Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 SEPTEMBER 1931
No. 2834
No. 2834
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 SEPTEMBER 1931
\f
\
J. D. S T RU IJ S & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
N.V* Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
HOTEL -CAFÉ-RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM
Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. .
Logies met ontbijt f 3.50 per persoon
II NORDDEUTSCHER-LLOYD B REM EN.
l LLOYD-EXPRESS
? NAAR NOORD-AMERIKA
Snelste dienst der wereld met de snelvarende Mailschepen
BREMEN"-?EUROPA"-?COLUMBUS"
OVERTOCHT SOUTHAMPTON/CHERBOÜPG-NEW-YORK IN 5 DAGEN.
Verdere inlichtingen en brochures verstrekken de HOOFDAGENTEN
N.V.WM H. MULLER & Co.,
PASSAGE- EN REISBUREAU, AMSTERDAM, DAMRAK 90 TELEFOON 47008.
VERWEEGEN & KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR. 86-90
DEN HAAG
NOORDEINDE 64c,
Damestasch, lang onderzijde 2Ql/f cM., hoogr 12'/- OM.,
zoowel voor- als achterzijde ECHT CAMEUON, f Ift Cfl
beige of grijs, molrévoering: . . . . . . . . , ? l*»«ifW
Franco toezending na ontvangst van postwissel
of giro, groot f 1O.75
BEGRAFENISVEREENIGING
. SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftstraat 38
Tel. 20341 24250
BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2276
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 44 AMSTERDAM Tel. 42662
ARM ERWERKEN
H. POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 - Telefoon 82660
Begrafenissen ? Transporten - Crematies
GERARD B. RIJKE Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559
Complete Meubileering
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. B RE EN
NIEUW EN D IJ K 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken. Goud en Zilver
G. J. DB KONINGSZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
BADEN EN GEYSERS.
VOLZON"
IN ELKE
HONING
WONING
3 gulden
per
5- pond
?franco
na ontv. v. postw.
of op giro 55328
HONING- & WASCENIRALE van den
NEDERL IMKERSBOND
Ruysdaelstr. 108 A'dam
Koldewey & Gorbière
Lcidschcstraat 30 - Amsterdam
Specialiteit int
WIT LACQUE MEUBELEN
VOOR SLAAP-, LOGEER- EN KINDERKAMER
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
De fameuse driehoek
"VI U N artikel ,,lïij, Zij on de canu-ra",
i»i geschreven naai- aanleiding van Stern
berg'» Onteerd" en waarin het enge, gesloten
verband tusschen du drie wezenlijke factoren der
filmconceptie: regisseur, sujet en apparaat, scherp
werd gesteld heeft eenig stof doen opwaaien.
Van verschillende zijden bereikten mij bewijzen
van instemming, t.a.v. de door mij geponeerde
formule van verschillende zijden ook protesten.
Dat deze laatste dikwijls nogal scherp on harts
tochtelijk uitvielen, was te voorzien en valt te
begrijpen. In weinig dingen is de niensch zoo ge
voelig als op het stuk van de dosis hero-worship",
die de natuur hem dwingt te Ventileeren.
Wat nu ligt meer voor de hand. dan dat de
leekfilmbeschouwer el zijn aandacht concentreert op
het sujet en daardoor automatisch zijn gevoelens
van goed- of afkeuring op de sujetten overdraagt?
In de meeste gevallen »?»'/ de verantwoordelijke
maker van de film dit zelf zoo want voor de
grootste meerderheid is het lot van den mensch
-?d.i. van het filmsujet, het onderwerp van het
cinegrafisch werk.
Enkele axioma's ten' aanzien van de film werden
iiitusschen zoo dikwijls herhaald en zoo algemeen
overgenomen, dat ze bijtm gemeenplaatsen zijn ge
worden. Met name het beginsel, dat «Ie film wil zij
eenig bestaansrecht hebben een autonome, onaf
hankelijke uitdrukkingsvorm behoort te zijn.
Nietwaar? .... wanneer mijn buurman een steeiien
huis bouwt en ik zet daarnaast een dito van be
schilderd papier-maché. dan lijkt dit een ??enigszins
zotte en nuttelooze imitatie. Waarom zouden wij
ihtn minst een \ve/.eiilijke, solide kunst als het
tooiieeldrama, een volmaakt overbodige imitatie
kunst fokken:1 CSoed daarover is dus de heele
wereld het roerend eens.... in abstracto! Want
l jut eigenaardige is. d;vt - zoodra het op de
nllerfeiivoudigste pi-Kctische consequenties aankomt
de oude conventie-Adam zijn rechten herneemt
«?n zich prompt el ij k verzet. Film is geen tooneel
iirg dit ook onder geen voorwaarde zijn....
ticcooid ! MtuM''Xus-en-zoo ..speelt" da.ii toch maar
prachtig. Ka zoo beginnen w.e maar weer" van
voren af aan de beginselen te herhalen, die als
eeltige'middelen de film voor een zin-
eti.kunstlot»ze tooneel-imitatie kunnen behoeden en
wsiarvoor ik in het bedoelde artikel de meest saillante
motieven (waarachtig niet voor de eerste keer !)
aanvoerde. ?
Ken speciaal geval doet zich echter Voor. wanneer
ik onder de ingekomen correspondentie n met
zeker gewicht aangekondigde ..stem uit de
prac. tijk"'tegenkom. De heer Prinsen (Jeerling^ teekent
onder dat imposante motto verzet aan tegen mijn
.,driehoeks"-theorie. Het blijkt n.l. «lat de in
zender in de filmstudio's te Hollywood werkzaam
is gewvest als ..handlanger" eii in die kwaliteit
meegeholpen heeft".... eigenhandig coulissen op
te zetten". Kn het ziet er voor 'mijn stellingen
bedenkelijk uit. wanneer deze autoriteit de
volgende oppositie voert:
A. ..Volgens Jordaan bestaat geen ,,spel" meer. Hij
doet het in zijn laatste artikel voorkomen, alsof alle
filmartistcn slechts ruwe hompcn klei zijn, welke door
de regisseur naar willekeur gemodelleerd worden. Maar
wat blijft er na deze bewering over van de groote
kunstenaarswaardc van een Conrad Veith, een Emil
Jannings, een Charlie Chaplin?"
B. ,,Er was (in Hollywood. J.) geen sprake van een
intiemen driehoek: regisseur, sujet; camera. Ue studio
was allerminst een alchymisten-laboratorium van den
regisseur en er werd angstvallig voor gewaakt, het
filmsujet dat ellendige, beknellende gevoel te geven
met zijn naakte ziel onder een microscoop te liggen".
Wat het dan wel was? Volgens den heer P. G. een
gezellige sauskoni niet een genoegelijk strijkje, waarirt
i eders meening ??blijkbaar zells van de deskundigen,
welke de coulissen hielpen opzetten gaarne werd
aangehoord. ,,Er heerschte een stemming van
kameraderie" heet het Verder, waarbij gedurende de pauzes
de directer ,,bras-dessus, bras-dcssous met zijn sujet de
studio op en neer drentelde". Tenslotte had ,,de ge
voelige actrice aan het keurcorps cameramenschen en
technici" bij gemis aan ander auditorium, voldoende
steun".
C. Hoe komt het" vraagt de heer P. G. ten besluite.
dat von Sternberg, wanneer hij inderdaad zulk een
scherpen blik op het roh-material" bezit, als Jordaan
beweert, zich zoo vergiste bij de keuze van zijn cast
voor Onteerd" ?"
Ziehier in het kort weergegeven débezwaren,
waarvan deze stem uit de practijk zich tot tolk
maakte. Ik zal ze zoo kort mogelijk beantwoorden.
Wat sub A betreft het Volgende: De drastische ver
gelijking met de ,,ruwe hompeti klei" werd door
mij nimmer gemaakt. Ik sprak iu mijn artikel
uitdrukkelijk van het driehoeks-,,»//y*»Vr/<'" en
gaf tluulc-lijk te kennen, dat de reug«*eretide
kracht van het sujet nog moeilijk te bepulen valt
zoo zij »1 ooit te bepalen valt. Dit kan van veler
lei dingen afhangen, als daar zijn: de mate van
persoonlijke suggestie en de kracht der persoonlijk
heid van den regisseur ? de intelligentie,
suggestibiliteit en objectieve waarde van het sujet-zelf.
Jannings onder Du pont (?Variété") en Jannin^s
onder Fleming (,,Way of all flesh") zijn
tweetotaal verschillende eenheden. Wet de
..artisteriwaarde" van de door hem. aangehaalde voorbeel
den betreft mout ik dezen ingewijde er nog aan
herinneren, dat Chaplin zijn eigen films regisseert
dat de beteekenis van Jannings en Veidt
staat of \alt met den goeden regisseur?
Sub B.: Ik zou tegenover de ervaring van den
heer l*. (.«. kunnen vermelden, dat ik weliswaar
nimmer in Hollywood was. doch te Neu-Uabelsberg:
Pabst, Dupont, l^ang en Ludwig Berger te
Billancourt, Joinville en Kpinay: flair en Feyder
aan het werk heb gezien.... o, zoo ! Al moet ik
bekennen nimmer coulissen te hebben opgezet.
Maar alle gekheid daargelaten meende de heer
P. (ï. nu werkelijk, dat ik mijn beweringen zoo
maar uit de lucht greep? Kn meent hij werkelijk,
dat de door hem geschilderde Hollywoodsche
idylle iets aan mijn redeneering afdoet? Stellig
waren onder de regisseurs, die ik in de Duitsche
en Frp.nsche studio's gadesloeg, meer en minder
joviale lieden maar geen hunner, ook de gemoe
delijke C'lairnh't. zou ooit «Ie door den heer P. (.?.
geschilderde ..Drie Bj>Risjes"-steniining tijdens het
werk geduld hebben. Zelfs bij de zwijgende film"
«Ie nog zooveel rigtmreiisere ..talkie"-opiiRine kent
de heer l'. Cl. blijkbaar .niet eens concentreerde
zich. zoodra gedraaid werd, de strengste stilte en
aandacht binnen den faiiieiis^n driehoek:
ividsseur. sujet, cumerii en ik vrees, dat ? de wel
willende coulissi'n-opzftter, «Ue «mgevraegd vrn
r.dvies diende, op staanden voet ware
oiitshlgen. Wi'.nneer de heer P.(i. m» beweert.
h« t in Hollywood anders bijgewoond te hebben.
dan wil ik «lat gaarne voor kennisgeving
r.j'.nneaifii. . . . viHHT.l gezien de films, tl ie «-r in
moci-di-;-heul vi: i ui tis. n komt>n ! Wat venier «lat ..ellendige.
bckn« Mende gevoel" beti'eft, waarvoor men ovel1
'there /.<>o nauwletteii<l heet te waken.... h«-t
behoort nu eenmaal bij het métier. Filmen is een
bloedig-ernstig Werk «lat weet ieder, die t-r
mee te maken heeft en alleen acttnrs. die breetl-uit
willen eomedifspelen /.uilen er zich tegen \vrzetten.
Tevergeefs overigens. Avunt i.*l spoedig d«»eii zij
de ervaring op. «lat het gojïsonnmgelijk is een rol"
te spelen en op te bouwen, gelijk men op het
tooneel gew.-ntl is. Hoe zou het filmsujet ooit ?. een
zelfstandige rrt-atie kunnen maken van zulk een
rol, «lic in honderden kleine shot'* verknipt is.
welke bovendien kris en kras door elkaar opgeno
men Worden K Misschien is den lieer P.d. de/.e
ietwat vernietigende bijzonderheid tijdens het
coulissen-opzetten .«uitgaan....
Sub. l'. Waarom isde bij-bezetting van ..Onteerd"
zoo ongelukkig gekozen? Ja, -?indertlaatl !
Waarolu schrijft een auteur de eene keer «-en
goed boek en een volgend maal een veel minder
werk? Ik weet het niet evenmin als ik zou kun
nen zeggen in hoeverre 'Sternberg door dwang van
de directie, loopende contracten met sujetten enz.
gehandicapt werd. Yimlt de heer. P. (.;. het er erg
veel toe doen?
Tot slot nog een kleine surprise. Jk wil tegenover
de actor-worship van den inzender niet het oordetl
stellen van een Pudowkin, die zelfs van
..l'acteurdanger" spreekt noch van een luchter, die
constateert: ,,Der Schauspieler ist ebenso Mittel
des Films, wie Tintenfasz, Vogel, Baum.' Per .saldo
zijn beiden slechts Europeanen. Maar t«M»vallig
lees ik een aardig boekje van Jan en l'.>ra (ïordon
(?Star-dust in Hollywood") en ik vind daarin de
volgende .interessante aanhaling, woordelijk
op. geteekend uit den mond van een Hollyw«>«»dsch
regisseur:
In the creation of cóncerted niovenient
the actora ure nothiny but ./;«/;//<*/#. Tliey can
have little idea of the actual pictures they are
making ??this depends solely on the camera....
Actors? Wha't are you saying about actors?
That" pointing to the camera, is my only actor.
These," waving a hand a little contemptuously
over stars, supers, and acenery alike, these are
my raw materiall"
Misschien kent de heer Pruisen Geerlings aan
deze ..stem uit «Ie practijk" wél eenig gewicht to<-.
/ij is mul. va.n .. .. Joseph voii Sternberg.
