Historisch Archief 1877-1940
18
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 OCTOBER 1931
No. 2837
No. 2837
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 OCTOBER 1931
/
t
Radio en Grammofoon
De Bechstein?Siemens
Nernst-Vleugel
door L. J. van Looi
OMMIOE dingen, voort
brengseleh der industrie en andere za
ken, worden door de reclame bedorven.
Ik herinner me de reclame voor een
van de aangenaamste on makkelijkste
gezelschapsspelen. namelijk
MahYong, die zoo f al i kan t verkeerd was,
dat het heele spel voor Europa be
dorven is. Dio reclame was . er op
gericht om het spel zoo gewichtig
mogelijk te doen lijken en dus werd
de goe-gemeente verteld, hoeveel
duizenden combinaties er wel bij
mogelijk waren en dat de ('hineezen,
waar het spel hét spel s. er hxiis en
goed bij vorloivn en dat er slechts
enkele dezer Oostelingen waren, die
het goed kimden spelen. Die reclame
maakte het spel voor de Europeanen
bij voorbaat zoo ontzettend moeilijk.
dat bijna nit-nxand er nan begon. En
velen, die er aan begonnen, beschouw
den hot als oen wetenschap Wer
kelijk als* spM. dood-michter en gezellig
gespeeld, bestaat Mah-Yong nog
slechts in enkele families Voort. Alles
<le schxild van den importexir y.flf.
die zijn reclame al te mooi mankte....
Zoo'n /.elfde kans loopt het nieuwste
muziekinstrument, «Ie
Boohstein-Sieinons-Nornst-vh'Ugel. Wivt het pu
bliek er van heeft gehoord, is dat liet
t-eii vleugel is. die radioimiziok geeft
en watirmoe je gramofooiiplaten kan
afdraaien,, die bovendien orgeltoiieii
on nog meer variaties van het
klavierinstrument kan voortbrengen. Do
ernstige en do half-ernstige
muziekliefhebber krijgt een rilling (.ver zijn
rug en x.rgt: Do hemel beware mij
voor zoo'n lawaaikist in hot kwadraat !
De radio is al erg. de gramofoon is
bijna even erg. imiar als ze dat nou
nog gaan combineeivn mot ooii piano.
een vleugel on een orgel.... ! JI ij
concludeert t verruwing van smaak on
oen aanvul op het eonigo ernstige
muziekinstrument, dat nog eeltige
verbreiding bezit, do pi;>no.
Daarmede doet men dat nieuwe
muinuzickinstruniont' onrecht aan. Men
7.0x1 wellicht Verstandiger gedaan heb
ben, als men dit instrument aanvan
kelijk alleen als vloagelin den handel
had gebracht, zonder te spreken over
de kunstjes, dio men er mee uithalen'
kan. Vooral niet. omdat die kunstjes
iets met radio te maken hebben.
welk onderwerp bij vele monschon
kwaad bloed zot. In. de allereerste
plaats is dit instrument oen vleugel,
een ? doodgewone vleiigol, met alle
eigenschappen -van oen vleugel. Dat
de toon op een eonigszins andere wijze
wordt geproduceerd als bij do'oude
modellen komt er per slot van reke
ning niet op aan, wanneer hot gaat
<»m de 'waarde als vlcugelinstrument
te beoordeelon. Do nieuwe
Bechsteinvleugel is net zoo min oen mechanisch
muziekinstrument als do oudo bekende
Bechsteinvleugels oen goede pianist
zal er goed op spelen c-n oon slechte
slecht. Wanneer de fabrikant or in
geslaagd zoxi zijn om de oude modellen
door een verandering van den klank
bodem oon boteren klank te» geven,
'/.ou niomand er bezwaar tegen hebben.
Nu de Verandering tot stand gebracht
.i» met een paar .radiolampen, blijken
or bezwaren te' bestaan. Over de
kwaliteit van de klank van de nieuwe
vleugel wil ik liever geen oordeel uit
spreken, zonder er bij te zeggen, dat
het slechts het oordeel van een mu
ziekliefhebber is. Ik vond de klank
x.oor fraai. Op n punt kan ik me
echter met grootere beslistheid uit
spreken en dat is: wanneer de klank
van dit systeem vleugel den grootsten
deskundige niet voldoet, dan kan de
technicus er voor zorgen, dat de klank
met de wonsch van den muziekman
in overeenstemming wordt gebracht.
Dat is slechts een kwestie van oon
beetje moor of minder ..capaciteit".
De nieuwe vleugel ziet er zoo op
precies oven snel verandert hot mag
neetveld van vorm. Om de mugneet
jos zitten spoelt JOH. Wanneer men in
oon spooltje van kopordraad oon
magneet steekt, dan veroorzaakt het
magnetisch veld in dat spoeltje oen
stroomstoot je. Haalt men de magneet
er uit, dan ontstaat weer zou'n slootje.
l^vat men do magneet in het spoeltje
zitten, ma.tr verandert men hot mag
netische veld, dan ontstaat bij elke
verandering van het veld in het
spoeltje een stroomstootje. Wanneer
de snaar dxts trilt, ontstaan in de
spoeltjes rond de magneetjes een op
eenvolging van stroumstootjes, die
precies het aantal trillingen van den
snaar volgt. Die stroomstoot jes, het
olectrisch equivalent dxis van do
mechanische trillingen van den snaar,
worden aan een electrische versterker
toegevoegd, waarop een luidspreker
is aangesloten. In dien luidspreker
veroorzaken do versterkte electrische
trillingen oen golxiid, dat precies do
toonhoogte van don aangeslagen snaar
hooft. Theoretisch zou dit geluid
reiner moeten zijn dan wat mot de
oude methode door middel van oon
het eerste gezicht precies eender xiit
als een gewone vleugel, doch bij nader
bezien merkt men. dat do klankbodem
ontbreekt, dat de snaren een beetje
anders loopeii on dat boven do snaren
magneet je.S' fils van een telefoon zijn
aangebracht.
De Werking is zeel' eenvoudig.
Men speelt op de klaviatuur. ovenals
bij eiken anderen vleugel en dooi
de druk op.'de toetsen worden do
hamei'tjes togen de snaren geslagen
hooi normaal. Door hot ontbroken
van don klankbodem zou hot op deze
wijze geproduceerde geluid hooi
mogortjes zijn. wanneer niet de klank
door iets anders word veroorzaakt.
De eigen klank van don vleugel klinkt
ongeveer als dio van een spinot.
Normaal''wordt deze klank natuurlijk
niet "gebruikt of hot zou-moeten zijn.
bij hot studeeron. teneinde de buren
niet al te zeer'te storen. Do trillende
snaren echter bevinden zich precies
onder do reeds genoemde magneetjos.
dus in het ?,.g. magneetveld. Zulk
oen magneetveld verandert van vorm
als men or oon stuk metaal, bijv. een
snaar in brengt. Als or niet op don
vleugel gespoeld Wordt, bevindt zich
dus bij ieder magneet je oon door de
aanwezigheid van do snaren gewijzigd'
magneetveld. Zoodra nu echter oen
der snaren aan hot trillen wordt
gebracht, verandert ile plaats van
do snaar in hot magneetveld. Heel
snel gaat do snaar oen bootjo uit on
dan weer in hot magneetveld. ? En
klankbodem wordt voortgebracht.
l'ractisch kernen or natuurlijk nog
wol oonigo.onroinhodon bij. dio echter
moor thoorothisóh-'» dun practische
beteekonis hebben.
Dit electrische instrument is dus
een normaal klavierinstrumont. van
dezelfde, artistieke bet eekenis als oon
gewone vlexigel. Over do waarde, voor
zoover het do klank betreft, mogen
do musici twisten do wijze waarop
die klank wordt yorrt gebracht, be
hoeft in zulk., oen diskussie geen
argument te zijn. l'it musicaal oogpunt
bohooft slechts te worden vastgesteld,
dat do behandeling dóór don pianist
niet afwijkt van zijn gewonespoolwij/o.
Deze nieuwe vleugel bezit echter
buiten, zijn oude karakter nog oon
paar nieuwe eigenschappon. Een snaar
van oon oxul-modol vleugel is in l (J
seconden uitgetrild. De trillingen van
do snaren van dit nieuwe instrument
kunnen bijna oen minuut lang nog
7.00 worden versterkt, dnt zij .'hoorbaar
zjjn. Daarvoor moet'men een
schakelaartjéuittrokken. Men moot daar
bij echter goed .bedenken, dat men
daardoor hot heele karakter van het
instrument Verandert. Door de in
schakeling van een aantal conden
satoren hooft men den vleugel ftls het
wa.ro t enk-t gedaan, hij bestaat niet
moor. Daarvoor in do plaats is een
geheel .ander instrument .gekomen.
Hot is dus niot oon vleugel, dio als
oen orgel klinkt". Zoo'n ding zoxi iets
onbi'iükbaars zijn, ?
Iets anders is. dat ook bij hot
gewone pianospol op dozen vleugel
iots nieuws gekomen is, waartegen
wel geen enkel pianist bezwaar zal
hebben, liet is namelijk mogelijk om
een eenmaal aangeslagen toon in zijn
volume te beïnvloeden, door mot de
pedaal meel- of minder
versterkingsstroom te geven, Een pas begonnen
toon kan men laten aanzwollen tot
ff en weer laten dalen tot pp.
Zóó ziet de nieuwe electrische
vleugel er uit. En kan men het den
fabrikant kwalijk nemen, dat hij
het instrument aantrekkelijker heeft
gemaakt, door, nu er toch een ver
sterker en oen luidspreker bij noodig
was, er meteen oen eenvoxidig
ontvangortjo in te bouwen, waardoor de
prijs bijna niet hooger behoefte te
worden, maar de aantrekkelijkheid
steeg?
Tentoonstellingen
Kunstzaal Vecht, Amsterdam. Schil
derijen en teekemn^en door Ernst '
Leyden. Tot 22 October.
Kunsthandel Buffa on Zoon, Am
sterdam. Werk van W. II. Singer Jr.
Tot 2-1 October.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Schilderijen en Goxiaehes door den
glazenier Joep Nicolas. lot 25 October.
Kunstzalen'd'Audrotsch. Den Haag.
Werk van Mrozewski. Tot :?1 Ootober.
Huize van Hasselt. Schilderijen
door C. Timmer (tot l!» October) en
schilderijen van ('hnrloy Toorop. Tot
:il October
Kunsthandel Aaltlerink. Amster
dam. ''Schilderijen door E. Ucitsma.
Tot :U October.
Kunst hand.-l Keezei. Amsterdam.
Beeldhouwwerk T.Vos. Tot :uOctober.
Kunsthand» l van Wissolingh.
Am.sterdam. Belgische .schilderijen en
Beeldhouwwerk tier l'Je en 20e. eeuw.
Jf Stedelijk Museum. Amsterdam.
Work van Herman Jloyenbrock. Tot
.1 Xoveinbor. , ? .
Kijks .Museum. Amsterdam. Antiek
uit Aziëen Kgypte. Tot l November.
Kunsthandel Hofstee Deelman. Am
sterdam. Work van Arnold Balnê.
Tot l November.
'l'ict'uru. Dordrecht. Schilderijen van
Toon Kelder. To't l November.
Art i et Amicitiao. Amsterdam.
Work van N. Bodonhoim. Cachot,
Nicolas on Zijl. Tot S.» November..
Kunsthandel de Bois. Haarlem.
Teekoningon door Olaf Jordan. Tot
11 November.
f? Kunsthandel Huinck on Schorjon.
Amsterdam. Xoderlandscho on
FYanse h e Kunst.-Tot"'l l Novormber,
Kunsthandel I). C!, Santee
l,andwoor. Amsterdam. Teokeningon
Kodolpho Brosdin. Tot 15 November.
CADILLAC
Het feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
in werkelijkheid is, pleit wel zeer sterk
voor de hooge plaats,dis de CADILLAC
In de algemeene achting inneemt
K. L AND E W EER
UTRECHT AMSTERDAM
Blltstraat 74 ~ Stadbouda/ikade 93-94
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Croquante Croquetjes
door Alida Zevenboom
WAT een geluk bij een ongeluk !
Ik had Dinsdag net mijn
spaarduitjes bij de heeren Wertheim en
Gomperts weggehaald, want meneer
, Stanislafski had tegen me gezegd dat
de banken tegenwoordig nog beter en
hooger springen dan de paarden bij
meneer Sarassani en als je niet veel te
missen hebt, dan wil je dat ook nog
wel houden en bij de hand hebben en
dus was ik net weg bij meneer Wert
heim ik was al een klant van de
firma toen meneer A. C. nog leefde ea
ik weet wel dat hij mij eens zelf door
het loket uitbetaald heeft, want hij
zag mij staan en daar hij veel bij me
neer en mevrouw zaliger over den
vloer kwam, kende hij mij en ik heb
nog nooit zoo'n aardigen en
hartelijken man gezien en hij gaf mij meteen
nog een raad om een stukje
Amerikaansche sporen tékoopen - daar
zit wat in, Alida", zei hij en hij kon
zoo vriendelijk lachen dat je hem al je
spaarduitjes zou toevertrouwd hebben
en als de Bank zoo vertrouwd, hoewel
dat als de Bank" tegenwoordig ook
al niet meer zoo op gaat als in zijn tijd.
En had ik dat Amerikaansche spoortje
' maar gehouden, maar op aanraden van
den inwendigen zendeling heb ik er
een aandeel in een goudmijn voor ge
kocht en heeft u goud gezien dan heb
ik het. En het aandeel zelf heb ik ook
nooit in handen gehad, dat had hij ook
maar gehouden. Maar dacht u dat
i tegenwoordig de heeren Bankdirec
teuren nog de dienstmeisjes zelf aan
het loket helpen als zy ze zien staan?
Daar moest je A. C." voor zjjn, zoo
als hij altijd by ons in huis genoemd
Werd, hoewel ik geloof dat als meneer
van Aalst mij in zijn gebouw zag staan
hij mij ook misschien nog wel een goe
den raad zou geven.
Och, och, wat Amsterdam toch een
wereldstad wordt met al die gemasker
de boeven en je hoeft er niet meer voor
naar de bioscoop te gaan. Zou dat nu
televisie heeten? De boef bij je thuis
en niet meer bij meneer Tuschinski?
Maar ik heb maar direct een
extranachtsluiting op de voordeur laten
maken en eigenlijk geen gerust
oogenblik meer met mijn geld onder mijn.
springveeren matras, want hoe dikwijls
ben je als vrouw alleen niét thuis en
als er gescheld wordt, schuif ik maar
liever het raam op en roep naar bene
den. En dan moet u Amsterdam nog
gekend hebben, niet met gemaskerde
bandieten, maar met den nachtwacht,
die bij ons altijd een warm bakje koffie
kreeg en ik weet nog heel goed dat bij
ons in de Bocht niemand een oog dicht
deed in den tijd dat de paneelzagers,
de gebroeders Lavertu, aan het zagen
waren. Wijlen meneer liet een stalen
paneel in de huisdeur maken en me
vrouw zaliger had ons opgedragen een
ketel kokend water op het fornuis aan
den kook te houden om als de inbrekers
kwamen, over hen uit te gieten. Drie
huizen naast ons zijn zij geweest en ik
zie nog het uitgezaagde paneel voor
me en het gat waar zij door waren ge
kropen. En kan u dan begrijpen dat
een paar jaar later domino Kuyper
een paneel zaagde uit de deur van de
Nieuwe Kerk en er ook door kroop, en
dominéwas in die jaren nog al gezet,
zoodat het een wonder mag heeten dat
hij er niet in is vast geraakt. Zou een
van onze tegenwoordige dominé's nog
tot zoo iets in staat zijn? Misschien
een van onze veld predikers, maar dat
zijn ook mannen van bloed en vuur die
dagelijks den dood en het slachtveld
voor oogen hebben. Het zijn wol rare
tijden en daarom schrikte ik vanavond
nog al erg neen er werd niet ge
scheld en het was geen gemaskerde
bandiet, al moet ik zeggen dat ik
gisterennacht van zoo'n roover ge
droomd heb en hij stond voor mijn bed
en wilde met alle geweld dat ik de
matras zou optillen en hij had achter
zijn masker zulke lieve, trouwhartige
oogen dat ik in mijn droom bijna was
opgestaan en toen ik wakker werd,
zag ik nog die oogen voor mij en in
eens herkende ik ze ze waren de
oogen van Louis de Vries ! Dat komt
dat ik dienzelfden avond gelezen had
dat hij zestig jaar wordt on nu een
Fransen stuk gaat spelen en in het
Deensch en het Javaansch heeft hij
ook al gespeeld en het is of ze bang
voor hem zijn, zoo houden ze hem weg
van onze tooneelen. En wat kon hij
toch mooi spelen in sterke stukken !
Ik heb hem eens in een stuk gezien
waarin hij een rijk geworden
kaaiwerker speelde en hij greep d en meneer,
die wat erg vriendelijk met zijn lieve
vrouw wou doen, zoo stevig in zijn
keel dat het heele achterdoek naar
beneden kwam en dat was toch maar
spel dat je aangreep en als je buiten
in de Plantage stond, dan wist je soms
niet meer waar je was, zoo ontdaan
was je dan. En de cafétjes in de buurt
hadden het er goed door want iedereen
nam gauw voor den schrik een klein
warm grocje of wat anders om weer
op te kikkeren. En waarom speelt
meneer Louis nu op zijn zestigsten
verjaardag niet Vader Lehmann"?
Het was net in mijn bruidsdagen dat
ik het met den inwendigen" zag en ik
was in die dagen erg gauw aangedaan
en kon om niets huilen van geluk
zal u misschien zeggen, maar het zal
wel door bange voorgevoelens geweest
zijn maar ik heb nooit van mijn
leven zoo in een schouwburg gehuild
en ik had toch heel wat narigheid en
verdrukte onschuld op het tooneel
gezien en dan te denken dat je een
paar weken later zelf de verdrukte
onschuld was en je van je kameraad
in de keuken moest hooren dat je
nieuwe tweepersoons ledikant op de
Xieuwmarkt stond ! Een niensch be
leeft wat en daarom keek ik van de
week mijn oogen uit toen ik mijn
Standaard" opsloeg en in eens boven
een advertentie zag staan: Oprui
ming" en daaronder: Z.Exc. Dr. H.
Colijn l" Maar gelukkig wordt Zijne
Excellentie zelf niet opgeruimd, maar
zijn het maar zijn brochures die xi nu
voor een prikje kan koopen, wat ik
ook al geen gunstig teeken des tijds
vind, hoewel ik van mijn
aangetrouwden neef uit den Haag hoor, die het
weer heeft van een van de boden van
een ministerie, dat er in de Tweede Ka
mer geen meerderheid voor de
salariskorting zou zijn en .meneer de O eer
dus wel weg zal gaan en dan schiet ei'
niet veel anders over of zij zullen Zijne
Excellentie Dr. B. Tolijn weer terxij?
roepen.
Maar ik beu van niijn
Standaaid" nog veel meer geschrokken dan
alleen van die advertentie Opruiming''
net of het verlegen goederen zijn !
want op een andere bladzij stond
een groote advertentie en midden er
in een.... zoo goed als bloote jonge
dame in een zwembroekje ! En or een
of ander raar instrument bij aanbevo
len om een mooi lichaam te krijgen !
Als de zeden zoo verwilderen dat in
het blad van Zijne Excellentie naakte
dames geadverteerd staan, is het dan
wonder dat in Amsterdam gemaskerde
bandieten rondloopen en probeeren je
geldje weg te halen vóór dat de bank
directeuren het doen?
Mijn geldje heb ik in een ouden hoed
van me genaaid en onder in een
Keulschen pot gedaan met de ingemaakte
snijboonen neen, ik houd van ge
weckte groenten -?er bovenop. Zoo
zullen ze het wel nooit vinden en voor
de snijboonen hindert het niet.
M', ''