Historisch Archief 1877-1940
No. 2834
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 SEPTEMBER 1931
21
20
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 SEPTEMBER 1931
No. 2834
Groquante
Groquetjes
door
Alida Zevenboom
IK had net Pietje met zijn kooitje
op het bonodon-balc«>n in het zon
netje goze.t, want do lieveling u as
wat pipseh 011 eet niet zoo heel best.
toon ev oen, auto voor de deur stil
hield en een deftige- dame uitstapte
en /.ij rook zoo lekker dat ik hot rui
ken kon en het baleon is toch \\vl een
Mieter 01 vier van de straat. En
Miotsie, het Dxiitsoho meisje, dat ik
heb sinds Loontje bij meneer
Sarassani in het ballet danst, bracht me
een kaartje, waarop stond:
madenunsello Nóra de Monténegrino".
Die zal voor de bovensuite komen.
dacht ik, maar als het niet \eel
bizonders is. dan bonjour ik haar
de deur uit. want ik houd nu eenmaal
niet van dames, die je van verre
kan ruiken aankomen. En wie stond
er voor mijn neus toen ik gauw mijn
linnen stofjas had uitgedaan en mijn
toetje een klap in de goede richting
had gegeven ? .. .. Leent je !
I.k kon mijn oogen eerst niet
gclouven. maar liet was het kind in eigen
persoon en In-1 eenvjte dat niet met r
van haar was, was haar
Am?terdanische accent, dat zij al kwijt WAS,
zoo deftig sprak zij en u hadt moeten
zien hoe mooi zij haar kinnetje in
de hoogte droeg !
Ik moet groot e oogen opgezet
hebben, want zij zette de hare van
den weeromstuit ook wijd open en
toen lachte ze.
Ja. mevrouw, ik ben het en ik
kom voor de boven-suite, mag ik hem
eens kijken 'f En ze had hem Veertien
dagen geleden nog heelemaal
stofschoon gemaakt !
Maar Loontje, zei ik. wat is or
mot je aan de hand?
Mot mij niets, mevromv. Ik bon
artiste. begrijpt u en nu 'wou ik ge
stoffeerd gr/;n wonen.
Dans je dan niet meer? vroeg
ik in mijn onschuld.
Juist doordat ik dans. kom ik
eens bij u kijken. Ik weet dat de
kost goot l bij u is. .on toen \vrtel«io
y.ij mij dal zij een kunst U-schermer
gevonden had. J k heb haar a f ge
poeierd on gezegd, 'dat ik mijn
kamers al zoo goed nis verhuurd had
en over oen half jsiar zie ik hnar
misschien op hot doek bij meneer
Tuschinski on dan is /.ij misschien
geroofd of geKchaakt of nog voel
orger en zit half Amsterdam om haat
te huilen on ze kon niet. eens do trap
behoorlijk dweilen .on spinazic kon
ze niet «schoonmaken.'Altijd vol zand.
Kn toon ze op hot portaal stond.
on wegging zei ze nog:
Zb 'zeggen allemaal, dat ik zoo'n
mooi sex-appeal heb !
Ik heb meneer Htariislafs-ky ge
vraagd, hoe je dat woord precies spelt
en wat dat-was t-n hij hoeft hot me
uitgelegd, 'maar ik vind het vies on
dat noemen zo nu kunst tegenwoor
dig.'Neen, dan meneer Eduard
Verkade, die mij oen vrij kaart je voor
Trilby" had gestuurd on ik moot
zeggen, dat ik nog nooit mot ..zoo'n
plezier heb zitten huilen om dat arme
kind. Maar meneer Eduard was wel
oen erge duivel on toen hij dood ach
terover o v el- do thectafel viel, hoorde
ik een meneer, in de zaal zeggen:
Altijd Verkade, op uw theetaio.lt je!"
?Ik vind zulke dingen toch eigenlijk
? heiligschennis on ik heb,zoo «Sussss !
'geroepen,'dat mijn bovenlip er nog
pijn vun doet. Meneer A l hert1 van
Dalsum had mij voor dat stuk dat
hij in den schouwburg van meneer
Een nieuwe H. M.V. portable voor
den zelfden prijs als het oude model
1. :Vi<?nit' Model. Koude hoeken, vloeiende lijn.
2. \rerchroomde uitvoering. Alle blanke deelen
zijn vorelmioind waardoor do glans niet ver
loren gaat en het onderhoud minimaal is.
3. Nieuwe Soundbox No. 16. Krachtiger geluids
weergave. Speciale constructie zoodat bescha
diging van buitenaf onmogelijk is.
4. Universeel werkende automatische rem. Stopl
elke plaat onverschillig van welk merk.
5. Afneembare platendrager. Berging voor 10/12"
records.
6. Automatisch deksel schar nier. Met n hand
te bedienen.
7. Opwind sleutel. Behoeft niet ingeschroefd maar
kan gewoon ingestoken worden.
8. Metalen motorplank. Hierdoor wordt grooter
stevigheid verkregen.
DAT dit prachtige toestel voor den
zelfden prijs geleverd kan wor
den als het vorige beteekent feitelijk,
dat wij U een enorme prijsverlaging
aanbieden. Maak er gebruik van.
Hoor dit toestel hij Uw handelaar !
.TT
niSMASTWSVOICE"
N. V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. DEN HAAG
Louis do Vries spoelt. o«>k oen paar
vrijplftatsjes' gristuttrd. maar ik hoor
van alle kanton «lat het erg. hooi erg
rjvar moot zijn en'dat «-en fatsoenlijk»*
vrouw ei' niet na'ir to«* kan gann en
i's het «h1;'! wonder. <l»t hot niet hot
toonéol heelcmaal mis.gmit. zoo als
het Jictcuitjo an<- van dr- \\«*ek wist
t.'vertellen:' Ifoor«lo je ooit van al die
ellende i oen zij nog vft-»i. «lie mooi«>.
stukken gaven als ..<1<- Man niet «Ie
\Vttssonh«-«>l«lon" of ..hot
Bloomciimeisjo" «>f ..«lo fioboch«*ldo" «>f ..La
zarus do Veohoe«ler" ? Maar u zal
/.eggen, il ut zo die stukken
t«*genw<ior<iig allemaal op do film zien
en dan hoeft «u misschien gelijk, maar
wat zegt u or dan van dat ik van de
weck naar «l«* nogor-rovuo wou gaan
als u zout dat u van. mij k«»mt, had.
hot actettrtje gezegd, komt u er \\el in
-?en »llo« uitverkocht was? En ik
kan .mij don tij«l nog hooi goed her
inneren dat oen neger eigenlijk
heol««inaal ritot als een monsch Word be
schouwd on ik we'ot nog wol. dat
Annobot dio bij nu? vrouw zaliger
Zondags kookte als de keukenmeid
haar uitgangsdag had. niet erg in tol
bij ons was. omdat haar vader uit
«Ie West kwam on zij zelf een tikje
aangebrand or uit zag on nu loopt heel
Amsterdam uit om negers en
nogofinnen te. zien «lansen ! Je begrijpt
van zoo'n wereld niets moer en
toen ik gistoivn meneer Saalborn «>p
lijn 2 zag staan, heb ik hom
aango.sproke'h en «Ion raad gegeven zich
voortaan zwart te verven, misschien
dal do meiisehon dan naar hom .zouden
komen kijken. En ik moot zoggen, dat
hij er wel ooron naar ha:l.
^?PK-ï-^--.-^
s?®*:i
*'*p^w
d^&K
^VJV^S
\Av.. x
^^(^o;.%?^S^SSëi
.t*",
*s»
*. \o^^
A«5J?>s«
«-;*?:?:
i^^^m
? '^ w\oO< Wee?.N.<v^
?'^^^
.-^Éi^
Radio en Grammofoon
Muziek van Siam en Voor-Indi
'door Lou Lichtvetd
DE muziekcultuur van Siani vormt
do verbinding tuaschon die van
China on die van tnsulindo. Dat is hot
duidelijkste te merken aan hot
muzieksysteem. in wezen vijftonig. maar
uitgebreid tot een zoVont onig stelsel in
gotemperooi'do stemming: «,11e inter
vallen zijn gelijk, on wij hebbon dus
niet mot groot o of kleine socumlen.
tertsen et e. te doen. maar mot
daarlusschonin liggende, neutrale inter
vallen.
Ons gehoor, door do iMiropeesche
mu/.iokpractijk gewond aan do gelijke
intervallen van het 12-tonig stelsel.
went zich gemakkelijk aan de
zeven(onigheid der Sianu-ezen. temeer daar
wij ook reeds geoefend zijn in oen
o-tonige gotonipcreorde stemming, die
o.m. zoo meesterlijk door Debussy is
gchruikt. (Heelc-tonen toonladders en
aocoorden).
Koeds in l'JOl hooft prof. l'. .Stumpf
een uitmuntende beschrijving gegeven
van liet toonsysteem en de muziek dor
Siameezen..,Xa eerst de stemming van
diverse instrumenten nauwkeurig te
hebben gemeten, kwam hij tot do
«'onelusie dat oen schijnbaar zeer
artifieieele stemming werd gebruikt.
een gelijkzwevendo temporat-uur die
men destijds allerminst verwacht had
Hindoesche Tablaspeler.
?aan to troffen in de exotische muziek.
Intusschon heeft men ook bij do
Javanen oen (.5-tonige) getemperoerdo
stemming gevonden, on thans is do
muziekwetenschap zeer geneigd te
golooven dat het gevoel voor inter
val-gelijkheid bij sommige volken even
sterk ontwikkeld is'als bij andere liet
consonant-bewust zij n.
Ook het gehoor van enkulo
Smmeescho musici word 'door .Stumpf
onderzocht, on hij kwam tot de
slotsom dat do gctemporoerde stem
ming hen ook werkelijk in het gehoor
lag. maar dat zij weinig behagen
schepten in gecompliceerde samen
klanken daaruit opgebouwd.
Ofschoon men in Siain de muziek
gewoonlijk als begeleidende kunst
beoefent, is het Volk er zeer muzikaal.
Pc adel hoeft haar eigen orkesten on
bij de theatervoorstellingen heeft ook
het volk toegang. Geen openbaar feest
is er denkbaar zonder muziek* Deze
wórdt op het gehoor af geleerd, want.
oen notenschrift bezitten de
Hiamoc,/en'niet. Toch zijn er minstens een
paar honderd melodieën reeds eeuwen
lang bewaard, en een componist gaat
zelden verder dan het maken van
variaties op deze oude stukken. Ook
zingt men weieens nieuwe teksten op
do oude melodieën.
Evenals in'hun taal zullen ook wel
in hun muziek \7oor-Indische ' in
vloeden aanwezig zijn; en daar c*r
sedert 70 jaar ook Kuropeeschc
mili(airo-muziok wordt gespoeld, zal de/o
?/.ich eveneens hier on daar «loon geldon.
Aan do hand van oen phonogram
hoeft Stumpf do volledige partituur
van oen Siaineosoh orkest stuk opge
schreven, on oen enkele blik daarop is
voldoende om iedereen ervan t o
overtuigen, dat hier allerminst sprake
is van oen ..primitieve" muziek, maar
juist van oen zool- ontwikkelde, ge
raffineerde toonkunst, die niet alleen
oe.n harmonie, maar zelfs een fijn
zinnige polyphonie kent.
Een enkele Siamoesche phiat (No.
Hl) Word in de collectie ..Musik dos
Oriënt»" opgenomen, on Wol oen
gezongen en door orkest opgeluisterde
scène uit do Hama-legende (l'arlophon
H-.'i70'ti.t). l Tot is een van do mooiste
platen uit geheel do verzameling, wan!
<lc stom der zangeres is van zeer groot e
«?hamie. en de/e komt des t«' beter uit,
omdat hot gezang in do JSiameestcho
muziekpractijk onbegeleid blijft, en .
onderbroken wor«lt door de instru
mentale tussc.honspelon. I lot. orkest
is kleiner dan het Javaanscho. on
bestaat gewoonlijk uit twee fluiten.
twee ketolgongserios tlie <lo
hoofdmelodie spelen. twe«- metallophonen
en twee xylopllonotl Welke dr-zo
varioereii. torn ijl oen gong
iutorpunctoert «-n drie trommels voor hel
i-hythme y.orgon.
|)e wijze waarop «leze instrumenten
hespeeltl worden, heeft een zeer Ver
fijnd totnal-offe«-t tot resultaat. Een
volkomen nieuwe.otmardsohoz«u'theid
hebben «Ie tremuleoieiido glissando's
«lof motalldphonen. «lio als vogel
stemmen in do hoogte blijven beven
terwijl twee «iCtaVoll lagol' een «irillket'o
fluit vil»i rt. (iroote virtuositeit be
zitten «Ie/e Smme«"*oho muzikanten:
maar hoe spaarzaam stellen /<? ilio t'in
toon. Ook daarin bewijzen zij hun
grooto artistieke l»»-sohaving.
Over do Vo»»i"Indische muüiek wei-d
v»*ol geschreven. En geen wonder. De
oude Indiërs hebben dapper getheore
tiseerd »»vor «lo muziek, haai' «?«?n
mythische oorsprong toegedicht on
een geheel ' cosinogonis«;h systeem
daarin gezocht. En al «h*zo «nul»*
sanskrit -boeken worden sedert jaar
en «lag ijverig «loor <lr- Europooscho
gel<*ord«'i! bestmloord.
Een goode monografit- schreef Fox
Strangwnys «>vo,r ..The niusic of
llindostan" «-n ree«ls tien jaar vóór
hem gaven von Ilornbostol on Abi-ar
ham hun eerste -studio' «iver
phonogrammen van Indische melodieën uit.
H«HM!S t«*v«iron was inon echt «M- tot do
ervaring gekomen, «lat do oud»*
mii/.iokth«*ori<* bijna golu-ol onafhankelijk
was van do Indische muziekpractijk.
Zoowel over deze praet ijk als ov»*r do
theorie hooft S. M. Ta-gore. o«*u
familioli»l van Habindranath. r«>eds in do
vorige <*»»uw verschillen»!»' b«tokon. t
ij«lschriftartik«*lon «-n liodor-buntleis
geVoor zoover «lat in ons notenschrift
mogelijk is. werdeji allerlei Indische
melodieën uitgeschreven; oen dertigtal
is met voel wetenschappelijke ver-,
?antwoording «Voor Abraham on Ilorn
bostol, in bovengenoemd»' studio af
gedrukt.
Uit do twee h«>ofdtoonladdors dor
oude theorie werden tal van 5. (J.-on
7-tonige gühruik.stoonladdui;.s gevoi-md.
Onder do 5-tonigo zijn. evenals in
Hindoesche Vinaspeler.
Japan en Indonesië, toonladders mot
en zonder halve-toon-schreden. Ho
eerste soort vindt men vooral in het
Xonrd-Ooston (Bengalen), zootlat mon
? daarbij onwillekeurig aan
Uost-aziatische b«'ïnvloeding «Ir-ukt. In
togenstolling mot de ('hineezen heeft men
niet i-en 7-tonig syst«-om door invoe
ging van leitltoiien jrevorm<l uit hot
."j-tonige. maar is men uitgedaan \an
hot 7-tonig systeem, on v«iiint monde
n- en -toiiige toonlathlor «lom
*i-r<ilnH.nji van een r»f twee tonen.
Hi/ondor tn»f mij hot zt-ei- diepe
tho«ir«'tisch«' inzicht dat reeds «!«?
ouihhuilers in «Ie theorie «Ier muzikale
harmonie }>ad«len. Heeds «???uwen vó'tr
llucbald's geboorte leerden do 'oude
liuHërs: consonant v. ij n kwint «-n
kwart: «lissotiant x.i.jn klein»- socunde
en gi'oote septime: neutraal allo
overige intervallen. <ii te *o«-undo.
tertsen t-n sexten, tritonus r-n
klein.s««ptiine werden «lus. evenals in on<
modern. na« Wagneriaansch
liaruionisch bewustzijn, gerekend tot
een/.olfde ..neutrale" categorie, welke uvon
..oplossing" vraagt. Moet men niet
glimlachen over «Ie verwaaiulhi-irl
waarmetlo sommige it\telligente
Europeesche musici alle exotische muziek
als ..])rimiti«'f"' of on«>ntwikkeM
afwijzen?
Di' Indische rythtniok is evenals
haar prosodie /.eer rijk ontwikkeld.
Mon omh'i-scheidt oen S- on oen
i<deelige grondvorm, waaruit) allerlei
siimeTigest«'lde rhytlunou. ongevoel'
1211 ..mrt*lell«-n" wordell ougehoUwd.
/oo heeft men ook vast«- nieltnliotyi>en
(lings: in .'Indonosio: l'atets. bij de
'Arabieren: Maqamrril. die vaak «l«n»r
de' muKici vooraf aangr-koiuligd
wor«h-u. om d«-n toehoorder alvast in ile
juiste stenuning te bro.ug»1!).
Men vindt in Indiöeen oude
mu/.iokdi'ainatischc kunst, een nog voel
ou«loi-e rt-ligieuxe miizi'-k {Sammi) on
een populaire muziokbeoofoning van
enkoio instrmnenton. In do practijk
houdt Voor-ln»liëliet midden tusschon
China. Japan r-n Siam to oonor.
KloinA/.ië<-n Arahiöte andei-er zijde.
Vooral in liet Xooitle i is dr-
arabischp»'i-zisch«' beïnvloeding ven-e van
u e ring .
|)e twee platen- in on/4e collectie
iddeoii <> ."il<>7) brengen beide een
virtuoy.»' c<»Ioratuur-zang. begeleid
door o.stinate ti-omnielmotieven c-n oen
-tl ijkinstrmm-nt «lat ? evenals dr- vi«)l»
rraniol-e resoneel-ellrl»' snaren be/Jt.
on daardoor een eigenaardige
fluitHclltige toon heeft.
!>?? e.-rsto opname iN». 17 \ begint
mot e.-ii gesjn-okon inleiding waarin
«bHaga wordt aangr-duiil. en bivngt
rlan ei-n lied vol prachtige, volgens
onze zangte«-hnis»-ho liegrijijion
ong»-looflijk'-knappc vticalison. IV tweede
opname heeft ????n veel «lonk«'i-d»»r en
int-lancliolischer ni-'loilietype dan
«lrr-ersto. Men herkent het type in beide
gevallen zeer duidelijk, omdat het in
regelmatige pcrio»loii en met
k^nmerkeiule ca<lenxeeiing terugkeert..
Een eiu,-enaardigh«'i«l is in hot twoeilo
geval hot gehruik van opwaartsche
verhoogingen en neorwaartsch»1 v»'i-«
lagingen van <!<? toonladder, zrtoals dat
bij ons in »le melodische mineur-scala
voorkomt. Het rhythme is hier ook
x.«-er vrij. en wonlt slechts in groote
trekken door «!«? tr«'nnmol aangegeven.
\Vie nailerr' inlichtingen wil ««ver
theorie en pructijk tier Imlische
muziek. v«-rwijs. ik naar do uitvoerige
stiulie van .ïoanny Urosset in deel I
van l.avignac's En«'yclop«Hlie de hl
inusiriue. alwaar ook oen zeer
uitvoerigr- bibliografie t«- viiuleu ie. Maar
rle graniuiofoonj>laten en oen weinig
coiiiinentfi;ir zijn waarschijnlijk
vool/eggetuler.
Siameesch H of orkest: