Historisch Archief 1877-1940
>J
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 SEPTEMBER 1931
i
!
l
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906-Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
No. 2833
No. 2833
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 SEPTEMBER 1931
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
P. C. HoofUtraat 38 Brinklaan 138
Tel. 20341 24250 MBHM Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
WIIIH
N. V. Meubelmagazijn Eden
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
'
«????HMH-H?-H?i
HOTEL- CAFÉ-RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN - AMSTERDAM
Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz.
^ met ontbijt f 3.50 per persoon
1 Voor alle doeleinden
| Ch*m.KunatJnrlchtin$
iDirkScluKibei
Amsterdam.
Koldewey 8 Corbière
Leidschestraat 30 » Amsterdam
Slaapk
SPECIALITEIT IN:
amermeubelen Matrassen Dekens
KB?KSTRAAT55
Als
wij een reclame moesten ont
werpen voor scheermesjes
zouden wij dit maken Wat
kunnen wij voor U doen?
BLOM'S
ADVERTENTIEBUREAU
Westeinde 12 Amsterdam
Telefoon 3SO39
G.]. DE KONING ZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
SANITAIRE INRICHTINGEN
NORDDEUTSCHER-LLOYD BREMEN.
LLOYD-EXPRESS
NAAR NOORD-AMERIKA
Snelste dienst der wereld met de snelvarende Mailschepen
BREMEN"-,,EUROPA''-,,COLUMBUS5'
OVERTOCHT SOUTHAMPTON/CHERBOUPG-NEW-YORK IN 5 DAGEN.
Verdere inlichtingen en brochures verstrekken de HOOFDAGENTEN
N.v.W" H. MULLER & Co."
PASSAGE- EN REISBUREAU, AMSTERDAM, DAMRAK 90 - TELEFOON 47008.
r
?KI P S' & -C2.
SCHIEDAM
Plaatijzeren Reservoirs, Blusleidingen,
Scheeps-Tanks
AUTOGENE LASSCHING
Winkelinrichting
Toegepaste Kunst
door Otto van Tussenbroek
Het werk van Donham Maclurcn
OOK in Engeland, dat ondanks zijn ,.splendid
isolation" langzamerhand ontvankelijk schijnt
"te worden voor moderne invloeden, zijn de nieuwere
inzichten in zake binnenhuiskunst doorgedrongen
en onder hen die zich op dit gebied van
werk?zaamheid weten te onderscheiden, neemt onge
twijfeld de kunstenaar Denham Maclaren een
?eerste plaats in.
Hij is ongetwijfeld minder dogmatisch dan de
Duitsche nieuwlichters, hij doet zeer zeker minder
?concessies aan de mode, welke over zijn Fransche
kunstbroeders den scepter zwaait, maar hij staat
?daar als het ware tusschen in en er zijn dan ook
4en duidelijkste invloeden aan te wijzen. Doch dit
jieemt volstrekt niet weg dat Denham Maclaren
er in geslaagd is een eigen stijl te vinden. Zeker.
hij heeft in het buitenland rondgekeken en er zijn
voordeel mede gedaan; hij is voortgegaan op het
geen anderen vonden en hij kon er. als geestver
want, weer een andere wending aan geven maar
zeker is dat hij te midden der internationale avant
?garde van hen die het binnenhuis meer in over
eenstemming Wenschen te brengen met den tijd
?waarin wij leven en die ten velde trekken tegen
?de verouderde opvattingen betreffende de
ae.nkleeding en meubileering van liet binnenhuis,
een onbetwist eervolle plaats inneemt.
Dit is van des te niet-r beteekems. omdat men
nu eenmaal in Kngeland niet zoo ver is als bijv.
in Frankrijk waar het metalen meubel is inge
burgerd, zooals (inaton Vnrennc reeds twee jaren
geleden schreef: y.Kn tont pas la cause du meuble
métalliquo est gagnée devant l'opinion public.
partout oüil s'agit de halles d'hotel. de mobiliers
<le péniche, ou eiicore de certainos pièces
d'ameublements prives !....."
