Historisch Archief 1877-1940
-/'
. <<; l;
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 OCTOBER
No. 2836
No. 2836
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 OCTOBER 1931
v
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
Tl»
17* H is in l'arijs oen klein theatertje in de buurt
-A-RU wat onze Flaminganton plegen t o noemen
de La/,a.rus-statio, alwaar een Engelse!» troepje
U-u profijt i* van «Ie Angelsaksische kolonie do
moedertaal in coro lioiult. llt't /.ij n manr
dorderangs-spolors. die /Joh rondom Ethvard Stirling on
Margarot Vaughan groepeeren. maar enfin, /ij
.slaan er /Joh doorheen en /ij hebben
actualitoitsbosot" genoeg om /onder «l te veel kioskourighoid
het ..v jent de pandt re" van Kugolsehe
tooneel.srhrijvers bij te houden. of het nu ..Saint Jonn" is
?of het nieuwste snufje van den /oetelijken \"an
Druton. Zij gingen nog wel eens verder ook. We
tende. dat goode Kngelscho acteurs er niet aan
«lachten om naar het vasteland over te steken.
v.oolang tenminste het pond sterling; een Veilig
separatisme waarborgde, breidden Kdward Stirling
*>n de /Jjnen hun ..cultureele roeping" HOK een
beetje verder uit. Zij stapten aan de Gare du
Xord op ilen trein en reisden naar liet Noorden.
Ken of meer keeren per jaar bexoehten /ij Brussel.
Amsterdam en Den Haai;. Daarvoor werd hier dan
de smoking aangetrokken, omdat men
daarv.ondor nu eenmaal niet geacht kan worden. de
Kng'olscho taal te volden, laat staan de Engolscho
geest te begrijpen, en men genoot althans met mate
het wat droge. ilorre spel en de geest ighoden van
de middelmaat.
Maar wat voor een mentaliteit heeft die
inensohen nu dit jaar in godsnaam bezield;* Dat x.ulke
kletspraat als van Mrs. IC. M. Dehifield nog
opgejsrhrex on en in Londen gespeeld wordt (..the Big
Succes of The Ambassadors" !). dat verwondert
tenslotte niemanu. .Maar «lat juist dit grij/.ig brokje
middelmaat uitgekozen /.ou moeten worden om
primo in l'arijs. secundo in Amsterdam als ..cultu
reele propaganda" den volke te vertoonen ! Als uit
die dubbele selectie dit prul overblijft, 'waar
halen die Kngelsche acteurs dan den wanhopigen
moed vandaan om daar expresselij k voor van
Londen naar l'arijs. van l'arijs naar Amsterdam
te reizen? Denkt men dan werkelijk, dat hier maar
alles geslikt wordt 'f
Alsof het publiek het kon ruiken, was het trou
wens bij zwijgend consigne weggebleven. Zelfs de
Engelsche kolonie had geen behoefte ..to sec
themselves". Er was kort en goed heelemaal niets
te zien. Kr was net precies dat. wat ons. voor
zoover wij dan het Kngelsche tooneel kennen.
altijd gehinderd heeft: acteurs, die maar net even
boven het beschaafde dilettantisme Uitkomen en
langs hun neus weg pratend, netjes gekleed blijven
doorzagen over dingen waar niets meer over te
vertellen is, over het huwelijk met een steekje los.
«>ver de verveling, over de romantiek van het
Alhambra bij maanlicht en als het moet, een for
(>ods sake decent woordje over Freud. Net precies
hetzelfde praatje dat men maakt, als de kaarten
geschud worden en men tegenover den
willokourigon bridge partner, die ook geen ..mensch". maar
slechts een min of meer bruikbare dummy is. de
tweeminuten-stilte moet opvullen. .Maar dat zoo'n
-overtollige Tauchnity.-lady een onweerstaanbare
behoefte blijkt te hebben om zichzelf te zien.
beteeként toch nog niet, dat wij dat ook doen?
