Historisch Archief 1877-1940
r.:
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 OCTOBER 1931
J. D. S T R U IJ S & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
\
l'1
l"
No. 2838
BEGRAFENISVEREENlGING
N. SAX J r.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU88UM (Bijkantoor v/h Gooi)
P. C. HoofUtraat 38 Brinklaan 138
Tel. 20341 24250 HBH>JM.JiJ Telefoon 2270
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
l
PL4T
D'ORANGE
Een schijfje ge
brande nougaf mef
oranjeschil. Pikant
en frisch.
ZIET TOE DAT GE
D ROST E'S KRIJGT
i
r
DOET U OOK MEE?
V
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. T/h. Gebr. BREEN
N IE U WE N DIJ K 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatlën aan
Uurwerken. Goud en Zilver
(3 J. DE KONING 6 Z0(»
Keizersgracht 4471
Opgericht Ao. 1739
COMPLETE BADKAMERS.
Het kostbare gouden Omega-horloge/ dat men in Brazili
cadeau geeft, zou in het geheel niet in den smaak vallen
van den bankdirecteur in Berlijn, die voor zijn jubileum
natuurlijk ook een Omega cadeau krijgt.
Alhoewel alle Omega-modellen [uweelen zijn op het gebied
der horlogemakerskunst, heeft toch elk lana, wat het uiterlijk
betreft, zijn specialen smaak. Wij willen nu eens zien, welke
modellen in Holland het grootste succes hebben en daarvoor
vragen wij Uw hulp, die wij bereid zijn te beloonen,
Het gaat er om, uit de Omega-collectie het horloge te kiezen,
dat U het mooist vindt. Vraag daarom aan Uw horlogemaker
de uitvoerige inlichtingen over de Omega-prijsvraag.
Gén inschrijfgeld, gén bons, gén dwang tot koopen - wij
vragen slechts Uw hulpl
1. Ooud, uurwerk 17 «f«»n«n, F.
137.3. G«vd, uurwerk 15 »f»tnen, t. 125.''
3. Goud, uurw«rk 15 itMncn, F. 110.*
Vraag Uw horlogemaker d*
rl|lcgtilluftrvtrd* OMEOA-brochure,
bovattondt d* voorwaarden dtr
'PRIJSVRAAG
OMEGA
UW LEVEN LANG OEN JUISTEN TUD
No. 2838
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 OCTOBER 1931
Schilderkunst
HrycnbrorkïNteilclIJk
AniMtt'rdam.
*
De zestigjarige leider van liet
Museum van den Arbeid hoeft ons door
een tentoonstelling in het Stedelijk
Museum in de gelegenheid gesteld
wat hij tot nu toe als schilder heeft
gemaakt te overzien, liet werk als
geheel heeft geeu wijziging gebracht
in wat ik er steeds in vond; en rond
uit gezegd (en waarom zou ik het
rond-uit zeggen hier nalaten:*) ik ben
er evenmin geestdriftig voor als
vroeger. De oude bezwaren zijn
gebleven, ik heb, picturaal ge
sproken, het epos van den arbeid"
hier niet gevonden, omdat de schilder
noch door kleur noch b.v. doov een
stout modéléder figuren iets scliiep,
wat blijvend is door voldoende per
soonlijkheid of voldoend-geuite per
soonlijkheid. En toch het was een
schoonprobleem.dat ,,epos van den
arbeid" te schilderen ! Er was voor den
schilder do figuur in het sterke 'licht*
spel; er was voor de modelleur de
kenmerkende houding bij den arbeid.
Meunier heeft die ervaren en gegeven.
* * *
Heyenbrock is als colorist onge
twijfeld niet belangrijk; er is troebel*
in zijn kleur en er is niets episch in
zijn vorm. Ik kan mij begrijpen, dat
menig directeur een soort ethische
weergave van zijn werkplaats gaarne
bezat, en dat hij in picturale en andere
onkunde, zich verrijkt waande door
zulk bezit, maar het blijkt ook hier.
dat directeuren van groote fabrieken
zeer zelden felle kenners der schoon
heid zijn, zooals dat. ik heb kort
geleèn daarover geschreven, het even
min veel voorkomt bij duchtige en
bekwame politici, dat zij recht van
spreken hebben in zake schilderkunst
of beeldhouwkunst... Het werk van
Heyenbrock, het is in dezelfde onder
werpen, veel zwakker (Jan dat van de
JosseUn de Jong, Ook daar is het
. eroïeche van den arbeid niot gegeven,
maar tegenover Heyenbrock's zoetere
weergave (daardoor meer populair?)
vindt ge bij de Josselin de Jong meer
kennis, meer vastheid uit en door die
kennis; meer actie bij meer koelheid.
De koelheid van du Josselin de Jong
is van fatsoenlijker allure dan het
meegevende in Heyenbrock's werk.
De Josselin de Jong was daarenboven
in staat tot een verfijnd-beschaafd
portret; de portretten van de Werkers
door Heyenbrock, 7,ij mogen léven
voor een groote partij, misschien ten.
vertolking lijken vanhaar inzichten
ik zou niet gaarne zien, dat haar
inzichten analoog aan dit werk bleken
of dat hun wezentlijke gevoelens door
deze werken werden verzaad. Een
oekonomische of politieke Idee. die
niet meer ruggekracht had dan Heyen
brock's Merk; zij ware meer een
gepreek over rechtvaardigheid, dan
een door kracht zich verwervan van
rechtvaardigheid. De* afzonderlijke
portretten bewijzen nog eens wat ik
steeds als tekort vond bij dezen
schilder; eigentlijk zijn ze troebel
opnieuw en zonder houvast in het
modélé, terwijl de verlichtingen, die
zoo verheven kunnen zijn. weer
gegeven zijn oj) een gemakkelijke
manier, die meer van een procéd
heeft dan van een in schilderkunst
geuite werkelijke aandoening bij oen
voor de schilderkunst begaafde....
Het spreekt van zelf. dat wij in
deze massa werk hebben gezocht naar
wat dichter bij de schilderkunst stojjcj
dan het meeste, en wij vonden, dat
een werk als de ,,Slakpan in j,,
Sneeuw" (No. 101) nog het meest vau
die schilderkunst vertoond o. die hir.
Ernst Leyden
Kunstzaal A. Vecht
Ernst Leyden
waar zij overal moest aanwezig zijn.
grootendeels afwezig was. ...
A. PLASSCHAERT
Arno I cl Iitt]\v<< lifj Hofstee
Am*»ter<lnm
Den in Zuid Afrika in lS9?i uit
een Hollandschen vader en Duitsche.
moeder geboren Arnuld Balwé. die
thans voor het eerst, met deze ten
toonstelling, in Holland exposeert.
leert men hier kennen, als een sterk
royaal, mannelijk colorist. Me't een
breede greep, als 't ware, vangt hij
het sterke strakke licht van het Zuiden
en geeft het. in de eerste plaats dan
wel in zijn haven en kade-tafereelen.
even sterk, met zekerheid, 'wér.
Veel minder, ,.li»;t" hem de
Hollandsche licht-atmosfeer, wat dan o. m.
blijkt uit een landschap bij Schoort.
dat. sterk.' van bouw en gr.ot gezien.
in kleur en lichtwerking tésimplis
tisch krachtdadig is, zou men kunnen
zeggen, om het gamma van subtiele
lichtspelingen die aan de llollandscho
atmosfeer het eigene geven, in het
Wjrk wederom op te roepen. Toch
bereikt hij zeer zeker ook in enkele.
Hollandsche stukken, ik noem speci
aal Thniskeerende botter", dingen
die meil bij do vele wankele geesten
onder de modernen, dikwijls noodt»
mist: een levensliefde en een liefde
voor het schilderen, die niet eerst
weer moeizaam ,. heroverd" 'mout
worden door allerlei strijd en twijfel
heen, maar die direct voortkomt uit
een eerlijke, royale, mannelijke na
tuur diégroot" kan zien, ...
Ltchtrnstcln bij Hemelrijk.
Amsterdam
1 Van zijn grafisch werk bereikt
Lichtenstein, vooral waar dat
oud-JoodKunstzaal A. Vecht
sehe typen gtvt't. zuu1 Is de schilder
ze bij een verblijf in Palestina ont
moette en, ze dr.ar van onder eer»
poor't je en van af een trapje op zich tue
zng komen ? dikwijls m-t een
voudige middelen goede, suggestieve
dingen, lift goede in het
schiliKfwerk is minder dikwijls
aan\\vzig. Het beperkt zich hier vrijwel
uitsluitend tot de wijze waarop hij
het karakter van enkele oude
sttulluvkjos weet op te roe-pen met dp
sterk-wi-rkeiide middelen van een
eomposit ie-techniek, die door de leer
school van het cubit'mo is heen-'
gi-gaan. Als colorist kan men hem
n >rgfi:'s mér dun een experimen
tator noemen. Vrijwel nergens is de
kleur mér dan- een min of meer toe
vallige of.. ..moedwillige bijkomstig.
h,-i<l.
A. E. VAN DEN TOL
Nieuwe Uitgaven
Bij J.'M. Meulenhoff te Amsterdam
verscheen een nuttig boek. een
Encydopaedie voor1 de keuken, getiteld:
',.\\'tit de tony <rfm?M."De ver vaardigster
ervan, de bekende medewerkster' aan
«Ie Vrouwenrubriek.van het Alg. Han
delsblad, die schrijft onder den schuil
naam Huismoeder", geeft daarin on
der eenigéhonderden slag-woorden een
schat van onmisbare keukemvijsheid,
die evenzeer inlicht omtrent de elemen
taire theorie als die van het aard
appelen koken, alswel over de meer
superieure" bereidingskunst van
Nasi-Goreng of Gemberpudding.
H.