In Engeland staat de r/«,ak er heel anders voor
«n het'metalen, meubel is er een rara avis....
Ik wil hier even het woord laten aan Klizttbeth
Ashley (naar ik meen een zuster van den bekwa
men reclame-kunstenaar over wiens werk ik in de
Cïroene Amsterdammer van 20 Augustus 1.1.
.sprak): ,,We seem indeed to have a marked
capacity, as a n at i on. for waiting until new ideas
have been tried out in other countrios before w'u,
cvolve óur own interpretations of the acsthetic
and practical needs of the particular period m which
we live...."
Er behoort inderdaad eenige moed toe om in
Engeland téwerken, zooals Maclaren dit doet
?eu het feit dat zijn .kunst aldaar langzamerhand
ingang begint te vinden zal hém ongetwijfeld
?groóte voldoening schenken.. Hem werd gelegen
heid geboden enkele oudenvetsche woningen geheel
te moderniseeren; donkere, sombere binnenhuizen
Jieeft hij met weinig middelen weten om te toovereii
tot een vroolyk en fleurig verblijf en daarmede
was dan al dadelijk een punt in zijn voordeel
gewonnen! Zoo is een der vertrekken van de
woning van Madame Rubinstein te Londen aldus
ingericht: de wanden crème-wit, het houtwerk
Japansch rood (de deur geheel vlak. dus zonder
overtollig ornament, voor/Jen van een groóte, half
ronde metalen handgreep), het vloerkleed muisgrijs
met daarop een los handgeweven tapijt van rood.
grijs, zwart en crème-wit; houten stoelen van
zilvergrijs sycamore met /wart lederen bekleeding;
ronde tafels van dezelfde houtsoort.
Vindingrijk vooral is Maclaren in zijn verschil
lende oplossingen van bijzettafels. Hij weet
daarin telkens weer op andere manier gelegenheid
te scheppen voor berging van allerlei di/igen.
boeken, rookgerei. drink- en oetservies enz. maar
het aardigst is wel een telefoon- en
koffergramofoonstandaard in kubus-vorm, waarbij twens
ruimte is om telefoongids en gramofoonplaten in
te schuiven.
Natuurlijk, wie zoekt naar nieuwe vormen en
samenstellingen zal ook wel eens een misgreep
doen. Zoo acht ik een schrijf bureau minder ge
slaagd omdat naast het metaal en glas ook hout
gebezigd werd. Hier doen de vier boven elkander
geplaatste laden te veel aan spanen doozen denken,
doch wat Maclaren in een winkel-intérieur wist
te bereiken is weer uitstekend ! De samengang
van verschillende materialen is hier goed opgelost
en met verstand en inzicht werd hier ook op
Zitkamer
origineel»' v\ijzt» de kunst verlicht ing aangebracht.
Trouwens, dat is mede iets waarvoor hij volle
«nadacht heeft, waarbij veelal gebruik gemaakt
wordt van de reflecteerende werking der licht
getinte. wanden.
'.?:?' ' * * : '
De vereenvoudiging, de zuivering van het
binnenhuis, welke in.onzen tijd aan de orde is
gekomen, de vrijmaking van het te veel in huis
aan allerlei dingen die met de functie der bewoning
geenerlei verband houden, kortom de efficiency
van het woon-apparaat" als zoodanig, brengt
een strakheid met zich mede welke inderdaad
wel eens wat koud aandoet en wat al te nuchter,
maar het is ongetwijfeld MaclarenV groóte ver
dienste steeds tot een geheel te komeri, dat door
doelbewuste kleurenkeuze en oordeelkundige toe
passing van verschillende materialen, door
beheersching van den lichtval bij dag- en bij kunst
licht, waarbij vooral gelet is op schaduwwerking
en relief van het meubilair veeleer intiem aandoet
als ongezellig. Men zou ? er hem, dogmatisch, om
kunnen aanvallen maar een binnenhuiskunstenaav
werkt, dunkt 'mij voor menschen en niet voor
machines! Waarmede* dan tevens gezegd wil
Slaapvertrek
zijn dat men in een ultra-modern intérieur vol
strekt geen operatie-kamersfeer behoeft op te
roepen. Hygiënisch, dat moet het zijn, want de
tijd dat de huisvrouw geen ander ideaal scheen
te bezitten dan van den ochtend tot den avond
zich bezig te houden met de verzorging en het
onderhoud van haar domein is voorbij.... De
Woning van den nieuwen tijd kan verlicht, ver
warmd, geventileerd, geboend en gewreven worden
door het drukken op een knop of het draaien van
een handkraan. Tal van electrisch gedreven hulp
middelen nemen het werk der handen over. men
telefoneert en haalt heel de wereld in huis met
het radiotoestel of laat zich gemakshalve door
een centrale bedienen en nu is het zaak zich een
binnenhuis te scheppen, waarin al deze toestellen
,,thuis" zijn. Men is er over het algemeen nog niet
aan tce en het zal zeker nog jaren duren eer men
zoover is. doch, hoe het ook zij. men zal goed doen
aandacht te hebben voor de nieuwere inzichten
betreffende de woninginrichting wanneer men
erop gesteld is mensch van zijn eigen tijd te zijn !
Nieuwe Uitgaven
Kt'ti Vader niet zes dochters; Hnaijsche
roman, dour Jaijneline Fteynekèr«*i Stinct..
Amsterdam. P. X. van Kampen en Zoon.
Jaqueline Reyneke van stuwe is ontegen
zeggelijk een belangrijker schrijfster dan haar
mondaine zuster Jeanue. al wil dan de aan ro
mans verknochte goegemeente beur beider lit
teraire lokken wel eens over n kam scheren.
Dit boek bijvoorbeeld is, wat men in de wandeling
? iwrnt en het is ook bestenul voor de wandeling:
langs de paden der oppervlakkige ontroeringen
lang niet slecht. Het is vlot en gevoelig ge
schreven en het vertelt eenvoudig en daarom soms
nog wel eens een weinig weemoedig zelfs, van
een vader, met vijf groóte dochters en zijn jonge
tweede vrouw, die dan eigenlijk zijn zesde dochter
heet. Die zesde is een weinigje .ondeugend. Precies
zóó weinig dat zij onze sympathie behoudt (U,
precies zóó veel dat zij daar hél even. gevaarlijk
mee gespeeld heeft. Dat deed zij óók niet het
leven. Ze hotft .haar man en vader verlaten
om er met een jongen snaak, wnt men prozaïsch
noemt, van-door te gaan. Maar al spoedig krijgt
de snoes spijt Van haar escapade en zij keeit
terug in .haar gezin, waar ze eerst haar groóte
dochters ontmoet en dan den oiulen vader, haar
hoer gemaal: ,.Voor Petite's bange oogen rees
hoog en sterk een donkere gedaante; ze strekte
er de handen naar uit; ze vloog Papa tegemoet
en ineens lag ze in zijn armen en schreide tegen
"zijn borst. Zoo veilig was het daar. zoo veilig
en goed, 'dat ze hem wilde bidden, haar nooit
meer los télaten. ..M'n liefste!'' Onbewust gaf
de man haar weer den naam, die altijd uit zijn
hart was opgeweld...."
Het is eigenlijk heel gemakkelijk over boeken
als deze een spottend woord te schrijven, omdat
ze bijzonder onbelangrijk zijn en behooren tot
die vele romannetjes, die ktnnen en gaan, komen
en gaan en niemand weet waar ze blijven. Maai*
.ik doe het in dit geval toch niet: omdat ik telkens
weer het hart van een mensch tusschen den regel-1
matigen gang van dit proza heb hooren kloppen
en Eline van Stuwe mij soms nog ontroerd heeft
óók met dit alledaagsehe verhaaltje. Waarachtig
'ontroerd. t ' , , ?
E. EL1AS
f
. *
'i .