De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 17 oktober pagina 5

17 oktober 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

f/ GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 OCTOBER 1931 No. 2837 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen i N. V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX r. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU8SUM (Bijkantoor v/h Gooi) P. C. H o of t «t raat 38 Brinklaan 138 Tel. 20341 2426O ??». Telefoon 2275 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN l Koldewey 8 Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Slaapkamermeubelen ~ Matrassen Dekens ^^^^^^?^^^^^?^^?^^^M««^^^^_^B^£^^g^^^^^^^ HOTEL -CAFÉ-RESTAURANT HET GOUDEN HOOFD REMBRANDTPLEIN . - AMSTERDAM Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. logies met ontbijt f 3,50 per persoon u BJASPSBOMMB: BOB^BINDER Y Een geheim van onschatbare waarde om tandaanslag te verwijderen. Het groote publiek geraakt heden ten dage meer en meer op de hoogte van de verzorging der tanden. Het is algemeen bekend, dat dieet een belangrijke rol speelt om weerstand te kunnen bieden aan Het bederf der tanden en verdere tandkwalen. Veelvuldige bezoeken bij Uwen tandarts bieden U een groote mate van zekerheid. Dank zij een nieuwe en moderne methode is thans iedereen in staat om zelf eveneens zijn tanden op de beste wijze te kunnen ver zorgen. Op Uw tanden bevindt zich een kleverige tandaanslag. Deze tandaanslagbevat bacteriën, die de oorzaak kunnen worden van het vergaan der tanden en andere tandkwalen. Deze tand aanslag moetdagelijks verwijderd worden. Pepsodent Is dan ook de aange wezen tandpasta om tandaanslac te verwijderen. Pepsodent bevat geen puimsteen of andere schadelijke bestanddeelen. Het heeft een zachte uit werking, waardoor het glazuur niet aangetast wordt. Neemt een proef met PepsodenL Koopt nog heden een tube. De Tandpasta die den aanslag verwijdert. KBRKS7RAAT53 AMSTERDAM NORDDEUTSCHÉR-LLOYD BREMËN. L L O Y D - E X P R E S S ?' NAAR NOORD-AMERIKA ? Snelste dienst der wereld met de snelvarende Mailschepen BREMEN'S,EUROPA''-,,COLUMBUS" OVERTOCHT SOUTHAMPTON/CHERBOUPG-NEW-YORK IN 6 DAGEN. Verdere inlichtingen en brochures verstrekken de HOOFDAGENTEN N .v WM H. MULLER & Co., PASSAGE- EN REISBUREAU, AMSTERDAM, DAMRAK 90-TELEFOON 47008. i*Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 2837 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 OCTOBER 1931 Witte Curafao Sec C her ry Brandy M ent hèGlaciale Curafao Brandy BIOSGOPY door L. J. Jordaan Een Jubileum T: Tl e 11 jaar ..TiiNfhiitNkt** 'IEN jaar ,.Tuschinski".... dat wil voor ons, hier in Amsterdam, zeggen: tien jaar strijd, naast tien jaar eerlijke waardeering. Dat beteekent: Valentino. kitsch. ,.Tien Geboden", norico.... dat beteekent ook ,.Kean". ('haplin. ,,De Moeder". Sternberg. Dat beteekent: tien jaar moorddadig amusement tien jaar.. . . ,,en nu Dames en Hoeren nog een serjeus lied je" ? tien jaar de eeuwige danser, die de onverdelgbare danseuse aan n been boven zijn hoofd steekt tien jaar het ..Wolga-lied" door xijdeu Russen uit Berlin-Moabit. Maar ook herinnerin gen, die stil'maken: Escudero. Lys Gauty. . .. Tien jaar ..Tuschinski".... tien jaar van ..ein wildes Durcheinandor Mdusedreck und Koryander...." Tuschinski maakte van //ijn prachtig film theater een cabaret en variétéen dolf aldus de diepe klove tusschen heni en dat deel van het publiek, hetwelk de film met andere maten wenschle te meten. <rAan beide zijden een hopelooxe strijd hope loos, want met totaal ongelijksoortige eenheden -als inzet. Het geloof in oen zakelijke organisatie en het geloof in een ideaal. Maar aan beide xijden niet overgave en taaie A'ulharding gevoerd en het kan wel niet anders /,ijn ! -?met de weder? zijdsche waardeering van eerlijke tegenstanders. Het is niet de persoonlijke voorliefde van Tu schinski, nemen wij aan, een film als ..De Moeder" te ketenen aan een nummer ..zingende zaag" of een Aunerikaansch. ..dans-paar" het is de ijzeren, treurige noodzakelijkheid, welke do ellendige code van een wereld-industrie hem oplegt. Het is evenmin een veete jegens de persoon van den heer Tuschinski hij zal het tip zijn beurt willen gelooven -?? noch een onderschatting van zijn onloochenbare kwaliteiten, welke ons .in den loop dezer tien jaren, zoo vaak tegenover hem' deed vinden. . . . het is de onverbiddelijke logica van een diepgaand principieel mceningsverschil. Daar is hot bewonderenswaardig georganiseerd grootbedrij f van hot Tuschinski-concern. onder worpen aan de wetten van een internationale verinaaks-industrie daar is de heftige, onver zettelijke wil van hen. die de film aan het amuse* ments-milieu wenschen te onttrokken, om haar de fair chance te geven, waarop iedere expressie vorm recht heeft. Die tien jaren zijn met dat al niet voorbijgegaan, zonder de erkenning te doen rijpen, dat uit de botsing, dezer twoe onvermijdélijkhedon de goede, vrije film dor toekomst zal voortkomen. Wij zijn overtuigd, dat de heer Tuschinski over de hoofden tier hijloopers en GENERAAL AGENTEN VOOR AM ATEÜR-KIXO- UITRUSTING FOTO-SCHAAP & Co. SPUI 8 AMSTERDAM onverschillige!! heen, ons even ridderlijk zal groeten als wij het hem doen op tien tlag. dat zijn theater oen decennium geleden werd geopend. Wij hebben bij de vele gelegenheden, waarop onze inzichten uiteenliepen, den heer Tuschinski loeren kennen als een royale tegenstander, wars van de benauwde kruideniersrancune, die het ..bedrijf" overigens geenszins vreemd is. Hij zal moeten erkennen, dat wij het goode, wanneer wij dit vonden, steeds wisten los te maken van hot milieu on openlijk te waardeeren. In dien zin, mogen de tien jaar Tuschinski"' en de tien jaar critiek een stap beteekenen in de richting der zelfstandige filmkunst, die wij nog niet zien, maar waarin wij nochtans gelooven. Een stuk historie Iail>it*«-ir ..Madame Jliiharr.v". I>e Uitkijk In het najaar van 1910 ging in Berlijn de première van Krnst J.ubitsch' ..Madame Dubarry" en korten tijtl daarna zaten wij. Amsterdammers. in het llembrandt-Theater en aanschouwden opgetogen de openbaring van dit filmdrama. Want een openbaring was het al kost hit ons nu moeite dit te realiseeren. Wij zagen vo r het eerst eeu verbeeldingswereld uit andeie atomen samengesteld, dan die der litteratuur met andere dimensies dan die van hot tooneel. Wij zagen een historische fictie, Lode\vijk XV. leven en bewegen niet binnen do vastgelegde afmetingen van een decor maar in de wijde ruimte tier werkelijkheid. Het sloeg ons ??zonder dat wij er ons van bewust waren met eeu ongekende emotie een Bourbonkoning te zien gaan en staan onder (ïod's zon. hem van verre te kunnen waarnemen in zijn monschelijke nietig heid tegenover een boom. een grasvlakte en hem zoo dicht te kunnen naderen dat het wit zijner oogen en het trillen van zijn lippen zichtbaar werd. Wij stonden voor het eerst van aangezicht tot aangezicht met een botsing tu.s.schen chargeerendo cavalerie en opstandelingen wij ondergingen voor het eei-st de beklemming dier hollende ruiters door nauwe bochtige straten. . . . en dit alles niet door de transmissie van het gesproken of geschreven woord, maar door de gansch nieuwe sensatie dor directe aanschouwing. Wij maakten voor het eerst kennis met do menigte als drama tische factor niet door ..Hhabarbor !" geroep achter de coulissen, maar door de indrukwekkendheid van het getal. Kn wij ontdekten, dat een menigte die golvende, altijd beurogen samen scholing van toevallige individuen binnen liet kader van bepaalde, geordende gebeurtenissen. een ontzagwekkende dramatische kracht verte genwoordigt. Wij ondergingen tenslotte de sou-, satie. niet meer toeschouwers te zijn. maar deel hebbers aan het bloedige drama, dat voor onze' oogen word afgespeeld. De beul heft aan het eind een afgehomven hoofd hoog op en slingert het naar ons toe en menigeen maakte een onwillekeurige beweging.' om een aanraking met dit lugubere object te ontgaan. liet was al deze verwarrende nieuwheid der indrukken - de/e overrompeling .door andere gewaarwordingen, dan wij gewoon waren, welke films als ..Duharry" hun merkwaardige evolueerende boteekenis ga Ven. In de relativiteit der gemoeds bewegingen waren deze eerste schokken eener ontkiemende beweging van een onvergetelijke heftigheid. Lang en sterk zou do herinnering aan die eerste, primitieve filmdrumatiek in ons naleven ....vreemd moest na elf jaar het. weerzien zijn. w * *,???'? Want ? ons oog. dat in geleidelijke progressie de ontwikkeling eener fabelachtige techniek van moment tot moment gevolgd had. leerde boven dien, door gestadige oefening do filmtaal oneindig makkelijker verwerken. Het gewende zich onge merkt on langzamerhand aan het tempo der cinegrafische projectie, aan het eigenaardige hanteeren der nieuwe tijds-eenheden. Hot raakte ingesteld/op vlug overzien en rap combineoren en hot leerde altlus sneller, rustiger en scherper waarnemen. Door deze dubbele wisselwerking tusschen perfectioneer ing dor filmtechniek on vor.hoogde apercoptie van hot oog veranderde do ver houding tusschen den toeschouwer van 11)31 en de film van 1!H!) op ingrijpende wijze. ? Wij .worden, nu niet meer overrompeld en uit ons evenwicht gebracht door oen tempo on oen wijze van uitdrukking, waaraan wij lang gewend raakten. Wij hebben thans allen tijtl do gebrek kige'-fotografie . van. het park te Vorsailles te Uw mond verzorgt U dagelijks . . waarom niet Uw keel ? Gorgel droog met Alltin in orlglneele doozen i 25, 45 en 65 cis. oonstatcercn. Wij kunnen op onsycinuk vaststellen, ilat de pers»mnafjes voor don jjerinKon afstand dor camera voel te grof nemaquiUc'erd zijn en het klassieke i-eukoi-tfaan dei- Hourbons treft ons maar al te lettei-lijk als een wassen neus. Wat ons in de menigte opvalt, is niet meer het imposant" getal (nous en avons vu bien d'autres!) maarhet gekunstelde eener Heinhavdtsehe regie. Ten slotte werd het gewelddadige slot gecoupeerd en de hemel weet. welke ontgoocheling ons hierbij bespaard bleef. Kn toch.... ! Kn toch heeft dit. door den tijd 7.00 jammerlijk achterhaalde experiment zijn historische taak vervuld, gelijk het die behoorde te vervullen. Het heeft voor het eerst ons oog onttrokken aan een eeuwenoude conventie en het gekeerd naar nieuwe mogelijkheden en het heeft dit gedaan op de wijze, welke voor dien tijd en die omstan digheden g >ed waren. De plotselinge overgang van de serie-film ..Twee Weexen" naar Eisenstein's ..Potemkin" zou ons volkomen onbegrijpelijk zijn gebleven en onberoerd hebben gelaten, liet was juist de tooneelmatigheid. die ons nu zoo h'ndert, welke de nieuwe waarden eener 'zuivere fihndialectiek aanvaardbaar maakten: wij steunden nog met den voet op n rots. om den volgenden te kunnen beklimmen. En /oo herrijst dan dit visioen uit een afge sloten tijdperk voor on/en critisohen. geoefenden blik niet als een bewijs dat wij mistastten. maar als een bewijs, dat wij juist hebben gezien. Want wie de'korte flitsen van prachtige filmische intentie heeft vastgehouden, die on« zelfs nu nog in dit primitieve werk verrassen, die Weet. dat on/o ontroering en onze geestdrift van destijds gerechtvaardigd ware i. De ontmoeting tus.schen een jongen, slanken nog niet ..acteerenclen" Jannings (het sterfbed n la Paul I uitgezonderd) en een frissche..naïve Pola Xegri heeft in zijn frap pante- werking van intieme, sobere plastiek nog niets aan cinegrufische kracht en zuiverheid in geboet. Het prachtige fragment, waar de ineen krimpende Pu.burry door twee naakte, monsteracht ig-muskuleu.se armen .wordt weggesleept is nog steed* van een verwonderlijk sterk visueele kracht, l'it deze en dergelijke sto.ite visioenen van een komende wereldtaal moest de film gehoren worden., die wij zagen groeien en leerden liefhebben. Wij zijn'er ..De t'itkijk" dankbaar voor. dat zij ons in de gelegenheid stelde, dit stuk filmhis torie nog eens terug te zien. om te kunnen constateeren, wat wij door ..Dubarry" wonnen en. wat wij sinds ..Dubarry" gewonnen hebben. Nieuwe Uitgaven D. Wachmann. Hel refor.ni. ttiahnderifijo o/) ]Mycholo(ji8cJi-cntniri(iehcn t/ron<l*!ti»j. t'itgave Kemink «S: Xoon. Utrecht. H. L.C. Kok. Beknopte uïttcerkinyen der o/if/aven voorkomende in Hundelsrckenen voor het Staatspractijkdiploma en M.O. Boekhouden. Derde deel. Vitgave J. B. Wolters, Groningen. Prof. Mr. J. A. Eigeman. Politieke onteehtheid in crn nationale iMirtiJarocpecrinij. Uitgave Xijgh cS;..Van Ditmar, Kotterdam. . D. Jasperse, Drumllouse >beeld.Meyrafie. Practisclu! handleiding voor den amateur tut het vervaardigen van den beeldontvanger. Uitgave Lcidsche U.M. Leiden. CHAKEL lGEVX/EG 11-17 «AMSTEPOAM Kleermakerij Bij ons verkrijgbaar N.R.V MONTA SCHOENEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl