Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
No. 283$
No. 2835
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
N. V* Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~- AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
HOTEL -CAFÉ-RESTAURANT
GO
REMBRANDTPLEIN
Modern Comfort
Lift
Logies met ontbijt
- AMSTERDAM
Stroomend water-enz.
f 3.50 per persoon
G. J. DE KONING g ZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
WASCHTAFELS.
Acliéc/*
' Voor alle doeleinden
l Cnem-KurtótinrtchUng
iDirkSctiiKibel
Amsterdam. ?
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
Specialiteit in: Wiegen en Kinderledikanten
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU88UM (Bijkantoor v/h Gooi)
P. C. H o of t «t raat 38 Brinklaan 138
Tel. 2O341 2425O mmmmm Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
SJASPSBOMMS!
KERKSTRAAT 55
AM5TH=?DAM
flacon ns
/Jro/na
.4r ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
OEN Chaplin in Berlijn vovtovfde, guld z'J»
eerste bezoek den voorstad-schouwburg van
"Erich Carow. Hij ging dus niet naar Reinhardt,
-Jessher. naar het Piseator-theater of een
deivele andere schouwburgen. Chaplin ging naar
Carow. In Holland zal men dezen naam n iet kennen.
dagbladcorrespondenten- hebben in de waan dat
,.officieelex' schouwburgen belangrijker zijn?steeds
in alle talen over hem gezwegen, buitenlanders
bezochten tot heden zijn schouwburg zelden en
zouden zich waarschijnlijk in deze zoo typisch
.Berlijnsche atmosfeer niet op hun plaats voelen ook.
Wie is Erich Carow? Hoe is het te vorklaren.
?dat Chaplin juist zijn schouwburg lu«t eerst
bezocht ?
Niemand minder dan ffehirich lann heeft
?<mkele jaren geleden de aandacht op hem gevestigd.
3ioe\vel hij onder degenen, die de eigenlijke
bevolJking van Berlijn uitmaken, reeds lang bekend was-.
De voorstellingen van zijn ,.Lachbühne". die zich
in het Noorden van Berlijn bevindt, in een buurt
dus. waar uitsluitend arbeiders en kleine burgors
AVonen (zijn vast^ clientèle) duren van 7?1'2i. IV
toegangsprijs bedraagt voor alle rangen <10 pfenning.
Toen ik op een Zaterdagavond voor het eerst
?een voorstelling wilde bezoeken, prijkte reeds om
half zeven aan de kassa het bordje ..uitver
kocht".
* *
De cassière Verwijst me naar een kleinen
zwarJien mijnheer naast haar. die de cassa controleert:
-.Herr Direktor Erich Carow". Hij brengt me in
-de zaal en bezorgt me ten slottémet veel moeite
nog een plaats, vlak vooraan.
Aan mijn tafeltje zit een heele Berlijnsehe
familie: vader, moeder, schoonzoon, dochter en
twee tantes. Ze wachten op de dingen, die komen
-.zullen, eten intusschen ,,\Viirstclien'* en drinken
groote hoeveelheden bier. Och, de consumptie
is hi<;r goedkoop. Iedereen groet Erich Carow.
men kent hem en is gevleid als zijn groet wordt
beantwoord. De
conferencier legt nu een verkla
ring af.
Hoewel' Erich Carow
?de volgende maand een
gastrol vervullen zal in
«Ie Scala te Berlijn en
daar voor een optreden
van slechts n maand
een honorarium krijgt,
ongeveer gelijk aan dat
van Urock of Rastelli
(Rastelli verdiende in de
.Scala voor een optreden
?Van n maand 45000
Mark) is hij niet van
plan do I^achbühne"
op te geven en zal hij
y/ijn stampubliek in het
Noorden- van Berlijn trouw blijven.
,.l"nser..Pirektor will bleiben, was er war, ist und immer
.sein wird: der Krich Carow von den Lachbühne
au» Weinbergsweg im Berliner Norden". JCen
oorverdoovend appbius. dut tvmgi? minuten aan
houdt, volgt op deze 'woorden.' Hei i.« rookerig
in d,e zaal en tientallen krllners loopen heen en
?Weer met cnol-nKj hoeveelheden biel'. Het
m-n,t>vamma van de ,.'ljichbühne" is, wat men noemt,
Om 12 uur 's nachts bij Erich Carow
door Nico Rost
Frau Direktor
«?«?n fnmilieprojiranmia. Wie <!«? lierlijn.srhe be
volking (en dus niet alleen,.die obere /«?hntausend")
wil hs-ri-n kennen moet ile/.en schouwburg
bfw.eken. Hiei' kim hij haar vinden. Hij Keinhardt.
Jessner of in de opera zal hij haar niet vinden
en evenmin bij l'iscator. waar behalve
intellectueelen en literatoren uit liet Westen van Berlih
enkel funetionarissen «Ier communistische partij
te zien zijn.
()iu zeven uur wordt begonnen, llumoristen.
goochelaars, een dan ie met gedresseerde beeren.
en ..het huisquartet", bestaande uit vier slechte
zangers. Hierna optreden van Frau Direktor
l u c ie Carow" in een Sketch ..Madame Olala".
Een o'verdreven' elegante vrouw met vier heeren
in sleeht-zittende smokings, die haar
aanbiddenen met liefdesbetuigingen vervolgen. Liefde, quasi
elegante manieren, bedienden in livrei. champagne.
orchideeën, décolleté. Wie der kleine Moritz
Paris sieht. Deze vier aanbidders brengen steeds
nieuwe bloemen, drinken steeds nieuwe cham
pagne.
Bengaalsch licht. Een regen van rozen. Een
schommel met Frau Lucie Carow. die door ge
noemde vier heeren in smoking geduwd wordt.
Het publiek applaudisseert als een razende.
Madame Olala stapt nu van den schommel af.
slaat een hermelijnen mantel om en begeeft zich
onder het publiek met een grootetv mand met
kleine ruikers. Aan elke ruiker hangt een etiket je:
..ter herinnering aan Carow's Lachbühne". Men
vecht om deze bloemen, springt op. verdringt
zich. bierglazen worden orngesmeten. kinderen
beginnen te huilen.
..Vuur mij", schreeuwt een slaper uit de
Chausseestrasse. ..Neen. voor mij." schreeuwt een
kamerverhuurster uit Pankow. Dan is het pauze. Op
nieuw wordt bier besteld en worden ..Wiu-stehen"
gegeten. Eerst om 12 uur komt het hoofdnummer
van liet lange programma: ..Erich Carow. Der
Gipfel der Komik: E in Familienidyll aus dem
Berliner Norden."
* * * ,
Zoodra hij komt wordt alles eensklaps anders
en zijn we h» tle :erei\dc hemd r«n Charley
Chaplin. Het tooneel' stelt een keuken voor
van een burger uit het Noorden van Berlijn.
Een Xanthippe van een vrouw. Lucie Carow.
aan wie men. vóór ze nog een woord gezegd heeft.
terstond bemerkt, dat ze haar man tyranni^eert,
wacht op haar wettigen echtgenoot. Dan komt de
echtgenoot armzalig onderworpen zielig :
Erich Carow. Hij speelt fluit. ..Was machst du
denn da?" En de man fluistert heel heel zachtjes
ich, ich mache Musik. Mutter". Het publiek
jubelt. Deze man mag
niets doen. geen muziek
.maken, niet rooken, niet
praten en als hij een
oogenblik later onder
worpen en zielig vraagt
óf hij toch.de/en neu
Zaterdagavond met zijn
dochter naar de bioscoop
mag. als hij belooft vóór
10 uur thuis te zijn.
mag hij dat ook niet.
J f ij moet aardappelen
schillen, glazen wasschen,
de vloer boenen en stof
afnemen. In het verloop
van het stxik komt met
be'Imlp van een paar glazen
cognac »ijn gevoel van.
mannelijke trots on wet tig echtgenoot weer boven.
Met een oorverdooveml lawaai slaat hij al zijn huis
raad kort en klein, stoelen, tafels en een buffet, pot
ten <m pannen, borden en schotels. Telkens als hij
nog een bord of glas vindt dat nog niet heelemaal
wtuk is neemt hij het en smijt het in
gruizele,inenten. Dronk/m tolt hij door de scherven en
kapot geslagen meubels en tuimelt bijna in het
orkest. Als alles kapot is, over/iet hij nog
even als een Napoleon de puinhoopen en verlaat
dan het slagveld. Na een oogenblik komt hij terug.
Toch nog met angst, nog bang voor zijn optreden
en toch nog niet zeker van zijn overwinning en
zegt tegen zijn vrouw: ,,Kn aardappelen schillen
doe ik ook niet meer. 'dat moet jij doen." ..Ja.
lieve man". ..Voor de heele familie". ..Ja". ..Voor
liet geheele Noorden van Berlijn". ..Ja". ..En
voor Heinrk-h Mannook" (die toevallig in de zaa
aanwezig is). Oorverdoovend applaus.
* *
*
Het wonderlijkste aan Krich Carow is zijn
gezicht. Deze man speelt bijna uitsluitend met
zijn gezicht. Vaak is het of bij hem neus en mond,
lippen en tong een zelfstandig leven gaan leiden.
Deze man kan het eene oogenblik kijken als een
Schweick. het andere oogt-nblik als een
triumphator, nu eens als een armzalige idioot, dan
weer als een in-gelukkig kind.
Erich Carow
i
Bij een voorstelling in Carow's ..Lachbühne"
moet men op alles voorbereid zijn.
Hier is een contact tusschen spelers en publiek
als een Sovj^t-lUissisch-regisseur zich niet inniger
danken kan. Plotseling roept een der stamgasten:
..Erich, steh mal Kopp" en nis Carow dan
merkelijk aan dit bevel voldoet, gehoorzaam en
onderworpen op zijn '.hoofd gaat staan of een
kwartier later' zijn ..Stempellied'' zingt (?Lasse
pempeln (eten), wiese pempeliv. mi? ist alles egal.
ich gehe ja stempeln") vojlt men. wat men'
ook terstond bij Chaplin voelt: hier is de eeuwige
schlomiel. steeds onderworpen maar steeds op
standig tevens, een Schweick. die ondanks zijn
onderworpenheid over don sterkeren de over
winning weet te behalen.
Omdat Erich Carow Iti zijn voorst ad-schouw
burg als het ware onze steeds durende en steeds
terugkeerende hulpeloosheid tegen de machten
van het dagelijksch. leven verbeeldt bezocht
Charly Chaplin hem en houdt het volk van Berlin
van deun man.
POLROGER&C1^
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM