Historisch Archief 1877-1940
v-f: «..:-? 4ft v^v
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
No. 2835
No. 2835
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
De Baanwachteres van Blerik
door Mr. F. W. Goudsmit
D!
DOORDAT een baanwachteres nagelaten had
tijdig de spoorboomen te sluiten, gebeurde er
een «uitzettend ongeluk; een autobus werd dooi
den trein gegrepen en meerdere slachtoffers vielen
er. Aanvankelijk scheelt niets redelijker clan dat
deze baanwachteres wegens haar nalatigheid zou
vervolgd en veroordeeld worden. Tijdens de behan
deling van de strafzaak kwamen verontrustende
dingen aan het licht, die deze zaak van pavticulier
belang van de verdachte ook tot algemeen belang
maakte.
De verdachte bleek totaal ongeschikt voor haar
Verantwoordelijke functie te zijn. De Hecht bank
veroordeelde de verdachte tot n maand hechtenis.
waarbij natuurlijk totaal in het midden ge
laten werd. hoe het mogelijk is dat een spoorweg
maatschappij zulke functionarissen In haar dienst
heeft. De rechter had slechts de schuldvraag en
de straf waardigheid van de Verdachte te
beoordeelen.
Over de schuldvraag kan men zoo lijkt mij ?
moeilijk twisten. Maar over de strafmaat;'
Ook het Hof te den Bosch in hooger beroep heeft
de baanwachteres schuldig bevonden en de straf
van n maand hechtenis gehandhaafd. Wij kunnen
en willen de grimden niet beoo'rdeelen waarom het
Hof deze straf gehandhaafd heeft. Ongetwijfeld
stond de schuld van verdachte zoo afdoende vast
dat een vrijspraak onmogelijk was, zoodat ook het
Hof slechts de» strafmaat had kunnen wijzigen. Wij
willen aannemen dat de vervolgende officier van
Justitie, Rechtbank en Hof. bij het nemen van
hun respectievelijke beslissingen de eischen van de
,,Generale preventieve" hebben afgewogen tegen
départiculiere belangen van de verdachte en dat
de eersten het overwicht behaald hebben. Men
meende waarschijnlijk het reizend publiek niet
beter te kunnen besehermen dan door dit voor
beeld te stellen. Zooals boven reeds gezegd, zullen
wij over de juistheid hiervan niet discussieeren.
Dat de verdachte 15 kinderen had. duizelingen had,
zwak was, om overplaatsing had gevraagd, zijn
geen voldoende gronden voor den feitelijken
rechter geweest om de gelegenheid, een streng
voorbeeld'te'stellen, voorbij te laten gaan.
Misschien dat de verdediger bij de Koningin een
gevoeliger oor zal treffen, indien hij een gratie
verzoek indient 't Aan de eischen van de gerechtig
heid is voldaan, de Kroon kan de particuliere be
langen misschien beter behartigen.
Wij hebben ons afgevraagd waarom deze onge
twijfeld ongelukkige vrouw op zoo'n harde wijze
vervolgd en bestraft is, en wij hebben daarop als
antwoord gegeven, dat het algemeen belang dit
Wel geeischt zal hebben. Hierbij komt echter een
andere vraag naar voren: Als het al billijk is deze
vrouw te vervolgen en te veroordeelen, is het dan
ook niet billijk (zoo niet nog billijker) dat diegenen,
die voor dergelijke toestanden verantwoordelijk
zijn op gelijke wijze vervolgd worden;"
?De spoorwegmaatschappij (door. hare ambte
naren) die dergelijke functionarissen aanstelt en
handhaaft draagt, zoo niet alleen, dan toch mede.
de schuld van dit ongeluk. Niet alleen moreel,
maar, naar ik meen, zelfs juridisch !
Zoo er dan een voorbeeld gesteld' moet w.n-den
voor het bedienend personeel, waarom dan ook niet
voor de in deze verantwoordelijke autoriteiten;'
Vast stond dat débaanwachteres een gezin had
met 15 kinderen, dat zij voor haar functie veel te
zwak was, dat verdachte 'vaak-nalatig tcas yetccest.
Eischt de veiligheid van het publiek niet dat een
dergelijke functionaris oVérgi plaatst wordt, da i zij
niet in de gelegenheid wordt gesteld ongelukken
te Veroorzaken. De chef of inspecteur (of hoe
de betreffende titularis heet) die de wachteres.
zelfs niettegenstaande haar eigen verzoek om
oveiplaatsing'handhaaf t, is o. i. reeds daardoor veel
roekeloozer dan de verdachte in deze zaak ooit
geweest is. Of een overweg wordt bewaakt of niet.
Men behoeft nog geen bewonderaar' van het sy
steem der onbewaakte overwegen te zijn om tot de
conclusie te komen,, dat dit systeem toch nog beter
is dan dat, waarbij de overwegen bewaakt worden .
door onvolwaardigen. Beter voor het personeel _(!),
beter voor het publiek, beter voor de directie.
Het schijnt ons dat de Officier van Justitie deze
gelegenheid ongebruikt heeft laten voorbijgaan.
en den bet ref f en ?.en hongeren verantwoordelijken
ambtenaar niet heeft gedagvaard ter zake van
sehuldmisdrijf, het veroorzaken van letsel of dood
door schuld, daar hij nagelaten heeft de voor
zieningen te treffen, die hem als noodzakelijk
bekend waren of waav hij althans op gewezen was.
Niet omdat ik dien ambtenaar zot) graag zijn maand
gegund had, in geenen deele. Maar terwille van het
voorbeeld !
Feitelijk en juridisch ware dit zeer belangwek
kend geweest: buitendien zou dan de strijd mis
schien niet gevoerd zijn tegen haar, die nu de dupe
is geworden van deze in meer dan n opzicht
tragische historie.
Beeldhouwkunst
Hendrick de Kcijner. lieeldhoincer en
Houu'nieester ran Amsterdam, door Dr. Klisabeth
\eunlenbunj. Seheltenxt en Ilolkenta's
boekhandel en l"d'jci-c>'S~ Maatschappij .V. U.
te A>nsterda>n.
Over een van onze grootste vaderlandse h
beeldhouwers. Hendrick de Keyser. verscheen in
prachtband een rijk gedocumenteerd werk, door
Dr. Elisabeth Neurdenburg geschreven, met vele
goede illustraties.
Aan de hand van dit omvangrijk boek is het
zeker de moeite waard de collectie beeldhouw
werken van de Keyser in het Rijksmuseum eens
met meer belangstelling en aandacht te gaan
bezien: en laten we hopen dat dit boek er toe
zal bijdragen zijn werk meer bekendheid te geven
aan ons volk dat zoo moeilijk toegankelijk is voor
de plastische kunst. Ik betwijfel zelfs of men een
dergelijk boekwerk wel ia handen'zal krijgen en
ik hoop terecht nog eens op een kleinere editie,
als uittreksel van dit volledige werk met vooral
vele illustraties, hetgeen gemakkelijker te ver
spreiden zal zijn. Kunst is nu eenmaal niet voor
de enkeling maar voor de massa.
Intusschen verdient dit besproken boek veler
aandacht. Men ontdekt dan p.a., voor hen die
het nog niet wisten, dat het beroemde beeld van
Erasmus te Rotterdam met zijn statigen jn breede
plooien neervallenden mantel, van denzelfden
beeldhouwer is. als die van het praalgraf te Delft
van \Villeni I met figuren met zeer beweeglijke en
speelsche, dus luchtig gecomponeerde drapeiieën.
Niet onwaarschijnlijk zou de Erasmus een copie
kunnen zijn van een laat-Gotisch beeld dat eertijds
wercïverwoest door de Spaansche soldaten.
Hoewel de Keyser dit in een meer bezonken
levensperiode maakte, is het niet aan te nemen,
dat de zwierige wereldsche Renaissance in
omgekeerden zin naar de geslotenheid der Gothiek
tei'Ugging. Integendeel de latere sculptuur is
steeds meer ..uiteengevallen", of anders gezegd
uitgebloeid, geopend wat de opvatting der com
positie betreft in figuur en kleeding. Wij moeten
dus concludeeren dat de aanleiding tot dit
mooie beeld eigenlijk bij iemand andei's te
zoeken is en dat de Keyser de knappe copiïst
is geweest, die nog wel eenige wijzigingen aan
gebracht zal hebben in gebaar en het beeld
wellicht markanter heeft gemaakt nu het steenen
beeld gemetamorphoscerd werd in brons. Aan zijn
bekwaamheid doet dit niets af en we kunnen
trotsch zijn ook een beeldhouwer te bezitten uit
de zeventiende eeuw van deze kracht. Het tweede
belangrijke beeld is zeker de dolhuysvrouw in
het Rijksmuseum. Belangrijk om het
levendtragische van deze zielszieke vrouw. Ik ken maar
weinig beelden uit de Renaissance, die zoo expres
sief en inhoudsvol zijn als dit beeld. Is hier ziels
invloed van Renibrandt te bespeuren?
Toch heeft mijnsinziens de Keyser als archi
tect meer bekendheid gekregen door het silhouette
dat hij aan Amsterdam gaf met zijn Zuider- en
Westerkerktorens, hoewel Hooft en Vondel vari
het tegendeel overtuigd waren. .?..',.
Het rijk gedocumenteerd overzicht behandeld:
Zijn beeldhouwwerken, de werkplaats, de
borstiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
AUTQ.PLAIDS
ENORME KEUZE ? RECLAME PRIJZEN
«%75 j*90 «790 £90
VRAAGT bE«vS ZICHTZ6NDING
DE TIJDGEEST
BILOERDIJKSTR. 77-85 A'DAM
TELEFOON 81414 (3 L.)
niiiiimmiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiir;
heelden (te zien in het Rijks-museum), de reliëfs
(als zeventiende eenwscl.it' schilderijen opgevat).
het grafmonument te Delft, de terra-cotta mo
dellen en de beelden van de galerij van
Frederiksborg. Toegevoegd werd nog een stamboom, een
uitgebreidde literatuur en wordt verder nog over
zijn beide zonen Pieter en Thomas, die ook beeld
houwers werden, het een en ander gezegd. De
uitgave over deze gemeente-beeldhouwer der
stad Amsterdam is keurig verzorgd en gedrukt
met duidelijke letter op stevig papier, met vele
goede afbeeldingen, met fraai verzorgden bantl
passend bij dezen waardigen kunstenaar. Inderdaad
om de volledigheid en om een al te eenzijdigeii
grooten roem van onze zeventiende eeuwsche
schilderkunst was het noodig dat ook eens het
licht viel op dezen beeldhouwer, diu leefde in den
tijd van Renibrandt. Al is hij niet diens evenknie,
niet den Erasinus is werkelijk een worp gedaan
naar het hooge doel: de Kunst. Zoo niet door de
Keyser's persoonlijkheid dan toch door hem als
groot copiïst uit het Renaissance tijdperk, die
het niet beneden zich achtte een werk van een
..barbaar'' uit diens voorgeslacht (minachtend
Gothen genoemd door de Renaissancisten) te
copiëeren op deze edele wijze.
THEO VAN RE1JX
Nieuwe Uitgaven
Nomina Geographica Neerlandica.
Geschiedkundiy onderzoek der Nederlandsche Aardrijks
kundige namen. Onder redactie van Dr. A. A*
Beekman, Dr. C. C. Boekenoogen, Prof. Dr.
I. H. Gosses. Prof. Dr. W, J. Muller en Dr. M.
Schönfeld. Vilde deel. Uitgave N.V. Boekhandel
en t itgeverij E. J. Brill, Leiden.
De eerste kwarteeuw der Kinderwetten l December
1905?1930. Uitgegeven in opdracht van den
Nederlandschen Bond tot kinderbescherming met
steun van het departement van Justitie. Uitgave
A. W. Sijthoff. Leiden.
.
??
Zoo juist
verschenen:
HET POËTIES
RE AL ISME IN
DENEMARKEN
OPENBARE LES
gehouden door
Dr. S. A. KRIJM
privaat-docent in de Deense
Taal- en Letterkunde aan de
Rijks-Universiteit te Leiden, op
Woensdag
30 September 1931
PRIJS f 0,75
Verkrijgbaar bij den boek
handel en bij den Uitgever
J. B. WOL1ERS - GRONINGEN
DEN HAAG, BATAVIA
?
HOLLAND.INDI
door W. van Veenendaal
Vlieger der K.L.M.
OG voor een bet rekkelijk aantal jaren, heerschte.
er om de boerderij Vredenhof" aan de ringvaart
van de Haarleminermeerpolder, een landelijke stilte,
welke slechts door het geloei van enkele koebeesten
en het geblaat van nog minder schapen onder
broken werd. Van die boerderij ..Vrëdenhot" is
nog alleen het grijze woonhuis overgebleven en
inplaats van een nijver boerengezin, leeft daar
in deze dr-gen de rijk met goud geg4,lonneei-d<;
portier van de Amsterdp.msche luchthaven Schip
hol, het beginpunt van de langste luchtlijn ter
wereld.
Wie van de oude nviatische garde xal zicli iii
deze dagen niet afvragen hoe wondersnel toch
die verbinding gekomen is, en hoe groot de onder
nemingsgeest moet geweest zijn om nationale en
internationale verwikkelingen ten spijt dit stuk
Nederlandsch werk werkelijkheid te doen worden.
Daar moet gewerkt, gezwoegd zijn, achter die
groene tafel, ih de technische laboratoria, in de
stuurhut van dien Indiëvaarder: een werk van
kooplieden, geleerden, financiers en vliegers,
Avaarvoor zelfs de meest chauvinistische
nietNederlander zijn petje afneemt.
l October 1!W1: lederen Donderdag een vlieg
tuig naar Batavia en daar in Indië: lederen Vrijdag
een vliegtuig naar Amsterdam.
Of er moeilijkheden waren? Vele, bijna te veel.
Vraag het den vliegers eens. den technischen
dienst, de officieuze afdeeling ..Politiek en inter
nationale verwikkelingen'' 'aan den Hof weg U,
de ,.P.T.T.", vraag het Buitenlamlsrhe Zaken,
hoeveel gezanten, consuls-generaal, consuls er
aan te pas gekomen zijn. vraag het den
tegenwoordigen leider van de Indië-route voor hoeveel
malle geA'allen" hij per week komt t<> staan!
Maar er werd gewerkt ! Een voorbeeld? Het
jaartallenboekjc van onze kindskinderen:
1024. v. d. Hoop c.!?, 'arriveert op 24 No\ ember
te Batavia na een noodlanding to Philippopel.
Terug per boot.
1927. Geysendorffer en Scholte vliegen heen en
terug naar Indië. Geysendorffer is er te Batavia
maar half over te spreken, de moeilijkheden ken
nende, weer terug te moeten ritenen ! Van Lear
Black's wenschen waren bevelen !
1927. Een postduif vliegt in een maand heen
en terug. George Alexander Koppen importeert
het eerste Perzische kleedje door de lucht.
1931. Willem Marie OkkëAnne Beekman verlaat
Batavia op Vrijdagmorgen «i.00 uur; zeven dagen
later Donderdag 1H.JU) drukken bij de boerderij
Vredenho/ een dertigtal belangstellenden hem de
hand. Cornelis Houtman draait zich in zijn graf om !
1031. l October, aanvang van den wekelijkseheii
vliegdienst op Nederlandsch-Indië.
Er zit climax in het lijstje; een staatje dat tintelt
van Nederlandschen durf en ondernemingsgeest.
Men denkt in ons land echter niet voila, we
zijn er''! Geen sprake van!
Te groot waren de moeilijkheden nh-t, of ze
wertlen neg steeds overwonnen; wel is Waar hebben
wij op politiek gebied steeds door de mazen van
het net weten te glippen en waren het de Engelschen
en Franschen wien liet vuur Ran de schenen werd
gelegd, zoo. hevig, dat luchtverbindingeii moesten
worden stopgezet of omgelegd, maar er is in zekere
staten een beweging merkbaar die er op duidt.
dat zij ,.de gevleugelde Eurppcèsche beschaving"
heusch zoo rustig niet zal laten voort f ladderen.
En do voorbeelden waren er reeds,
In 192(5 deelde hét Britsche Air Ministery
officieel mede, dat. om te 'geraken tot een net
van imperiale" luchtverbindingen, langs de Per
zische kust op Verschillende plaatsen
meteodraadlooze- n benzinestations zouden worden
in
OCfiUTEVARinAS
De Onbeschaamde
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
.??? - - ,^a?j^.*- ? .....
.:.-: ^\~.:yf-j-- ~:-- ???
;cc^^vi-'-r>-gericht. De Perzen zeer waarschijnlijk niet onzacht
in hun wiek ge?cl?oten, dat de Engelschen het niet
noodig vonden om zelfs maar eens van gedachten
te wisselen over dit teere onderwerp, verboden
dezen laatst en kortweg het overvliegen van Perzisch
gebied* Na onnoembaar veel diplomatiek geharre
war, waerb ij de Perzen, zoer zelfbewust van het
feit, dat het verre ontoegankelijke Perziëgeogra
fisch plotseling een transitogebied was geworden.
de Britten geheel naar hun pijpen lieten dansen.
werden de moeilijkheden uiteindelijk overmees
terd.
Den Franschen verging het evenzoo. Geografisch
gaat de directe luchtverbiiuling Frankrijk?Syri
over Weetien?Konstantinopel: de Turksehe
regeering'zit het echter nog steeds dwars dat de
Franschen het vroeger Turkseh Syrië, als
..Mandaat-gebied" in bezit gencmen hebben en
verbood do Fransche Lucht v erkeersmaat schappij
heel eemoudig het overvliegen van Turkseh gebied.
Dit verbod geldt ook ook voor onze K.L.M.-.
vliegtuigen, welke inplaats van over Constantinopel
Aleppo, den Balkan plus Middelandsche Zee plus
Syrische Woestijn te verwerken hebben, alvorens
Bfighdad bereikt wordt.
Zoo werd een driedaagseh traject er n van
vier dagen, alleen door de hoogere nationale lucht
vaart politiek van landen, welke in deze wijze v/in
transport Zelf niets presteeren.
De geografisch gunstige ligging van landen, welke
plotseling knoop- en kruispunten zijii gewi.nleii
van wereUlluchtlijnen, za.l zeer zeker in het ..ont
wakende Oosten" door die landen benut en zeer
waarschijnlijk t>ok uitgebuit' worden; 'neem bijv.
Baghdftd dat voor ons hedendaag.seh»' westerlingen
in zooverre beteekenis had, dat er een hekend Kalief
gewoond heeft en.'voor velen vermoedelijk het
meest typische voorbeeld zal zijn van een
Oostersche, rommelige stad, zonder beteekenis, en nu
voor de ontwikkeling van de wereldlnehtvaart
het voornaamste kruispunt blijkt te, zijn in het
verkeer tusschen vier werelddeelen, Kurop'a,
Afrika,Aziëen Australië, zoodat hij, die in Baghtliul
den scepter zwaait onnoemelijk veel in de melk heeft
te brokkelen.
De gehoele. ontwikkeling van de luchtvaart
'm un litüschen werelddeelen had reeds belangrijk
verder kunnen zijn, indien niet zoovele hindernissen
in den weg gestaan hadden, welke meestal tot dat'
n c vermaledijde .woord teruggebracht kunnen
worden: de .politiek.'
Nieuwe Uitgaven
In verband met het doel van de N.V. Talen»
& Zoon Verf fabrieken om ook de kunstenaars
?/.oor goed mogelijk in te lichten omtrent samen
stelling, eigenschappen en gebruik van verven.
bindmiddelen, etc., hield de heer Talons onlangs
een lezing over kunstschildersverven. oliën, vernis
sen en de techniek van vroegere schilders, l 'ezerede
is thans gedrukt en onder den titel: Hvt (ïeheim der
oude Meesters, bij de N.V. Talens «S: Zoon to
Apeldoorn verschenen.
K. Geertsema- De vrijheid run school richt i mj
en de X.D.A.P. Uitgave Van Loghuin? .Slaterus.
Arhetn.
T. IL Fokker. M'erke yiederlandiiti'her Meister
in den Kirchen Halten*. Uitgave Martinus Nijhoff,
Den Haag.
Mcdctlcclini/en nin het Xederlandgeh Hintorinch
?Instituut te -Rome. tweede reeks. Deel L Uitgave
Algemeene landsdrukkerij. Den Haag.
A. W. Uzerman. Het moderne kapitalisme.
Uitgave N.V. De Arbeiderspers. Amsterdam,.
J. Th. Petrus Blumberger. De nationalistische
Jjetcetjiny in. AW. Indië. Uitgave H. D. Tjeenk
Willink, Haailem.
('ornelie van Zanten. Du* n-ohltetnperiertc H'ort
(dn firundlaije fiir Kunst umf 'Friedcn. Htigh it Co.
Zürich \md Leipzig.
Mr. S. Rozemiiul. Kunt en de Volkenbond.. Uitgave
IL'J. Paris. Amsterdam.'
Hendrik de Man. Opbouwend f*ociati#mé. Uitgave
Van Loghuin Slatenis. Arnhem.
Maatschappelijk tecrk. Opstellen aani/eboden aan
Etnilie C. Knappert, op haar zeef ntitjulfn- wrjaurday..
Uitgave Wereldbibliotheek. Amsterdam.