Historisch Archief 1877-1940
No. 2837
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 OCTOBER 1931
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 OCTOBER 1931
No. 2837
f
4
l-'f
\
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
..Meneer Ilir/elmrt" lilj Vrrkutlf
KN moet wel een hazehart hebben om niet
ju te zien. dat het hier spaak loopt. KIdois
werkt men met man en macht en onder de wan
hopigste inspanning om den va^tgeloopen
tooneelwrtgen weer op gang te helpen en althans te zorgen,
<lat de /aak van het tooneel in de/e dagen niet
den genadestoot krijgt. Kn onderwijl wandelt
de heer Vei'kade dooJka'iu den weg terug en een
keur-ensemble. dat< zoowol individueel nis geza
menlijk tot voortie felijk tooneel in staat zou zijn.
vol^t oen rattenvanger van llameln den angstig
snellen weg afvvaarts.
Het publiek is lankmoedig, het heeft Verkade
misstap na misstap vergeven. Hot heeft genoegen
genomen mot de stoffigste deeltjes, die er uit zijn
toimeelbibliothcek te voorschijn kwamen, genre
..Nicolas Snijder", en dergelijke kinderkost. Hot
heeft opgewarmde Shaw's weer gegeten alsof hot
verse h was.
Toen Verkade hot Hika Hopper Theater binnen
trok, heeft datzelfde publiek alle kwado zaken
van do vorige jaren zo»> niet vergeten dan toch
vergeven en zeven acteurs en actrices toegejuicht.
omdat zij op zulk een brillante wijze oen eomedie
van M'.)ln:ir speelden, die bij ir ijs f rtin inlermesso
"op het programma stond, omdat hot technische
foefje, dat n.b. voor niet meer of minder tlan het
driedubbel dood-on-begraven ..Trilby" aange
schaft word. natuurlijk niet op tijd klaar was.
Toon kwam ..Trilby". een' stuk. dat in een
minimum van tijd van hot d ra ai tooneel af vloog
als oen oude vrijster van een kermisrad, tle
paiapluie vooraan en het kapot hoedje achterna. Toen
kwam ..Meneer Hnzehart". een klotskoekje. dat
in hot zeewater gelegen hooft. Kil nu is hot genoeg !
Op de programma's staat tegenwoordig in een
hoekje een opwekking: ..Steunt ilo Acteurs !'?
Ja. inderdaad. Er is hier een ensemble bijeen.
dat bestaat uit oen kern van acteurs en actrices.
die elke t ooneelliof hebber in dozen vorm bijoen
-/ou willen houden. Kr is daarom hoen een gelukkig
niet al te talrijke groep van dilettanten van het
.soort, waaruit Verkade in tien jaar tijds n goede
to'oneelkracht weet témaken, terwijl de negen
andere een blijvende aanfluiting -plegen te worden.
Doze korn kan inderdaad, met het onmiskenbare
talent van den hoer Verkade als regisseur en
iuetteur-en-scène voor oen beperkt soort tooneol.
eersterarigs-werk. prestoeren, ook al hebben deze
door en door getrainde spelers voor het kleine
comodie-genre. dat de heer Verkade pleegt te
beoefenen, doorgaans nauwelijks een regisseur'
noodig. Zij kunnen immers met dit geroutineerde
spel zelfs een stuk redden, dat de moeite van het
uitschrijven der rollen niet waard was. Maar deze
kern kan niet verhinderen, dat het bij de zonder
linge voorkeuren van den hoer Verkade voor het
tooneelbocht van twintig jaar geleden in rechte
lijn op een', nieuwe Krach afgaat. Deze korn zal
ten slotte,'on in dezen tijd wellicht vlugger dan
ooit, het slachtoffer worden' van de onverant
woordelijke verblinding van den leider voor do
eisenen van dezen tijd. Als men na dit Ilazehartje
nog speelt een Justus van Maurik. dan b.v.
Kotzebue's ,.Mooijo Kleine Moodemaakster" en
tot besluit ..Prins X ij worm de Hervormer, of de
gerechtigheid tot de .Kroon"-, door-'den heer AH,.
spreker en historieschrijver van den grooten koning
van Teinina... nu dan is er inderdaad weer eens
oen gelegenheid om voor driekwartjes een
draai.Hchijf op de veiling te koopen !
Ik heb m'j bij het met ophef aangekondigde
Trilby" niet tot een dergel i j ken aanval willen
laten verleiden, omdat ik tenslotte nog aan een
ongelukkige idèe-fixe wilde gelooven en omdat ik
ook weinig hoop heb, gezien de hardnekkigheid,
waarmoe aan dergelijke idee-fixon vastgehouden
wordt, dat een opmerking als deze verstaan wordt
in den juisten geest, waaruit zij voortspruit: uit
liefde voor het tooneol. uit eerbied voor de pres
taties van oen ensemble oh uit verontwaardiging
tegen de verkrachting van deze talonten.
Maat1 tenslotte zou hot een moor dan normale
lankmoedigheid ei.schen kaïn» te blijven bij oen
vertooning als dozo urenlang voortzourendo
..Menoor llazenhart", infantiele beuzelarij van oen
meneer, die op oen stoomboot z'n draai niet kan
vindon, on daaraan verspild en vergooid te zien hot
fijn-komiseho en altijd iotwat navrante talent van
Cor Hermus, do virtuositeit van Huf. het lang
zamerhand zoo gezuiverd on oprecht geworden
talent van Nel Stants. om van een plotselinge ver
rassing als een joyeuze en moederlijke rol van
lUka Hopper nog maar te zwijgen.
Nog waren er menschen genoeg men noeme
zo ironisch ..toonoelliefhobbor*" die do kwali
teiten van dit spel wisten te scheiden van het prul
tier vertooniug. dat trouwens slordig en armoedig
geserveerd word. Maar tenslotte zijn do monschon.
die in dozen tijd hun entree betalen, geen
philanthropon. Als ons tooneol subsidie noodig heeft.
dan is het minder de fooi-in-eens van stad of
regeering, doch wol do op wodorzijdsch vertrouwen
berustende, minder zekere, maar eerlijker ver
kregen subsidie van hot publiek, dat in dezen tijd,
zorgvuldig kiezend on juist thans om onbevoor
oordeelde voorlichting vragend, de schouwburgen
bezoekt. Kn deze subsidie verleent geen mensch
aan ..Trilby" of ..Meneer Hazehart", als de
evidente bewijzen van een totaal genus aan ver
antwoordelijkheid en inzicht.
Kii. daarom helaas: Are we downhearted?
Yes.
..De .Hun uikt.<l«> Vrouw lu-srlilkt".
vnu AlfiMMl Mttvnir OH Etienno llc.v
l Centraal Toonocl)
..In don beginne was do Vrouw, aan hot einde
is de Boulevard", hooft men van Savoir gezegd.
als hij het niet zelf gezegd hooft. Want het slaat
op hom. tot /olfs in do bijbelsche woordkous toe.
Savoir is een boulevardier. die oen bootje werkt
met Leger dos I teilsmethoden: zodopreekon op
jazz band-melodie. Hij laat u lachen, maar nimmer
zonder zin. Ilij is. niet bang voor een
alleronmogelijkste situatie, die hij niettemin geschapen ? heeft
om anderen oen klein bootje don spiegel voor
te houden. 11 ij mengt Shaw met de vaudevillo.
maar is tenslotte toch te intellectualistisch om
oen zaal stormenderhand te veroveren. Ilij bouwt
zijn blijspelen altijd op eon idee. die soms brillant
is. en werkt die uit in-aphorisnien. Vandaar dat
zijn .stukken dikwijls te bloedarm zijn om gespeeld.
moor om lezende genoten te worden'; vandaar ook.
dat men zelfs het'legio aantal van zijn gevallen
stukken soms met evenveel genoegen herdenkt
als men de overige aanschouwt, die hun succes
maar al te vaak dankten aan een charmante
vertooning door geraffineerde boulevard-acteurs
(('harlotte Lysès. Jules. Borry. soms beidon).
..Ce que femme vent" i* oen van Savoir's -vele
pogingen om in combine te schrijven. Do iilée is
hier. meen ik. van den criticus Hoy. do uialoog
grootendeels van Savoir. M-m heeft liet stuk van
achteren naar voren uitgewerkt en zoo hot dorde
bedrijf gered, ton koste soms van het al te gerekte
tweede, ton koste ook van oen thans in moor d'an
oen opzicht gedoubleerde situatie in II. on III.
De idee is echter aardig: er is een man. die
zichzelf zoo onweerstaanbaar acht. dat hij elke
vrouw moot veroveren, 'maar. haar toestond na
de verovering, d.w.z. roof hot huwelijk, uit oon
soort maniakale roeping weer verlaat on er is oon
vrouw, die daarvoor natuurlijk niet alle haar ten
dienste staande middelen wraak neemt. Maar met»
n idee is de situatie te lang. te simpel voor een
stuk van drie bedrijven, hoe zorgvuldig Savoir ook
het zout van zijn maximen over deze drie bedrijven
heen strooit. Kr zijn vondsten in om een moord
voor te doem Alleen Savoir kon zijn held. die
in de badcel inet een lekkende douche boven zijn
hoofd opgesloten is, op de gedachten brengen
om den president van de republiek op te bollen.
hem uit te schelden met opgave vari zijn adres
erbij en zich zoo te laten arresteeren. waardoor hij.
eenmaal weer met schoenen aan op straat ge
komen, zoowel politie nis ? verloofde kan ont
vluchten. Maar Savoir kon tenslotte mot al zijn
esprit on woordenspel hot stereotiepe duel van
twee om elkaar hoon draaiende verliefden niet.
heel.-maal op het plan van een werkelijk belang
rijke comodio brengen, liet bl ij f t tenslotte oon
klucht, waarmee men zich amuseert, mot hot
voornomen om haar te vergoten.- Kn hot pa
nopNV ARMHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
HYP KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M? 5.J.VAnZu$T-M?J.F.VERSTEEVEN
ticiim dor vaudeville komt er don ook duchtig
aan te pas: do brave burgervader met de tricolore
over den dikken buik. de detective met zijn
amusant-onhandige vermommingen, de minnaar
op-leeftijd met de blatende lijdzaamheid, waarmee
hij zijn beurt afwacht.
Mnar het Centraal tooneel, gelegen aan onzen
bescheiden ..boulevard", verdient stellig een pluim,
dat het althans het betere ..amusement" in zijn
repertoire niet verwaarloost. Of dit met instem
ming van zijn ivguliere kostgangers gebeurt, die
meestal minder sophistieke specerijen in hun.
eten krijgen, is een /.aak. die afgewacht dient
te worden. De vorige vertooning een comedie
van de twee Duitsche tooneelpractizijns C'urt Bois
en Max Hanson, die onder den toepasselijken titel
..Solide (Jeldbelegging" vertoond werd en een
dot van '11 rol van Joh. Kaart bevatte ??? stond
eveneens boven het gemiddelde amusement"
en vond toch blijkbaar weinig genade bij het
publiek. Thans was echter de geheele voorstelling,
onder de Bree's verborgde regie, op hoog niveau;
Louis de Bree, Theo Frenkel, Mien van
Kerckhoven. Kaart en als een gelukkig ingehouden
en daardoor des te overtuigender gespeelde burge
meester ook Flor la Roche zag men dit keer
op hun best.
Maar vooral is de/.e vertooning belangrijk ge
worden om het debuut van een jonge actrice:
Mary Dresselhuys. Debuut is hier misschien het
ware woord niet. omdat 7. i j het vak en sommige
knepen van het vak helaas maar al te spoedig !
leerde bij het llofstadtooneel en ook in de
Amstelstraat al het een en ander presteerde. Maar wel
is het de eerste maal. dat zij een eérsterangsrol
op zich neemt, een rol van Charlotte Lysès, n.b.,
een rol. die dan ook alle raffinement van een
volleerde Fransche actrice vraagt. Kn dat zij deze
geenszins eenvoudige rol gespeeld heeft met een
bewonderenswaardige charme en zekerheid, zonder
(althans grootemleeïs) opnieuw in een affectatie,
die reeds een aanwensel dreigde te worden, te
vervallen. Ons tooneel , heeft dergelijke actrices
voor jonge, elegante rollen broodnoodig en het is
van harte te hopen (maar na een volledig en sterk
uitgespeelde rol als deze ook te' verwachten),
«lat /ij mettertijd, door haar eigen
allroundtalent on onder leiding van habiele regisseurs.
een dier weinige actrices zal worden, die ons het
tot dusverre vrijwel altijd merkbare verlies bij
overplanting van een typisch Fransche comedie
naar ons eigen tooneel y,al doen vergeten.
TENTOONSTELLING
KALVERSTRAAT
AMSTERDAM
VERLENGD
TOT 22 OCT.
SAMENVOEGBARE
MEUBELS
F. SCHUSTER
EERE PRIJS
BERLIJN 1931
AH DE R
& ZONEN
NIEUWE WOONHUIZEN TE UTRECHT
Arrhitorten
Hietveld
on
door B. Merkelbach
men te
bij kan
te ver
stad te
Til ORIZAAM overweegt
±»I Amsterdam alles wat
dragen om de woningen
beteren on bet aanzien der
verlevendigen.
Verschillende commissies geven zich
tle grootste moeite on hot resultaat
in uiterst teleurstellend. Hot eenige
moderne bouwwerk dat Amsterdam
Zuid bezit, de Openluchtschool aan
de Cliostraat van Ir. J. Duiker, mocht
alleen gebouwd worden op voorwaarde
dat het op een binnenterrein kwam.
otnbouwd werd en zoodoende do
harmonie, der wijk niet zou ver
breken. Die harmonie is geworden tot
een aaneenschakeling van
middolinatighoden. die benauwend werkt, de
enkele breede lanen daar gelaten,
waar de schoonheid" dor gevels
in het groen verloren gaat.
Het mag wel eens gezegd worden:
de architectonische verzorging is in
Amsterdam zóó het middelpunt van
belangstelling geworden, men hoeft
zich zoo angstig gemaakt dat er iets
zou komen dat niet aansluit" bij
de bestaande bebouwing, dat het
resultaat moest zijn: de
karakterlooze middelmatigheid.
Zoodra men officieel schoonheids
begrippen gaat vaststellen, zoodra
in den kring die het te'zeggen heeft
overeenstemming is bereikt over wat
mooi en leelijk is. wat moet en wat
niet moet. dan is het gedaan met do
levende architectuur, alle goede en
idieele bedoelingen ten spijt.
' Wat is er al niet veranderd in de
laatste tientallen van jaren! Zou de
levende architectuur dan nog dezelfde
zijn?
ns was misschien een groot e
pannen kap met baksteenen wanden
met kleine ramen de meest geëigende
architectuur, maar die tijden zijn
voorbij. De moderne mensch wil lucht
en licht en zon l De mensch van dezen
tijd vraagt in zijn. woning een
maximum van confort met oen minimum
aan last.
Kn de architectuur kan daarbij
niet achter blijven. Doze architectuur
»al (lan ook niet aansluiten bij die
van oen vorige generatie, er zal geen
geleidelijke overgang zijn. evenals
onze generatie niet in ..pais 011 vree"
met de voorgaande kan loven.
Xu kunnen veel commissies trach
ten te regelen, en vele ambtenaren
kunnen trachten gróót o
?..wijkeenlieden" te formeeren. ns moet de
bom barston, ns moot er ergens
iets of iemand zijn. die eon stroop
durft te.zetten onder wat was on dio do
moed heeft op nieuw te beginnen.
En dat is thans gebeurd, niet in
Amsterdam, noen. hooghartige Am
sterdammers. Utrecht moest u voor
gaan.
Wat hier niet mogelijk was door
al te goede voorzorg is in l* t recht
gebeurd, niet ondanks het Uemeente
Bestuur, maar met volle.medewerking
en op uitdrukkelijke wensch van
Burgemeester en Wethouders.
Zaterdag 3 October heeft de Wet
houder een tentoonstelling geopend
van de inrichting van een van de
vier woonhuizen aan de Krasniuslaan
te Utrecht, gebouwd door Bredero's
Bouw Bedrijf, naar ontwerp van
Architect Hietveld.
Dijze huizen welke op een zeer
mooi plekje gelogen zijn, waren een
dubbele verrassing. Ten eerste was
het verblijdend om. te zien hoe Hiet
veld zjch ontwikkelt als architect,
hoe dieper hij. bij deze huizen is in
gegaan op de problemen, dan hij
dit deed in het reeds weder betrekke
lijk lang.geledon gebouwde huis aan
de Prins Hendriklaan, niaar bovenal
hoeveel menschelijker, óngedwongoner
en minder opzettelijk van archi
tectuur deze woningen zijn.
tobAAf*.
IXXX.H
«LAAPK.
-JE
?61AAPK.
6UAPK.
6UAP*.
LfcoPK,
Kon tweede verrassing was liet
te vernomen, dat oen zoo vaak ge
smade ..oigenbouwer" het risico hoeft
durven nemen deze woningen geheel
voor eigen rekening te bouwen.
Uit do plattegronden, ziet -men-dat
de keuken, hall on W.C. een betrek
kelijk klein doel innemen, terwijl do
overige ruimte geheel voor bewoning
beschikbaar
isDeze woonruimte is door schuifwan
den naar de behoefte van het
oogenblik'in te doelen, in n. twee of drie
kamors. Di> keuken ligt bij de'voor
deur, mot appart raam voor afgifte
van de boodschappen en oen deurtje
van de buitenzijde voor het weghalen
van hot vuilnisvat. Zo is van minimale
afmeting daar ze uitsluitend bedoeld
is als kookkeukon.
,In de kelder is bergplaats voor
rijwielen, (met vrije inrit van buitenaf
zoodat men de fietsen niet door
huis behoeft te sleepen!.)
provisie, kolen- en centrale venvar-.
luingsruimte. Ken gedeelte van
den kelder kan ook als
waschruimte gebruikt worden.
Op de eerste verdieping liggen
drie slaapkamers met een bad
kamer en een balcon op het
Oosten, terwijl de tweede ver
dieping bestaat uit drie kleine
slaapkamers met douche-ruimte..
Deze verdieping heeft aan
weerszijdc een dakterras, waar
van men vooral aan de achterr
zijde een prachtig,uitzicht heeft.
Het betrekkelijk te kort aan
tuin wordt door deze terrassen
ruimschoots vergoed.
J Iet geheel is gebouwd in
ijzer skelet, waartusschen sta
len ramen, of, naar behoefto,
wanden geplaatst zijn. De
detailoering' is uiterst Sober on
rustig en vooral het trappen
huis is aantrekkelijk door zijn klare
haast naïve opzet.
Rietveld hooft hiermede bewezen
dat de opvattingen omtrent hot
nieuwe bouwen in Holland geen
theorie behoeven te blijven, maar
levende realiteit kunnen worden, het
geen geenszins wil zeegen dat we
daarom kritiekloos tegenover zijn
werk zouden staan.
Zeker, er zijn tekortkomingen, er
zijn wel onjuistheden aan ti> wijzon
(we denken bijv. aan de overdadig
groot e glaswanden in de badkamer
en in de doucheruimte) maar de
geheole geest die uit deze luttele vier
woningen spreekt, is oneindig veel
zuiverder en van veel meer belang
voor do ontwikkeling van de archi
tectuur dan bij menig raadhuis het
geval is. En nu: vooruit ! Wanneer
volgt Amsterdam;'
De tentoonstelling: is lederen dag
ireopend van !?>?l uur. Zij wordt tot
25 Oct >ber a.s gehouden.
Nieuwe Uitgaven
Honry Asselin. La Hollamlc rluns
Ie Monde, l'ame. et la vie d'un pouple.
Librairio Académique Porrin »!c Cio.
(.J.. J. A. Mulder. De studie ra n
Z n hl-Amerika ttiet huisboek!?. Uit
gave W. J. Thieme & Cie. Zutphen.
De toekomst ran ons volksonderwijs.
Hot vervolgonderwijs. Nutsuitgeverij
te Amsterdam.
Mr. 'II. Coh.en.'de Boer, De
eoncnrrenfic*elavsnle en Jmre internationale
regeliny. Uitgave Uebrs. Belinfante,
Den' Haag.
\