De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 24 oktober pagina 5

24 oktober 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

r.: 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 OCTOBER 1931 J. D. S T R U IJ S & Zn. Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837 BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN \ l'1 l" No. 2838 BEGRAFENISVEREENlGING N. SAX J r. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU88UM (Bijkantoor v/h Gooi) P. C. HoofUtraat 38 Brinklaan 138 Tel. 20341 24250 HBH>JM.JiJ Telefoon 2270 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN l PL4T D'ORANGE Een schijfje ge brande nougaf mef oranjeschil. Pikant en frisch. ZIET TOE DAT GE D ROST E'S KRIJGT i r DOET U OOK MEE? V Pendules, Horloges, Stijlklokken, Wekkers, Barometers, Gouden en Zilveren Werken Grootste Sorteering Goedkoopste Prijzen N.V. T/h. Gebr. BREEN N IE U WE N DIJ K 172 HAARLEMMERSTRAAT 64 ROZENGRACHT 53 Ateliers voor reparatlën aan Uurwerken. Goud en Zilver (3 J. DE KONING 6 Z0(» Keizersgracht 4471 Opgericht Ao. 1739 COMPLETE BADKAMERS. Het kostbare gouden Omega-horloge/ dat men in Brazili cadeau geeft, zou in het geheel niet in den smaak vallen van den bankdirecteur in Berlijn, die voor zijn jubileum natuurlijk ook een Omega cadeau krijgt. Alhoewel alle Omega-modellen [uweelen zijn op het gebied der horlogemakerskunst, heeft toch elk lana, wat het uiterlijk betreft, zijn specialen smaak. Wij willen nu eens zien, welke modellen in Holland het grootste succes hebben en daarvoor vragen wij Uw hulp, die wij bereid zijn te beloonen, Het gaat er om, uit de Omega-collectie het horloge te kiezen, dat U het mooist vindt. Vraag daarom aan Uw horlogemaker de uitvoerige inlichtingen over de Omega-prijsvraag. Gén inschrijfgeld, gén bons, gén dwang tot koopen - wij vragen slechts Uw hulpl 1. Ooud, uurwerk 17 «f«»n«n, F. 137.3. G«vd, uurwerk 15 »f»tnen, t. 125.'' 3. Goud, uurw«rk 15 itMncn, F. 110.* Vraag Uw horlogemaker d* rl|lcgtilluftrvtrd* OMEOA-brochure, bovattondt d* voorwaarden dtr 'PRIJSVRAAG OMEGA UW LEVEN LANG OEN JUISTEN TUD No. 2838 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 OCTOBER 1931 Schilderkunst HrycnbrorkïNteilclIJk AniMtt'rdam. * De zestigjarige leider van liet Museum van den Arbeid hoeft ons door een tentoonstelling in het Stedelijk Museum in de gelegenheid gesteld wat hij tot nu toe als schilder heeft gemaakt te overzien, liet werk als geheel heeft geeu wijziging gebracht in wat ik er steeds in vond; en rond uit gezegd (en waarom zou ik het rond-uit zeggen hier nalaten:*) ik ben er evenmin geestdriftig voor als vroeger. De oude bezwaren zijn gebleven, ik heb, picturaal ge sproken, het epos van den arbeid" hier niet gevonden, omdat de schilder noch door kleur noch b.v. doov een stout modéléder figuren iets scliiep, wat blijvend is door voldoende per soonlijkheid of voldoend-geuite per soonlijkheid. En toch het was een schoonprobleem.dat ,,epos van den arbeid" te schilderen ! Er was voor den schilder do figuur in het sterke 'licht* spel; er was voor de modelleur de kenmerkende houding bij den arbeid. Meunier heeft die ervaren en gegeven. * * * Heyenbrock is als colorist onge twijfeld niet belangrijk; er is troebel* in zijn kleur en er is niets episch in zijn vorm. Ik kan mij begrijpen, dat menig directeur een soort ethische weergave van zijn werkplaats gaarne bezat, en dat hij in picturale en andere onkunde, zich verrijkt waande door zulk bezit, maar het blijkt ook hier. dat directeuren van groote fabrieken zeer zelden felle kenners der schoon heid zijn, zooals dat. ik heb kort geleèn daarover geschreven, het even min veel voorkomt bij duchtige en bekwame politici, dat zij recht van spreken hebben in zake schilderkunst of beeldhouwkunst... Het werk van Heyenbrock, het is in dezelfde onder werpen, veel zwakker (Jan dat van de JosseUn de Jong, Ook daar is het . eroïeche van den arbeid niot gegeven, maar tegenover Heyenbrock's zoetere weergave (daardoor meer populair?) vindt ge bij de Josselin de Jong meer kennis, meer vastheid uit en door die kennis; meer actie bij meer koelheid. De koelheid van du Josselin de Jong is van fatsoenlijker allure dan het meegevende in Heyenbrock's werk. De Josselin de Jong was daarenboven in staat tot een verfijnd-beschaafd portret; de portretten van de Werkers door Heyenbrock, 7,ij mogen léven voor een groote partij, misschien ten. vertolking lijken vanhaar inzichten ik zou niet gaarne zien, dat haar inzichten analoog aan dit werk bleken of dat hun wezentlijke gevoelens door deze werken werden verzaad. Een oekonomische of politieke Idee. die niet meer ruggekracht had dan Heyen brock's Merk; zij ware meer een gepreek over rechtvaardigheid, dan een door kracht zich verwervan van rechtvaardigheid. De* afzonderlijke portretten bewijzen nog eens wat ik steeds als tekort vond bij dezen schilder; eigentlijk zijn ze troebel opnieuw en zonder houvast in het modélé, terwijl de verlichtingen, die zoo verheven kunnen zijn. weer gegeven zijn oj) een gemakkelijke manier, die meer van een procéd heeft dan van een in schilderkunst geuite werkelijke aandoening bij oen voor de schilderkunst begaafde.... Het spreekt van zelf. dat wij in deze massa werk hebben gezocht naar wat dichter bij de schilderkunst stojjcj dan het meeste, en wij vonden, dat een werk als de ,,Slakpan in j,, Sneeuw" (No. 101) nog het meest vau die schilderkunst vertoond o. die hir. Ernst Leyden Kunstzaal A. Vecht Ernst Leyden waar zij overal moest aanwezig zijn. grootendeels afwezig was. ... A. PLASSCHAERT Arno I cl Iitt]\v<< lifj Hofstee Am*»ter<lnm Den in Zuid Afrika in lS9?i uit een Hollandschen vader en Duitsche. moeder geboren Arnuld Balwé. die thans voor het eerst, met deze ten toonstelling, in Holland exposeert. leert men hier kennen, als een sterk royaal, mannelijk colorist. Me't een breede greep, als 't ware, vangt hij het sterke strakke licht van het Zuiden en geeft het. in de eerste plaats dan wel in zijn haven en kade-tafereelen. even sterk, met zekerheid, 'wér. Veel minder, ,.li»;t" hem de Hollandsche licht-atmosfeer, wat dan o. m. blijkt uit een landschap bij Schoort. dat. sterk.' van bouw en gr.ot gezien. in kleur en lichtwerking tésimplis tisch krachtdadig is, zou men kunnen zeggen, om het gamma van subtiele lichtspelingen die aan de llollandscho atmosfeer het eigene geven, in het Wjrk wederom op te roepen. Toch bereikt hij zeer zeker ook in enkele. Hollandsche stukken, ik noem speci aal Thniskeerende botter", dingen die meil bij do vele wankele geesten onder de modernen, dikwijls noodt» mist: een levensliefde en een liefde voor het schilderen, die niet eerst weer moeizaam ,. heroverd" 'mout worden door allerlei strijd en twijfel heen, maar die direct voortkomt uit een eerlijke, royale, mannelijke na tuur diégroot" kan zien, ... Ltchtrnstcln bij Hemelrijk. Amsterdam 1 Van zijn grafisch werk bereikt Lichtenstein, vooral waar dat oud-JoodKunstzaal A. Vecht sehe typen gtvt't. zuu1 Is de schilder ze bij een verblijf in Palestina ont moette en, ze dr.ar van onder eer» poor't je en van af een trapje op zich tue zng komen ? dikwijls m-t een voudige middelen goede, suggestieve dingen, lift goede in het schiliKfwerk is minder dikwijls aan\\vzig. Het beperkt zich hier vrijwel uitsluitend tot de wijze waarop hij het karakter van enkele oude sttulluvkjos weet op te roe-pen met dp sterk-wi-rkeiide middelen van een eomposit ie-techniek, die door de leer school van het cubit'mo is heen-' gi-gaan. Als colorist kan men hem n >rgfi:'s mér dun een experimen tator noemen. Vrijwel nergens is de kleur mér dan- een min of meer toe vallige of.. ..moedwillige bijkomstig. h,-i<l. A. E. VAN DEN TOL Nieuwe Uitgaven Bij J.'M. Meulenhoff te Amsterdam verscheen een nuttig boek. een Encydopaedie voor1 de keuken, getiteld: ',.\\'tit de tony <rfm?M."De ver vaardigster ervan, de bekende medewerkster' aan «Ie Vrouwenrubriek.van het Alg. Han delsblad, die schrijft onder den schuil naam Huismoeder", geeft daarin on der eenigéhonderden slag-woorden een schat van onmisbare keukemvijsheid, die evenzeer inlicht omtrent de elemen taire theorie als die van het aard appelen koken, alswel over de meer superieure" bereidingskunst van Nasi-Goreng of Gemberpudding. H.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl