Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 OCTOBER 1931
No. 2839
No. 2839
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 OCTOBER 1931
N
l' t
Hoe men een
stad ontdekt
door Jan van Nijlen
I? U zijn ontdekkingsreizigers, die
?* op speciaal gebouwde schepen
een bemanning aamnonsteren om
een onherbergzaam ijsveld te ont
dekken; er zijn avonturiers die met
negerkaravanen doordringen tot in
het hart der oerwouden; anderen
die zich in de pij van bedelinonnik
hullen om een heiligdom te betreden
dat sedert eeuwen aan nlle
oningewijden was ontzegd, er zijn er ook,
zooals de Maistre, die zich tevreden
stellen met eene i'eis binnen de vier
wanden hunner kamer en er meer
wijsheid ontdekken dan hunne
vagabondeerende broeders in het groot
heelal; er zijn tenslotte rustige rei
zigers, die onvrijwillige ontdekkingen
doen en aan wie de geest en liet hart
eener stad, waar zij sedert jaren
ronddolen, zich plots openbaren. Tot
deze laat sten behoort A. Guislain
die een boek over de stad Brussel
liet verschijnen. 1)
Het is altijd een vreemd geval,
zulke ontdekking. Meestal wordt zij
gedaan, noch door een vreemdeling
die de stad voor het eerst bezoekt,
noch door een ingezetene, die er
geboren is en wier voorouders er
van vader tot zoon hebben gewoond,
De eerste ziet alleen het pittoreske,
de eigenaardigheden in uitzichten en
gewoonten, waardoor de stad die hij
bezoekt afwijkt van de plaats waar
hij gewoonlijk verblijft. De andere
ziet eenvoudig niets: hij leeft in zijn
milieu, hij is er mee vergroeid.
Meestal is de gelukkige ..ontdekker"
een ontwortelde die op het meest
gunstige oogenblik, wanneer geest
en gemoed nog vatbaar zijn voor de
vervoering die een nog niet gezien
schouwspel in hem verwekt, uit den
ouderlijken tuin in een nieuw land
wordt overgeplant. Wat hij alsdan
ziet en gevoelt blijkt onuitwischbaar.
Hij zal alles weldra vergeten, hij
bemint, hij geniet, hij leeft. Maar
wanneer hij, na den levensroes, tot
bezinning komt en beseft dat het
beste, deel zijner jaren voorbij is,
ziet hij het trouwe decor zijner jeugd
mek een ander oog. Hij ziet het als
een* getuige van het verleden, als
een weerschijn van bet verloren ge
luk; wat hij vroeger enkel gevoelde,
begrijpt hij thans. En hij ontdekt
plots de ziel eener stad, of liever het
beeld dat de ?tad in zijne jeugd
voor hem is geweest. Want de mensch
ontdekt ten slotte nooit iets anders
dan zichzelven.
Brussel is, ook voor vele Neder
landers, eene bekende stad. Aardige,
opgewekte stad, zullen de meesten
zeggen. Anderen, die strengel* eclec
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr.,
p de z.g. IJselweiden werden
vroeger door de bewoners der
omliggende dorpen groote kudden
ganzen gehouden. De mannetjesganzen
werden door de eigenaren van een ring,
met ieders bijzonder merkteeken, voor*
zien. Op bepaalde tijden trokken dan
de eigenaren naar deze plaats, om de
genten te ringen". Hierdoor zou de
naam Gendringen" ontstaan zijn.
Zoo vertellen de oude archieven over het wapen der gemeente
Gfcndringen.
Elk pakje Koffie Hag bevat bons op premies en wapens
zegels voor het artistieke verzamelwerk Nederlandsche
Heraldiek". Prospect! op aanvrage verkrijgbaar.
Koffie Hag brengt meer genot en betere gezondheid in Uw
huis. Ze is gegarandeerd coffeïnevrij en bezit door een bijzonder
hoog extractgehalte alle kenmerken van een uitgezocht fijne
pittige plantagekoffie.
tisch zijn aangelegd, zullen beweren
dat, als algemeen uitzicht, Brussel
niet veel meer is dan eene mislukte
copie A*»n Parijs, eene zich tot groot
stad opblazende provincieplaats. An
deren nog laten zich verleiden door
het goedmoedige folkloristische leven
van sommige wijken, zooals de
Xederlander zich laat verschalken door
liet aardige en pittige van het
Westvlaamsch of Antwerpsch dialect. Zij
hebben allen gelijk. Dit bewijst eens
t« meer hoe een stad, net als elk
schouwspel of landschap, van uit
zicht verandert en eene andere im
pressie verwekt volgens het oog dat
haar bekijkt. En daarom kan men
elke stad telkens weer opnieuw ont
dekken.
Zelfs de meest klassieke monumen
ten zijn niet onveranderlijk.
De opeenvolgende generaties
reageeren daarop op zeer divers-e wijzen.
Het is zeker dat de tijdgenooten van
de Nctre-Darue van Parijs die kerk
geheel anders bekeken als Victor
Hugo en dat Hodin haar heel anders
zag als Huysmans.
Welke zal de indruk zijn. die die
geweldige steenmassa van het Jus
titiepaleis" te Brussel maken zal op
de generaties van over een paar
honderd jaren? Die zullen misschien
denken aan N inive en Babyion.
Alles verandert, alles leeft, omdat
wij incnschen leven en veranderen.
Het is dan ook niet zoozeer het
uitzicht van de s-tad, haar geschie
denis, haar monumenten die de
schrijver van Découvertède Bruxellea
heeft willen doen uitschijnen, dan
wel de geest der stad, de mentaliteit
harer bewoners, de atmosfeer waarin
zij thans ademt. Het boek van A.
Guislain geeft dan ook een vrij jukt
beeld van het actueele uitzicht van
Brussel. De auteur is gelukkig niet
een van die geleerde gidsen, die al
daar maar hunne historische en ar
cheologische kennis ten toon spreiden
ten gerieve van gemakzuchtige
reii.igere, die, in zware autocars, btcden
en landen doorkruisen.
Découvérte de Bruxelles is een boek
voor den wandelaar, den amateui'
van alle aardsche goederen, die
eenzaam en nonchalant langs oude
straten loopt, en daar, zoowel als
in de meest moderne wijken, de
schoonheid ontdekt in eenen van haar
duizenden vormen.
1) Abert Guislain. Déeouverte de
Jiruneeüea, L. Eylaniiné, Bruxceltea.
Naar eigen
ontwerpen in onze
werkplaatsen te
Ooslerbeék
vervaardigd
EUBELEN
Sea~Horse
de allerbeste
uoutwyn Je
enever
M.P.POLLEN6-ZOON ROTTERDAM
Vóór de stoomfluit giert..,.
vóór uw vertrek naar Ind'i
.... uw leven in de tropen
verzekerd....
Inlichtingen
MIIIMII
'S GRAVEN H A G E
A msterdam-Utrecht- Rotterdam
DllPLCX
MCU
Dessert- en melk
chocolade met
zachte
chocoladevutling, aange
naam van smaak.
2 IET TOE DAT GE
. D R O ST E S K R IJ O T
THE AMERICAN LUNCHROOM Cy.
KALVERSTRAAT 16-18 AMSTERDAM
RESTAURANT A LA CARTE
PLATS DU JOUR .
,,ln de groene" de Hm'riek vergeten" !
waar heeft die pruldichter gezeten" l
zei de directie verstoord.
de poëet (onverstoord) ,
mijn tijd In de uitkijk" versleten"!
Wetenschappelijke Varia
Vliegen door de Stratosph
door Dr. P. van Olst
DE snelheid, waarmee wij ons verplaatsen, is
zooals men weet geleidelijk aangegroeid van
de gewone wandelpas, waarmee men nog gelegen
heid heeft iets van zijn omgeving te zien en te
genieten, tot de halve geluidsnelheid, waarmee de
Engelschen de Schneider Cup gewonnen hebben.
Naai- alle waarschijnlijkheid zal deze snelheid
blijven toenemen tot er een natuurlijk einde aan
komt, nl. totdat de mensch zich verplaatst met de
snelheid van het licht (IIOO.OOO km. per seconde).
Bit is stellig het einde want de natuurkunde leert
ons dat er geen grooter snelheid bestaan kan dan
deze lichtsnelheid. Wat 'n rust als eindelijk dit
resultaat bereikt is !
IV halve geluidsnelheid van de Engelsohe
vliegers is op 't moment het maximum, maar er
worden reeds pogingen gedaan om dit bedrag te
vergrooten. Onlangs heeft Prof. Piccard, naar ik
vernam, win het einde van zijn lezingen, gesproken
over do mogelijkheid van het vliegen in de
stiatosphcer, daarmee meer vastheid gevend aan
geruchten, die reeds geruimen tijd eerder de ronde
deden over een stratospheer-vliogtuig. waarmee
de firma J imkers bezig zou zijn.
De strato&pheer is, zooals men weet. het hooge
dampkringsgebied, dat een elftal kilometers boven
ons hoofd begint (bij «Ie polen wat lager, bij de
equator veel hooger) en waar de temperatuur
daling die de lucht vertoont als men zich op grooter
hoogte bevindt, tot staan is gekomen en vrij stand
vastig blijft bij verdere stijging. De/.e stratospheer.
waarin Piccard met zijn biillon is binnengedrongen.
heeft een zeer bedenkelijke ijlheid, zelfs als men er
nog maar een klein eindje in doorgedrongen is. Heel
veel meer dan n tiende van de luchtdichtheid
hier op den boganen grond, is er niet beschikbaar.
Door deze geringe dichtheid biedt de stratospheer
minder weerstand aan snel bewegende voorwerpen
dan de lucht het zou doen bij de aardoppervlakte.
Men herinnert zich misschien nog wel uit den
A\ereldoorlqg het geschut waarmee de Puitschers
Parijs beschoten. Do projectielen van dit ge
schut doorliepen een deel van hun baan door de
stratospheer en juist «Ie geringere weerstand aldaar
maakte dat dit geschut 7,00 verbazend ver droeg.
Ditzelfde voordeel '/al een vlicgmachiiic hebben
die in de stratospheer zich voortbeweegt.. Maar
het is niet zoo heel eenvoudig om een vliegmachine
te bouwen die voor de stratospheer geschikt is.
Zij moet aan heel wat bijzondere technische eischen
voldoen.
In de eerste plaats zit men even met de handen
in het haar wat betreft de motoren. 'Immers de
brandstof die in de motor tot ontploffing komt
gebruikt bij deze snelle verbranding een flinke
hoeveelheid zuurstof. Onder normale omstandig
heden, hier in de meer bewoonbare lagen van
den dampkring, gaat diézuurstofverzorging van
een leien dak je. De machine zuigt de omgevende
lucht op en deze bevat voldoende zuurstof. Heel
anders is dat in de stratospheer. Als de lucht daar
tien maal ijler is dan hier bij ons, dan moet de
machine om dezelfde zuurstof voorraad to krijgen
tien maal meer lucht inzuigen op straffe ,van
andei's geen ontploffing te krijgen of hoogstens een
langzame gedeeltelijke verbranding, die lang niet
genoeg energie oplevert. Het zal dus noodig zijn
stratospheerluc'ht eerst met een aparte machine
samen te persen tot gewone dampkringslucht en
deze samengeperste lucht naar den motor te voeren.
Op deze wijze zal het 'mogelijk zijn de motoren
hun vermogen te laten behouden tot hoogten boven
de tien kilometer.
In de tweede plaats moeten de zweefvlakken
der vliegmachine schuiner staan dan bij vliegen
op geringe hoogte. 'Immers doordat de motoren
de zweef vlak k en'door de lucht sleuren terwij l deze
vlakken iets scheef staan (van voren hooger dan van
achteren) ondervinden de vlakken de luchtdruk die
Zij" Crème
werkt zacht en weldacig als een Mei-regen.
