Historisch Archief 1877-1940
ZO
GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 SEPTEMBER 1931
No. 2834
No. 2834
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 SEPTEMBER 1931
MUZIEK EN DANS
DUS, MEVROUW,
DAT BLIJFT AFGESPROKEN,
ZOOVEEL KOFFIE ALS U WILT, MAAR KOFFIE HAG
Zij was zeer verrast toen de huisdokter haar zei, dat zij naar hartelust koffie
kon gebruiken, echte lekkere koffie. Het leek haar te mooi om waar te zijn.
Jaren terug moest zij ondervinden, dat de coffeïne haar gezondheid onder
mijnde. Jaren geleden, toen het begon met slapeloosheid, toen zij zich eiken
ochtend zoo moe, zoo mat voelde, toen ~->k haar omgeving vond, dat zij
vreeselijk prikkelbaar en nerveus was geworden.
Zij schrapte de koffie van de lijst harer dagelijksche genoegens en zocht naar
een onschadelijk surrogaat, maar geen enkele dezer kunstproducten verschafte
hoor het vroegere genot, het verrukkelijke aroma en den heerlijken smaak van
echte koffie. Het eene was even onaangenaam om te drinken als het andere.
En nu vertelde haar de dokter, dat zij weer koffie mocht drinken, echte koffie.
ni. de uit de fijnste koffieboonen samengestelde en veredelde Koffie Hag."
Duizenden menschen, die last hebben van de schadelijke werking der coffeïne,
deden derelfde ondervinding op. Zij gebruiken thans Koffie Hag. Deze koffie houdt
hen 's nachts niet wakker, hoeveel zij er ook van gebruiken, want Koffie Hag is
vrij van coffeïne. 97 procent van het gehalte aan coffeïne is eruit verwijderd.
Koffie Hag voldoet in elk opzicht aan de eischen, die door de Nederlandsche
Warenwet aan de coffeïne-vrije koffie worden gesteld, ook wat betreft het gehalte
aan aroma gevende stoffen.
Bedenk wel, Koffie Hag is geen surrogaat, maar echte koffie. De fijnste plantag
koffie, welke U ooit hebt geproefd, zacht, niet hard van smaak en van een ver
rukkelijk aroma. De coffeïne is er op zoo'n ingenieuze wijze uit verwijderd, dat U
niet het minste verschil zult proeven tusschen Koffie Hag en dezelfde koffiemelange
met coffeïne. Als U denkt, dat er wel een verschil bestaat, dan is er een zeer
eenvoudig middel, om U van het tegendeel te overtuigen.
Wacht niet tot morgen, maar koop nog heden een pakje Koffie Hag. De prijs,
slechts 80 cent, is welbesteed geld, want het gaat om Uw gezondheid en om het
welzijn van Uw gezin. Laat morgen Koffie Hag serveeren, zonder de huisgenooten
erop attent te maken, om zoodoende alle suggestie uit te schakelen. Doe het
pok de volgende dagen. U zult dan een groote verrassing beleven. Niemand zal
iets merken. Wel is 't mogelijk, dot de fijnproevers van het gezin zullen opmerken,
dat de koffie nog nooit zoo lekker is geweest! Vertel hun dan later aan tafel, dat
reeds gedurende een week Koffie Hag geserveerd wordt, en dan zal de juiste
slotsom vanzelf volgen: Koffie Hag beteekent
MEER GENOT EN BETERE GEZONDHEID!
't». O
BOEKBESPREKING
door A. E. v. d. Tol
DE kunst-criticus" heeft wél tot taak zich
voortdurend vragen te stellen en zich reken
schap te geven, maar hij wordt toch óók telkens weer
gedwongen dit vraagstellen en rekenschap-geven los
te laten teneinde zich weer opnieuw geheel over te
kunnen geven aan het nieuwe werk, waarvoor hij
komt te staan.... En misschien is juist hij wel
de beste criticus, die dit loslaten" van vorige
formuleeringen en min of meer gefundeerde
oordeelen het'moedigst en volledigst weet te bedrij
ven I Hij kan zich steeds weer herstellen",
en hierin heeft hij dikwijls een gelukkigen voor
sprong op den zuiver theoretisch (wil men: zuiver
wetenschappelijk) philosopheerende-over-kunst (wil
men: over kunst-wetenschap). Hij kan zich n.l.
steeds weer hérstellen aan het directe factum van het
afzonderlijk schilderij zélf, dat een geheel eenig, in
zichzelf besloten, leven heeft.... Hij kan hierdoor
telkens weer opnieuw aangestoken worden tot
nieuw, intensief leven, dat dan vervolgens weer
neerslaat in karakteristieken, gedachten, gevoelens,
oordeelen.... Die bestemt zijn om weer te worden
losgelaten.... Enzoovoort..;.
Dit behoeft geen flodderige Gefühls-duselei"
te worden, geen drijven op stemmingen,
geen willekeur zonder eenige ruggegraat of draad.
Juist bij hen die het scherpst, het meest doordacht
en doorvoeld karakteriseeren en oordeelen en
tevens het moedigst en volledigst kunnen loslaten
en zich restlos" kunnen overgeven, zal zich,
V.KOSSEM
OCeuTtVARinAS
als het ware, door deze rhythmische
geesteswerkzaamheid heen, vanuit de groeiende intuïtie
vanzelf" een gang, een verband, gaan vertoonen
dat door den critischen arbeid als een gouden
draad komt heen te loopen.,.. Wie echter zulk
een draad vooruit, verstandelijk, c.q. philosophisch,
tracht te construeeren teneinde bij voorbaat vaste
principes te hebben waarlangs hij, in zijn critiek,
kan loopen, zal nooit in zijn arbeid een levende
Richting openbaren, maar tenslotte slechts een
doode formule. '
* * '.?''?
*
Ik sprak daar van een gelukkigen voorsprong,
die de practische criticus kan hebbén boven den
uitsluitend zuiver-philosopbeerende. De eerste
,,springt" inderdaad dikwijls naar dat waarheen
de tweede moeizaam denkend óók komt.... Zoo
bijv. naar de volgende waarheden: het kunstwerk
is rein intensiv" (Jonas Cohn). Het kunstwerk is
en moet zijn juist dat wat het is en zijn moet".
Als cultuur-factum bestaat de kunst (dus) niet
slechts als Aufgabe eener wetenschappelijke
objectiveerings-methode, doch daarnaast, daarvan
onafhankelijk en zelfstandig, als een eigen, in zich
autonome objectiveering van het onmiddelijke."
Kunst kan (daarom) nooit begrepen worden als
toegepaste aesthetica. Dus kunst is geen kunst
bloot hierom, omdat ze schoon is l" Ik ontleen
deze uitspraken aan een interessante studie van
drs. D. Bartling over Kunst en philosophie" in
de Annalen der Critische Philosophie", 1931.
(Uitg. van Gorcum en Comp. N.V. Assen).
Deze critische philosooph" heeft men dankbaar
te zijn, niet alleen omdat hij, zuiver onderscheidend
en denkend, komt tot waarheden als de boven
staande, waarheen dan de springende" criticus
dikwijls ,.ineens'* komt maar daarnaast óók
omdat hij m.i. de'problemen die in den sprong
nogal eens.... oversprongen worden helder be
licht en, voor een deel, tot oplossing brengt. Als
voorbeeld daarvan zij het probleem der
vervalschingen aangehaald, een probleem dat de
criticus in vele gevallen liefst maar negeert,
omdat hij den moed mist het tot den grond toe
eerlijk te doordenken.... drs. Bartling dan gaat
in dezen o.a. uit van de algemeen bekende feiten.
dat de onechtheid van op naam van geniale.
origineele schilders (als Millet en van Gogh bijv.)
staande stukken, dikwijls slechts uitsluitend aan
den dag treedt na een onderzoek met behulp van
X-stralen, violette stralen en gepolariseerd licht
(Cellevier)!
Bewijzen dergelijke voorbeelden (hij noemt
er ook nog soortgelijke op andere kunstgebieden)
niet dat de individueele relatie van een kunstenaar
tot zijn werk voor de kunst-waarde vanhet werk
van secundair belang is? De originaliteit van het
werk moet dus in het werk zelf liggen, onver
schillig wie de maker was en alleen uit het werk
begrepen worden,...."
Hierin ligt m.i. voor ons, hedendaagsche critici,
een goede les. De les namelijk dat het, in laatste
instantie, ten eenemale verkeerd is de psychologie
van den kunstenaar bij het beschouwen en oor
deelen over een kunstwerk zoo nauw te betrekken
als dit heden ten dage veelal gebruikelijk is t
Zeker kan, ? en ook drs Bartling merkt dit pp
het verstaan van thema of techniek vaak gebaat
?worden door begrip .van leven, omstandigheden
en bedoelingen van den kunstenaar, maar in die
laatste instantie vindt elk kunstwerk zijn recht'
vaardiging slechts in hetgeen het beteekent ten op
zichte van de specifieke idee van juist dat kun-stwerk !
Xt'iri'r-rrviii»; K*rmicro
V\/AT do critici, als redactioneel
» » aangestelde ministers der
regeei-ende muzen van muziek en
toolieelutpeelkunst ook over deze neger-revm
mogen beweren, namens Terpsichore
valt er niet veel goeds van te zeggen.
Kr is sedert Joséfine een hausse in den
negerdans, gelijk die er tijdelijk in den
Kussischen, Zweedschenen Hpaanscheti
dans geweest is. en het merkwaardig
feit doet zich voor da} de populaire
belangstelling tijdens zulk een hausse
even goed alle Negerdans» Russische
dans etc. van belang vindt, als alle
petroleum, rubber en wat dies meer
zij, wanneer daarop het tijdelijke
zoeklicht valt. Men vergeet dat er
tusschen een ontalentvol bleekgezieht
en een talentvol bleekgeziclit, een
neger-kunstenaar en een
neger-dilletant precies evenveel verschil bestaat
als tusschen een rijke en een fantasie
goudmijn, petroleumbron etcaetera.
Om kort te gaan: iedere danseres die
in de zooveelste generatie eenig
negerbloed in haar aderen heeft, heeft er
?daarom nog geen talent in, en als men
Louis Douglas, Byron Jones en Italph
'Thompson de goede dansers van deze
tweederangs-vertooning ,noemt. mag
.men de danseressen wel beneden de
gemiddelde kwaliteit van een
girltroep noemen. Douglas vooral heeft
dat speelsche en virtuose accent in de
aloude ,,step and shuffle", dat de
menschelijke voet tot een muziek
instrument maakt; maar in dit geval
?toch tot een vrij eentonig instrument,
namelijk een reproduceerend instru
ment. Vergelijkt men een in techniek
verwant danser als Escudero met deze
negerdansers dan valt het op, dat zij
meestal de muziek op virtuose wijze
begeleiden of reproduceeren, terwijl
?de Spanjaard zijn eigen dansrythmen
.schept, onafhankelijk van de muziek,
?of als meester daarover. Oneindig veel
meer dan déze negerdansers is
Escu?dero een bezield danser, waar zij
slechts clowns en acrobaten blijven.
Dat weegt des te meer waar vooral
Douglas de step and shuffle" weet
te gebruiken als een somtijds zeer
fijn geschakeerd uitdrukkingsmiddel,
min of meer dienend ter vervanging
ran de menschelijke stem. Maar ver
gelijk nu eens den zuiveren dans van
?een Escudero, waarbij niemand die
vergelijking mét de stem in zal vallen,
met déze half-muzikale, half
danskunstige neger-variëteit, en herinner
u daarnaast nog eens Joséfine en een
?onvervalschten negerdans, gelijk hij
enkele jaren geleden door onze ger
?waardeerde commissarissen vah politie
Tverd nagemeten op geoorloofde centi
meters naakt en bekleed .... En ge
?ziet hier iets dat een heel aannemelijk
variété-nummer zou kunnen wezen,
Jiiaar met danskunst weinig heeft uit
te staan, en dat met elk tafereel
«entoniger wordt en beperkter blykt.
Het is in zijn genre zeer zeker te
waar?deeren ik spreek hier geen woord
over de muzikale, vocale, en drama
tische gaven dezer revue-négérs
maar het wordt als genre toch zeker
te zeer gewaardeerd.
Het begint overigens de karakte
ristiek van het ras meer en meer te
verliezen, en internationale allures
aan te nemen het onderscheid
tusschen echt en valsch is al zoo gering
-dat schmink en natuurlijke kleur
elkaar hier bedriegelijk afwisselde,
?oftewel, dat men hier als rasecht, met
uw permissie, ook eenige negerkunst
genoot, die dichter bij de Spree dan
bij de Niger geboren was. Maar wie
maalt daarom!1' Levr het etiket en
weg met den inhoud .... Joséfine was
een oorspronkelijke danseres en dus
zijn alle Joséf ine's het .... Je Joséfine,
tu joséfines, il Joséfine, nous joséfimms,
totdat er weer een ander werkwoord
in de mode. komt ....
J. W. F. WEU l'.M E t*« IK* XI NU
Muziek 4»n
I? EN ,,zwart"
revue-operette-ge-'zelschap onder leiding van den
neger Louis Douglas, ziedaar: een
volle zaal in den Stadsschouwburg.
De neger is nog steeds in de mode al
is de charleston uit den dancing naar
het variétéverhuisd zooals in de
vorige eeuw de canean en al zien
in ons land velen te zien vink na den
zomer. De zwarte diva Marion ('ook
zong niet '/.onder een zekere minder
aangename schelheid, de groote J.ouis
Douglas betoonde zich een lenig en
ferm danser en de zwarte clowns gaven
ons in hun soort geestigheden dien
wat pijnlijken indruk, die men altijd
krijgt van grappenmakers, die eigen
lijk liever iets anders dan grappen
makers wouen zijn (waarom is een
negerclown eigenlijk altijd iets dat
verdrietig stemt? Misschien omdat
het zwart op zijn gezicht er niet meer
af gaat?) en in een zwarten
Amerikaanschen politie-agent kunnen wij
ook niet goed gelooven (al zullen zij
er natuurlijk wel zijn, denk ik).
Dit alles was het ook niet, wat veel
aan deze revue-operette ploizierig
maakte. Dat deed het aardige mo
tortje, dat zoowel in het orkest als
op het tooneel onafgebroken bleef
snorren, het aardige vlugge
rythmemotortje, dat de heele boel zwevend
de negerafgodsbeelden niet zoovele
boetvaardige blanke hoofden meer
voor zich buigen. Maar het negerlied,
de spiritual! Het doet er niet toe of
de vlag meestal n valsche lading
dekt, de spiritual is vroom en verdient
eerbiedige vereering. Spiritual is te
genwoordig een woord, dat op geen
programma met negers meer mag ont
breken wil men zijn publiek bevre
digen. ",'?..
De negers nu van de revue-operette
Louisiana" waren wel. van een erg
uiteenloopend soort -.?men zou ge
zworen hebben van enkelen dat zij
voor Zwarte Piet speelden dien avond,
nadat wij ze 's morgens nog in een
cafémet Hallo, Moos, hoe gaat het"
hadden begroet en de negerinnen
leken nogal verdund": zoo zijn er
hield, alles snel en vlot deed verloopen,
zonder die vervelende, storende minu
ten, dat er niets is dan gesloten
gordijnen en een verwoed geschuif en
gestommel daarachter van verwisse
lend tooneel, in een bondige prettige
afwisseling van scones en vertoonin
gen. Voor het motortje in het orkest
zorgde een klein ensemble van een
trompet, een trombone,'een piano, een
viool, een guitaar en een allemachtig
in geluid-imitatie bedreven slag
werker met zijn potten- en,
pannenkraam van trommen, pauken en tre
molo-bekkens. En voor het motortje
op het tooneel zorgden de pleizierig
dansende en met'de armen over en
weer gooiende, heel decente (want op
den geheelen avond slechts n keer
met haar buik schommelende) zwarte
Douglas
'dancegirlS' En de voeten van Louis
Douglas waren in dit rythme-concert
nog de bezielendste !
Er was ook nog het vocale kwartet
van z.g. jubileesingers, maar dat moet
ik tot mijn spijt op de debetzijde van
dezen avond schrijven: dat nemen
we niet meer, zooals de term luidt.
Dan liever maar vroolijk gejazzt op
een vlotten stroom van onbeduidende
jazz-melodieën, die allemaal op elkaar
lijken en daarom niet van ons vragen
nader beoordeeld te worden.
Vergis ik mij als ik in mijn herinne
ring een avond van een negerrevue
bewaar, die eenige jaren geleden hier
was en die me juister met den naam
neger-t ooneel betiteld leek dan het
variété-gedoe, dat ons Maandag
avond als negervevue-operette werd
aangeboden ?
Mninxer Xtiulttheuter: Der
van Johunn
Strauss' operette ..Der Zigeuner
baron" is minder beroeind den ,.Der
Fledermous" en ook haar melodieën
zijn minder prikkelend en geestig.
maar zij heeft vele meesleepende
onvervalscht -Straussiaensche momenten
waarbij het hart weer recht Wiene-*
riesch gaat slaan en alles licht als
een veer wordt. Wellicht dwong de
locale kleur Strauss wat te veel in de
Hongaarsohe zigeuner-stijl te schrijven
en zijn melodie miste daardoor een
zekere ruigheid en warmbloedigheid,
die wij uit Liszt's Hongaarsche
r»p?podieën, kennen. Bovendien was de
wijze, waarop sommige vertolkers
van het Mainzer Stadttheater bij de
opvoering van Woensdagavond ih den
Stadsschouwburg zongen iets te zwaar,
iets te Duitsch. zoodat dit niet mee
werkte ean den totaal-indruk. Fritz
Perron, die de Sandor Barinkay had
te vertolken, zong zeker te
heldentem r-achtig. te volumineus en was
in den ensemble-zang niet steeds
vast van stem. Daarentegen was de
Zsupan van Larkens weer zeer goed,
ook de vrouwenrollen waren goed
bezet, Hanna Corina als het zigeuner
meisje kreeg zelfs een verdiend extz%a
applausje. Er was veel waarmee men
tevreden kon wezen, met het koor.de
ijverige leiding van Adolf Kienzel,
met het decor, minder met het gemak,
waarmee men bij de costumeering de
eeuwen door elkaar gooide. Tenslotte
was er genoeg aardig» en geslaagde,
bovendien is een kennismaking met
deze weinig gehoorde operette van
Strauss ook veel waard en om dit
alles moeten wij het Mainzer Stadt
theater voor zyn opvoering erkentelyk
wezenCONSTANT VAN WESSEM
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad vaar Nederland
kost slechts f 2.70 per kwartaal (f 0.20
voor incassokosten) of fio.?per
jaar bij vooruitbetaling