Uit de oude doos
< «'cit U. <!<> .Ilillr: ..Madame
Denny. de mannelijke hoofdrol uit
Madame Sptan", behoort met Kaymond
(Jiiffith tot het genre beschaafde filmkomieken,
die evenrls «Ie aardige comedy's welk<? ons e«?n
tijdlang met Hollywood trachtten te verzoenen,
uit de mode zijn geraakt. Beulen brachten niet
veel meer mee dan een pivttig uiterlijk en een onbe
rispelijke smoking, inacr zij lieten nochtans niet
na, door een zekere frischheid en goeden smaak te
charmeeren. (ïriffith en zijn niodieusen eylinder
ziet men als ..star" sinds jaren ni< t meer wie
h«'rkend«' hem in den Franschen soldaat uit lm
Westen nichts Neues?"
Denny heeft het wat langer volgehouden, maar
sinds geruimen tijd is ook hij van het projectie
scherm, zoo verrassend als het witte doek"
gekenschetst, verdwenen. Het was «lan ook een
aardige verrassing deze verbleekte ster weer eens
aan liet firmament te kunnen waarnemen. Ken
verrassing, die ons overigens danig opbrak. Want
men heeft «leze bescheiden blijspeler inde ram
melendste. meest luidkeelsche filmprotserij gezet, die
wij sinds'jaren mochten zien. De Mille's ..Madame
Satan" is ook al uit de oude doos. het is waar, maar
deze film pa?» t e bij Denny zoo slecht, als een
krulWigf. zwaai-verirulde lijst om een
magazinefoto. Het was yeen De Mille «lie ..Forfaiture"
maakte, maai- die. welke ..Ten CommamlmeMts"
op zijn geweten heeft.
Intusscheii een merkwaardige sensatie weer
eens tegenover dit bei-leefde Hollywood van 11)2:5
te sti»an en ei- de kentering der tijtlen in te j»r«»even.
Zeven jaar geleden nam iedereen dit soort werk
doodernstig nu neemt ueeii verstandig'mensch
van eenigen smaak «leze luidruchtiire bombast met
de afgezaagde intrige van het verwaarloosde
vrouwtje, «lat op een hal-mas«n,iëhaar echtgenoot
terugwint, meer uu sérieiix. Men kijkt naar «Ie
«?onventioneele vertooning, waarvan ieder gebaar
clichéis. ... naar het vermakelijke uitpakken met
?/-«?ppelin's. ouweeisVuiit-n en luchtcatastrofeii in
een stenuuinu van retrospectieve mildheid. Hoog
stens met de verzuchting: ..Het was toch wél erg
in tlien ouden tijd. . . . en er is toch wel wat ver
anderd T'
De Komeet van Berlijn
Fi-lix llj-e-i-m-t i u ..\oolt meer IJ «? file"
K e ni li ra n d t
SiiuU eenigeii ti;i«l In-hooft de naam: Felix
lii'essai't. tot de welluitlendste b«»x-appeal van
Herlijn en «U- wildste verhalen doen «Ie roiule ovt-r
's mans ..beliebtheit" bij publiek en proilueenteii.
Kr bestaat niet veel aanleiding het geval als ertj
belangrijk te besehoiiweii'?hoogstens kan. men
wijzen op het periodieke verschijnen .en (snelle!)
verdwijnen van zulke' kometen.
In de aardige film ..Die Privat-Sekretarin" was
d«' natuurlijke d'-oge humor van dit personnage met
gr«>ot succes aangewend. In ...No«»it meer liefde'"
zakt hij gelijk te verwachten was eenige
rangen naar het niveau van «len verfilmdeii
tooneelk<uniek. Het publiek... dat nog steeils gaarne-de
? ?dingen do«»r elkaar haalt, heeft blijkbaar plezier in
het stuk gefotografeenl kluchtspel. dat Bressart
vertegenwoortligt en het zal voorl«»opig wel naar
iedere film blijven 'loopen.. waariii de/.e populaire
. tooneelspeler ..optreedt".. Wanneer het'daarbij
tevens werkelijk intelligente filmarbeid op d'e-n kt>op
toe krijgt, als in ..IMe Privat-Sekrettirin" en soms
«>«>k in ..Xooit meer liefde", kan'.men er-..vrede m
hebben en zich hoogstens afvragen, .waarom juist
deze man -?en niet b.v. «He andere jootlsche
klucht speler, Siegfried Arno, de bljzondeiv eer
geniet.
Maarniet film kunst zoowel als techniek
heeft het geval-Bressart niets te maken.
G K .\K11A A L AGJBXTCIH VOO»
AMATEÜR-KINO-ÜITBC8TIISG
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTBBDAM