Historisch Archief 1877-1940
i6
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
No. 2835
No. 2835
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 OCTOBER 1931
N.V. Bataatsohe
Hypotheekbank
AMSTERDAM
A n n o 188»
Geeft uit tenen beuiwkoer*!
4°/o PANDBRIEVEN
in stukken van
f 1000,-, f 500,-en fflOO,-.
Coupons Januari en Juli
De HolL Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met een minimum van f 1000.?op zake
lijk onderpand en onder borgtocht, met
in pandgeving eener polis van levensver.
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
5°ó schuldbrieven in stukken van f 1000 .
f 500.?en f 100.- tegen Beurskoers.
LEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
beschermt Uw gezin In moeilijke jaren.
aaïifitfitfaafiaiMiKiu^^
NI Maatschappij voor Hypothecair Grafiet io Nederland,
gevestigd te VGravenhage, Nassaulaan No. 23,
waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor
Nederland te Maastricht, St. Servaasklooster 8.
BIJKANTOREN: Amsterdam, Westermarkt No. 2,
Utrecht, Boothstraat No. 15.
Groningen, Turfsingel 9.
De Directie.
iwaawaHfiawaws!^^
ADVERTEERT in:
De Groene Amsterdammer
\
PRE
IE VOOR DE ABONNEES
VAN DE GROENE AMSTERDAMMER
Van het bekende ALGEMEEN JAARBOEK DER NEDERLANDSCHE
KUNSTEN, BALANS 193O/31 onder redactie van D. A. M. Binnendijk, Menno
Ter Braak, C. J. Kelk, Lou Lichtveld en Henrik Scholte, dit prachtig uit
gevoerde en van tallooze illustraties en portretten voorziene letterkundig
werk, bieden wij den abonnees van ,,de Groene" zoolang de voorraad
strekt, exemplaren aan tegen inzending van F 1,50 per genaaid of van
F 2,50 per gebonden exemplaar. (Winkelprijs F 4,9O en F5,9O)
Wat de pers zegt:
,, . . . . omdat er in ,,Balans" zoo enorm veel goeds staat. . ."
(Haagsche Post)
.,Balans is met zijn vele artikelen en bijdragen op
verschil,,lend gebied het koopen en het lezen zeker waard11
(Nieuwsblad van het Noorden)
een greep uit een willekeurige ordening van de
hedendaagsche Nederlandsche kunst" (Alg. Handelsblad)
,,Want het bevat zeer veel aantrekkelijks en op vrijwel ieder
gebied van de kunst biedt de inhoud interessante bijdragen"
(De Avondpost)
Dit is een boek geworden dat er zijn mag"
(De Nieuwsbron)
Hier vindt men verrassende in-en doorkijken, die bij tijden
, de kracht zullen blijken te hebben de alge m een e
belang,,steil ing van het lezende publiek te laten doorbreken11
(Nieuwe Rott. Courant)
Een uitstekend overzichtelijk boek over de nieuwste
stroomingen in ons land" (De Groene Amsterdammer)
BON
Aan de N.V. LEITER-IMYPELS te Maastricht
Ondergeteekende, abonnéop de Groene Amsterdammer verzoekt toe
zending van -... -... ex Balans 193O/31 (genaaid F1,5O. Gebonden F2,5O.)*) Het
bedrag is U per Giro 37754-Postwissel overgemaakt.
NAAM:
ADRES :
WOONPLAATS
*) Doorhalen wat niet wordt gewenscht.
N.B. Alleen bestellingen waarvan de gelden in ons bezit zijn worden uitgevoerd.
Perzisch Muziekcorps
Radio en Grammofoon
Platen uit Perziëen Egypte
door Lou Lichtveld
Otlenn-opmiim'ii
DE muziek van Turkije, Perzië, Egypte,
Tunis, Algiers en Marokko vormt n groot
Kehecl, en de toonkunst van ieder volk afzon
derlijk onderscheidt zich alleen maar doof tamelijk
onbeteekonemle varianten van dit groot e complex.'
Als onderdeel van de arabisch-islaiuitische cultuur
is ook een oude nuiziek-bcoefening gegroeid, die
reeds sedert de vroege middeleeuwen haar theoretici
bezit. (Jeen wonder dan ook, dat de arabische
muziekbeoefening sterk aan tradities gebonden
is, en zelfs in een grensgebied als Perziëvolkomen
geleid wordt door de wetten der overlevering.
In de loe en 17de eeuw, de glanstijd van het
nieuwere Perzië, waren overal aan de hoven
dagelijksche muziekfeesten in zwang, en iets
daarvan is nog heden teil dage over; een rijke
Pers die /ich respecteert, eet steeds onder bege
leiding van een uit twee of drie man samenge
steld orkest je. Een muzikant zingt, en de bege
leiding bestaat meestal uit tamboerijn, mandoline
en viool. Er zijn ook veel rondtrekkende muzi
kanten en dansers, die fluit en tamboerijn tot
instrumenten hebben.
Een klassiek theater heeft Perziënooit gehad.
Pas een goede eeuw geleden is er een volksdrama
ontstaan, waarbij gezongen wordt op een zeer
droefgeestige en doordringende wijze. Gewoonlijk
is dit gezang unisono, een enkele maal treft
men ook duetten en koren aan.
Als restant van de oude cosmögonie. vindt
men bij de Perzen de benaming van de twaalf
voornaamste toonpatronen (maqams), volgens de
twaalf beelden van den dierenriem. En in verband
hiermede heeft iedere maqatu ook haar geeigenden
tijd om gespeeld te worden, en haar eigen
psychophysisehe inwerking, haar ethos.
Op dezelfde wijze als er tonale schema's zijn.
heeft men er ook rhythmische clichés. Stemming
en gebruikstoonladders zijn die der arabische
muziek.
De Perzische muziek kent maar twee soorten
van stukken: het populaire gezang, dat meestal
iïterk rythmisch is, en de instrumentale stukken.
die hoofdzakelijk uit unisono-muziek bestaan.
Het oude instrumentarium dat uit
mandolinesoorten, strijk- en tokkel-instrumentén. eenvou
dige, blaasinstrumenten en pauken bestond, is
vrij onveranderd gebleven.
Meer terwille van een zekere volledigheid dan
wel om bizondere karakteristieken zal de op
name van een , Perzisch volksgezag ((Odeon O
r5108) in llornbostel's collectie Musikdes Orients"
n plaats gekregen hebben (No. 19).
Aan de 'Middellamlsche-Zee-kust vindt men een
zeer ontwikkelde toonkunst, zuidwaarts een vrij
primitieve Bedouienen-muziek, en tusschen deze
beide in, staat de Perzische volksmuziek. Het
lied, door een markantcn bariton gezongen, wordt
begeleid met ostmate. luitfiguren en met een viool
die de melodie der voor- en tusschen spelen uit
voert. Het zingen brengt een soort van reci
tatief op de kwart-on de kwint, waarbij de luit
onafgebroken do grondt «ion speelt.
De bouw van het stuk is zeer regelmatig.' «-n
iedere strofe van het gedicht wordt eerst door
de viool gespeeld, dan gexongeii. dan weer door
de viool als naspel herhaald.
Heeft men. omdat zij weinig uitzonderlijk*
biedt, over de hedendaagsche Perzische muziek
betrekkelijk weinig opgeschreven. (Cl. lluart in
]*airgnac's Kneyelopaodie. deel 5). over de Egyp
tische muziek van dezen tijd werd nog veel minder
afzonderlijk gehandeld. In l>achmann's '..Musik
«les Orients" vindt men een enkele notatie van
een kunstlied uit Kaïro. opgenomen door Odeon
(-470U5)). De/e plant kreeg geen plaats in de collectie
van Hornbostel.
Daarentegen treft men er niet minder dan drie
andere Egyptische opnamen aan. en wel Odeon
lnS en lHJi. De eerste plaat. Xo. 20. is een kunst
lied dat typisch is voor de sterk-gecultiveerde
muziek der arabische steden. Zij brengt de in
Egypte gangbare bezetting: zang. fluit, cither en
luit. De wijze van zingen vertoont een volkomen
overeenstemming met die. welke in tk- Tunesische
steden te beluisteren valt. Men heeft in.de toon
ladder met haar karakteristieke overmatige
secunde twee varianten, waardoor de secunde klein
wordt: daardoor doet zulk ee'n melodie zeer
;.chromatisch'' aan.
-De instrumenten spelen op deze plaat merk
waardig zacht, maar brengen in de
tu-sschenspelen een scherp-gesyncopeeitle muziek. . terwijl
het slot door het plotseling optreden van défluit
een verrassende wending krijgt.
Evenals de beide andere Egyptische opnamen
en de bovengenoemde Perzische plaat, begint
Arabische muziekcirkelmet een"j2-voudige
verdeeling in halve en kwart tonen.
MUZIEK
door Constant van Wessem
T h i hu uil
'IIOXTKTX diriget -wie het eerst* concert.
Ken goed, onderhoudend programma, een
vermaard violist: Jacques Thibaud. I e Kt'te
polonaise" van ('habrier, die aan het eind stond,
belichaamde zoowat de opgewekte stemming,
waarin wij den geheelen avond verkeerden, een
verheugd weerzien en een verheugd constateeren
van een goed begin. 11 o., vaak geeft niet een
goed begin den doorslag bij onze verwachtingen
<>P het komende! Kr werd muziek gemaakt,
zooals Monteux zulks verstaat, onmiddellijk was
er in de syihphonie van I Taydn het vlotte tempo,
de afwisseling en de vreugde aan klank, die den
musicus van ras verraadt. En zoo gingen wij voort
over Kavel's Hupsodie espagnole naar d«? F«'te
polonaise van C habrier, voor ons een onbekend
stuk, dat klaroenend begint en in de week e soe
pele deiningen van een Weensch aandoenden wal*
eindigt.
En tussehen deze .-tukken de violist Jacques
Thibaud. Hij had wat men noemt ..een goeden
avond'', hij speelde met tot-wijding, overgave en
zonder dio wat nonchalante virtuositeit, die soms
zijn spel wat koud. wat kunstmatig kan maken.
Misschien ging hij zich in Mozart's vioolconcert,
dat in I)., wat veel te buiten in zijn toewijding
en bracht hij in een spel. dat vrij was maar
gevoelig bleef, wat te nadrukkelijk de karakteris
tieke trekken, naar voren, zoodat in de finale de
licht gecomponeerde muziek wat gerekt en ver
brokkeld klonk en wat te plotseling naar het slot
rent. Ook stond men tegenover de lange en inge
wikkelde, uit den stijl vallende cadenzeix wat
vreemd.
Na de pauze speelde Thibaud Saint Nains'
Hondo-capriccio. een aardig virtuozen-stuk, dat
niet al te bijster meer boeit. Maar Thibaud be
haalde er een grandioos vit list isch succes mee.
deze met de gesproken aankondiging dat het een
Odeon-opname is. Klaarblijkelijk een
mededeeling bestemd voorde vele arabische analphahetvii.
'De twee restenende Egyptische opnamen vor
men feitelijk n geheel: Zij brengen een instru
mentaal stuk van cither. viool en fluit. it> de
mngam llidjaz. de toon-patroon van Virgo. be
stenul voor het middernachtelijk uur. en geschikt
om teedere verlangens en genegenheid op te
wekken. . ' ,
De bouw bestaat uit vier gelijke strofen, welke
telkens gevolgd worden doo'r hetzelfde refrein.'
Deze speciale instrumentale vorm- is uif Turkije
afkomstig, liet stuk heeft ondanks /.iju mono
tonie een gmot e rhythmischi' bewogenheid. Het
begint zeer levendig, verlangzaamt plotseling.
ontwikkelt dari regelmatig een kort motief, waarbij
telkens'na een periode een der spelers een diepe
zucht slaakt. Vervolgens wordt een prachtige don
kere vioolmelodie gespeeld, waarin enkele trage
glissandi opvallend zijn. ,
Wat is er in dit alles over van de antieke
perzisrhe en byzantijnsche culturen waarmede de
Arabieren in aanraking zijn gekomen h Voor onze
oppervlakkige waarneming schijnen alle oudere
? elementen onherroepelijk verloren; het restant
is volkomen Arabisch.