Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
No. 283$
No. 2835
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Aiuli-t( Itirnltotiii: ..Hoe «uil» «l** <l'"
Kon. Voi-. Hot XtMl
Nta«lM««ohouv4 l»ut*v
\NDKK BlKAHKAl" is een zwakke broeder
onder de Fransche comediesi'hrijvers, waaron
der hij eigenlijk alleen oonigon naam goiu-uikt
hooft door het schrijven van een stuk of wat
moi-«iliseorende eonaeters. Overigens is hij een
derjroiion. wiens mvim ondunk* de associaties aan
beroemdheden, die deze opwekt. men ploegt
te vergeten mot don inhoud van hot stuk, den dag
na-.lat men zich genoodzaakt hooft ge/ion, van deze
v.ooto kost moor te nuttigen dan onze maag, die
toch wel hot een en ander gewond is. kan verdragen.
'Probeert' men dun die tweederangs
boulevardsmtvik, appetijtelijk doch flauw van substantie
nis oen in papier geserveerde petit-four. weer in
de herinnering terug te roe-pen, dan komen er voort
durend verwante ..smaken" voor don geest: de
vlottere Saelm (Juitry. de toch altijd dieper peilende
<u'raldy.
Kou oogenblik verraste daarom in don ..('hemin
des Ecoliers''. dat onder een onuitstaanbaren titel
doeh overigens in Z"or levendig Hollandsch ver
taald word. de aanwezigheid van de vitamine D.
tier blijspelen: oen heusche idee. Er is iets hoe dat
precies zit. moot een man met een wiskunde-hoofd
u maar eens uitleggen ? maar zoo iets van een
omgekeerde evenredige in den afstand, die den
numsch in de ..kracht van zijn loven" (volgens
Nederlandsche statistieken, meen ik. vastgesteld
op 4» jaar) scheidt van zijn schooljaren. Er zijn
lobbessen om de voorbeelden van Birabeau
te nomen die op school billeprikkertjes op hun
bank vonden en toch later stom-rijko automag
naten werden: er zijn gekneusde wieltjes van in
den tredmolen loopende ambtenaartjes, die vroeger
de belhamels van de klas waren. Die automagnaten
kunnen dan op hun Leurt weer duur-gekochte
vriendinnetjes hebben, die op de schoolbanken
misschien nog reine Ophelia's waren, die zichzelf
«aar een klooster verwezen; of wel die ambtenaar
tjes zitten opgescheept met struische
huisschomniels.d'ie op de schoolbanken toch gezellige meisjes
?waren en rood aansloegen als e$ een verliefd
«briefje in hun lessenaartje lag.
Biraboau had in hot stuk oen alleraardigste
vondst om die door het K-ven veranderde naturen
weer tot hun punt van uitgang terug te brengen.
Meestor Fouqué. directeur van een jongenskost
school in oen provincie-badplaats, hooft namelijk
besloten van i'en nood oen deugd te maken, en toen
eenmaal een hotelier, die in tien mid/.onu-r liet
bordje ..vol" buiten de deur moest hangen, oen
late gas-'t naarde looge slaapzalen van het instituut
verwees, zag Me. ster Fouquéy.ich voor een nieuwe
lovonsopgavo gesteld: hij verhuurde zijn
noodhotel duur. l>o leororonkumer werd hall en lounge,
het schoollokiial wir.l con vergat iozaal, in do twee
beschikbare slaapzalen worden do bokken van de
geiten gescheiden en de speelplaats word het be
roemde lust oord, waardoor men zich ,.'s zomers
buiten" voelt en dat dan ook in hét
.A.N.W.H.boekje gemeenlijk niet do letters VT staat aange
duid.
Meester Fouquékreeg daardoor do rol van Shyloek
en Prospero tegelijk. Hij voor er wel bij. want hij
berekent de lucifers met n franc per stuk en
schrijft zoodoende heele lieve notaatjes uit. Maar
hij word ook de tooveiiaar, die in deze idylle de
menschen tot zichzelf, van elkaar af eu in Veran
derde formatie weer tot elkaar bracht, ('aliban
en Ariel beheerschten ook dezen storm in een glas
water.
Want dit is eigenlijk het aardigste van het blij
spel: de mystieke horreur, die u bevangt wanneer
gij het nog eenmaal waagt, als volwassen mensch
het heiligdom van uw bovenmeester binnen te
treden, die droomopjagende schrik van rijtjes
vervelooze schoolbanken en inkt-beklodderde
lessenaai'S. die verschrikkelijke landkaai'ten en zebra
studies aan de muur, waar gij vroeger uren lang
op staardet zonder te weten of een zebra nu eigenlijk
een wit beest was met zwarte streeperi of een zwart
beest met witte st reepen, die baard van .honderden'
Meester Fouqué's. die u in uw school-nachtmerries
dol maakte bij de vraag of hij zoo'n baard bij
het slapengaan nu eigenlijk onder of wel boven
de dekens zou houden, al die dierbare
ideefixen van u\v afdwalende schooljongens-oogeh
komen bij deze pension-idylle weer naar boven.
Birabeau heeft er speciaal gebruik van gemaakt
om de vacant ie-gangers te doen ingaan
totzichzelve" en daarbij een beetje het gebruikelijke
chassez-croissez te spelen, zonder dat er nu dadelijk
al te veel onheil ontstaat. Hij heeft het gedaan met
een grandiooze verloochening van alle psychologie
GENERAAL AGENTEN VOOJB
AMATE R-KINO-UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
BOEKBESPREKING
door Albert Heiman
(do naam vun Paul Bourget typeerend voor de
schooljaren van Birabeau ! ? wordt er dan ook
behoorlijk in vervloekt) en hij heeft /ijn stukken
zoo uitgezet, dat wij een argelooze wereld voor
lief nemen en. /onder ons vertier om de ledepoppen
die hier naar Birabeau's pijpen dansen, te bekom
meren, maar genoegen scheppen in
luchtig-doorkeuvelende opmerkingen en vele amusante ge
sprekken van trouwens ongelimiteerde lengte.
,,Waarom mij mijn plezier te bederven? Profiteer
toch van de illusie, die u wordt aangeboden.
(Jij zijt niet zoo dikwijls met vacantie," schreef
Hegis Gigr.oux erover en mevrouw Ranucci haalt
het blijkbaar met volle instemming in het pro
gramma aan. En och ja, de tijd van de vacantie
is weliswaar voorbij, de tijd voor zulke stukken
ook, maar als men het tenminste maar niet gaat
voorstellen als hei Fransehe blijspel, dat ter af
wisseling noodig was) want daarvoor is het Fransche
blijspel ons toch te dierbaar!), in het zog van de
groote premières van :le K.V. kan zoo'n dansend
notedopje toch wel meevaren.
Temeer omdat mevrouw Ranucci hier inderdaad,
wat eigenlijk belangrijker is dan het heele blijspel,
een keurig geregisseerde vertooning van gemaakt
heeft, met een joyeus en frisch gespeelde rol van
haar zelf, meteen grappig typetje van Dirk Verbeek,
met den zooveelsten charmant maar toch stellig
met fijnen geest en zelfcontrole gespeelden jeune
premier van Cees Laseur en met een aardige
charge van Carla de Haet, die bij de K.V. debu
teerde. De vaagheid, de sentimentaliteit of de
onmogelijkheid van de overige rollen kan veilig
op de hotelrekening van Birabeau geschreven
worden, die blijkbaar vóir alles een goede ver
standhouding met zijn publiek wenscht en er nu
eenmaal zijn zinnen op gezet heeft om zijn va
cantie door te brengen op het tooneel dat zich
evenals een kostsschool ook maar bij uitzondering
vuor zulk een noodpension leent.
Kentering in de humor
door Wybo Meijer
aanleiding van 2 l»ookje*
\\T U mogen het wel beschouwen
» T als een typische karaktertrek
van den ni?uwen tijdgeest, dat ver
schillende etbisch-ideëele denkbeel
den bezig zijn met grooter snelheid dan
tot vóór eenige jaren terrein te winnen.
Zeer blijkbaar gaat de menschheid
zich ontrukken aan de naargeestige
stemming, welke in de
na-oorlogsperiode overal was ontstaan, steeds
^sterker de behoefte gevoelen aan een
door vrede en geluk beheerschte sa
menleving. Xiet in de politiek alleen
kan men dit verlangen luider en luider
hooren opklinken. Soms komt het
plotseling uit een hoek. vanwaar men
het allerminst nog yenvacht, nog
maar zwak weliswaar, maar daarom
niet minder zuiver van toon. n dóór
het onverwachte juist des te meer
Verheugend en hoopvol stemmende.
Die prettige ervaring deed ik dezer
?dagen op met de humoristische
recla-mekurist. Ofschoon zoetjes aan het
aantal aanhangers hiervan in onze
bedeesde zakenwereld minder schaars
werd, was van.eenigszins beduidende
winst nog geen sprake. De vrees
v om- beschadiging van eigenwaarde
zat er nog te diep in. Totdat nu binnen
zeer korten tijd tot tweemaal toe de
teekenen zich vertoonden, dat ook
hier een kentering intrad. Ken wer
kelijk zeer bemoedigende kentering bo
vendien.
De meeste reden voor voldoening
geeft mij n.l. niet de adverteerder.
die een of ander product op humo
ristische wijze aanprijst, zelfs niet, al
doet hij dat in een lange reeks van
geslaagde advertenties. Evenmin stijgt
mijn vreugde ten top. wanneer het
aantal humoristische adverteerders
blijkt toe.te nemen. Want voor verre
weg de meeste hunner advertenties
zal nog zorgvuldig een aitikel gekozen
zijn dat (naar liet inzicht van den
steller) zich ,,het best" voor humor
leent, dat dus slechts iwdircet hun
firma raakt. Zij allen zijn, ondanks
alles, nog bevangen door een zekere
schroom, om hun persoonlijkheid (!)
erin te betrekken, zij allen lachen
nog liefst het luidst om een ander !
Maar een (voor Hollandsche
zakenbcgrippen althans) daad van wezen
lijke beteekenis acht ik het, wanneer
de leiding van een groot-bedrijf niet
huivert, om de verschillend); takken
van dat bedrijf op humoristische
wijze in beeld te geven. Want wel
.verre van zich 'én haar zaken bela
chelijke te maken of naar beneden
te halen geeft zij daardoor het bewijs
van haar breed inzicht. En de
industrieëel. die zooiets doet in dezen tijd,
waarin malaise" een dooddoener is
voor zooveel pessimisme, toont daar
door te begrijpen, dat juist tnt de
kracht van gezonde humor in zaken
dubbel sterk is, omdat de behoefte
eraan zich sterker dan ooit gevoelen
doet.
Hij beseft, dat niets loonender zijn
kan, dan deze rondom bestaande
behoefte in direct verband te brengen
met zijn bedrijf.
Immers: naarmate een psychische
toestand meer gespannen is, vergroot
zich de opluchting door den lach en
daarmee tevens de erkentelijke aan
dacht voor zijn verwekker. Het is
inderdaad een wonderlijke inconse
quentie van zoovele, overigens uit
nemende zakenmenschen, dat zij dit
alles zeer goed weten, maar nochtans
terugdeinzen voor de practische toe
passing ervan ! Terwijl zij anders
moeite noch kosten, zullen sparen
om hun bedrijf vooruit te brengen,
laten ?jj hier een1 koninklijke kans
moedwillig voorbijgaan. Om geen
andere dan fictieve redenen !
Des te grooter zijn daarom de
verdiensten van hen die door hun
breeder blik het voorbeeld geven.
Op het eerste voorbeeld in dit
opzicht vestigde ik onlangs hier al
de aandacht door een bespreking
van het kostelijke boekje dat de
Eerste Nederlandsche liet ontwerpen
door .To Spier. Het tweede werd uit
gegeven door de drukkerij Vada te
W'ageningen. Onder den al terstond
moedigen" titel ..Vada in karikatuur"
publiceert zij een boekje, waarin
Jan Kraan met eeu 8-tal prenten de
Verschillende pha?en uit don levens-'
? loop van «-en drukwerk 'illustreert.
De allergrootste verdienste dezer voor
stellingen ligt misschien nog in hun
verregaande kolder. Kraan ging bij
zijn werk uit van hetzelfde beginsel,
dat ook Engelsche humor zoo bij
zonder aantrekkelijk maakt: de ab
solute parodie. Hij bepaalde zich niet
tot een overdrijving van de werke
lijkheid, daarmee hebben zijn voor
stellingen niets te maken. Hun
charme zit in het totaal onmogelijke
der handelingen, meer, vél meer dan
in de karikaturale gestalten der per
sonen, die ze volbrengen. Hoezeer die
als zoodanig ook geslaagd zijn. Het
geheele personeel, van het zetters
maatje af tot den directeur worden
in de zon gezet. Met een vrijmoedig
heid, voor schuchtcrlingen om van
te rillen! ontziet hij zich niet om zelfs
den cliënt er tusschen te nemen ! En
hij doet dat alles op zóó kerngezonde
en geestige wijze dat ik graag zou
willen weten, wie ter wereld zich er
aan stooten kan, zonder, zich bela
chelijk te maken! Ik ben ervan
overtuigd dat menig zakenman zich
zelven den moed zal toewenschen om
óók zooiets als dit te durven onder
nemen. ,
Het lijdt geen twijfel of deze heer
lijk zotte prentjes zullen duizendmaal
meer reclarnewaarde toonen te be
zitten dan een akelig ernstig, bijv.
niet keurige foto's verlucht boekje.
