De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 3 oktober pagina 5

3 oktober 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931 No. 283$ No. 2835 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen N. V* Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG ~- AMSTERDAM BOEKENKASTEN HOTEL -CAFÉ-RESTAURANT GO REMBRANDTPLEIN Modern Comfort Lift Logies met ontbijt - AMSTERDAM Stroomend water-enz. f 3.50 per persoon G. J. DE KONING g ZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 WASCHTAFELS. Acliéc/* ' Voor alle doeleinden l Cnem-KurtótinrtchUng iDirkSctiiKibel Amsterdam. ? Koldewey & Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam Specialiteit in: Wiegen en Kinderledikanten BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU88UM (Bijkantoor v/h Gooi) P. C. H o of t «t raat 38 Brinklaan 138 Tel. 2O341 2425O mmmmm Telefoon 2275 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN SJASPSBOMMS! KERKSTRAAT 55 AM5TH=?DAM flacon ns /Jro/na .4r ^ l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied OEN Chaplin in Berlijn vovtovfde, guld z'J» eerste bezoek den voorstad-schouwburg van "Erich Carow. Hij ging dus niet naar Reinhardt, -Jessher. naar het Piseator-theater of een deivele andere schouwburgen. Chaplin ging naar Carow. In Holland zal men dezen naam n iet kennen. dagbladcorrespondenten- hebben in de waan dat ,.officieelex' schouwburgen belangrijker zijn?steeds in alle talen over hem gezwegen, buitenlanders bezochten tot heden zijn schouwburg zelden en zouden zich waarschijnlijk in deze zoo typisch .Berlijnsche atmosfeer niet op hun plaats voelen ook. Wie is Erich Carow? Hoe is het te vorklaren. ?dat Chaplin juist zijn schouwburg lu«t eerst bezocht ? Niemand minder dan ffehirich lann heeft ?<mkele jaren geleden de aandacht op hem gevestigd. 3ioe\vel hij onder degenen, die de eigenlijke bevolJking van Berlijn uitmaken, reeds lang bekend was-. De voorstellingen van zijn ,.Lachbühne". die zich in het Noorden van Berlijn bevindt, in een buurt dus. waar uitsluitend arbeiders en kleine burgors AVonen (zijn vast^ clientèle) duren van 7?1'2i. IV toegangsprijs bedraagt voor alle rangen <10 pfenning. Toen ik op een Zaterdagavond voor het eerst ?een voorstelling wilde bezoeken, prijkte reeds om half zeven aan de kassa het bordje ..uitver kocht". * * De cassière Verwijst me naar een kleinen zwarJien mijnheer naast haar. die de cassa controleert: -.Herr Direktor Erich Carow". Hij brengt me in -de zaal en bezorgt me ten slottémet veel moeite nog een plaats, vlak vooraan. Aan mijn tafeltje zit een heele Berlijnsehe familie: vader, moeder, schoonzoon, dochter en twee tantes. Ze wachten op de dingen, die komen -.zullen, eten intusschen ,,\Viirstclien'* en drinken groote hoeveelheden bier. Och, de consumptie is hi<;r goedkoop. Iedereen groet Erich Carow. men kent hem en is gevleid als zijn groet wordt beantwoord. De conferencier legt nu een verkla ring af. Hoewel' Erich Carow ?de volgende maand een gastrol vervullen zal in «Ie Scala te Berlijn en daar voor een optreden van slechts n maand een honorarium krijgt, ongeveer gelijk aan dat van Urock of Rastelli (Rastelli verdiende in de .Scala voor een optreden ?Van n maand 45000 Mark) is hij niet van plan do I^achbühne" op te geven en zal hij y/ijn stampubliek in het Noorden- van Berlijn trouw blijven. ,.l"nser..Pirektor will bleiben, was er war, ist und immer .sein wird: der Krich Carow von den Lachbühne au» Weinbergsweg im Berliner Norden". JCen oorverdoovend appbius. dut tvmgi? minuten aan houdt, volgt op deze 'woorden.' Hei i.« rookerig in d,e zaal en tientallen krllners loopen heen en ?Weer met cnol-nKj hoeveelheden biel'. Het m-n,t>vamma van de ,.'ljichbühne" is, wat men noemt, Om 12 uur 's nachts bij Erich Carow door Nico Rost Frau Direktor «?«?n fnmilieprojiranmia. Wie <!«? lierlijn.srhe be volking (en dus niet alleen,.die obere /«?hntausend") wil hs-ri-n kennen moet ile/.en schouwburg bfw.eken. Hiei' kim hij haar vinden. Hij Keinhardt. Jessner of in de opera zal hij haar niet vinden en evenmin bij l'iscator. waar behalve intellectueelen en literatoren uit liet Westen van Berlih enkel funetionarissen «Ier communistische partij te zien zijn. ()iu zeven uur wordt begonnen, llumoristen. goochelaars, een dan ie met gedresseerde beeren. en ..het huisquartet", bestaande uit vier slechte zangers. Hierna optreden van Frau Direktor l u c ie Carow" in een Sketch ..Madame Olala". Een o'verdreven' elegante vrouw met vier heeren in sleeht-zittende smokings, die haar aanbiddenen met liefdesbetuigingen vervolgen. Liefde, quasi elegante manieren, bedienden in livrei. champagne. orchideeën, décolleté. Wie der kleine Moritz Paris sieht. Deze vier aanbidders brengen steeds nieuwe bloemen, drinken steeds nieuwe cham pagne. Bengaalsch licht. Een regen van rozen. Een schommel met Frau Lucie Carow. die door ge noemde vier heeren in smoking geduwd wordt. Het publiek applaudisseert als een razende. Madame Olala stapt nu van den schommel af. slaat een hermelijnen mantel om en begeeft zich onder het publiek met een grootetv mand met kleine ruikers. Aan elke ruiker hangt een etiket je: ..ter herinnering aan Carow's Lachbühne". Men vecht om deze bloemen, springt op. verdringt zich. bierglazen worden orngesmeten. kinderen beginnen te huilen. ..Vuur mij", schreeuwt een slaper uit de Chausseestrasse. ..Neen. voor mij." schreeuwt een kamerverhuurster uit Pankow. Dan is het pauze. Op nieuw wordt bier besteld en worden ..Wiu-stehen" gegeten. Eerst om 12 uur komt het hoofdnummer van liet lange programma: ..Erich Carow. Der Gipfel der Komik: E in Familienidyll aus dem Berliner Norden." * * * , Zoodra hij komt wordt alles eensklaps anders en zijn we h» tle :erei\dc hemd r«n Charley Chaplin. Het tooneel' stelt een keuken voor van een burger uit het Noorden van Berlijn. Een Xanthippe van een vrouw. Lucie Carow. aan wie men. vóór ze nog een woord gezegd heeft. terstond bemerkt, dat ze haar man tyranni^eert, wacht op haar wettigen echtgenoot. Dan komt de echtgenoot armzalig onderworpen zielig : Erich Carow. Hij speelt fluit. ..Was machst du denn da?" En de man fluistert heel heel zachtjes ich, ich mache Musik. Mutter". Het publiek jubelt. Deze man mag niets doen. geen muziek .maken, niet rooken, niet praten en als hij een oogenblik later onder worpen en zielig vraagt óf hij toch.de/en neu Zaterdagavond met zijn dochter naar de bioscoop mag. als hij belooft vóór 10 uur thuis te zijn. mag hij dat ook niet. J f ij moet aardappelen schillen, glazen wasschen, de vloer boenen en stof afnemen. In het verloop van het stxik komt met be'Imlp van een paar glazen cognac »ijn gevoel van. mannelijke trots on wet tig echtgenoot weer boven. Met een oorverdooveml lawaai slaat hij al zijn huis raad kort en klein, stoelen, tafels en een buffet, pot ten <m pannen, borden en schotels. Telkens als hij nog een bord of glas vindt dat nog niet heelemaal wtuk is neemt hij het en smijt het in gruizele,inenten. Dronk/m tolt hij door de scherven en kapot geslagen meubels en tuimelt bijna in het orkest. Als alles kapot is, over/iet hij nog even als een Napoleon de puinhoopen en verlaat dan het slagveld. Na een oogenblik komt hij terug. Toch nog met angst, nog bang voor zijn optreden en toch nog niet zeker van zijn overwinning en zegt tegen zijn vrouw: ,,Kn aardappelen schillen doe ik ook niet meer. 'dat moet jij doen." ..Ja. lieve man". ..Voor de heele familie". ..Ja". ..Voor liet geheele Noorden van Berlijn". ..Ja". ..En voor Heinrk-h Mannook" (die toevallig in de zaa aanwezig is). Oorverdoovend applaus. * * * Het wonderlijkste aan Krich Carow is zijn gezicht. Deze man speelt bijna uitsluitend met zijn gezicht. Vaak is het of bij hem neus en mond, lippen en tong een zelfstandig leven gaan leiden. Deze man kan het eene oogenblik kijken als een Schweick. het andere oogt-nblik als een triumphator, nu eens als een armzalige idioot, dan weer als een in-gelukkig kind. Erich Carow i Bij een voorstelling in Carow's ..Lachbühne" moet men op alles voorbereid zijn. Hier is een contact tusschen spelers en publiek als een Sovj^t-lUissisch-regisseur zich niet inniger danken kan. Plotseling roept een der stamgasten: ..Erich, steh mal Kopp" en nis Carow dan merkelijk aan dit bevel voldoet, gehoorzaam en onderworpen op zijn '.hoofd gaat staan of een kwartier later' zijn ..Stempellied'' zingt (?Lasse pempeln (eten), wiese pempeliv. mi? ist alles egal. ich gehe ja stempeln") vojlt men. wat men' ook terstond bij Chaplin voelt: hier is de eeuwige schlomiel. steeds onderworpen maar steeds op standig tevens, een Schweick. die ondanks zijn onderworpenheid over don sterkeren de over winning weet te behalen. Omdat Erich Carow Iti zijn voorst ad-schouw burg als het ware onze steeds durende en steeds terugkeerende hulpeloosheid tegen de machten van het dagelijksch. leven verbeeldt bezocht Charly Chaplin hem en houdt het volk van Berlin van deun man. POLROGER&C1^ LE CHAMPAGNE ENVOGUE JAGER GERLINGS HAARLEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl