Historisch Archief 1877-1940
16
li
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 SEPTEMBER 1931
No. 2833
Groquante
Croquetjes
door
Alida Zevenboom
T
OEN ik van de week van al die
pracht en praal in den Haag las
bij de opening van de Kamers, vroeg
ik mijzelf af waarom wij in Amsterdam
ook zoo iets niet geregeld kouden
hebben, bijvoorbeeld bij de opening
van den nieuwen Haad. Waarom
moet dut zoo droog en nuchtertjes
geschieden, zoo .dat er eigenlijk geen
liaan naar kraait, die er niet toevallig
bij betrokken is? Waarom gnat de
Burgemeester met meneer Rovers
naast zich. niet in een of ander met
bloemen versierde taxi naar het Stad
huis, gaande een wethouder in gala,
naast elk wiel? Wie kent er nu eigen
lijk onze wethouders, behalve dan
hun naaste partijgeuooten? AU- ik
lieg dan lieg ik in commissie en met
penuissie maar op de tram hebben
ze me van de week verteld dat ze
in de Indische buurt meneer de Mi
randa, toen hij daar eens naar den
\voningbouw kwam kijken, hebben
aangezien loov meneer lïruinsma en
het is gelukkig goed atgeloopen maar
als er toevallig geen politie in de buurt
was geweest.... nou.... Kn zou u
meneer Pouwes of meneer Kropman
kennen, al liep u over ze heen?
Wij hebben in het Rijksmuseum nog
een paar gouden koetsen staan, die
nergens voor dienen dan voor de be
vordering van de mot-t eelt en waarom
die niet voor den dag gehaald en er
een raadsoptocht mee gemaakt? Zou
onze Raad niet een kleine
opkikkerinpt kunnen velen, want wat ziet de
burgerij nu eigenlijk van de dames
en heeren? Is het- niet onlangs gebeurd
dat ze ..Oome Neus" Kitsz hebben
gehouden voor juffrouw ('rielars.
maar dat zal gekomen zijn door het
chasseurt je dat zij tegenwoordig draagt
want dan vergis je je licht, vooral
op een afstand. En waarom zo\i do
Burgemeester ook niet een soort
Troonrede voorlezen aan het begin
van het seizoen? Ons acteurtje heeft
.me altijd verteld, dat er geen
tooneelseizoen begint of de
heeren-directeureii komen met een lijst van de
mooiste beloften, net als een Troon
rede, en waarom zouden B, en W.
7.00 iets ook niet doen? Na drie
weken is iedereen toch alweer vergeten'
wat zij beloofd zouden hebben!
Ik hoop werkelijk dat het er nog eens
van komt en dan natuurlijk in op
tocht naar ons Stadhuis op den Dam.
Dan had dat ook al weer een bestem
ming en heel de Raad op het baleon
aan het buigen voor de verheugde
kiezers. Hoe meer ik ei- over denk.
hoe mooier het wordt en .wat een
heerlijk gezicht zou het zijn al de
fracties eendrachtig arm in arm de
gouden koets van den Burgemeester
te zien volgen. Meneer Boekman stijf
tegen dr. van d<m Tempel aangedrukt
na hun sportieven strijd om den
wethouderszetel en meneer Baas en
luerteer Douwes als twee
vredesengeltjes elkaar omhelzend, want die
gunnen elkaar ook al het licht in het
wethouderlijke oog niet, heb ik gehoord,
,en clan meneer Weiss en meneer
Bruinsma als de neutrale Eendracht.
Een nieuw soort ..Naatje" tw
zielen en n portemonnaie - ik
spreek er met meneer Stanislafski over
en die vond ook dat er best een beetje
meer leven in Amsterdam kon komen
want wat heeft een mensch hifcr nu
eigenlijk? Vroeger had je nog de Nes
en de Warmoesstraat '?r niet dat ik
daar kwam ik ben maar eenmaal
in de },Victoria" geweest met c km'
inwendigen zendeling die er. geloof ik,
meneer Witkower (Serzon, die achter
zijn buffet was vastgegroeid, wou
bekeereii en ik weet niet wat het hem
den inwendigen aan glaasjes
stout gekost heeft, want hij begon
ook met de dames die in een kring
op het tooneel zaten, te bekeeren en
die waren nog al hard van begrip en
«'en glaasje stout was er niet goedkoop
en je luid het V&nopticum met al
die lieve dames, die zoo mooi streken
on bliezen en cle ..inwendige" heeft
me er eens in mijn eentje laten zitten
omdat hij de dftme die de groote trom
sloeg, tot betere- gedachten dacht te
brengen en het scheen hem gelukt
ook. w.int den volgenden da^ had hij
een zwarte lap \oor zijn rechteroog.
..Ken tochtje der op gevat," zei hij
maar Aal was in die dagen ook geen
kind en ik zei: ,.ja, een tochtje met
een t r om mei stok." Maar ik wil maar
zeggen dat je toen te kust en te keur
uit kon gaan en altijd erg fatsoenlijk
en waar moet je tegenwoordig heen als
je een heelen avond die filmsterren
met hun oogen hebt zien draaien en
niet een grocstem door hun neus hebt
hooren zingen? Niet dat ik er op mijn
jaren behoefte aan heb, want ik heb
aan mijn krantje en mijn poes en mijn
kanarie genoeg en als je dan nog
scheuten in je rechterbeen er bij hebt,
verlang je naar je lekkere stoel en je
stoof, waarin ik nu alweer een klontje
vuur heb want 'de avonden zijn al kil
en ik heb het huishoudboekje
nr-gezien en ik sla mijn krantje op en kijk
naar de mooie prentjes, wat kan een
mensch dan eigenlijk meer verlangen?
Och, och, wat zouden wij zijn zonder
die plaat jes, want je ziet nu alles zoo
voor je of je er bij bent en toen ik
het kiekje zag van generaal Duymaer
van Twist, toen was het geen ver
beelding, maar ik rook kruit en gas
en als ik mijn gasmasker al thuis
had gehad, dat ze me vanwege het
.Stadhuis al zoo lang beloofd hebben,
zou ik het hebben opgezet, zoo sterk
werkt de verbeelding bij het zien
van zoo'n held. En zoo heb ik ook
genoten Aan die vijftigjarige, de
Amstei'clamsche Rijtuigmaatschappij,
en ik was er een tikje aangedaan van,
want ik weet nog heel goed dat de
..inwendige" den heelen bruidsstoet
bij de K ijtuigmwat schappij besteld
had en het was in een bruidskoetsje
met lila-zij wat een mensch die
dingen bijblijven dat wij naar het
Stadhuis reden voor den ondertrouw
en naar mevrouw zaliger voor de
visite en ik weob nog heel goed dat
we een toertje om gemaakt hebben
en de inwendige" met den koetsier
en den palfrenier, die ook witte hand
schoenen aanhad ,,omdat er een
maagd trc.iuv.t'%. zei de inwendige en
wat kon hij dat'.mooi zeggen ? erg
lang in de Berebijt" gezeten heeft
en mij maar in het koetsje lieten
blauwbekken en dat ik toen al niet
begrepen heb, dat hij niet te
vertrowwen was begrijp ik nog niet.
want hij kwam erg opgewekt, een
beetje te opgewekt, arm. in arm met
den koetsier tetug, maar als een menwch
blind is van de liefde, nou, houd dan
maar uw hart vast.
Aal, Aal. -^ ik hoor het mevrouw
zaliger nog zeggen, Aal, Aal, ik hoop
7.00 dat het voor je geluk is?."
.en toen veegde ze, een traan weg en
de. huicheling naast nie, veegde er
drie weg en ik rook toen dat hij
pormjrans gedronken had en hij hield een
aanspraak t,ot mevrouw zaliger dat
het goede mensch opnieuw begon te
huilen en hij zou misschien nog hebben
staan praten als Jaantje, mijn op
volgster, niet met een blad met
glaasjes was binnengekomen. En toen
had hij mijn Uveepersoons-ledikant
met al het bejldegoed er in, al ver
kocht !.. .. Kom jij maar bij het
vrouwtje
doen
poes, dat zou jij nooit
GEMEENTE NIJMEGEN
UITGIFTE van
/3.500.000.-4 pCtOBLIGATIËN
der Tweede leening 1931,
in stukken van ? 1OOO,--,
waarvan reeds ? 75O.OOO.-- is geplaatst.
De ondergeteekenden berichten, dat zij op:
DINSDAG, 22 SEPTEMBER 1931*
van des voormiddag* 9 tot des namiddags 4 uur,
de inschrijving op bovengenoemde obligatiën openstellen
bij hare kantoren te AMSTERDAM, ROTTERDAM, en
's-GRAVENHAGE, alsmede bij de INCASSO-BANK N.V.
te Nijmegen,
tot den koers van 983 4 pCt.,
op de voorwaarden van het prospectus d.d. 17 dezer,
waarvan exemplaren, benevens inschrijvingsformulieren, bij
bovenvermelde kantoren verkrijgbaar zijn.
Incasso-Bank N.V.
Nederlandsch Indische Handelsbank, N.V.
AMSTERDAM, 17 September 1931.
iïR VOORTDURENDE CHEMiSCiiE. EN BAC
TERIOLOGISCHE CONTROLE VAN DR JAN 3MIT
l OCTOBER-31 MAART GEVEN TERSTOND
RECHT VAN TOEGANG
ZWEMONDERRICHT HAARDROGEN
HOOGTEZON
l
M».
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 SEPTEMBER 1931
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Een afscheid en een begin
Filmlitsn
IN twee scoor bewogen vergaderingen heeft zich
Zaterdag j.l. oen gebeurtenis voltrokken, waar
bij even stilgestaan mag worden, omdat zij in haar
simpelheid den filnxbelangstellende wellicht iets
te zeggen heeft. Op dien datum toch legde het
bestuur der Filmliga-Amsterdam en bloe zijn
functies neder en trok tegelijkertijd de meerderheid
van het Hoofdbestuur der Nederlandsche Filmliga
zich van achter de groene tafel terug. Tevens sloot
zich de ledenvergadering der Filmliga-Amsterdam
bij het bestuurs-advies tot opheffing der afdeeling
aan en beëindigde, bij statutair vastgestelde meer
derheid van 3/4 der aanwezigen, het bestaan dier
oudste kerngroep.
Men heeit uit de krantenverslagen kunnen ver
nemen, welke motieven de stichters en eerste lei
ders der Filmliga en de met haar opgekomen
Ligabeweging aanleiding gaven, hun taak als geëindigd
te beschouwen. Het ligt dan ook geenszins in de
bedoeling hier nog eens op die argumenten en
contra-argumenten terug te komen veeleer
willen wij met een enkel woord de algemeene
beteekenis van dit keerpunt tusschen twee perioden
releveeren.
Wij staan hier n.l. voor een afsluiting en een
begin.
Afgesloten werd een periode van strijdbaarheid
en militante actie begonnen werd een tijdperk
van mildere zienswijze en tactiek. De ..oude"
Filmliga belichaamde een ,,cri-de-guerre" zij
was een organisatie van ontevredenen haar taak
was die van alle malcoiitente vernieuwers aller
tijden: wakkerschudden, neersabelen, opzweepen !
Zij stootte zich allerwegen aan een moordende
sleur, zoowel bij productie en exploitatie als bij
pers en publiek. Zij aanvaardde tenslotte de con
sequenties van haar critiek, door de vraag: Hoe
dan':'" te beantwoorden met: Zö!" -?en begon.
in een tot bioscoop geimproviseerde schouwburg
zaal, voorstellingen te prganiseeren. Werken, die de
professioneele bioscoop negeerde wanneer deze
haar al bekend waren ! kwamen voor het eerst
onder de oogen van een Nederlandsch publiek, dat
aldus naast do film als handelsartikel, de film als
ideëel product leerde kennen. Dit principe heeft
vier jaar lang het karakter der Filmliga bepaald
alle complicaties en misverstanden ten spijt. Auto
matisch koppelden zich aldus haar bestaan en haar
raison d'être aan deze twee levensvoorwaarden:
het voorhanden zijn eener on-commercieele
(avantgarde) productie en een volmaakte onafhankelijk
heid van het bioscoopbedrijf. Er móest een bres
gferammeid worden in den muur, dien vooroordeel,
misverstand en belangen-zucht om de film hadden
opgetrokken daartoe waren noodig alle kracht.
alle schei'pte en dus alle vrijheid, waarover do Liga
als strijd-organisatie beschikken kon. Wie zich den
eritieken toestand van omstreeks vijf jaar gele
den herinnert, weet, welke inspanning vereischt
werd.
Die bres is gemaakt de bedreigde füni kreeg
lucht en is nu in staat op normale wijze haar eigen
toekomst verder te bouwen. Zoo zien het op het
oogenblik alle bestuurders, op n na. die van het
begin af de leiding der'Liga in handen hadden. De
stormram had haar dienst gedaan de tijd is
'gekomen, dat uien haar als een dierbaar reliqtiie
in het cultuur-historiseh museum bijzet.. .?.
nademaal zij zich nu eenmial slecht leent tot metselen
en bijwijzen.
Hiermede eindigde de periode van onstuimige
activiteit der oude Filmliga. De simpele, nimmer
transigeerende gestie v;iu do vechtorganisatie.
maakt plaats voor een tactiek van geven 'en .n«->
men .... La Ligue est mort e ;?Vive. la Ligtie!
POLROGER&C£
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM
Bij dit keerpunt aangekomen mogen wij een
oogenblik stilstaan, om afscheid te nemen van een
oude zienswijze en een nieuwe tactiek in te luiden
waarmede, het afgetreden bestuur zioli weliswaar
niet kon vereenigen, maar waarvan het ongetwij
feld met belangstelling de resultaten tegemoet /.iet.
Ken .andere gebeurtenis, die onze aandacht
vruagt<, is de scenario-prijsvraag vanwege den Vol
kenbond uitgeschreven en waarvan het resuméook
in ons blad werd opgenomen. De pacifistische strek
king hier (zij het met alle waardeerinjr) onbespro
ken latende kunnen wij niet anders dan van
cinegi-ttfisch standpunt beschouwd, deze prijsvraag
met vreugde begroeten.
Meermalen is te dezer plaatse het filmscenario
genoemd als de kwetsbare plek in de filmoonceptie.
Dermate zelfs, dat tot een stilzwijgende overeen
komst langzamerhand werd d t» gedachte: ]>aten wij
in godsnaam niet nagaan, !<?«' de film eigenlijk te
zeggen heeft.... bepalen wij ons voorloopig tot
het hoc. Dit bewijst natuurlijk niets tegen de
macht van de film als expressiemogelijkheid
integendeel, het.stemt telkens weer tot verbazing
en bewondering, te constf.teeren hoe vaak de film
regisseur er in slaagt aan het onbenulligste gege
ven een boeiende interpretatie te verleenen. Maar
dit neemt de waarheid niet weg, dat hier een prach
tig, sterk materiaal ligt te wachten - en tot nog
toe vrijwel tevergeefs op de waarlijk groote ge
dachte, die het als medium wil gebruiken.
En onwillekeurig rijst de vraag: Hoe was het
mogelijk, dat tot heden toe déze kostbare grond
braak bleef liggen? Het is nu toch al enkele jaren,
dat de film voor wie niet ziende blind is ??haar
enorme potentie als uitdrukkingsmogelijkheid slag
op slag heeft bewezen. Het gaat niet meer aan, te
zeggen, dat het odium van minderwaardigheid, het
welk de film van vroeger meekreeg, als beslissende
oorzaak kan gelden. Te veel kunstenaars van rang
hebben sindsdien hun lot aan het hare verbonden.
om deze bewering houdbaar te maken. Veeleer wil
het ons toeschijnen, dat het uitblijven van een
belangrijk scenario moet worden toegeschreven
aan de ontzaglijke moeilijkheden, welke zich bij
dat werk opwerpen. Er kan juist bij een
dei'gelijke prijsvraag niet genoeg op gewezen worden.
welke buitengewone eischen aan het schrijven van
een filmscenario worden gesteld.
Het ontwerpen van een scenario veronderstelt
het ycesMijk sic n 01 doorleren van een VIL M. met
al de mogelijkheden en eigenaardigheden van haar
realisatie. Het scenario behoort noch tot de drama
turgie noch tot de litteratuur. Wie een scenario
wil schrijven dient hier wel zeer diep van door
drongen te zijn. Liet schoonste, krachtigste proza
sterft een lanu-ntabelen dood in den stormachtigen
rythmus der beeldopvolgiug de pakkendste
scene-a-faire legt het af tegen een door den wind
bewogen korenveld. In dit wonderlijke, nieuwe
idioom is het woord niet meer'dan een ri"<v>il. Wie
het een concrete, zelfstandige waarde toekent. U
verloren. Wij kunnen nog slechts gissen naar de
ideale toepassing van het woord in de klankfilm.
maar in de sehftarsche voorbeelden, die den Wei
wezen is wel duidelijk gebleken, dut het een kwestie
van 'adaptatie is. Zoodra hét woord een autonome
beteekenis krijgt, sterft de film d.w.z. de oorspron
kelijke vnrnif/fvhifi en ontstaat de
tooneel-reproduct ie. d.w.z. de imitatie. In de beste
dialoogfragmenten, die de klankfilm tot nu toe heeft aan te wijzen.
is het woord onveranderlijk van-.een .zeldzame
soberheid.. .. niets meer. dan een gevoelige toets
in de compositie van beeld, klank n stilte.
Deze eerste groote wftjvrheid, gevoegd bij den
vereischixm juisten kijk óp en althans globale ken
nis van de filmtechniek, maken het schrijven van
een scenario tot een opgave.,van welks bezwaren
men zich niet. genoeg rekenschap kan geven.
Het feit echter, dat naast den C/V/w/f-prijs. een
prijs voor het beste Nederlandschc scenario werd
uitgeloofd, maakt de zaak tot een Nederlandsch
belang van den eersten rang. Hier wordt aldus
de mogelijkheid geschapen los van de altijd
toch twijfelachtige kans op een internationaal
succes -r- een eerlijke, interessante steekproef te
houden, in hoeverre binnen ons kleine taalgebied
het genie sluimert, dat een waardige gedachte ge
stalte weet te geven in de nieuwe vormen,'dooi- de
?l il m geschapen.
Al de organisaties, .die Nederland gaarne zien
excéllceren op concours hippi'iues of in den
schoonen wapenhandel, zij dit ter overweging aanbe
volen.
V.KOSSEM
QtBtSTEVARinAS
Echt en on-echt
A!«'v«n«l<T
..I»e tïtkJ.lk"
Een film, die merkwaardig tegenstrijdige indruk
ken nalaat en wier taxatie gevoegelijk terug te
brengen is tot de ontleding van wat zij aan echts
en on-echt s bevat. Kcht is voor de camera: een
handbeweging, een eigenzinnige stierennek, een
rotswand, een slapende kat. On-echt is: een gegri
meerde schoonheid, een cowboy uit l'etrograd, een
coulissenkroeg, een geregisseerde knokpartij. Film
kunst wil zeggen oh. uit fragmenten realiteit een
nieuwe realiteit scheppen of: uit stukken on
werkelijkheid een nieuwe werkelijkheid te voor
schijn roepen. Zie de Russen ? zie ..Caligari".
Het curieuse geval doet zich.nu voor. dat de RUK
Alexandor Room. in ..Menschenarsenaal" tus
schen deze alternatieven het spoor bijster is ge
raakt. Hij ..C'aligari" 't een beetje, werkt af en toe
met poignante stukken realiteit en combineert
hiermede de vernietigendste.,speel"-hebbelijkheden.
De spookachtige gevangenisdirecteur Wedinski in
zijn gladde, koude, irreëele werkkamer, is een soort
expressionistisch symbool van het duivelsche
tyrannieke geweld. De schrikkelijke realiteit van dc-n
gevangene in zijn cel. met de obsedeerende herha
ling der beeldmotieven: closet, tralievenster, muur
behoort tot de aangrijpendste stukken
filmwerkelijkheid. Het tragedienne-gedoe van de vrouw en
het onverdraaglijke acteeren van het kind stelt de
ergste Amerikaansche kitsch in den schaduw. Uit
dergelijke storend-ongelijkpoortige eenheden werd
deze film opgebouwd tot een betreurenswaardige
verwarring van cht en on-echt. Scène na scène
laat zich op de duidelijkste wijze door deze diagnose
herkennen.
algemeen de goede Russische film
wel zeer bijzonder Room's eigeji
werk. was de intuitie om to onderscheiden, wat
echt is voor de camera en wat niet. Niet alleen wat
de empirische zin der beelden betreft, maar even
zeer wat hun functie aangaat. Een Russisch film
sujet, lijdt of is kinderlijk blij het toont zijn
stompe dierlijkheid, zijn nobele geestdrift of het
maakt revolutie. Het verricht echter altijd hande
lingen, organisch uit zijn persoonlijkheid en karak
ter voortvloeiend. ..Bett und Sofa" van dezen
zelfden regisseur Werd aldus een der gaafste voor
beelden van schoon en evenwichtig geordende film
realiteit. Zoodra echter een. .Rus .een buitenlandse!!
diplomaat wil voorstellen (denk aan de wijze voor
zichtigheid van 'udowkin. die alleen de
gegalonneerd<? borsten dezer heeren gaf !) of een daudy. of eeil
cowboy, dan loopt het mis: het werk verliest aan
stonds zijn argeloosheid en waarachtigheid; liet
wordt stumperachtig tooneel. Vandaar dat deze
Moskousche cowboys'even erg zijn als de moejiks
uit Hollywood.
.Kussen Zijn .geel! vechtersbazen, geen
politiemnrwu-'s en geen Sarah Bérnhnrdt's. Vandaar dat
de knokpartij in de kroeg het moet afleggen tegen
de eerste de beste Taramount-interprotatie ??dat
de rechercheur heimweegevoelens oproept naar
(jeorge Banmift en .het kittige vrouwtje uit ..Drei
Diebe". in deze film met zich zelf geen raad weet.
Het is tenslotte deze onzekerheid in het aan
wenden der middelen dit gebrek aan Consequen
tie, dat ..Mensehenarseneal" maakt tot een won
derlijk mengsel van' geslaagde en mislukte frag
menten. Het grondprincipe der camerakunst: se
lectie tusschen echt en on-echt laat xich niet straf
feloos negeeren.
Zelfs niet door een knappen regisseur als
Alex&ncler Room.
Wat in het
kenmerkte en
GENERAAL AGENTEN VOOR
AMATEDR-KIXO-UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8?AMSTERDAM
a i