Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 OCTOBER 1931
No. 2836
TUYNENBURG MUYS
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Afrika willig....
W. S. vnii Dijke. ..Trad o r Horn."
Tu«fhin*kl
V de ergste storm der z.gn. oorlogsfilms wat
geluwd is. schijnt de beurt te zijn aan de exo
tische cinema, en om in het crisisjargon van
den dag te blijven speciaal Afrika kan willig
genoemd worden. Terwijl ..Trader llorn" nog
draait, ligt ..Afrika spreekt tot u !" op vertooning
te wachten en het zwarte werelddeel heeft zich over
gebrek aan belangstelling allesbehalve te beklagen.
Niemand zal ontkennen, dat deze hausse in
exotische films een aangenaam verschijnsel kan
genoemd worden in do ietwat trieste monotonie
der gewone productie. Kn men kan er /.ich dan ook
slechts over verheugen, dat een film als ..Trader
Horn" algemeene waardeering geniet niet alleen
bij het vaste bioscooppubliek, maar ook ver daar
buiten.
Jntusschen mogen wij niet blind zijn voor het
eigenaardige misverstand en de typische begrips
verwarring, welke zich bij de appreciatie van
dergelijke films onveranderlijk voordoen. Reeds
bij de bespreking van Schoedsaok's ..Kango"
heb ik hierop gewezen en ik kan niet nalaten
hier nog eens op hetzelfde aambeeld te hamereu.
111 het algemeen gesproken gaat het gemiddelde
publiek en vooral de
gelegenheids-bioscoopbizoeker. die bij voorkeur alleen naar dergelijke
.?documentaire" films kijkt, van de grondgedachte
uit. dat zulke exotische films zoo interessant en
zelfs zoo ..mooi" zijn. omdat hier nu eens de onop.
gesmukte .natuur in authentieke beelden is weer
gegeven. Vooral die ..echtheid" weegt den lieden
zwaar en het vage idee. dat de wildernis hier sim
pelweg gefotografeerd werd eiv men dus godlof
gespaard bleef voor de t;e\ roesde fihnkunstonai ij
doet ongetwijfeld een belangrijke duit in het
zakje. En 'zoo kan men e.onstatoeroii. dat de alge
meene indruk, welke Van Dijke's ..Trader Horn"
nalaat een tweeledige is: diepe minacht i n ir voor
de ingelaschte handeling naast groote eerbied
voor de prachtige en ..echte" fotografie;
Hoezeer nu-n hei nu met.de veroordeeling van
het zotte Hollywoodsche verhaaltje eens kan zijn.
zoo schuilt toch in de-waardeering voor het
wildernisbeeld een misverstand en een onhillijkhoid.
Een misverstand omdat de conceptie' van dit
beeld geheel anders-tot stand komt dati men blijk
baar meent. Men onbillijkheid omdat de schep
pende, vormgevende kracht van do 'film
dus'doende .miskend wordt. Misschien zal het .velen
der bewonderaars van ..Trader Horn'' onaange
naam treffen, te vernemen, dat correspondenties
in betrouwbare vaktijdschriften als ..Filmtechnik".
,.Clo.se-Up" (,-n ..Du Cinéma''. beweren dat de
expeditie?Var: Dijkt, die inderdaad c-en jaar in
Afrika .vertoefde, slechts mot een zeer bescheiden
stock bruikbaar authentiek materiaal is terug
gekeerd en dat vele waaronder wellicht de belang
rijkste opnamen in Amerikaansche dieï-pai'ken
werden getruqeerd. Zulke berichten moeten den toe
schouwer, die al zijn waardeering op de .'.echtheid"
zette, wel diep schokken, temeer waar zij alles
behalve onwaarschijnlijk klinken Immers - het ligt
voor de hand, dat de weergave van iets zoo
ontzaglijks en. indrukwekkends als de Afrikaansche
OOSEH.SWAGERIIAN
TELEF:)7öt>?
jungle, of welke wildernis ilan ook. niet niet een
simpele fotografische reproductie te bereiken valt.
Xeker /.ulke opnamen ter plaatse kunnen als
waardevolle grondstof een belangrijke kern vormen
voor het latere filmwerk, maar ieder die fotogra
feert, weet hoe/eer een foto van het indrukwekkend
ste natuurbeeld kan ontnuchteren en hoe daarte
genover een met /org en smaak gehanteerde
camera onder gunstige beliehtingsvoorwaarden.
van het onbeduidendste landschap iets
imposants kan maken. Ken stuk Lüneburger Heide.
oordeelkundig gefotografeerd, kan een sterker
indruk van de woestijn geven, dan de bekende
tegenvallers, welke de authentieke Sahara oplevert.
Het is dus /.eer wel mogelijk, dat van het door de
expeditie meegebrachte materiaal een groot deel
als onbruikbaar moest vervallen - vooral
wanneer men rekening houdt met de ontzaglijke.
technische bewaren, welke liet filmen in de
Afrikaansche wildernis! meebrengt.
Men kan echter vragen: Wat doet dit er eigenlijk
toe? Natuurlijk krijgt de waardeering van de be
wonderaars der ..eehtheid"-a-outranco een
gevoeligen schok, maar een appreciatie, voor de film»
die 7.ulk een balk in haar wapenschild voert.
missen wij /.onder veel smart. Daarentegen voert
de wetenschap van mogelijke ..onechtheid" nood
gedwongen tot een erkenning van de creatieve
kracht der filmcamera en /oo belanden wij dan
toch weer nolens volens bij de hatelijke
film,.kunst".
Het gaat hier namelijk niet om reportage,
maar wel /eer stellig < inhefc weergeven eener
emotioneele impressie. ..C'hang." Nanook". Moana".
..Hang»»" ei i gedeeltelijk ook ..Trader Horn" be
reiken een climax va n spanning en ontroering, die
buiten de mechanische reproductie van het opname
apparaat omgaat. Wanneer in de/e films de geheim
zinnige majesteit der wildernis op ons al' komt als
een lijfelijke beklemming, dan is dit de projectie
van een emotie, waartoe het doode mechaniek
nimmer in staat zou zijn. Inderdaad voelt men
achter de/.e beelden wel degelijk de menscholijke
bewogenheid, door de ordenende scheppende haiut
van den mensch tot uiting gebracht. K n wat doet
het er nu toe. of de opnamen van het Afrikaanscho
oerwoud in rythmische en dramatische bewogen
heid worden afgewisseld met dierengevechten.
al dan niet in de wildernis gefilmd:' Wanneer wij
de emotie ondergaan, door den schepper van het
filmwerk beoogd, dan is dit enkel en alleen van
belang. Tot den ontnuchterden liefhebber van
echte" foto's die zich teleurgesteld afwendt.
kunnen wij veilig /.eggen: t.Adieu !.... en de
groeten aan lirehm!"
* *
* . ' ?
..Trader l Torn" geeft in overstelpende mate
de sensatie van de Afrikaansche wildernis
overschrijdt zelfs hier en daar de grens, niet der
objectieve ..waarschijnlijkheid", welke na het
bovenstaande buiten beschouwing kan blijven.
'maar van de filmische waarschijnlijkheid .dat is:
van een goede compositie. De violente diergevech
ten iler tijgers en krokodillen, der neushoorns en
zebra's, zijn soms te dicht ctpeengehoopt en ver
liezen daardoor hun emotioneele werking. Jn dat
'opzicht toont Van Dijke. dat hij van kunstenaars
als Sehoedsack en Flaherty nog veel te leeren
heeft. De woloverwogi'n harmonie van climax en
anti-climax ? van beeUlcontrast en beeldwerking
van rythmische en dynamische bewogenheid
der films ..C'hang". Moana'' en ..Hangt*", mist
men hier nog maar al te dikwijls ten faveure eener
min of meer grove show a la Sarasani Maar over het
algemeen is Van Dijke er echter verrassend in ge
slaagd , «Ie atmosfeer van de jungle met haar vage
dreigingen, haar geheimzinnige gevaren, vast te
honden. Ik denk hier in het bijzonder met groote
waardeering aan den obsedeerenden krijgszang der
negers, die ongetwijfeld het hoogtepunt van het
. filmwerk vormt. Dit geweldige effect is een
trouvaille. die t rechtstreeks naar de groote dramatiek
van O'XeiU's mperor'Jones" terugvoert. Slechts
bij momenten zien wij de dansende krijgers, die
het monotone oorlogslied zingen. Wuivende pal
men, hooge luchten, wijde vlakten wisselen elkaar
af, maar steeds beukt die krijgszang als een on
afwendbare, occulte dreiging in onze ooren. Het
? is dan ook volstrekt geen toeval, dat dit element
van heftigste bewogenheid, dank zij de
bewuste ordening van beeld en geluid door den
filmschepper, tot het schoonste en sterkste behoort,
dat de film biedt.
. liet is per slot van rekening de groote verrassing
van het seizoen geworden, dat het juist Van Dijke
moest zijn, die tot een dergelijke zuiver emotioneele
GENERAAL, AGE.XTEN VOOJtt
A MATE U R-KIN O-UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AM8TKMDAM
werking kwam. Want het feit. dat hij indertijd
,.White Shadows" van Flaherty 'overnam, omdat
deze eerlijke en conseientieuso kunstenaar weigerde
een ..verhaaltje-met acteurs" in zijn bceld-poezie
van de Zuidzee-eilanden op te nemen.'stemde niet
tot groot vertrouwen. Evenmin aks zijn later werk
..The I'agan". waarin hij den salon-heiden Kamon
Navarro. toestond de ongerepte schoonheid van
hetzelfde motief totaal te bederven. Ook
..TradoiHorn" heeft onmiskenbaar te leiden door hot
misselijke verhaaltje, maar de herinnering aan
veel schoons en. vooral aan den demonischon.
nogorzang doet veel vergeven en vergeten.
Wanneer Hollywood aldus voortgaat dergelijke
exotische films te brengen in plaats van cocktail
van?Sudermann en groc van Janninys. kunnen wij
ons slechts verheugen. Het zal ons in deze
malnise-ellende in ieder geval troosten, dat Afrika.
willig is. ...
Epigonen
..\ooillot" van Wtriscluik «*n r»siutn*ky.
..!»«? l'itkljk"
Bekend is. dat in deze kolommen aan de ver
diensten der Russische film alle recht is weder
varen. \Vij hebben het nimmer onder stoelen of
banken gestoken, dat naar onze meening.
..l*otemkin". ..De Moeder". Laatste Dagen". ..Uett
und Sofa", tot het beste behooren. wat de inter
nationale c-inegrafie heeft voortgebracht. Niet
omdat het Russisch maar omdat het film was.
Dat het derhalve dwaasheid zou zijn. alles mooi
te vinden wat uit Russische handen komt en de
uiterlijke Russische karakteristiek draagt, is hier
evenzeer en waarschijnlijk wel het eerst betoogd.
? Reeds vier jaar geleden werden te de/er plaatse
films als: ..Die Todesbarke". Die von de* Stras/.e
lebvu" en later tegen de gangbare meening in
-?..October" en ..Xeu-Rabylon". scherp
voroo.rdeeld. Wij kunnen dus de kinderlijke grapjes van
gelogenhoids-critiei over: Russisch </i'.s mooi !"
laten voor hetgeen ze 'zijn en rustig voortgaan
kaf van koren te scheiden.
Kn dan valt ..Noodlot" van Strischak en
Posliansky zeer positief onder de categorie: kunst
matig epigonenwerk. die wij reeds dikwijls
s'gnaleerden. De eigenaardige beelddialectiek
delRussen (close-up's. standbeelden, korenvelden.
levende dieren) door kunstenaars als l'udowkin.
Kisonstein en Room in oogenblikken van inspi
ratie gevonden, werd in dit epigonenwerk maar al
te makkelijk overgenomen. Xiet echter als levende.
kleurrijke, gerythmeer.de taal doch als botte
woord-imitatie. Zooals woordkeus, zinsbouw, inter
punctie, van den kunstenaar-schrijver door den
.epigoon, kunnen worden gocopieerd zoo kan het
film-idioom worden nagebootst, zonder (lat de
oorspronkelijke kracht van den stijl zelfs wordt
benaderd. Dit bewijst natuurlijk niets tegen de
woorden (resp. beelden) als zoodanig en het doet
dan ook eenigszins wonderlijk aan. menschen,
die jaar-in, jaar-uit vol eerbied tegen liet
gepruikt een geschminkte cotillonhoofd van. een
Jannings aan kunnen kijken plotseling geïrriteerd
te zien .door een golvend korenveld of een wolken
lucht. Om de, ietwat zonderlinge reden, dat
,,rnen het meer heeft gezien". Ach ja!
Intusschen blijkt deze film van Srizchak en
Posnansky zulk een eenvoudig schot-1-geval eenei
vlakke routine-herhaling van vroeger gebruikte
motieven, dat een nadere bespreking achterwege
kan blijven.
Zelfs voor hen wellicht, die het meer hebben
gezien"....
GARDE-MEUBLES DEN HAAG
BATENBURG & FOLMER
HUIJQCNSPARK 22, TEL. 11O30
Illlllke Türl«v»n>Vnriore Ing Qarar*tl«
No. 2836
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN zo OCTOBER 1931
Auteurs in Duitschland
en de economische nood
door H. G. Cannegieter
H KT ligt voor de hand. dat de economische
nood zich ook ten opzichte van de .schrijvers
<loet geldon. Evenmin als op alle overige gebied
betreft het hier een incidenteel verschijnsel. J let
schrijven als vak heeft zich als alle overige vakken
overeenkomstig de ontwikkeling van de techniek
gewijzigd. In deze maatschappij is er geen onder
scheid tusschen kopy en katoen; beide zijn het
voortbrengselen van nijverheid en beide zijn het
handelsobjecten.
De Duitscher is grondiger en zakelijker dan de
meesten zijner naburen. Wil men het penvoeren als
*-en vak, als een techniek, als een industrie leeren
kennen, dan doe men zijn wijsheid over de grenzen
?op. Onze Vereeniging van Letterkundigen is een
alleszins eerbiedwaardig lichaam en haar blad
heeft een goeden naam. Maar wie telken maand den
inhoud van het zooveel omvangrijker Duitsche
v.uster-orgaan bestudeert, komt tot de ontdekking.
dat er, economisch gesproken, voor den schrijver
velerlei problemen bestaan ook buiten het gebied.
dat ten onzent het Bureau voor Auteursrecht
bestrijkt. Kn de Duitsche penvoerders behandelen
deze problemen onverbloemd, onbeschroomd, met
een gemis aan consideratie voor hetgeen men hier
te lande nog altijd bij den geestelijken werker als
fisch van elementaire welvoeglijkheid beschouwt.
Ja, soms twijfelt de Hollandsche lezer, of hij hier te
doen heeft met de ernstige studie van een geraffi
neerd vakman dan wel met het sarcasme van een
?ontgoocheld idealist.
Het is geen toeval, dat de handleiding voor den
beroepsauteur, welke een der nummers van
DeiSchriftsteller bevat, door een ingenieur is.
tezamengestold. De hier uitgewerkte methodiek is gelijk
soortig aan het recept om een hijschkraan te
«?onstrucoren. Te construeeren en. ... te verkoopen!
In deze stelregels zijn handel en industrie in n
moeite gecodiceerd. Het auteursbedrijf belichaamt
immers de vervaardiging en den verkoop van het
. artikel in dezelfde persoon.
Wat is ..oen auteur"? Juist de moderne techniek
.heeft ook dezen vakman evenals alle overige vak
lieden gespecialiseerd. Franz Wijnands. die de
moeilijkheden, welke deze 'verscheidenheid uit
'organisatorisch oogpunt oplevert, in een bijdrage
behandelt, somt voor de hand weg zeven catego
rieën op: vertellers, filmschrijvers.
tooneelschrijvers, dichtei's, vertalers, medewerken aan de pers
?irn redacteuren.
Kigenlijk is deze opsomming van
ongelijksoortigiheden onjuist. Want men kan als verteller,
tooneel-schrijver. dichter en vertaler voor'de pers. d.w.z.
voor dag-, week- eiv maandbladen werken en zelfs
.tevens redacteur zijn.
Deze medewerking aan de pers veroorzaakt do
meeste en de ingrijpendste economische problemen
voor de auteurs. Natuurlijk heeft evenals de film
?ook''de radio haar conflicten tusschen producent
en consument, tusschen kooper en verkooper van
kopy doen ontstaan. Deze conflicten staan echter
met de van ouds bekende tusschen auteur en
tooneel .op' n lijn en betreffen evenals deze:
ontduiking van tantiAmes. schending van auteurs
rechten, niet productief maken van aangenoniei
stukken, kopy maanden of jaren lang geblokkeerd,
houden en dergelijke dingen.
Du groote ..agonie". zooals Otto Schwerin in het
Februari-muumor den economischen toestand der
beroepsschrijvers gekenschetst heeft, is echter
?ontstaan d'oor de gewijzigde techniek inde- dagblad
pers, welker aard en aanzien een volkomen ver
andering heeft ondergaan.
In de eeisto plaats heeft de illustratie (foto of..'
teekening) de beteekenis van het woord verdrongen.
De kopy is tot bijschrift van de plaatjes gedegra
deerd eti do stnvks genoemde auteur betoogt in
y.ijii-bijdrage, dat de schrijvers de teekeiiaars en
persfotografen, met wie zo dezelfde economische
belangen hebben te verdedigen, niet langer uit hun
?organisaties 'Kullen kunnen weren.
Do tweede aanslag op het zelfstandig economisch
bestaan Van den auteur heeft de ..tusschonhandol''.
op zij n'-geweten. De uitdrukking is van ('arl Otto
'Windeckcr, die inliet .Tuni-nummer betoogt, dat de
perscorrespondentiebureatix niet alleeri de markt
iehbon bedorven, maar bovendien het geestelijk
Nachtmerrie van Minister Deckers
Teekening voer de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
f h M
S'. 1). A .
product zijn waarde hebben ontnomen. De moderne
auteur moet. naar Karl Birnor in het Maart
nummer klaagt, voor fabrieksprijs leveren, maar
ook fabriekswerk produceeren. En met de waarde
loosheid van het product wordt ook het beroep.
geestelijk zoogoed als economisch, waardeloos.
Max Jager geeft van deze depreciatie verbitte
rende voorbeelden. Wil de schrijver in de
..bijlagei:fabriek". waaronder hij verstaat wat hier te lande
het Zondagsblad, de vrouwen- of kimlereourant of
het Zaterdagavondbij blad heet. nop kans maken.
dan moet hij naast de pende camera leeren
hanteeren. maar dit is nog niet het erg*t*».
Moeilijker te verdragen is de verminking.
Waaraan zijn kopy bloot staat. Want de groot
handelaar heeft verschillende afnemers: in het
Roomsch Katholieke afzetgebied? moet er hier wat
geschrapt, in een rood arbeiderscentrum daar wat
ingelascht. En hetgeen al niet moet worden ge
knutseld om de adverteerders te vriend te honden !
Door een onschuldig' schijnend invoegsel als bijv'.
een firma-naam of een handelsmerk verandert de
kopy i u een verkapte advertentie, waarvoor het
pers-bureau de duiten opstrijkt.
Tot deze ergernissen behoort ook de eisch van
..actualiteit", welke opnieuw aanleiding geeft tot
verminking. Uitvoerig schildert Jager de techniek.
waardoor het persbureau zoowel «Ie illustraties als
de kopy actueel maakt, zonder. kosteiiverhooging
natuurlijk. (Inde kost wordt eenvoudig
..-omgefriseerd", en de ongelukkige auteur moet 'ook
vot-rdit prutsgedoe wederom zijn
rioanv.Iconen.In verband met de gemoderniseerde eischcn is
ook de stand van het schrijversgild in Duitschland
gedaald. Het. oud e. degelijke handwerk vindt geen
aftrek meer en is trouwens te tijdroovend om
loonend to zijn. Kwistige' kunstenaars willen zich
ook niet Iconen tot hetgeen tegenwoordig huis
industrie van op bijverdiensten gestelde juffrouwen
en gepensionneerde beambten geworden is. (icstcld
al. dut ze er den slag Van hadden !
Tegen deze Doppehvrdiener". de buiten het
vak staande vertalers, feuilletonnisten en
praatjosbij-plaatjes-verkoopeiw richt zich voortdurend oen
groot deel van don inhoud Uit het Zeitschril't «les
Schutzverbandcs Deutscher Schriftsteller. Zij be
dorven de markt en maken den ernstigou' kunste
naars .het uitoefenen vnn hun beroep onmogelijk.
Thans heeft de crisis tal van wcrkloozen «an het
schrijven als bijverdienste bij hun toeslag gezet.
Ken. enquête in een bepaald ressort heeft uitge
maakt, dat daar oj> de duizend auteurs slechts
ll( percent echte" schrijvers voorkomen.
Voegt men bij de/.e Duvelen nog do blijkbaar in
Duitsrhland veelvuldig gepleegde lettï-rdiefstal t U
het (daar gelijk hier) vooral in de koloniën van
landgenooten in den vreemde welig tierende parasi
tisme, dan heeft men althans eenisre der voor
naamste facturen van den economische»! nood der
schrijvers bijeen.
Men krijgt ujt hot Ijondsorgaan den indruk, dat
de Duit.sche schrijvers zich met alle kracht toiron
'den ondei-gang van het gilde.teweer stellen. ZotuKr
organisatie ook van de menschen des geestes eaf.t
het in dit kader van uonieenschapsmachteii en
belanireiiopeenhonpingen niet meer", heeft Tlu mas
Manu in zijn openingsrede op de laatst gehouden.
alireineeno -.vergadering van de Boiersehe
oiu'erafdoeling van het Schutzverband verklaard.
HET
MEUBEL
DAT
BLIJVEND
ZAL
BEKOREN
SPECIAAL NAAR UW
WENSCH ONTWORPEN IS
ANDER
& ZONEN