Dat de uitvoering feilloos is, spreekt
vanzelf. Bij de in sober zwart ge
houden illustraties zorgen de kleine
felroode onderschriften voor het kleine
accent dat precies voldoende is om
het goheel een uiterst gedistingeerd
aanzien te geven.
.1. koopman*: I,fttcrkiiiutiic<- * t ml U'n l)
Koopmans' Letterkundige Studiën o\vr de
negentiende eeuw, welke door J.M. van den Bosch
en «Ir. C. Cï. N. de Yooys verzameld werden.
handelen hoofdzakelijk over romans, die wel door
niemand behalve een zeer ijverige snuffelaar meer
zullen gelezen worden. Kr- zal een dag komen.
<iat een soortgelijk man als Koopmans zulke letter
kundige studiën over de twintigste eeuw zal schrij
ven, en ik mag er niet aan denken welk een
curieu/e verzameling boeken hij onder handen zal
moeten nemen. Ongetwijfeld zullen er zeer veel
menschen zijn, die tegen ..Merijntjo" juist zoo
aankijken als wij tegen Maurits Lijnslager", of
die Kich om ,,De klop op de deur" even weinig
bekommeren als wij om Hillegonda Buisman".
Spiegelt, spiegelt u dus liever, wie gij zijt ....
Studiën als deze zijn in hooge mate leerzaam.
Meer nog dan door hun directen inhoud, door de
les die zij ons geven omtrent de gevaren der
historie. Bedenk eens: tallooze menschen hebben
zich eens druk gemaakt om de hartverheffende
stem van Kist, velen zullen zich geërgerd hebben
aan de burlesken van Daalberg. Zij zijn gestorven
en met hen de faam van deze schrijvers en heel
hun aanhang. Dikke studies van een inzichtrijk
geleerde moeten thans geschreven worden om
ons te overtuigen van het belang dat deze auteurs
ooit voor de samenleving gehad hebben. En het
meeste moeten wij nog maar op goed geloof aan
nemen; bij geen mogelijkheid kunnen wij onszelf
tot nieuwe belangstelling opzweepen, en ertoe
komen meer van deze lieden te lezen dan de
citaten welke de heer Koopmans zoo vriendelijk
was voor ons uit hun beschimmelende boeken
te lichten.
Wij laten aan de historici de geleerde historie.
maar ook voor ons is een weinigje geschiedenis
van nut, om bedachtzaamheid, te leeren en wat
troost te putten voor de overschatting van velen
on de miskenning van enkelen. Er is een
nooitfalende artistieke rechtvaardigheid, welke alleen
liet nadeel heeft, dat zij op langen termijn
functionneert. Op slot ,van zaken wordt ieder kunstwerk
naar zijn ware verdiensten geschat of verworpen,
en dat is een heele troost voor hen, die meer om
het kunstwerk dan om zichzelf bezorgd zijn.
Heeft men het erover dat er een historische lijn
moet wezen in de ontwikkeling van onze jongste
letterkunde, dan bedoelt men uiteindelijk toch
ook dit: dat er werken moeten geschreven worden,
die niet het lot van Loosjes, of van der Hoop's
oeuvre ondergaan, maar die na een onnoemelijk
aantal jaren nog met evenveel graagte gelezen
worden door menschen die weten te lezen, als
de Don Quichote, de Spaansche Brabander, .of
Sans Familie vandaag.
Tentoonstelling van meubelen, ontworpen door Prof. Schuster.
Pander en Zonen, Amsterdam
Bij hot bestudeeren van zulke vermolmde romans
als Koopmans hier ter sprake brengt, bemerkt
men dat er toch een zeer vage, onomvatbare.
maar niettemin krachtige norm bestaat voor de
schoonheid. Uit haar afwezigheid bemerkt men de
noodzaak waarmede zulke boeken ter vergetel
heid werden gedoemd. En waar zij aanwezig is,
bij een Bosboom Toussaint, een Limburg Brouwer
soms, voelt men dat er ondanks de vermolming
iets onverwoestbaar» blijft bestaan, een ornament,
een bijkomstigheid wellicht, maar iets dat gemaakt
werd met heel de inzet en de overgaaf van eea
inenschenziel, en dat daarom voorgoed belang
wekkend blijft.
Koopmans heeft nooit veel getheoretiseerd ovei'
aesthetiek. Maar hij heeft deze dingen wel dikwijls,
ook in andere studiën, voelbaar weten te maken.
En ook hemzelf gelden de eigen lessen: wanneer
de Kisten en de Daalbergon onder onze literatuur
professoren reeds dubbel en dwars v ergeten zullen
zijn. zullen nog velen belangstellend in zijn opstel
len bladeren, en zijn fijnzinnigheid en zijn oprechten
historie zin prijzen.
) UitijerersHKHitsetni) pij Holland, Amsterdam.
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
J
Meubelen naar ontwerp Prof. Schuster.
Tentoonstelling .Pander en Zonen,
Amsterdam
Hij Klrykanip: il o hoor ,1. l>oo.vo\raaril
Wanneer wij de werken van den heer J.
Dooyewaard met aandacht hebben bezien, dan «-eten
we twee dingen zeker: Ie dat aan de eigenen, der
'.schoonheid niet werd voldaan en 2e dat de heer
Dooyewaard .nooit een groot schilder zal kunnen
worden. Wij zien in de Inleiding door den
heer C'ornelis Veth. dat dezo met meer genoegen
dan wij deze werken bezag: dat hij dat
volmaaktgebouwd noemde naast andere termen van
lovenden aard; en dat hij (welk inzicht!) rond ging
met een bedoosd-wahuend wierookvat. Wij zijn
dus zeer verheugd; wij gunnen iedren schilder
zijn' loftuiter en wij vermeien ons in de genoegens.
die de heer Cornelis Veth moet hebben genoten,
toen hij nog eens rondwandelde langs do werken,
langs do liefde, geduld en .verdieptheid" die hij
van uit zijn fluksche ziel in de schilderijen van
den heer Dtmyewaard erkende. Misschien begrijpen
wij zelfs, waardoor de heer Cornolis Veth de troebel
heid dor. kleuren voorbij zag.'do. verstoptheid der
kleur; ovon als don hoor Dooyowaard trof hemde
rijkdom van het afgebeelde intérieur, waar, in
tegenstelling mot' Kipling, Oost en West
malkanderen wol ontmoetten; waar Oostei-sch aarde
werk met lamplicht en met een Westerscho vrouw
de leugenstraffing waren van Kipling's gezegde.
Wij begrijpen dat de geest van den
demokratischen heer Veth hier aan zijn verlangens zag
voldaan. Maar dat is weer geen reden voor
ons het hoofd niet koel te houden en het
oog voorzichtig; wij zagen slechts twee schil
derijen, die ons niet ten eenen male teleur
stelden (3 en 22). Wij vonden daar iets
minder dan in de anderen, het licht geschonden
en de schilderkunst de mindere van het schoone
voorwerp, dat zij na wou bootsen. In de andere
is het licht noch innig noch verheerlijkt of ver
heerlijkend; in de andere kreeg geen enkel voor
werp de praal, dien de schilder Vermeer aan
dood en lovend ding kon geven. Wij vonden in
deze werken typisch een valsche hu-e, picturaal
gesproken.
Fuhres, eveneens bij Kleykamp, (thans bij Buffa
te Amsterdam) vertoont een guitigheid en een
lust tot typeering, die wij beide geregeld vinden,
en dikwijls beter, in de gewone geïllustreerde
Fransche spotbladen enz., een soort journalistieke
geestigheid, die hier te lande iets meer verassends
kan schijnen te hebben dan in Frankrijk zelf.
Nieuwe Uitgaven
Frank v. d. Goos. Geen nionuntentengeajagger.
Uitgave Em. Queriode. Amsterdam.
Dr. J. E. de Quay. Psychotechniek in hef bedrijf.
Geschriften van het adviesbureau voor bedrijfs
organisatie. Uitgave N.V. Dekker <Sc v. d. Vegt
en J. W. van Leeuwen, Utrecht.
Vun den lei-ene, ons heren. Bloemlezing.uit het
Middeleeuwse gedicht. Mot inleiding van Dr.
W,. IL Beuken. Uitgave W. J. Thieme A; C'ie,
Zvitfen.
Prof. Dr. Otto Pitseh, Opi-oeding en cultuur.
Uitgave Boekhl. C. Boonacker. Amsterdam.
IE. J. P. A. Kiersch. Le Kuiser et la responsabilitc
de la t/ut.rrc. Nouvelle Editions Argo. Paris.
Schilderij erwerkooping
De 'kunsthandelaars Jae. Niekerk <!c Oie te
's-Oravoiihage zullen op O?l October a.s. in
veiling brengen do schilderijen en teekeningeii van
het atelier P.~ A. Sehipperus.
.J