi-h, ik weet niet, en waag zelfs niet te \
eronderstellen, langs wolken weg wij .omhoog? zullen
krabbelen. Dat- kun afhangen van oen uitvinding.
i-on nieuwe werkmethode in een bepaalde tak van
bedrijf, «m het komt vaak juist .«laar voor w.iar men
het niet Verwacht. Veeleer wil ik j»:»ndacht wijden
aan «Ie e«mse<mont ies voer bepaalde fondsen, en
Ui'oepon- fondsen, «l ie bij feu algemeene oplovim:
in de conjunctuur «!«? b;-.stc kans 'hebben meet
eloopen. Xulk een altüemoeiie «iploving k'Mi wellicht
na eeu hooi yjek-ülolijke inzet, overal tegelijk int
roden(U'.'i.tinoor do o:irzaak voornamelijk oen psycholo
gische is: herst«'l VJMI Vertiouvvon in <lo toekomst
en-/..). .,''>!" «loorwerke.n van oen centraal punt uit
'indien «Ie stoot uitgaat VIMI «'on ..nieuwigl'u'id").
Aan zulk een algoiiu'eno yoi'betoring zonder be
paalde ,,ha<urd"- «la-^'ht ik destijds: toen \y«i-s immoi-s
juist het Ifoover-plan gopublu-oi-rd. «-n hot had
or voel van .weg dat'di«' simpele geste imlordaiid
liet. vertrouwen plotseling .een «vindwoegs doe«l
terugkeeron, hetgeen hier on «laar --.vooral in
do bouwiiijvoi''hoi«l r«>eds nioiiwo rrdors uitlokte
alloen op do loutere verwachting ..dat het nu wel
wat beter zou gaan". Waren er niet nad'u-n allerlei
..'zwarte. g«'beurtenissen gevolgd Krankrijk's
.aaraeling, Duitsche financieelo crisis, Loti<Ion'.s
iïetemp«'rdo financieele crisis -?«lan zou
w-aars«thijnlijk eenig resultaat .niet zijn uitgebleven.
Kn nu is het wachten maai- op een volgende geste
'Overhemden naar maat
van het eekenis op economisch-politiek gebied.
Maar het moet iets denderend» zijn; voor kleinig
heden is onze huid na zooveel depressiejeed al te
«lik geworden. Schrapping van internationale
semi-politieke schulden, Kuropeesche of althans
belangrijke regionale tolunies of iets van dien
aard.
Kn komt zooiets niet, dan maar wachten op een
uitvinding, of.. .. een and^r novum.
Gesteld nu dat op n of andere thans nog
duistere grond een opleving komt waar mag men
daarvan dan den invloed verwachten? De oude
theorie leert dat het meest aan
corjunctuurschonmielingen onderhevig zijn de bedrijven
van hoogere ordo" d. w. z. die welker producten
voor nagenoeg alle andere industrieën noodigzijn,
in dier voege dat bijna alle ..productiemiddelen"
ermee gemaakt worden. Zulke producten zijn:
ijzer, kolen, hout, en d t» bedrijfstakken: bouw
nijverheid, metaalindustrie. Wannce» de algemeene
bedrijfsgang gunstiger wordt gaat men weer denken
aan vervanging van oude installaties, men gaat
uitbreiden. Kn behalve de genoemde ,.Secundaire"
takken van nijverheid profiteert daarvan natuurlijk
ook de transport nijverheid omdat deze. meer wel
licht dan eenig ander bedrijf, afhankelijk is van
de omzetten in handel eix nijverheid.
/oo zou men dus als de favorieten bij een
wederopleving kunnen noemen: mijnaandeelen,
spoorwegaanduelen en scheepvaartaandeelen. En waar
tegenwoordig de plaats van kolen «ils grondstof tot
opwekking van drijfkracht voor een belangrijk
deel is ingenomen door petroleum zou -men ook
olieas.ndeelen daarbij moeten noemen. Is zulk
een advies inderdaad logisch:* 3Ieii moet in dit
verband bedenken dat de oorza-ak van de mftlai.se
in de bedoelde bedrijfstakken dit keer een heel
andere is dan die vroeger phicht te zijn. Toen "WAs
meestal de depressie in spoorweg-,
scheepvaarten mi.jnbedri.jf (inclusief mineralen als petroleum
enz.) secundair. ..afgeleid" van een nlgeinoeno
inzinking op economisch gebied. Dit keer is
da»McntoiroH tle crisis als het ware van all*- kanten
op ons aangekomen, en niemand zal willen bewei-en
dat in de oliën ij verheid «lies pais en vree zoii zijn
Wtinnoor niet de depres>ie roet in het. 'eten 11 P. d
gegooid. Integendeel, de overproductie en de
petroli-um-nijvcrheid.is mede n van do oorzaken
van *le algemeene malaise .geweest, en hetzelfde
.was'het ge val. met velschillende andere mineralen
als koper, /ink enz. V»n tle transportnrjvorheid
kan nu-n trouwens hetzelfde zeggen: *le
scheepvaavt ligt al jaren .achterover: ook daar' over
productie a.an scheepsruimte niet alleen nu de
.vraag er naar. is terugueloopen. maar ook al i»i»
Jlet toppunt \'iï\\ de
* *
*
w»«
:i»c«'r
kt-t-r
sti^r
iiH'«'i'
-i'
ten-plaats
Bij ons verkrijgbaar N.R.V. MONTA SCHOENEN
ilmirnict' valt dus nlli-. ?bpivkt'niiip;
uit lu-t v )!>rpiau«li' vnlul «lat lu-t alle
'l i^ «l«t- i'*'" «l^«%ini>«'Hi- vcrbotoiiiijr in »!<?
j)la!'.ts de l)tHl«'u>Ul(> bcdvijfstiikkfU uit het
vs ?/.!?! luilcii. Want ;!»' factim-n «lic «l vóór
de crisis iu «It'/i- bt'«ln.jvru xvofki-vilon /aUli-n ook
sti'jiks 110^ voiu-twi-rkt-n. Djitu-uu-c is ni»-t tto'/oiid
«lat ilc ouili; trjvilitiinuclt' i-i/isisliu-r nit-f
t : allivn «lc oiuslancli^lu-(U>u y.i.ju dit
s «>n najU' het. 7/u-li l» ut' ivm/.U'H i-rH
qok dan vnn*)ït'iè. - Kr. */.i.jn Vt'*'" OH Vt-cl
,,haar«leii" \;an du nialaiso. Ku min «if
nuuviillijï. schuilen d ii> nuk. «MI xclfs in «k« i
in dt- upixcmi'ldu bedrij f slakken, ..van
«i'ili;". N«>enien wij. b.V. naast «Ie ret-ds jJCen«»ein«l«'
v«)«>vb(M'l«len n«^ 'eens do jViuerikaansi-lie
sptuir? w<»nf<«n. Hot is /eer d<- vi-p.&a «>f de sp«Mii\vee:«'ii
«>«)it >\v«>r. hun mulo plaats 'xullcn innemen. Na
tuurlijk blijft «lat ntop-lijk, wanmvv inaav
nieiiw«r iratvspoft <1«^ we^evellen vrachten
veiVan^t, en bij een normale uitbreiding van lu>t
verkeer is dat'Kw'nsxins uitgesloten. ^Iftur er blijven
toch «>ok na «'en algebe»»! econonxisch bol-stel n«ig
euvelen aan h«;t sptunave^bedrijf knagen.' en niet
alleen in Amerika, want verschillende van de
kwalen gelden overal elders. Het eenige
voordeel van deze bedrij v?en dat .zij door hun
momipolicpositie de tarief'/etting aldus kunnen
toepassen dat langs dien Weg do Weggevallen
ivndabiliteit wtH'dt herstelt. Maar het g«-val Amerika
bewijst ook al weer dat «lit niet zo«» makkelijk
gaat, omdut natuurlijk de overheid xi.-h <l«wt gelden.
Kn wat b.v. de petroleunmijverheid betreft: de
vooruitgang van de- boortetrhniek heeft /.ooveel
outsiders tot prt K! neten Verheven «lat het nog wel
geruimen tij«l /.al duren alvorons daar aan verbete
ring gedacht kan >voulen.
Wat blijft er dan over voor eventueele vo«>r- ?
spellingen:' Al heel weinig. Xooals de /aken y.ieh
thans laten aanzien xal men een verbetering het
eerst kunnen verwachten daar waar of de natuur
lijke survival-of -t h(;-fitt est -strijd het eerst z«j«»ver
gevorderd is «lat door afsterven van de zwakke
producten het evenwicht tusschen producten en
consumptie hersteld is, <?{ een regeling tusschen pro
ducenten het gemakkelijkst tot stand te brengen is.
Het eerste schijnt zich t«jt op zekere hoogte
voortedoen in de kunstxijdcindustvie, waar al verschil
lende kleinere fabrieken gesloten zijn. waar
bovendien nieuwe af zet -gebieden gevonden schijnen
te worden, en waar tenslotte de producten in
enkele concerns samenhokken, zoodat overeen
stemming niet al te moeilijk te bereiken is. In de
suikernijverheid is het niet zoozeer het afvallen
van d«? zwakkere producenten dan wel de vrij
hechte organisatie die tenslotte het
('hadbourneplan blijkt te hebben geschapen, tlie voor de
toekomst hoop geeft. Ook in de t inn ij verheid lijkt «!«?
samenwerking beter te- vlotten dan het aanvankelijk
leek.
Kn zo«) is h«,«t alleszins mogelijk dat men dit
keer de verbetering eerder zal waarnemen op derge
lijke spcciaalgebiedcii" dan in de traditioneele
bedrijfstakken ..van hoogere orde". Maar niet het
werken op zulkf tips kunstzijde, suiker, tin.
kan men rustig nog wat wachten totdat de 'ont
wikkeling vaster Vormen aanneemt: en.... de
markt al in opgaande lijn is.
De Volkenbond vraagt
een filmscenario
1> l .\ X K XK O H 'J' /al tle /.iel der menigte x.ijn wat
j , -' defilmervanmankt". Het was dey.o gedachte,
tlie mevrouw Helene Yaearesco. tle bekende
Koemeeiische dichteres en afgevaardigde van haar
land bij tien Volkenbond, er toe dreef om. mot
den steun van tle gedelegeerden '«-n
vortegenwooj-digei-s van vijfendertig landen, te l'arijs op. te
richten het ..ComitéInternational ]>our la
D'iffusion Artistii[iie et Littéraire par Ie t in
matoirraphio" (C.I.D.A.L.C.I Het voornaamste doel
van dit Comitébestaat in hot uitschrijven van
oen jaarlijkscho prijsvraag, voor een onuitgegeven
filmscenario, dat in den ruimsten /.in on /.onder
eenige politieke bijgedachte gebaseerd is op dotx
vrede en'tle internationale toonadorinu.
Kon internationale jury hooft tle volmacht om
dit .scenario te bekronen met een prijs van löti.ooo
francs (-- ongeveer l.Y.iioo gulden i. welke prijs
voor tlo eerstvolgende drie jaren reeds bijeenge
bracht is.
Po Xodorlandscho-.lury tlie bestaat uit Mr. H.
Scholte. Mr. ('...I. Craadt .van lioggon. D.J.van
f-taveren. .1. v. Ammerft Kuiler, l '\: M. tor Braak.
Albert Holman, .loris I yens. A. M. tle .long. L. .1.
.lordaan. H. l h. (i. .1. van der Mimdere. H. D.
('chso. en /.ich op ver/oek.tier Kogeoring hooft ge
vormd vraagt een /scenario iiv
hovongonoemden /in.
De nationale jury heeft tevens besloten, dat voor
hot geval het door haar gekoy.cn ontwerp niet inter
nationaal bekroond 'mocht worden, aan dit Xedei-l.
ontwerp alsnog xal worden toegekend eet! nationale
prijs van Tiiid .(vijfhonderd) gulden'.
Ex. van de volledige voorwaarden voor deise
prijsvraag /.ijn te verkrijgen bij het Secretariaat
van tle d'roène Amsterdammer, Keizersgracht 355,
Amsterdam, of Worden op aanvraag kosteloos toe*
gezonden.
GOOSEN .SWAGERHAN
"T