Uw huid ontwaakt tut nieuwe schoonheid
onder haar aanraking.
de vliegmachine draagt". Hoe ijler nu de lucht is.
des te schuiner moeten de zweefvlakken staan om
voldoende draagvermogen to hebben. Op geringe
hoogte .vliegend en vooral bij zeer groote snelheden
staan de zweefvlakken vrijwel horizontaal, maar
in de stratospheer moeten zij een grooten hoek
maken. Men rekent erop dat de snelheid waar
mee gevlogen wordt in de stratospheer dertig a
veertig percent grooter is dan bij den beganen
grond. Wanneer dus dezelfde motoren gebruikt
worden en een even gunstig vliegmachine-model
als bij de .Schneider cup, zou een snelheid van
iluisfitd kilometer per uur behaald kunnen worden.
In de derde plaats moet de luchtschroef zoo
zijn ingericht dat het aantal toeren belangrijk
vermeerderd kan worden, want niet alleen dat de
lucht ijler is, wat het effect van de schroef ver
minderen doet, als hij niet harder gaat draaien,
maar bovendien wil men de machine sneller laten
vliegen en dat vereischt toch ook juist een snellere
schroef beweging. Een luchtschroef, die bij het begin
van den tocht goed voldoet, zou in de stratospheer
ons in den steek laten, indien er niet iets op ge
vonden wordt om het toerental belaugrjk te
verhoogen.
Eindelijk .moet men er rekening mee houden
dat bij zeer groote snelheden de luchtweerstand
enorm aangroeit, zelfs in de ijle stratospheer.
Het zal dus zaak zijn niet alleen de
stroomlijnmodellen angstvallig te bewaren, wat toch reeds
vanzelf spreekt, maar ook onderdeelen die veel
weerstand opleveren, zooals b.v. het
landingsonderstr-1, moeten tijdens de vlucht op een of andere
manier dichtgeklapt en opgeborgen worden, zooals
een reiger zijn pooten onder het vliegen achteruit
strekt en plat tegen den romp legt.
Een belangrijk voordeel van het vliegen in de
.stratospheer zal onder bepaalde omstandigheden
zijn dat op groote hoogte een geregelde krachtige
noden wind blaast, dank zij de draaiing van de
anrde. van West naar Oost. Bij een vliegdienst van
Europa op Amerika zou dan tenminste bij een
vlucht van Europa uit het voordeel van deze storm
achtige oostenwind de snelheid van de vliegmachihe
ten goede komen'.
Hot verblijf in de vliegmachine zelf vraagt
dezelfde voorzieningen die Piccard in zijn metalen
bol-vormige ballon-mand heeft getroffen. De cabine
moet volkomen luchtdicht zijn en binnenin moet
het mogelijk zijn de normale barometerdruk te
onderhouden, terwijl de lucht voortdurend van
koolzuur gezuiverd en van nieuwe zuurstof
voor, zien moet worden om er in te kunnen blijven leven.
Ten slotte zal men voor een goed
verwarmingssystecm moeten 'zorgen, waarbij de afgewerkte ,
gassen van den motor misschien wel goeden dienst
kunnen bewijzen. Men zal echter wel een heel wat
hooger graad van veiligheid op gebied van lucht
dichte sluiting mogen, bereiken dan bij Piccard's
metalen bol, eer de passagiers zich inde
stratospherieclie vliegmachine zullen wagen!
Nieuwe Uitgaven
De terocht veel geprezen serie Ourtyerniaanschc
hamlhoeken. welke bij Tjeenk Willink te Haarlem
verschijnen en die alleen het nadeel heeft nog erg
klein te zijn, is thans met een nieuw deel vermeer
derd: het Angelsaksisch handboek van R. Girvan,
in het Jsederlandsch bewerkt door E. L. Deuachle.
Het is een nieuwe en onafhankelijke behandeling
der Angelsaksische spraakkunst door een
filasgowschen universiteitsprofessor, die geheel op de
hoogte is van de jongste vaklitteratuur. Ook
heeft hij. .-?hetgeen de bruikbaarheid van het
werk in deze serie natuurlijk zeer verhoogt, op
het verband met het oergermaansch voortdurend
nadruk gelegd, en dikwijls verwezen naar het
oergermaansch handboek van B. C. Boer, dat nog
steeds de parel is van deze reeks. Zoowel klankleer
als vormleer zijn hier behandeld, en er is gezorgd
voor een uitvoerige, zij het onvolledige biblio
grafie. H.
Doelmatiger Rechtsgang, Beschouwingen over
civiele, rechtspleging, door Mr. E. W. Cate. Uit
gave J. Muusses, Purmerend.
Witte Curagao Sec
C her ry Brandy M ent hèGlaciale
Curafao Brandy
KRONIEK
Ren Ploizlercomittf
\r ELE Amsterdamsehe burgers zullen zich.
ietwat verbaasd., afgevraagd hebben of er in
hun stad inderdaad zóó weinig ,,te doen" is, als
het courantenbericht beweerde, dat tevens de
samenstelling van een zoogezegd comit
d'initiative meldde, ingesteld om, populair uitgedrukt,
meer leven in de brouwerij te brengen. Het schijnt
hier op het stuk van hoogere en lagere uitspanning
en vertier maar ..een dooie boel", en wanneer men
een buitenlander te gast heeft, is men letter
lijk verlegen hoe hem 's avonds een uitgangetje te
bezorgen. Het doet ons verdriet dit te vernemen.
Wij meenden met Lunapark en Carré, met Concert
gebouw en Tuschinski en Carlton het al een heel
eind ver gebracht te hebben in de zake des ver*.
maaks. Stiaks komen er nog. voor nu en dan, een
Italiaansche opera bij en solisten-uitvoeringen bij
dozijnen, en nog schijnt het niet genoeg... . Een
speciale commissie, waarbij, niet onredelijk, alle
hotel- en cafébonden zijn aangesloten, moet het
gemeentebestuur ophitsen subsidies en medewer
king te spendeeren naii vroolijke optochten, dolle
carnavalsgenoegens. ..bataille's do fleurs".
fanfare-gezelschaps-wedstrijden, Pen- en
Sportcongressen en wat dies meer zij. dat ergens begint.
maar onvermijdelijk, zij het op bescheiden schaal.
in restaurants en hotels eindigt. Het is jammer
voor het Comitéd'initiative. dat de gemeente nu
zoo slecht bij kas is. Haar vertegenwoordigers.
erhrentfeste mannen, zullen allicht weigeren in
deze zware tijden bij te dragen tot feestvertoon.
dat maar weinig kans van slagen en heelemaal geen
kans op noemenswaard geldelijke voord eeleh biedt. ,
Carnavalspleizier. bloemenfeesten en vroolijke op
tochten moet men liever ..beneden de rivieren"
houden. Hier wordt 't maar een miserabele vertoo
ning. Zelfs een studentenlustnim-optocht had hier
geen kans van slagen en wij moeten ons maar met
de Nutsjaarvergaderingen en dio van de vele
godsdienstige gezindten tevreêstallen. Dat is voor
ons al vroolijkheid genoeg. Tenzij.... het comité,
in de heimelijkheid arbeidend, haar stoute plannen
en gedurfde voornemens nog verbergt. Ging er
niet reeds een gerucht, dat haar energieke leden.
zich bewust van des menschen zwakke zijden, het
op een verbreeding en verdieping der basis van
Wein, Weib und Spiel toelegden? Geweldige maar
goedkoope bier- en wijnlokalen, gerenommeerde
en welgestoffeerde .,geheime nachtclubs", een uit
gelezen en getrainde schare priesteressen vanVenus,
men zegt, dat het ..comité" deze wegen wil inslaan
om den vreemdeling naar Amsterdam te lokken en
den inboorling te verdiverteeren. Als dat niet lukt,
vreest men, dat alleen het ongewenscht vertier van
werkloozenrelletjes hier dezen winter den ..dooien
boel" zal verlevendigen.
??' ' ' " ? F. C.