De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 31 oktober pagina 5

31 oktober 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

il' 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 OCTOBER 1931 No. 2839 No. 2839 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 OCTOBER 1931 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen N,V* JMeubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN i; C HOTEL -CA FE -RESTAURANT HET GOUDEN HOOFD REMBRANDTPLEIN , AMSTERDAM Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz. . Logies met ontbijt f 3.50 per persoon 1 \ WQLLf ZN WAACLCM BW5TEUOei«TO.Qö-Q9 NIEUWE MODELLEN BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) P. C. Hooftstraat 38 ' T«l. 3O341 2428O BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi) Brinklaan 138 Telefoon 2276 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN DirkScimobei Amaterdam. G.]. DE KONINGSZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 GASFORNUIZEN. l NORDDEUTSCHER-LLOYD B REM EN. LLOYD-EXPRESS NAAR NOORD-AMERIKA Snelste dienst der wereld met de snelvarende Mailschepen BREMEN"-?EUROPA"-,,COLUMBUS" OVERTOCHT SOUTHAMPTON/CHERBOUFG-NEW-YORK IN 5 DAGEN. Verdere inlichtingen en brochures verstrekken de HOOFDAGENTEN N.v.W*! H. MULLER & Co., PASSAGE- EN REISBUREAU, AMSTERDAM, DAMRAK 90 TELEFOON 47008. EUASPSBOMVB: KBRK5TRAAT55 AMSTERDAM BIJ EEN BEELD VAN BOURDELLE Studiekop Apollo" KODIN heeft destijds in het voetstuk van hot monument van President Sjirmientu moei' plei/ier gehad dan in do hoofdfiguur «elf: zijn pfachtige Apollo-gostalte, niet breed gespreide amien, in de rechterhand den juist ontspannen boog houdend, is er een treffend bewijs van. Kun stenaars hebben vonk van dergel ijk bijwerk meer voldoening omdat zij daarin meer vrijheid vinden. Bourdelle op zijn beurt had meer plei/.ier in de viel' allegorische figuren welke /ijn ruitei'standheold van (ienoraal Alvéar (de bevrijder van Argen tiniëvan het Spaansehe juk) flankeeren, dan van diens portretbeeld en het is voorn! /.ijn drie en een halven meter liooge figuur der ..Eloquentia" het welk zijn liefde had: een jonge man is daarin voor-' gesteld als symbool van overredingskracht v wor stelend met het woord, de blik omhoog gewend. de rechterhand half geopend in een verstild gebaar. do linkerhand een rol papier omklemmend. . . . Bourdelle heeft altijd gezocht naar grootheid. zich boven de stof verheffond.neigend naar eenvoud. evenwicht, eenheid, drie eigenschappen waarvan de ..Eloquentia" een treffend voorbeeld kan heeten. Hoezeer harmonisch en /.onder pose is hierin de leidende gedachte vastgelegd. liet strijdvaardige karakter is als het ware door gansch de houding en uitdrukking dezer gestalte onderstreept en in t'n enkele, onweifelbaar vaste greep is ook het losse kleed behandeld dat de naakt figuur, omhult in wijde, gestyleerde plooien. Breed op de., voeten ..geplant staat daar de rede naar uitgebeeld als verheven symbool van wils kracht en overtuiging. ? Evenals bij Kodin reikt in Bourdelle's werk het oude aan het nieuwe, het is in zekeren /in gedrenkt met aan de eeuwigheid ontleend»' elementen; even als Kodin heeft Bourdulle de ganse hèGrieksche sculptuur tot verheven achtergrond en ondanks het feit dat laatstgenoemde zich later aan Itodin's sterken invloed heeft onttrokken blijft er verwant schap. Bij Rodin is steeds een neigen naar bciccf/dijk' heid kenschetsend, bij BourdeJle veeleer oen ver langen naar het geven van rmt; bij den een is vaak een zinnelijk aich vermeien in de schoonheid van het menschelijk naakt, bij don ander veeleer oen vergeestelijkt zich verpoozen in don adel van 's inenschen Wezen. Zooals eenmaal Debussy een Wagner bestreed, zoo kantte Bourdelle 7.ich tegen Rodin's kunstopvatting. Van een studiekop voor zijn Apollo", welke naar hot mij voorkomt een sterke verwantschap vertoont, met dien voor de Eloquentia," zeide hij destijds (in 1000): C'est door Otto van Tussenbroek 53 Eloquentia" ma plus cérieuso tude.j'cehappe lei Al'influenee de mes maitres Falguièrc, Dalou et Rodin"...'". Toch kon laatstgenoemde, niettegenstaande de hatelijke vraag Van zijn geërgerden leerling of diens befaamde Hellepoort bestemd was om open of gesloten Ie blijven omdat het onaf ge werkte ka rakter, het gemis aan bouw en het teveel aan ver siering hem tegenstond, van Bourdelle getuigen: Après les Grecs, il apporte les derniers nuances de la Beauté, 11 sait pandre cette lumière normale «mi enveloppe aux jours de beau ternps" J * * Vergelijkt men den studiekop voor het gi-oote beeld van de Eloquentia" dan kan men daaraan ten duidelijkste toetsen hoe Bourdelle als beeld houwer te werk ging. Immers is de verfijning welke hieruit spreekt, het scherpe der gelaatstrekken bewust gewijzigd in de definitieve figuur. Het mo del heeft gediend om tot breeder uitdrukking te komen, het is, vereenvoudigd, doorgewerkt en ook decoratief verantwoord, de eigenlijke, karakteris tieke volumen en lijnen ajjn gebleven maar waar de Studiekop Eloquentia" oogholten meer vervloeien dan in het voorbeeld (de studiekop), waar alles minder scherp van teekening werd omdat het raé-T om den totaal-indruk gaat bij een beeld dat dubbel levensgroot van af meting is, is bij dit laatste alle aandacht op den mond gevestigd en op den sterken, wilskrachtigen, breeden kin. Hoewel dit alles volkomen verdedigbaar is en goed kan ik toch niet verhelen dat m.i. iets verlo ren ging aan innigheid van expressie. Want wie Bourdelle's studiekop in brons beziet (zelfs de afbeelding toont het aan), herkent een zoodanige innigheid als slechts zelden door een kunstenaar van groote gaven kon worden vertolkt in 's menschen wonderlijk masker. Zou Bourdelle nooit iets anders gemaakt hebben dan dezen enkelen studie kop, wij zouden weten dat hij was een u-aarathtig rjrooi kunstenaar! Wat in een tijd van al te snel wisselende waardeeringen nog wel gezegd mag worden !.... Boeken voor Kinderen Hef kind van Voorn?, door Johan neen. Alkmaar. Gclirs. -Kluitman. Een boek dat dooi" jongens en avontuurlijke meisjes liever met een kaars in bed zal worden gelezen dan' gehoorzaam terzijde gelegd. Kindereu vereeren graag en de jonge schildknaap van FlorisV is een ideaal held. Voorbeeld van moed, openhartigheid eu eenvoud. De geschiedenis van het door de edelen verdrukte volk en de ondergang van der Heerlen God wordt de jeugd op boeiende wijze bijgebracht. Aan de reputatie van .Tohan Been valt niet te tornen, maar toch waag ik het op t e merken, dat zijn zinnen soms wat al te schoolmeesterachtig gemoedelijk zijn. En in zijn romantische beschrijvingen is de beeldspraak wat oudbakken. De illustraties van Pol Dom /lijn zwierig, verbeeldingrij k en op de juiste wijze aanvullend. In n woord volmaakt. Jol Ku-ik. door Xanda. Alkmaar, Gcbra. Kluitman. Jol is het meisje, dat altijd kattekwaad uit haalt, niet om verbieden geeft, haar school in opspraak brengt, etc. Tot de ernstige ziekte van haar moeder haar tot inkeer doet komen. Het is moeilijk om nog iets nieuws van dit type te maken, eigenlijk begint het ons een beetje te ver velen. Maar Xanda vertelt opgewekt, zij is er in." En aan haar verhaspelen van kennen" en kunnen" zou ik bijna zeggen: zijzelf was het meisje dat op school niet altijd oplette! De illustraties van Henri.Pieck zijn niet altijd geslaagd, het valt hem moeilijk den kinderlijken geest te treffen. JUUL ROGGEVEEN D. G, SANTEE LANDWEER KUNSTHANDEL, Keizersgracht 207, AMSTERDAM C. V«n 14 Octohcr tot 15 November nl tuten RO1>OLPHE BRE8DIN10?1* en IVi?5

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl