Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 OCTOBER 1931
No. 2839
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
iSren K«>ld. wél
ELK jaar om dezen tijd, rtls de kachel weer
onder die allersinakelooste Hollandsche uit
vinding, die wij schoorsteenmantel noemen, ge
plaatst wordt en op de daken onzer schouwburgen
nog slechts wat kleumige stadsmusscheii
bijeenhokken, begint de contra-trek der vreemde
tooneelvogels naar ons land. Het was in n week tijds
al een aardig bont concert: Yvette Guilbert met
die wonderlijke speeldoos van haar kleinkunst.
waaraan zij telkens weer een nieuw en inniger
muziekje ontlokt. M. Karsenty. die met de luxueuze
reis-advertenties in z'n dure programma's, de
jaarlijksche propaganda-ronde voor l'Art Fran
cais par Ie Théatre & travers Ie Monde" doet e'n
met z'ii ..(.iftla's". krachtdadig gesteund door het
welgekleede en zeer francophiele publiek dor
Alliance voor een interessante pauze en ook nog
wel eens voor een avond nieuw en belangrijk too
neel zorgt (dit keer minder: Guitry in het kwa
draat). In het Muzieklyceum. waar de honderden
accoustische vogelnestjes in het blauwe dak
Schubert fluisteren en nogeens Schube-rt, is het
de microcosmos van Paul Brann, de al te
menschelijke marionetten van tïoethe's examinatoren en
«Ie porceleine gratie van Italiaansche miniatuur
opera's. In den bij veel publiek lichtelijk benauw
den n wee-geparfumeerd en Hollandschen
Schouwburg-in-Hersteld-Verband traden Sonja Aloinis
en Alexander Asro op. een beetje zielig zonder hun
troep, een beetje triest in hun programma van
louter klaagzangen en in alles een stuk minder
dan vroeger, tenzij de herinnering bedriegelijk
vermooit.
Over de artistieke kwaliteiten van de/e
intermezzi van n avond wil ik het thans niet hebben.
Men is'er immers geweest, men heeft er het toe
passelijke woordje van den medebezoeker-criticus
den volgenden morgen over kunnen lezen. Wie er
niét was, interesseert er zich alleen al uit dépit over
zijn afwezigheid niet voor.
Wel echter was het voor ieder, wien het tooneel
nog wel iets meer dan om redenen van bloote
nieuwsgierigheid ter harte gaat. pijnlijk om te
zien, dat deze voorstellingen, vaak tegen /eer
belangrijk verhoogde toegangsprijzen, alle zeer
druk bezocht waren, dat dus in dezen tijd van
crisis niet de schouwburg zonder publiek is. maar
wel onze gezelschappen hun kostgangers dreigen
te verliezen of alreeds verloren hebben.
De grootere kieskeurigheid in
anuiseinentshflegging. waartoe het geringere «^verschot in d«'
huislioudboeken dwingt, komt voor een onredelijk
groot gedeelte onzen buitenlandschen gasten ten
goode.
Wij geven wel een zeer eenzijdige uitlegging
aan onze hooggeroemde deugd der gastvrijheid,
wanneer wij in drommen optrekken naar een vrij
makken avond van 100% Sacha Guitry. hetgeen
hoe virtuoos (al te virtuoos) ook gespeeld toch
maar een mixtuur van een kwart esprit", een
kwart suiker en voor de helft onder de markt
aangeboden Sauharine is. liet dure publiek van
dezen avond gaf in dozen tijd ??de voorkeur
aan een middelmaat Fransche comedie, terwijl
eenzelfde soort comedie briljanter van tekst,
gevoeliger van spel, --- bij een voorstelling als
Nachtrepetities" in de eigen taal minder aan
lokkelijk scheen te zijn. Dezelfde schouwburg.
die voor ..Misdadigere" angstvallig vermeden
werd. stroomde vol bij een avond van verwante
kunst op een (zoo men wil) even triest thema.
waarin Asro en Alonns. eenzijdiger, zwakker in
hun extatisch spel en beperkter in het scala van
hun techniek, verre de minderen waren van
('harlotte Kohier en van Dalsum.
