Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 OCTOBER 1931
No. 2836
No. 28)6
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 OCTOBER 1931
J. D. S T RU IJ S & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
\
N.V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
HOTEL- CAFÉ-RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN AMSTERDAM
Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. ,
Logies met ontbijt f 3.50 per persoon
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 * Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Kinderbadkuipen Badtafels Baby bascules
Linnenmanden
NORDDEUTSCHER-LLOYÜBREMEN.
LLOY D-EXPRESS
? NAAR NOORD-AMERIKA r
Snelste dienst der wereld met de snelvarende Mailschepen
MBREMEN"-?EUROPA"-?COLUMBUS"
OVERTOCHT SOUTHAMPTON/CHERBOUBG-NEW-YORK IN 5 DAGEN.
Verdere inlichtingen en brochures verstrekken de HOOFDAGENTEN
NV W" H. MULLER & Co.,
PASSAGE- EN REISBUREAU, AMSTERDAM, DAMRAK 90-TELEFOON 47008.
GEKARD B. RIJKE Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559
Compl t e Meu b i l e et i n g
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX r.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU88UM (Bijkantoor v/h Qooi)
P. C. Hooftstraat 38 Brinklaan 138
Tel. 2O341 2425O BBBSSSBB» Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN ? CREMATIE - TRANSPORTEN
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 44?AMSTERDAM Tel. 42662
ARM ERWERKEN
H. POLMAN TUIN
OVERTOOM S26 < Telefoon 82660
Begrafenissen * Transporten * Crematies
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gek. BREEN
NIEXJWENDIJK 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken, Goud en Zilver
VOLZON" HONING
IN ELKE WONING
3 gulden
per
5 pond
franco
na ontv. v. postw.
of op giro 55328
mm- & WASCENTRAIE van den
NEOERL. IMKER.8BOND
Ruysdaelstr. 108 A'dam
G.]. DE KONINGSZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
CENTRALE VERWARMING.
VERWEEGEN & KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR. 86-90
DEN HAAG
NOORDEINDE 64c.
Damestasch, lang onderzijde 2O>/2 cM.f hoog 12", cM.,
zoowel voor- als achterzijde ECHT CAMELION, f in Kfl
beige of grijs, moirévoering ... . . ,... . ? IU.UU
Franco toezending na ontvangst van postwissel
of giro, groot f 1O.75
w ^
l
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
Schilderkunst
door A. Plasschaert
II. \VloKerwma. hij k. l o . v ka m p,
Ik zou haast schrijven: deze
tenioonstelling voldoet aan een bestaan
de behoefte. I Iet werk van Wiegersma
AVrt» toch aan te weinigen bekend en
het verdient een algemeener waar
deering. I>i"/u verzameling bij
Kievknmp maakt dat op omveerstaanbre
wijze duidelijk.
Wiegersma is onder de
tegenwoordigen een gnn.sch ongewone ver
schijning. Hij is een goed schilder
en een goed dokter. Wij besprek* n
hem hier als schilder, en als een talent,
-dat in weinig jaren kwam tot een
verkwikkende hoogte, l lij begint laat
in HIJ n leven te schilderen, en het
spreekt van '/elf. dat, zulke schilders
als zij begaafd zijn. snelle en groot e
vorderingen maken; de geest steunt
dan op forsche wijze de begaafdheid;
?de rijpheid van den geest zoekt zich.
niet overijld, maar spoedig te ver-,
werkelijken : het hart en het h«ofd.
die meer reeds ervoeren, willen dat
openbaren in het werk, of met andere
woorden: psychologische ervaring
steunt de daden van het hart. J l et
werk van Wiegersma is een over
tuigend voorbeeld van deze stelling:
IVicHfrunut in ccn iH'f/clioloi/iwIi
Hrltil?Irr. /ulke psychologie kan het rijpst
en het rijkst worden te zien gegeven
in de beeltenissen van menschen:
\Viegersrna is een ncltildcr run
imnxfhcn. Hij i.s dat van den beginne
af geweest, maar toch zijn de ver
anderingen in het werk reeds talrijk.
Het eerste werk is uiterlijk zeker
meer dramatisch dan het tegen
woordige. Kr was toen meer onrust:
er was meer gebaar; er was de grijns:
vooral de lijn was beweeglijk....
Maar de lijn. hoewel soms golvend
als in de Bergrede. is in de figuur
? stiller geworden: het volumen werd
met grooter nadrang gezocht: de
volledigheid in het werk was
onweerstaanbate lust. I Let tegenwoordige
.schilderij is een groot er drama, maar
dat zich terugtrok in het binnenst.
De portretten van Wicgefsma, of
u Ut ge de koppen, zijn voor wie des
schilders leven kent, een volledige
autobiographie. /e zijn,
grootgehouden. zoo goed als nooit, of nog eerder
nooit, vroolijk. Xelfs als zij ironisch
zijn ot' komisch zijn ze tragisch, haast
wreed, dikwijls laatdunkend van trots.
Deze koppe broei Ie n gevaarlijk op wat
hen beving. Zij broeden, en het ver
teren, het kwijtraken van het geschokt
gevoel, geschiedt langzaam en somber.
(ie zoudt een schrikkelijke daad uit
dit vermoedde gevoel nu en dan
haast vreezen. . . . het schilderij be
vrijdt den schilder daarvan. Van
v.elve spreekt, «lat er vele zelfpor
tretten onder dit werk zijn: wie is
den schilder meer nabij dan hijzelf.
en i it wieii zou natuurlijker uit den
d iepsten grond de zielsberoering ko
men of de gekwetste trots dan uit
tien maker zelf van het werk? De
zelfportretten behooreti dnardoor tot
de eerst te noemen werken van deze
Verzameling. Kn niet alleen het drei
gend zelfportret met den blauwen
?muts: ook andere, als dat met de
lok van den torero. en het andere
waar als bij Hembrundt, de kop
opdoemt, vlak van voren uit den
zwaren achtergrond, moeten worden
genoemd en prijzend Vermeld: van
een donkere felheid overtogen is
evenzeer het portret van den Vader
als het eigen, portret.... Daarnaast
zei ik, vindt ge de ironische, vol van
een ironie zonder mededoogen. en
van eene. die niet schroomt zich zelf
te kwetsen als de anderen. IV
vroolijkheid in het duet is sinister: die in het
portret met den opgedrnai.len snor
kwetst. In de Aanklacht, in die te
koop-geloopen menigte, die iets heeft
van een gepeupel der ziel. vindt ge
dat het meest bewogen: tot stilte
en, schoonheid werd zulke aanklacht
in de groep der drie figuren, het
geheim, waar een der figuren zoo;
goed als verdwijnt in het opslorpend
Joep Nicolas (gouache).
Tentoonstelling in Kunstzaal van Lier te Amsterdam
duister. Het was noodzakelijk, dat
zulk werk voltooid werd in /.ware.
verzwegen kleuren het is in zulke
kleuren inderdaad voltooid. KI is
niets voorbijgegaan in het ..irroole"
geheel: alles moest hier verantwoord
zijn !
Hoe zou deze Wiegersma naast
de gekleede figuur, bij \\ i.- de khWiij
eveneens een uiting is. nis kleur.
van den geestelijken staat van den
menseh. niet het nnnkt eveneens
schilderen, het naakt dat een zinne
lijkheid is van het lijf. dat er zelf een
schoon, bezield bouwsel blijkt
t«wezen. Kr zijn hier drie naakten.
waarvan het eene. bruin van kleur.
en waar de armen boven het hoofd
liggen, ongetwijfeld het beste is. Het
heeft meer volledigheid in de kleur
dan de overige: de lust heeft hier een
diepklinkender accent: de vorm is
vast en levend: de verdoken kleur
leeft hinnen-in: het landschap In-ge
leidt als kleur dat wat de hoofd
verschijning is van het schilderij: de
naakte vrouw. Hierop is dus lu-t
landschap begeleiding het is dat
eigent lijk altoos
van de menseh.
Xelfs in de Berg
rede.waar het land
schap *«7i///!/«»«/?'de
grootste
beteekenis heeft. Dit land
schap met zijn vele
golvendegeileelte.il.
wr.nr de Christus
zit , op den berg
en den eeneii arm
uitstrekt tot in
de lucht: waar .de
groepen der luiste
renden verborgen
staan in de plooien..
der bergen. 2.00
liggen gehuchten
in zulk bergland,
dit landschap
wordt o p 11 i e u w
door. het gebaar
van den bet oogen
den Christus ber
heerscht, door dien
eeneri a,rm, recht
uit gestrekt. ... (Ik
heb n bezwaar
tegen deze Berg
rede als schilderij;
de richtingen, die'
ontstaan door de
(lijnen, der)
boomzijn, te
oog ell lliet iieheel-en-al tot
gebracht i.
rust
. , ? groepen zrjri to
Joep Nicolas (olieverf). Tentoonstelling in Kunstzaal van Lier te Amsterdam duidelijk \-ooi- het
Hij d»- schildfi-ij.-n vindt y«- bij
Klcykiuup tcekenht<ie». Daarvan ziju
i-r 01 »k van tvviH-«;rJci tvaai-dhi-id
al* voordracht. Sommigen zijn lineair
itroUvml) «'n van dichtbij,t»- ..lezen"
als i-».-n vi'j-haal van lijnen t-n in
lijnen. Dat zijn de vroegere. De latere
draden in de ruimt*»: zij zijn door'
licht-en-donker van u'rooter
teyen.stelling, en van m-tx»tere kracht.
Ook hier vindt ire fiirxuir bovenal,
en een soins* bizarre zinnelijkheid:
ook hier is het landschap.'al lijkt het
het eerste, toch de \voonplaats der
menschen: de behniziinr hunner meest
al smartelijke gevoelens . . . .
* #
*
Wanneer wij. aan het eind dezer
beschoinvinii van dit bcltinurijke u-erk,
saanivatten wat ons trof. dan is
ons niets anders te schrijven dan dit:
wij hebben in Wiegersma een schilder
irekre.yvn van duistere psychologie.
die dollkelv Wezens schildert Vol.
'nmeiten. die deZe WéZens aantasten
tot 's hart es diepten- IV voordracht
van deze psychologische gebeurte
nissen worden in de koppen van
menschen bovenal ireopenbaard, en
niet deze psychologie ireoft d*- vaste
trrootv voordracht door di- schilderiny
den besten de/er werken een overeen
komst met de. werken in de musea;
zij zijn vollednr als «leze en ze zijn,
hoewel er invloeden natuurlijk aan
te wijzen zijn. i>crttninilijk '
Het werk van Wiegersma. een werk
vol eenzame. tHrntH'hcn. bevredigt reeds.
en doet verwachten: Kr is nog geen
eind bereikt, er zijn steeds mogi lijk
heden, en de opgewekte verwachting
is. niet gering: het gemaakte stelt
eischen aan wat gemaakt zal worden.
Nieuwe Uitgaven
Dr. F. v. d. Goos. St<ta(#bccl>.l </er
söc'alc Democratie. Uitgave .NV..Ar
beiderspers. Amsterdam.
Prof. Leo Polak. Efnheitl boven
CieloofsrcnleeMheul. Uitgave J.
EIMmering. Amsterdam.
Ernst UV/«i.'-..Cr«org Letham" (Arzt
nnd 3Iördor>' Jloman. l'anl Zsolnay,
Berlin.
J.T.Trebitach-Lincoln, Der gröszte
Abentcnivr der XX Jahrhimderts?
Anialthea Verlag, Wien.
Otto Heller: dep Untei-gang des
Jndentunis". Verlag für J.iteratnr und
Politik, Berlin.
t
*«L,