Dit was geen tooneel. noch in den goeden noch
in den slechten zin. Dit was slechts de absolute
overbodigheid.. Een Xedorlandsche troep zou er
niet over hebben durven denken om zoo'n stuk to
spelen. En als .zij het gespeeld hadden, omdat een
Nederlandsch auteur voor zijn' eigen' pennevrucht
misschien nog wel eonige contanten over had, dan
hadden zij het in elk geval tienmaal beter gedaan !
Maar dan te denken* dat zij. Nederlandei's, met
zoo iets ook maar een meter over de grens, laat
.staan over twee of drie grenzen hadden durven
gaan. Dat te verhinderen zou trouwens meer de
taak van de douane dan van den tooneelcriticiïs
geweest zijn.
Ju r o* H («el uk? van I,. II «T/ «»i»
A. Friednmnn. Hehouwtoonoel
Het Schouwtotmeel is in deze roerige tijden
conservatief gaan beleggen. Den eonen avond
speelt , het in Den Haag Sardou in optima' forma,
een avond later is het een vormelijk. naturalistisch,
maar zorgvuldig uitgewerkt stuk, dat dertig jaar
geleden evengoed geschreven had kunnen worden.
?of misschien wel geschreven is, want ik moet
toegeven, dat het voor mij een beetje bij verrassing
uit de lucht is komen vallen.
Ken aangename verrassing overigens. Kr is een
triest, maar /eer waarschijnlijk en zelfs overtuigend
gemaakt geval van een stakkerig snijdert je. dat een
stille liefde heeft voor een Koemoensche ver
pleegster. Als de/.e hem /.oo maar accepteert en :ils
er in een conventioneel ter/ijde-gele/en brief al
sprake geweest is van een uitzetting van
ongewenschte vreemdelingen, dan vermoedt men wel.
dat er meer achter die onverwachte bruiloft steekt.
Kn al is dat wat jer tenslotte voor den dag komt.
niet /oo wereldsehokkend als men aanvankelijk
hoopte, al blijft het stuk voortdurend binnen de
nauwe grenzen van een zielig-bedrogen man en een
harde, naar leven en liefde hunkerende vrouw, toch
is deze ..Alltagstragödie" in elk opzicht verant
woord en met fijne karakterteekening uitgeschreven.
Men denkt daarbij aan Hans Miïller's ,.Vlam",
ook al omdat Annie Verhuist, goddank tot het
tooneel teruggekeerd, opnieuw bewees, dat in haar
eigenlijk de ware opvolgster van (i reet je Lobo
woont. Maar het is dan ..Vlam" met den nadruk op
de tragedie van den mint. het is vrijwel /.onder
Müller's goedkoope effecten en het beetje teveel
aan sentimentaliteit verdraagt men tenslotte
gaarne om de liefde en den eenvoud, waarmee hier
de figuur van den ..kleinen man" genuanceerd werd.
De kleermaker Jaro Svatek is misschien de best..1
incarnatie, die men van Davids' liedje op het
tot meel ge/Jen heeft. Hij bewijst met zijn afgedragen
jasje en het deprimeerende bol hoed j o zelfs de
stelling, dat eigen-bazen in het kleermakersvak de
beste con factie-klanten zijn. Hij wordt, door het
minutieus volteekende ,<»pel van Jan Musch. een
prachtige, licht en ontroerend gehouden figuur:
hij vergeeft, hij begrijpt, hij vernedert zich voort
durend. Hij kent de grenzen van zijn eigen
pothuistragodietje: ..De aarde draait toch wel. . . . om. . ..
en om. . . . en om. ..." De zelfmoord, dien men
reeds lang verwacht, komt eerst tegen het slot. De
schrijvers hebben het karakter van de vrouw hard
en consequent gehouden. Als zij ontdekt, dat de
jonge kerel, waar zij met de aanhankelijkheid van
een prostituee aan bleef vast hangen, een
allorlamlendigste poen van een vent is, wordt er ijecn
goedkoope concessie aan de zaal gedaan. Zij ont
dekt niet de schichtige en simpele liefde in den
man. dien zij slechts, om redenen van utiliteit
getrouwd heeft. Daar was zij van het begin af aan
de vrouw niet voor. Al haar hartstocht ontlaadt
zich in een sterk geschreven scène op. den man in
het algemeen, als haar natuurlijken vijand. Zij is
een heftig levende vrouw, een vrouw die kan
liefhebben, maar die zeker niet wil liefhebben uit
vergeving, nog minder uit desillusie. En zoo komt
Jaro's zelfmoord als een logische consequentie, na
een trouwens wat dwaas verhaal over een eenzaam
rondwandelen met zichzelve. 'meer zielig dan
dramatisch, en in het achteraf sterven van de/en
misdeelde ligt bijna iets vredigs.
Een acteur als Jan Musch is de man om in een
dergelijke rol geheel op te gaan en haar liofdcr'jk te
verzorgen, te releveeren in ontelbare tk-tails' en
langs de randen van het overgevoelige genre-spel
toch scherp en vinnig oin te vormen tot een groot
karakter. Annie Verhuist, die sinds het uiteen
vallen van de oude kern van Bouber's volkstooneel
de planken verlaten had. bleek in geen enkel
opzicht iets van haar elementaire innigheid en
fcillooze intuïtie voor het door-en^door vrouwelijke
- inderdaad het oude geheim van f J rota Lobo!
verloren te hebben. Zij speelde een moeilijk karakter
voluit en ongekunsteld: opbruisend, wispelturig.
hoonend zoolang zij de sterkere was en zekerheid
had in zichzelf, radeloos en armzalig zoodra zij zich
verstooten wist. Kn als derde van den avond
want de bijfiguren waren al te, conventioneel
geteekend en werden ook dienovereenkomstig uitge
beeld verraste Lena Kloy met een rijk en
hartelijk geteekende volksvrouw, waaraan geen
kantje onecht was en waarbij men voortdurend aan
het karakteristieke werk van Aaf Bouber denken,
?moest.
Ook in regio en enseoneoring was deze voorstelling
een pluim op de hoed -van Jan Musch. Het;werd. in
dien dompigen kleermakerskelder, tooneolrealisme
iri don besten zin van het woord. Een klein scenetje
als het appelensrhillen, wanneer .Tar<>; bedroefd maar
innerlijk toch gerust om de eerste, halve
b»?MUZIEK
door Constant van Wessem
lluim diru.v*
D.K gelegenheid om de jonge Hollandsche.
zangeres I lans (!ruys te hooren. een gelegen
heid, die ik tot nog toe had moeten missen, bracht
mij op haar volksliederena vond in het Muziek»
lyceum, waarop zij. na een korte inleiding door
Lou Lichtveld, verschillende specimina van volks
liederen zong. Onder volkslied werd. volgens de
inleiding en volgens de samenstelling, terecht
verstaan niet z.g.n. poprlaire liedjes, maar volks
gezangen, zooals die in het volk zelf bij zijn «lans
en zijn arbeid en bij zijn geloof zijn ontstaan en
voortleven, en waarin tekst en muziek samen zijn.
geboren.
liet was merkwaardig bij de meeste van deze
volksliederen te constateeren hoezeer zij hun
karakter van tot zingen .overgaand spreken door
middel van «Ie gemoduleerde kreet ook in hun
muziek bewaren. Sommige zijn zelfs niet veel
meer dan een lange vocalise en worden woordeloos
gezongen. De melodie is vaak alleen uit de wendin
gen van het rytinne geboren, zooals bij de dans
muziek, die het karakter van het Spaansche volks
lied en ook van «Ie negro spirituals kenmerkt, een
bowogingsmuziek, die tegelijk gemoedsuitdruk
king is. Een zeer typeerend voorbeeld van «Ut
laatste is «Ie negro-spiritual ..l got a robe, you got
a robe". De keu/e der liederen was misschien wat
te beperkt mijns inziens hadden nog primitievere
gezangen. '/Jj die tot de muzikale magie behooren.
zooals bijv. de regenliederen tier Imlianen. in het
verband niet mogen' ontbreken, maar wat gekozen
werd was goed en belangwekkend. Men kan over
«Ie negro-spirituals op zich zelf debateeren of /.ij
inderdaad tot het volkslied behooren on niet eerder
tot het kunstlied, zij liet dan ook door negers ge
maakt, want tekst en ook vaak melodie zijn aange
past aan een vreemde cultuur, die niet heelemaal
«les negei"» is (zooals alles bij do Amerikaansche
negers niet heelemaal meer des negers is, men kon
dit beter in Afrika zoeken). Maar deze negro-spi
rituals zijn boeiend en de keuze er uit bracht een
goede afwisseling. Ook de Italiaansche. .Spaansche.
(irieksche. Roemeensche. Slowaaksche en Rus
sische liederen waaruit liet verdere programma
bestond waren belangwekkend en de aandacht
overwaard.,
Hans Cïruys stond hier voor een taak. voor een
soort zingen, dat haar ongetwijfeld goed ligt. l laar
voordracht had het spontane, nvi eens bijna ernstig
extatische dan weer het naief-lichte. dat strookt
met het karakter van zulke liederen. De voordracht
was dan «>ok voor mij ongetwijfeld het beste deel
aan haar zingen, dat nog niet vrij is van zekere
euvels, als daar zijn oen te geknepen bovonregister
(wat in de'hoogere tonen de stem wat scherp doet
klinken en ook in de neger-spirituals zekere
vereischte Jweeke intonaties deed missen) een niet
heelemaal beheorscht mezza voce en een zekere
'nervositeit van het geluid, dat het best is. wanneer
hot voluit en krachtig klank geeft. Maar de zangeres
heeft hart. heeft toewijding en een goede durf,
wanneer /.ij zich weet te laten gaan. Ik verwacht
van haar veel en vooral haar intelligente wijze
van vertolken is mij daarvoor een waarborg. De
liederen, waarin zij niet een zekere kracht en
overgave kan zingen waren dan ook de beste: ik
denk aan dat Haidukenlied en aan het eerste der
twee Russische liederen, dat herhaald moest worden.
Mijn heilwensch en mijn compliment!
kentenis van <Je vrouw:, die hem nimmer toebe
hoorde, naast haar aan de kleinburgerlijke tafel zit,
was tot een juweeltje uitgewerkt. En men consta
teerde in een-stuk als dit zelfs weer met een zeker
genoegen, dat er echt en overvloedig plassend
water in den emmer van de werkvrouw was (het
halve tooneel kreeg een dweilbeürt!), dat de soep
henschel ij k dampend op tafel kwam en dat de
naaimachine haar eigen, frenetieke'melodie spon
als zij het gevoelige instrument van stille gedachten
of halfluide alleenspraken had te zijn.
De tijd scheen dertig jaar te hebben stilgestaan,
maar het was het beste uit dien tijd, dat herleefde.
Kn dat werkte, als reactie in dezen stijlloozen tijd,
in menig opzicht weldadig.
\
Toegepaste Kunst
Een Kamerinrichting van Wouda
door Otto van Tussenbroek
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam
Doorloopend tentoongesteld
Kunstwerken van jonge Hol
landsche en Buitenl. meesters
Bezichtiging vrij
MEN kan. wat «Ie binnenhuiskunst ten «mzont
betreft, de laatste jaren duidelijk drieörloi
richting herkennen, welke zich althis onderscheidt:
Ie. die van «Ie Klerk (Kramer e.a.)
2e. die van Wouda (Spanjaard e.a.) en
He. die van Rietveld (van Ravesteyri »'.a.).
Kik hunner stelde zich een scherp omlijnd
beginsel. Vergelijkende komt men tot het volgende
inzicht:
u. VA~ is bij eerstgenoemde groep stee«ls een
nei:«ing merkbaar tot wat men zou kunnen noemen:
het uitbuiten tier
vormim «gel ij k heden van het
houtmateriaal enz. in
een verlangen naar ver
rijking en versiering
van het meubel dat als
zoodanig wordt opge
voerd tot een kunst
werk waarin de ont
werper zijn ganscho per
soonlijkheid en
knusty.innig vermogen, uit
spreekt
De lijnen zijn ? zwen
kend en buigend, een
donkere soms zwoele
kleur overhoerscht en
het binnenhuis maakt
.steeds een vollen in
druk. Men dicht als het
ware de beschikbare
ruimte met zwaar meu
bilair. Een zekere tjc~
>ilntcnheid is hier Jiet
treffend kenmerk
b. Bij laatstgenoemde.
derde groep, lijken veel
eer de vertrekken van het binnenhuis ietwat leeg.
Tegenover de artistieke vrijheid, ja schilderach
tige, romantische wanorde, welke bij eerstgenoem
de richting wordt aangetroffen is bovenal syste
matiek en ordelijkheid bij hetgeen deze groep be
reikt opvallend. Men heeft meer eerbied voor de
ruimte (in navolging van de duitsche naburen
noemde men ook ten onzent de nieuwe richting:
Ruimte-Kunst) en men schiep meubels waar men,
althans voor het grootste doel, dwars doorheen
ziet, immers men maakt bij tafels veelvuldig
gebruik van spiegelglazen bladen, gedragen door
betrekkelijk dunne stalen buizen. Ook de zit
meubels zijn lichter en open. Het binnenhuis
maakt een minder gesloten indruk, de kleur is
licht en het is in wezen overzichtelijk als een
machine want er is niets te veel inaar ook niets
te weinig in verband met hetgeen men bij de functie
dor bewoning noodig heeft. Rationaliteit is hier het
sterkste kenmerk.
c. Tusschen deze beide groepen in staat het
.streven van Wouda. Men zou hetgeen hij in zijn
binnonhuiskunst bereikt kunnen rangschikken als
zijnde beheerscht door dezelfde beginselen, welke
levend zijn in den architectonischen arbeid van
een Borlage. oen Dudok. De door hem ontworpen
meubelen en de naar zijn aanwijzingen verzorgde
ntérieurs zijn strak en streng, er is steeds oen
samenspel van onversierde vlakken en klaar en
'overzichtelijk wordt aldus het eindresultaat,
waarin een verlangen valt af te Ie/en naar een
aaneensluitende rangschikking van het meubilair
dat steeds een vierkant karakter vertoont waarbij
ten Hintte beheerschte eenvoud aan de «jrde is.
5C«)«j is dus Wouda als binnenhuiskunstonaar een
zoeker naar rust en naar evenwicht. ()«>k op
doelmatigheid is zijn streven gericht en menig
vertrek, dat aanvankelijk zonder eenig stijlbègrip
was gemeubeld heeft hij kunnen omtooveren tot een
woonruimte, waarin het goed is te vertoeven.
menige doodgewone suite werd (zie de
hierbijgftamle afbeeldingen) «loor doelbewuste rangschik
king van het meubilair met veel succes verbeter*!
en steeds treft daarbij het zuivere gevoel voor
verhouding en do opmerkelijke aanlog voor ruimte
beheersching.
Wouda's voorkeur gaat uit naar hot blanke
eiken. Wie «lat eikenhout (naar vadorlandschen
trant !....). donker gerookt wenscht kan op zijn
medewerking niet rekenen ! Het gaat hem om de
lichte kleur van het hout. onderbroken «loor
donker palissander en hier en daar een vlak van
effen, sprekende kleur, rootl of blauw, in z.g.
slijplak («lat is lakverf welke in dunne lagen telkens
geschuurd wordt) of wol in spuitlak (cellulose-verf,
welke wordt opgespoten): het gaatr hem om rustige
tegenstellingen van licht en donker, obk.de
bekloedingsstoffen zijn steeds effen evenals de
gordijnen' en vloerbekleeding. terwijl de wanden
licht-getint zijn.
Er is oenheid tusschen doze laatste en den vloer
en het plafond, 'liet grondplan van het vertrek als
zoodanig, waar dus verkeers-ruimte" nu>ot open
blijven, is op een zoodanige wijze ingedeeld dat
men nimmer den indruk van opzettelijkheid of
gewildheid verkrijgt (het bizarre ligt Wouda niet)
on wie zulk oen grondplan op teekening beziet
krijgt tien indruk «lat alles in zulk een kamer staat,
?y.o'oals hot staan moet.
Bij het hierbij afgebeelde vertrek hoeft men.
binnentredend aan «Ie linkerhand een groote
boekenkast., welke geflankeerd wordt thior eert
sch«»t (o«;n zijstuk «lat d«> gohoele hoogte der kast
beslaat) hetwelk tevens als tocht scherm dienst
«loot. De kast heeft drie rijeii planken en zij is
op/ettelijk open gehouden, waardoor <lo boeken
als voor-het-grijpen liggen! Het ondergedeelte
springt naar voren, zootlat hier twee diepe, met
in het midden openslaande deuren, bergplaatsen
lamve/ig zijn. Die deuren, voor/Jon van een
voudige zwarte rondo knoppen, zijn iets terugge
nomen en deze oplossing, welke relü'f geeft aan het
geheel, is weer typeerend voor «ion ontwerper.
die zijn architecten-aard niet verloochent on gaarne
o]) den lichtval let.
Bij dit. den gansenen linker/Jjwand beheerschond,
accent sluit /Jeh een schrijfburoan aan. Men hooft
hier als hot ware de boeken die men noodig hoeft
voor het grijpen on /.it tevens in oen rustig hoekje.
(Persoonlijk acht ik hier de lichtval bij dag waar
immers bij liet schrijven invallend licht van links
het best is niet geheel juist, ook de lamp naar ont
werp van den inrichter van het vertrek staat
verkoord.) Aan do overzijde van de kamer bij het
venster is een laan kastje, gecombineerd met oen
lange bank. eindigende in een laag schot, waar
tegen een theekastje is gezet. Bij «Ie bank
eenvierkant tafeltje en thie leunstoelen.
Hier is alles als vanzelf ontstaan en gegroeid
uit «Ie weiischon «lor opdrachtgevers en juist waar
men zoo vaak een te veel aantreft aan allerhande
overtollige dingen werkt hier do beperking m.i.
weldadig.
Zooals dat beeldje van Memles da Costa op de
banklciming rechts in de bijzondere sfeer van het
vertrek een geheel eigen beteekenis verkrijgt en
tot volle waarde komt weet Wouda elk onderdeel
te doen aanspreken in hot totaal waarop hij. door
zijn sterke persoonlijkheid, een zoozeer eigen
stempel^ vermocht to
drukken.
En hiermede is dan
ook «Ie plaats van dezen
binnenhuis - kunstenaar
van bijzondere gaven
als woning-inrichter te
bepalen.
Nieuwe Uitgaven
Dr. A. E. van Giffen,
Archeologische
Verkentncrken. Openbare voor
dracht gehouden bij de
aanvaarding van het
ambt van Lector aan
«Ie .Rijksuniversiteit- te
(!roningen. l* i t ga v e
J. B.Woltors. U roningen.
C. R. de Klerk. de.
(ifuótste der ..tjreat Hol
landers", met oen woord
vooraf, van Mi1. C. van
Vollenhovon. l'itgave
Wereldbibliotheek. Amsterdam.
.??Ji» Moinat. Vonr zingende- kleintjes, 35 versjes
met pianobegeleiding.' He druk. Uitgave W. J.
Thiome & Cie. Zutphen.
K. Franquinot, Boerderij-t y pe'n in Limburg.
Uitg. Mij vb. Ch. offin. Maastricht.
II. A. Kaag. Handelspolitiek. Uitgave
Foreholte", Den Haag,
Ir. S. J. van Embden, Amsterdam's toekom*
sti;)e ycilaantc. Van Munster's U.M. Amsterdam.
Ir. A. A. Musser c.i. Vrijbaan voor de toekomst.
Bijdrage .tot de kennis van het wegen vraagstuk.
Uitgave Oosthoek, Utrecht.