Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 SEPTEMBER 1931
No. 2833
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 SEPTEMBER 1931
EEN GOUDEN JUBILEUM
IX dezen malaisetijd oordeelden directie en
bestuur der Amsterdumsche
Hijtiiigmaatschappij hot niet juist, hot 50-jarig bestaander vennoot
s 'hap luisterrijk te vieren. Maar de directeur, de
h?er H. Heybroek. voelde toch behoefte op den
da£ van hot goudon jubileum samen te zijn met
al dogenon, die hunne werkkracht in dienst stellen
van do Maatschappij, waaraan hij zelf reeds bijna
30 jaar zijn hart hooft verpand en van wie velen.
zooals hij gevoelvol zoide. zijn vrienden zijn
geworden. Het personeel wilde oon blijk geven
van belangstelling on erkentelijkheid on van do
750 iroëmployoordon hier on in Indiëhad zoo
goed als iedereen zijn petminkske geofferd voor
oon tegeltableau met beelden uit de geschiedenis
dor Maatschappij om dit op don hordonkin^sdag
dor directie aan te bieden.
Bijna duizend' inensch'-n vulden op «Ion avond
van den 14den September de gmote zaal van Artis.
door liet bestuur uitgonoodigd tot oen herden
kingsbijeenkomst en do chauffeurs dor atiixen
waren in do gelegenheid, gestold hun eigen ?gezins
leden er in hun wagens heen te brengen 'en na
afloop 'weer naar huis te vervoeren.
Kon praatje met don bijna HO-jarigen hoor
Stijgor. die hot t'egeltableau had aangeboden,
braclit ons op hot ontstaan «lor Maatschappij.
..Jan Polderman, die oen stalhouderij had op
het-Singel 470". zoo vertelde hij. ..kreeg dikwijls
het zoontje van don rector van hot gymnasium
aan den .overkant, dat dol was op. paarden, op
DE A. R. M.
bezoek on als hoogste genoegen mocht do jongen
af en toe met hem mot den panier uit on loerde h ij
hom van don bok rijden. Toon doze jongen ad
vocaat was en Polderman'» zaken minder goed
gingen, zei Mr. Kappeyne: Ik zal je helpen, wij
Het omnibusje van de A.R.M, aan het
Centraal Station
?maken er een .vennootschap van. Kn zoo ontstond
in 1SS1 de HijtuigniaatscJmppij met Polderman
als directeur en als leden van den Haad van Beheer
de hoeren Weeningh. een assuradeur op de
Turfmarkt. II. M, van Keghen. (J. l,, van Lennep en
Mr. Kappeyne als President. Polderman had ook
nog een stal op het Damrak en hij vroeg mij of
jk. die oon eigen stalhouderijtje had gehad, maar
door omstandigheden weer had gesloten, stalbaas
wilde worden op het Singel en zoo ben ik van do
oprichting nf bij do Maatschappij. Kr was toen ook
de AmsterdHinsche Hijtuigvereéniginir. waar do
kootsioi-s oon ro«»d vest droegen in een 'grijze'ge
tailleerde jas'met hoogon'witten hoed on die het
publk'k aap j es" noemde.Onze koetsiers hadden
oon keurig donkerblauw livroi mot zwarten hoed.
eii zwarte cocarde."
Behalve enkele bekende stalhouders uit die
dagen, do hooivn Draayer, R vinders on Heutor,
vindon we in do acte van oprichting van don no
taris Mr. Froderik Wertheim de beide
bekendeAmsterdammers, do hoeren H. J. do Maroz
Oyon*-on E. S. Laboiichère.
In \\1(M is do hoor Heybroek directeur geworden.
Was bij de stalhouderij nu ook goederenvervoer
gekomen, deze jonge, energieke paardenkenner
on paardonliofhobber wist al spooc'ig o«»k
luxepaarden in hot bedrijf te brengen on zolfs volgde
hot verhuren van equipages met koetsier on
palfrenier.
En toon do auto moer on;meer in gebruik kwam..
vatte do hoor Heybroek hot plan op naast h< t
paardenbedrijf ook oon voor autovorkoor op
terichten. Maar 'de President-commissaris. Mr..
Kappeyne. had hierin oon zwaar hoof d., meenend..
dat dit niets zou zijn voor het
Amsterdanisohopubliek.. Hij had'geen moed.'er voel gold aan te
wagon.
Er'werd nu nan*t <lo A.U.M. 2K December 190S
opgericht do Amsterdamsche Taxanioter automo
biel maatschappij At.ax. waarvan Mr. Kajipoyno
ook Woor President ('ommissaris word. Spoedig
bleek, dat do ataxen in een behoefte 'voorzagen..
on «Ie jeugdige energie het pleit tegenover den.
bodaehtzamefi ouderdom gewonnen' had.
L. K. v. d. ('.?Wi
LI
Onze Koopvaardijvloot
Do 4-x-mnriin' oppermachtig
I\K Nodorliuulsehc groot e Rtoouivaart word*
* door de crisis 2,waar getroffen. In (K- havens
komen moer on moor schepen werkeloos te liggen
on lichamen, waarbij duizenden hun brut ui
verel ionen, <1 re i ge n ten .onder te gaan. lliorvan is do
oude Holhuul-Aincrika Lijn 0011 dor meest tra
gische voorbeelden. Andere lijnon, als de Kon.
IIoll. Lloyd, staan reeds onder leiding van
Duitschor», die vanouds onze voornaamste concurrenten
ter zee waren.
Do vraag dringt zich op. of do leiders onzer
Stoomvaartlijnen wol voldoende op hun concurrenten
hebbon gelet, toen deze na don oorlog hun vloot
moderniseerden en ons gaarne hun oude schepen
gunden. De Statondam" liet men jaren lang
roosten in de haven van Bolfast; doch toen het
schip, hoewel reeds van een verouderd type,
eindelijk in de vaart kwam. bleek hot tenslotte
oen financieel succes on getuigde hot van hot
verkeerde inzicht der directie van de
HollandAmerika lijn.
De beide Indische lijnon hebben ter elfder uro
getracht don achterstand van hun drijvend materi
aal te verbeteren. Door hun talmen daarmede,
moeten ze thans de verouderde, vervangen schepen
in een zeer ongunstigen tijd tegen uiterst lagen
prijs verkoopen.
Onlangs publiceerden de dagbladen foto's van
het laden van een zwaren lichter voor
EngelschIndiëdoor een Noorsch schip te Kotterdam.
Daarbij bleef helaas onvemteld. dat de Hollandsche
lijn, die derwaarts vaart, geen schip heeft, dat dit
transport zou kunnen volbrengen; hoewel
Noorwegen, Engeland en Duitschland reeds jaren lang
schepen hebben, die tot het overbrengen van zware
colli, als moderne locomotieven, zijn ingericht.
De Hollandsche lijn bracht, zoolang zij op Britst
hIndic vaart, geen enkel nieuw schip on word
commercieel zoodanig beheerd, dat zo zich onder
Duitsche heerschappij heeft moeten stellen.
Deze bij de koopvaardij algemeen bekend»*.
bijzonderheden loost men zelden, omdat do
meeste periodieken op zeevaartgobiod onder lei
ding staan van ex-marineofficieren, die in ons land
oon sterke organisatie moeten hebben. Hun methode
«?m de aandacht van het tegenwoordige af te leiden,
is de niet onschuldige sport van vercerihg van oude
zeehelden, en het schermen met klanken als: ..Do
glorie van onze zeevaart".
^ Koopvaardijofficieron uiten zich sporadisch.
omdat ze zich onder d nik dor ex-marine Wet oh
on iedere actie togen doze macht oen
koopvaardijman noodlottig zou worden. De ox-marine hooft
namelijk do leidende p«»sities in handen; daarbij in
de Uitoefening veelal steunende op de onder hen
geplaatste koopvaardijmonschon. In directies en
inspecties van stoomvaartlijnen. in de examen
commissies voor koopvaardijoffieieren en in den
raad voor de scheep van rt pareoren vele ex-marine
officieren. In'laatstgenoemd colloge, dat
koopvaardijmannen. zonder hooger beroep, veroordeelt ei»
zolfs bestraft, hebben ze een groot e macht, doordat
de koopvaardijledon door don Hitag loost ex
marine worden benoemd on zorgvuldig gekozen..
Het zocvaartonderwijs en hot Nederlandsche
? 1«todswezen, waarvan hot laatste tientallen'jaren
bij andere> landen toii achter is. staan eveneens
onder leiding \an ex-marineofficieren, die hot
bedrijf slechts oppervlakkig kennen. In Engeland
en Duitschland wordt terecht verlangd, dat men,
om oen gezagvoerder te kunnen advïseeron,
minstens de bevoegdheid tot dit beroep bezit.
Bij ons loodswo/.en worden geen gediplomeerde'
stuurliedon, laat staan gezagvoerders, tot loods
aangesteld. Onze loodsen moeten bownnl nederig
blijven.
Andere dignitarissen, als do Hoofdinspecteur
voor de Scheepvaart en de Watorschout van
Amsterdam zijn ex-vico-admiraals, voor .wie.'
blijkbaar als aanvulling op hun pensioen, deze
betrekkingen zijn weggelegd, mot voorbijgang
van alleszins capabele koopvaardijmannen. De
heer Quant werd onlangs voor laatstgenoemd ambt
benoemd. 'Weliswaar is het waterschout sambt
tegenwoordig een betrekking van ondergeschikt
belang, daar de voornaamste bezigheid bestaat
uit het met zijn tegenwoordigheid opluisteren van
de aanrnonstering der bcmannirigen, doch de vraag
is of een man-van-hct-vek er niet meer van zou
weten te maken, teneinde don geest aan boord
van onze schepen te verbeteren.
Van een niet deskundig ex-marineofficier kan
GANDHI TE LONDEN
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. Jordaau
Wat ter (ronde) taf el werd gebracht
geen voldoende initiatief ot' leiding uitgaan in hot
belang van de Koopvaardij on do vele Nederlan
ders, die daarvan moeten loven.
Opzettelijk spreek ik v.in ex-marine en niet'
van marine-officieren zooals veelal gebeurt. Dit
onderscheid dient men voor oogon to houden.
daar onze Zeemacht aan 'de 'bestaande wantoe
standen geen directe schuld hooft. Toch acht ik
het zich dringen, van velo afvallige leden in be
roepen, waar ze ongewenscht zijn. een.dor oorzaken..
van de mindere populariteit, waarover onze marine
wol klaagt.
Jn het tijdvak der zeehelden", waarheen veler
aandacht nog zoo gaarne uitgaat, waren do
OostIndië-vaarders bewapend en.vielen beide beroepen
samen. In den loop der eeuwen is dat anders
geworden. I f et koopvaardijschip verkreeg zijn
lading op commeruieele vvijge, in plaats van met
de wapenen. Het oorlogsschip kwam uitsluitend
in actie in tijd van oorlog of opstand, zoodot ook
beide bemanningen totaal verschillend werden.
Door hun ontwikkeling hebben koopvaardij en
marine zich gespecialiseerd en zijn ver uit elkaar
gekomen, waardoor wedorkeerige overplaatsing,
zonder vooropleiding, absoluut onmogelijk is
geworden.
J. Tl L KORT
cjr.-koopvaanlij officier,
'LI. ter zee der Kon. Mar, lies.
Oegstgeest, Sopt, 1031.
TENTOONSTELLING
WAGENSTRAAT
DEN HAAG
17 SEPTEMBER
3OCTOBER
HET
METALEN
M E U
XKDER
ZONEN