Dit is onredelijk. liet eenige principe van den
tooneel-vrijhandel behoort toch te zijn, dat
binnen?komo wat beier, niet wat artistiek doubleert of
wel goedkooper (in plaatsprijzen duurder) is.
Er wordt aan ons tooneel. zoo niet door allen
dan toch door de besten, gewerkt om de fouten
van jaren goed te maken. Fouten van
gecompliceerden aard: fouten in de leiding, fouten in de
keuze van het repertoire, dat steeds beneden of
geheel buiten de eisenen des tijds gebleven is.
Fouten in de critiek. die of het tooneel als een
formalistisch begrip zag en a posteriori afwoog
naar rang en kwaliteit, in plaats van de noodzaak
van het te spelen stuk en de dienovereenkomstige
waarde van het vertoonde tot eisch te stellen, of
wel uit averechtsche hulp vaardigheid, verdoezelde
en neutraal omschreef, waardoor het publiek, dat
er dan nou kwam, door gemis aan voorlichting
de teleurstelling aan den lijve voelde en zich
voornam, den volgenden maal weg te blijven.
Fouten van het publiek, dat den lokroep van het
uitheemsche. het patronaat der gezelligheid hooger
stelde dan de belangstelling voor het tooneel, die
ander risico vraagt dan <'«>n bij ongeluk verkeerd
zittend sniokingdasje ol' het waagstuk van het
lanceeren van Madame's nieuwe japon.
Het is al zoo dikwijls naar voren gebracht en in
het enkele constateeren van deze onredelijke
intoresseiivorschuiving ligt nauwelijks een nieuw
argument. Tenzij dun, dat voor een ter zijner
tijd doorbreken van een reeds lang dreigende
MUZIEK
door Constant van Wessem
Concertgebouw: Meester-concerten I.
»egov la
ZES meestereoneerten, waarvan dit de eerste
is. Zes meesters up hun instrument laten, zich
hooren; maar de piano gaat tweemaal en de zang
ontbreekt (of.geldt Wüllner als zanger?).
De Spaansche guitarist Andres Segovia opent
de rij. Niemand zal het betwijfelen dat hy een
meester is op zijn instrument en dat hij dat instru
ment, de guitaar, tot hot wonderbaarlijke van
gevoelige schakeeiïng, van verfijnde nuanceering,
van kleur, soms ook van kracht, uitbuit. De
mogelijkheid is echter niet uitgesloten, dat onder
ling de binnen zijn grenzen bereikte expansie het
; nstrument op zichzelf niet een geheelen avond
bevredigt, zelfs al maakt men den avond vrij kort,
zooals Segovia deed, en dat men ook van een
guitaar-muziek pour amuser son ami ou sa
maitresse", gelijk het in vroeger tijd van deze
muziek heette, verlangt, dat zij op den duur niet
verveelt: de gespoelde stukken waren niet alle
even boeiend. Maar dit ter zijde gelaten, voor het
spel van Segovia kon men niets dan lof hebben.
Er was ook onder de muziek, die hij speelde,
verrassends: ik denk aan die verrukkelijke, oor
spronkelijke voor de luit geschreven, gavotte van
Bach. Xaast andere oorspronkelijke stukken o.a.
van moderne Spanjaarden, die in deze kleinkunst
opnieuw een verfijnden smaak uiten, hun doof het
ras der Spaansche luitenisten overgeleverd, waren
ook voor den guitaar gearrangeerde stukken en
we waardeerden het meesterschap in de voordracht,
maar soms minder het bereikte muzikale effect:
'jranados' dans en Albinez' Sevilla klonken ons
ui wat dun in de ooren en men denkt zich hiel
den guitaar beter op zijn plaats als
bogeleidingsinstruincnt dan als drager van de hoofd stem.
Dit arrangeeren van oorspronkelijk andere zettin
gen behoort tot de virtuozenstukjes, die wij niet
heelemaal weer zonder critiek aanvaarden.
crisis de gezainelijke verantwoordelijkheid gedragen
moet Worden door het tooneel, de critiek en het
publiek. Niet door van elkaar af te hangen en op
het verlossende woord van den ander te wachten,
maar door stelling te kiezen, niet alleen tegen de
middelmaat, niet alleen tegen de verlokkingen,
die in tijden van voorspoed onschuldige luxe zijn,
heden echter een schreeuwend onrecht, maar
vooral door stelling te kiezen tegenover elkaar,
door te scheiden en te zuiveren en ernst te maken
ook met het te lang op oncritische ,,ontspanning"
en een snobistisch \\ elkom "N reeradeling
voortterend schouwburgbezoek, is er op het laatste
oogenblik misschien nog iets te redden van wat
reeds bijna onafwendbaar dreigt.
Prent- en Volkskunst
door A. E. v. d. Tol
Rodol|ihf Br<?«<!! n J»IJ Mfiiii<><>
Land weer. Amsterdam
De heer Santee Landweer, die met
zijn kunsthandel onlangs verhuisd is
naar een, voor het doel zeer geëigende
tuinkamer in een fraai 17e eeuwsch
grachtpaleis (Keizersgracht 207), is een
fijnzinnig speurder naar bijzondere
prentkunst; hy komt dezen keer wel
met een hél bijzondere collectie voor
den dag?een verzameling teokeningen
van den wonder!ij ken eri genialen
Maitre du Lapin", oftewel The
last of the Mohicans" gelijk llodolphe
Bresdin, (1822?'85), door de enkele
vrienden die hij tijdens zij n Ie
vensloopvan-bohémien bezat, soms wel ge
noemd werd.
Deze groote hoeveelheid, met mees
terschap geteekende bladen, bestaat
voor het meerendeel uit. voorstudies
voor de groote prenten die Bresdin
schiep, zooals bijv. die- van den
Barmhartigen Samaritaan," die
meestal als boordevol geschonken zijn
met de uitingen van een onuitputtelijk
fantasie en tot in de meest minitieuze,
slechts met een loupe tot het einde
toe na te speuren, détails zijn
dcorgeteekend en het toch ook als even
wichtig, groot gezien en met bewogen
heid geconcipieerd geheel dcen....
Wat uit deze studies van dezen
iliustrator-bij-uitnemendheid, dezen
Verteller met de teekenpen, die leefde
in zijn verbeeldingen van Bijbelsche.
Sagen, ridders, krijgers en
edelvrouWen, kasteelen en sprookjesbosschen.
aan vastheid van hand, aan
beheersching van het métier blijkt, kan soms
alleen maar vergeleken worden met
het wonderlijk vermogen, dat men
in vele Japansche en Chineesche.
Genieën van de lijn" zoo dikwijls
bewondert. ,
I''t*cn. vtin
Svhultcmu
Bi) n c «MI Bries HIJ
A Holkema, Amat.
Voor hen die in de grafiek, in de
ets speciaal, van een volleerd
«?n verfijnd werkniansohap houden.
dat de techniek volledig beheorscht
en haar, in hél haar zuiverheid, tot
haar recht doet komen, biedt de
tentoonstelling van deze twee, hier
te lande niet of weinig bekende,
Engelsche etsers, veel om van te
genieten.
Bone is van de twee de meest
romantische, de meest bewogene.
Zelfs waar hij stukken
modernEuropeesch groote stadsleven geeft,
met huizen in afbraak en opbouw,
schuttingen, steigers en druk arbei
dende werklieden, gaat er, door het,
ook hier, gehandhaafde correcte"
aan de oppervlakte, dat in eerste
instantie misschien wat vlak aandoet
(zooals de Engelsche aard dat ook
op andere gebieden Veelal heeft!)
een hauch" van iets wat men een
verlangen naar het' groote avontuur 4
zou kunnen noemen. Minder ver
borgen spreekt dit verlangen zich
dan uit waar Bone zijn motieven
vond in b.v. een Spaanschen Goeden
Vrijdag", een Xacht in Bome", enz.
Grigg mint, met minder be
wogenheid en, naar zijn gevoelsaard,
meer ausgeglichen", vóór alles
de oude kerken en kathedralen, die
men in zijn vaderland aantreft. Het
architectonische, in zijn aspect van
rust en statigheid, trekt hem, zou
men kunnen zeggen, in hoofdzaak aan.
vun
VolkwkunKt tii do Bljonknrf.
Anmtordam
Een wél wat grootsohe en te
weidsche betiteling 'voor de uit
stalling van een collectie Fransche
kunstnijverheidsproductén, die, al ba
seeren zij zich dan ook voor een deel
op oude volkskunst-motieven, heden
ten dage toch mér met de nijverheid
dan met het volk te maken 'hebben!
Veel Bretonsch aardewerk
(Quimper), wat Bouaansch dito,
Parijsch kantwerk, geslagen koper,
tin. -?en een verzameling takken
met perlemoeren bloembladen die
b.v. in de kannen van tin zoo decora
tief doen" kunnen. .. . Een en ander
is de laatste jaren eigenlijk reeds zóó
in de mode, dat van een
uitzonderlijkinteressant tentoonstellingsgebeureii
hier moeilijk gesproken kan worden.
Het meest bijzondere", en ook
het hier te lande minst bekende,
waren de Normandische
cartonnageproducten,- vloeimappen. ?
lappenkappen, prullemanden, enz. enz.,
in ouden perkament-toon gehouden,
met gecraquelleerde vernislaag en
uit de hand beschilderd met naïeve
boerenfiguurtjea en tafereelen.
No, 2839
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 OCTOBER 1931
Duitsche Boeken
Hugo Ball en Emmy Hennings
door Nico Rost
(iU---Henttiny«. Hugo ull, sein
Lcbcn in Briefen nnd Gedichten." Mit
t'incm Voricort von Hermnnn HVHHC.
IS, Fischer. Berlin,
Kmmy Hall?Hcnninys, ,.IIn<ju Uatl'tt Wc<j
su Gott." Jüsi-.f Kosd und Fr. Pustet.
Münchcn.
In 11)17 openden in een zaal der Hollandischen
Meierei" in de S^ierjclxtrnsse no. 4 te Zurich eenige
dichtere en letterkundigen waartoo o.a. Hurjn
Hall, II n nu Arp, Kunn;/ l/enninys, Tristan Tsara
en Richnrd llm-lwabeck behoorden, het dadaïstische
cabaret Voltaire cc-n daad. die toen noodzakelijk
scheen om te protesteeren tegen een valsch hu
manisme en patriotisme. Eenige huizon daarnaast.
Spiegelstrasse Xo. 11, woonde op een, tweede
verdieping boven oen schoonmaker -?Lenin.
Eiken, avond zal hij deze muziek gehoord hebben
-waarschijnlijk met tegenzin, omdat geheel andere
problemen hem bezighielden. Een paar straten
verder woonde een lorsche leeraar. die onderricht
gat' in vreemde talon en een boek schreef, dat
later een standaardwerk der moderne literatuur
/ou blijken te zijn; Ju»tc* Joycv.
(Een jjiar later, toen de dadaïsten weer met
llugo Ball als leider hun eerste tentoonstelling
openden, voorden in denzelfden tijd
lUissischtemigranten in Xurirh onderhandelingen mot de
Duitschu rogooring om van haar vrijen doortocht
naar Rusland te. krijgen).
..Unsor Kabarot - schroef llugo Ball bij de
opening, ist oino Geste. Tedes Wort, das hier
gosproo.hen und gesungon wij-d, bosagt wonigstons
«las oine: das/, os dioser er niodrigon dor Zeit nicht
g«-limgon ist uns 'Hospekt iibzunötigon. Was wil re
auch r«>spoktab«>l vind iniponk.i'end an ihr? Ihro
Kanonon:' l'nsero grosze Trommel bortont sio."
Hugo Ball is niet bij hot Cabaret ..Voltaire"
gebleven.' Hij vluchtte naar Tessin
..jet/t weisy, ich ? schivof hij in
dozen tijd wohin man aus Z.irich
noch flüchton kann: in den 'rxsi'/i."
Maandenlang woonde' hij mot zijn
vrouw Emmy H'otmings «-en
dichteres on roiuanoiore mot grooto
([iialitciten in «Ie ecn/amo
afzon«h-rhifx vun Ascotui, Agnuzzo rn
Magadino. Hot . wai-c- onjuist te
schrijven, «lat Hall in deze periode
«Ion \\vg naar de Katholieke Kerk
terug vond. H«»owel «lozo litcr-ator.
vooral in do luutste jnroti van x.ijn
loven. cnk«.-l een getrouw zoon dor
?kerk wilde zijn, die de ytiorschi-ifton
«lor l\ork nauwkeurig «>pvolg«l«- 01
geen woord wilde schrijvcti.dat niet
«loor do priostoi-lijko consniir zou
zijn goedgekeurd d«rod hij
i>n«?imlig voel hioor.dan onk«-l torupkoeron t«)t zijn
vroeger geloof. Hij wildo mot al de kracht, die
in hom was, naar eau oer-Cliristcndom terug.
Alleen van dit oer-l 'hristondohi van een terug
keer tot het oude geloof vorwachtto hij redding
voor dezo wereld.
Hot is in deze aankondiging van do twee boeken,
die zijn M-OUW aan zijn nagedachtenis wijdde
(on zelden word een schrijver ssóö'geëerd) niet
de plaats ook maai- schetsmatig do ontwikkeling
on lovonsloor vun ilugo Ball te beschrijven. Zijn
Kritik der Deittschcn Intellisfem" (dat hij
later na zijn terugkeer tot het geloof omwerkte
tot die Folfjcn der Itefünnation") bevattu do
luttoi'ste aanklacht die ooit een Duitschor togen zijn
vaderland richtte, i,J}i/zanlini*chen Cliristcnlum",
dat een drietal boschrijvingon van Hoiligon-levons
l>«;vatto volgde, dan die Fluchl uus der Zeit" oen
soort biecht, waarin hij zijn ontwikkelingsgang
nogmaals beschreef. Deze biecht begint 1010 in
München, waar hij zich in gezelschap van
Kandinsky'. oh, Franz Mare mot tooncelproblemen
bezighoudt on eindigt 1U20 in Tessin, waar hij
een werk schrijft over psycho-analysc on
oxor??ismo".
October 1927 is Hugo Ball in Agnuzzo bij
Lugano 'gestorven die Diagnose lautete
schreef zijn vriend Herman Hetitte auf
Magenkrobs, dahinter standen mehr als ein dutzend Jahro
Hungei-s, horoisch und franziskanisch ortragonen
Itungors". Jlij was nog maar 11 jaar. Wie zijn
werk kont zelden brachten boeken don lozer
moor tot nadenken over het wezen van dozen tijd
bemerkt dat hij zich ver boven hot peil dor
Duitschschnjvende Katholieke letterkundigen ver
heft on waarschijnlijk ook in volgende publicaties
in! conflict mot
de Kerk was
gekomen, hoe
wel hij niets
lievw had ver
meden dan juist
dat.
Emmy Hen
nings heeft nu
t w o o werken
laten verschij
nen, waarin ze
voel blieven van
Ball aan haar
en van haar aan
Ball, talrijke ge
dichten en dag
boek fragmen
ten publiceerde.
Men bohooft
Ball's werk niet te kenm-n om er telkens weer
naar to grijpen, Emmy Ilonnings vindt?hetgeen
voor mij onbegrijpelijk is geon woord van pro
test togen een samenleving, «lio dezen man zóó
behandelde.' zóó liet hongeren, geon woord van
protest togen oen land. dat niet begreep dat Ball's
..Kritik der deutschon Intolligenz'' ondanks zijn
scherpte hot boek van oen idealist was on dat hom
in Zwitserland als oen politieke spion Hot vervolgen.
geen woord van protest tegen,do Duitsche Katho
lieken, die hem niet do plaats ga von.
waarop hij krachtens zijn talenten
recht had. In deze boeken is geen
verzet coke! oen na'ïve berusting.
waarom men deze vrouw benijden
doch tiio men niet met haar doelen
kan. Deze berusting' is natuurlijk
oen onvei-brcekbaar deel van haar
geloof on gaf tegelijker tijd aan
«lozo beide werken een sfeer van
eenvoud on liefde, zooals men zelden
aantreft. Emmy Hennings bleef ook
in de boeken nver haar man een
dichteres van een kinderlijke zuiver
heid. Zo g''t-ft ons oen -- waar
schijnlijk v«>lle«lig beeld van llugo
Ball. ?!)«? brieven, die hij aan zijn
tienjarig dochtertje schreef, waren
voor hom oven belangrijk als zijn
briefwisseling mot Hesso. waarin
hij zich over zijn werk uitliet en met ontroering
lezen we de brieven, die hij uit Bern aan Emmy
Hemiings schroef in de eerste oorlogsjaren, toen heel
Zwitserland .overstroomd was van diplomaten en
spionnon, overal het geld stroomde voor politieke
propaganda, doch Ball armoe lood 011 hongerde
«MI zijii Kritik der deutsclion Intolligenz" schroef.
' ' * »
.* '
Zelden verscheen een boek, waarvan we hot
. .et den inhoud zoo weinig oens kunnen zijn, doch
even zelden openbaarde' ai'ch een figuur, waar-'
voor we grooter respect hadden. Xatuurlijk
was dit leven in laatste instantie toch een vlucht
on deze eenzaamheid in Tessin enkel een poging
de kroten der stervenden in de loopgraven niet
te hooren, natuurlijk constateert men dat ook Ball
ondanks alles niet doorzette met zijn strijd
togen dozen duizondvoudigen moord. Desondanks
moeten we met een gevoel van eerbied Richard
Huelsenbeck gelijk geven, die zijn vriend uit den
tijd van het dadaïsme herdenkende, schreef: Er
starb lieber, als dasz er fröhlioh mit dem Strom
der Dinge platscherte. Ich lehne den Katholizismus
Balis ab, ich fordere die Anderung der Welt, alles
Pfaffige ist m ir graszlich, ich halte es für ein
ringlück, dasz Ball in die religiöse Mystik.'hin*
eingeriet. Aber ich achte den geistigen .Yenschen,
ich achte das Schieksal, ich weisz was es heiazt
für aeine Uberzeugung zu sterben*"
BOEKBESPREKING
7'im, roman van 'n hondenleven door Pitn
Pernel (W, J. H. Mulier). Uitgever
A, J. G. Strengholdt, Amsterdam.
Dit boekje behoort tot die beangstigende stapel,
die steeds groeiende en gedijende plank in mijn
boekenkast, die den bespreker zorgen baren. Want
/.e zijn eigenlijk niets bijzonders, ze komen en
sterven als de blaren aan de roodbruine beuk
voor mijn raam en t<'.ch hebben ze heel even een
klein beetje geluk, «-en dwaze ontroering, een
glimlach gebracht.
Muiier kan schrijven. Wie het aardige Zondags
blad van het Vaderland iedere week openspreidt
/.oekt al spoedig naar Pim Pernel's hoekje, waar
hij alle /.even dagen weer iets aardigs van Weet
te maken, een beschaafd en genoegelijk entrefilet.
afwisseling in het actueele dagbladnieuws.
Maar wie goede
stukjesdagbladlectuur-boven-demiddelmaat en onder de streep kan schrijven, is
nog niet bekwaam tot het oomponeeren van een
roman en zoo is dit Pim maar een weinig geslaagd
boek geworden. Ken uit velen.
Toch gaat het me eigenlijk aan het hart. dat ik
niet vriendelijk kan schrijven over dit \vrhaftlt
j«(want meer is het niet.)
Muiier is eigenlijk een fijne kerel.
Zie eens die slotalineas. die Tim's dood be
schrijven:
..Toen. niet oneindige moeite, kroop Tim uit haar mandje,
kwam met haar schokkende kopje naar zijn hand toe en
likte die voor het laatst. Keek den beerlijken baas nog
een> zoo lang het nog kon heel diep en innig bedroefd aan.
Dat tongetje was al "koud en die blik wilde zeggen: Nu is
het afgeloopen lieve baas. heb je liet begrepen? Voel dit
tongetje maar eens. Het i» mi*, baas. Dag jong, dag ....
En toen nog even 'n diepe ademhaling, het kopje liet
zich neervlijden in zijn hand en zoo U ze heengegaan, *ij,
itie hond, du Tim."
Is dat niet hél mooi?
L)i' d»llc laren, dooi1 .4. Philips ciin Welzenis
vu C. L. rtin Xiftrik. l'itytive .V. T".
Seyfütfdt's bock en muziekhandel,
Arnfrtrrdom.
De geschiedenis, als men dat 200 noemen wil.
die de beide hoeren auteurs van dit boekje, ver
tellen, begint in het gezelligste aller Leidscho
koffiehuizen, de Vergulde Turk. liet huis met
d«groene schut j es. de accoinodatio voor zeuzieken
«MI de voortreffelijke leestafel.
Wie de beste jaren zijns voorbijen levens eenige.
huizen verder op de goede 13reestraat heeft door
gebracht, begint met belangstelling de herinnerin
gen te lézen van hen. die in deze omgeving lumnt»
feestgolaije.il gezet hebben, doch hij weigert, na
dertig' bladzijden lezen*, te gelooveii dat dit nu
werkelijk de weerspiegeling is van het I^eidscho
h-ven der ..anderen''.
riiaiivarius heeft, geloof ik, een ander boek
van wat de 'goo-jieniecnte voor ..studentenleven"
aanzag en waarin moer /lolige dan malle gevallen
geboekstaafd waren, eens betiteld met de Woorden:
..een werkje druipend van tlivk en braaksel."
Dat was een definitie die meer waar dan elegant was.
En hier ligt nu w«.-er zoo'n boekje, e ven onsmake
lijk en even «luasi-studeiitikoos als dit andere, dat
tenminste nog vlot geschreven was.
Maar dit. .. .! . ,
Mijn, hemel, meneer Philips van Welzenis.
stud. bij do gratie der goden, is dit uw studenten
leven geweest, hebt gij van al die jaren, die ge
in de kostelijkste aller Xederlandsche steden door
gebracht -hebt, niet mér weten te maken dan
deze aaneenrijging van, laf f o aardigheden? Is zóó.
M ir herinnering van de herrliche Burschenzeit ?
Dan beklaag ik u zeer .en diep.
En gij, -kast bewoner van Xiftrik, is zoo uic
visie geweest op uw Leidsche jaren, zijn .dit do
hoogtepunten van uw studententijd, is dezo de
humor, die ge uit eigen vrijen wil beoefend hebt ?
Mijne heeren studs, zwabbers, fuifnummors.
leuke pisangen. grapjasser». wat beklaag ik u
dan diep!
Maar het medeleven om uw wanbegrip wordt
tóch nog overtroffen door de ergernis om u>v gemis
aan geest en humor en vermogen om te schrijven.
E, ELIAS
POL ROGER & C-E
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER GEPLINGS HAARLEM