Historisch Archief 1877-1940
.*
! t
i l
'V
' . f
,i
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 OCTOBER 1931
No. 2839
LETTERRAADSEL LXXX VI
Vit onderstaande lettergrepen moe
ien 10 woorden gevormd worden,
wier Je on l c letters een spreekwoord
vormen:
l
2
3
4 ?
g aal - au - blijk - bol - clo - cy - de
de - die - dor - o - cc - een - eet - en-gen
o. ..............................
7
8
O
10
11
12
13
haan - ko - laar - land - lo - Inst
mem - nor - nou - ni - pa - po - ra - re
ivu - rig -run - sard ? tan - te -1« -teux
ver - vous. - vlaau - zee.
De omschrijving luiJt:
1. deel van België', 2. trek. 3.
frausuh dichter, ?!. visch, 5. hulde,
14 0. familielid, 7. dirigent, 8. woorden
boek. 0. zenuwachtig, 10. wapen,
', 11. dier. 12. filosoof. 13. ropubliekje,
16 11. solduH.1, 15. algemeen, 10. draler.
15.
Voor de inzenders van de goeie oplossing zijn als prijs beschikbaar:
BOEKWERKEN OF GRAMMOFOONPLATEN
naar keuze van den winnaar ter waarde van tien gulden
Inzendingen, liefst opeen briefkaart, voor Woensdag a.s. 2 uur.
Op adreszijde vermelden: Oplossing LETTER RAADSEL LXXX V L
Oplossing Letter-Raadsel LXXX V
Onze uren zijn bestemd en oh/e tijd beperkt. Vondel.
1. utvlulatie, 2. n^ji-iUwhtig. o. zeutlcUivj:. J. epus, 5. urnen. t>.
i'Hzernij. 7. clemiMil. S. notaris, J). Zwijndrocht, 10. ijldienst, 11. Xabob.
12. Brentano, l-'!. Empcdocles, 11. Stendal, 15. tarief, 10. Eukermanu.
17. matglas.
Prijswinner werd (na loting), J. Ivuoistrcu Meppol, die gelieve op te geven
wat verlangd wordt aan het secretariaat van de re lactie, doch zonder ver
melding ,lx;tter raadsel.
Charivaria
MERKWAARDIGE BERICHTEN
,,Mijnheer de Redacteur, dat Barbertje
hangen moest, Is reeds uit liet Oude Testament
bekend." (Ing. Prov. K, B. cn's II. Ct.)
Zij heeft donkerzwart haar." (Tel.)
,,De statistiek vertelt ons dat het vorige
jaar 300 Duitscherb elkaar om politieke redenen
vermoord hebben." (Sum. P.)
De weinige' Jitudsche gasten, die er zich
nog bevonden, waren zonder uitzondering
vertrokken." (Tel.)
ALSDAN
De botsing is erger geweest als uit het
eerste bericht bleek." (N. P. C.)
Anders als in het burgerlijke recht." (Gr.)
Toen stak Wegcner minder boven zijn mede
spelers uit als thans het geval is." (Volk)
Ons publiek kan zich evengoed een weg
vinden in deze talen dan in de eigene."
(De Kantoorbockh.)
Een verbetering van 2 op 4 vordert dubbel
zooveel tijd dan een van 4 op 8." (Clubkr.)
Nergens schijnt ze I talie zoo duidelijk voor
oogen te staan den in den triomfwagen." (Lel.)
BEHOORT TOT EEN
Het Stadhuis van Veere behoort tot een
der mooiste historische gebouwen in ons land."
(O. H. C.)
Deze dialoog behoorde tot een der geestigste
toonecltjcs." (Dc^Rcs.)
DIE.NSIJVER
Zij vervolgt den vermoeiden man en diens
gezin." (Tel.)
Deze kennis danken wij aan Freud zelf
zooals deze ze heeft neergelegd in diens
monumentale werk." (N. K. C.) .
Dat was een andere verhouding dan die
heerschtc tusschen een plantage-bezitter en
diens menschelijkc eigendommen." (Gr.)
Aan Prof. Simo'n van der Aa werd op diens'
verzoek eervol ontslag verleend." (Stim. P.)
SCHRILLE TEGENSTELLINGEN
Dit is juist een bock voor de vacantic,
geestig maar toch niet flauw." (Adv. Tel.)
De kerk, half Remonstr., half Gothisch,
dateert uit de 12de eeuw." (HM.)
Prins Hendrik onthulde hierna'cigenhandig
het doek." (.V. R. C.)
Terecht. Niet-cigenhandige onthul
lingen /, ij n de Ware niet.
CORRESPONDENTIE
n. te E. Waarom schrijft men Cees Laseur
en Cccs Specnhoff? Als die lieeren zich liever
, Kees dan Cornelis laten noemen, goed, maar
dan ook Kees en niet Sees. .''?'..'?
Antic. rPezo brokjes zijn afkortingen
van C'esar en Cosarine. Césarine
Speenhoff, welbekend. Hij is de vrouw
van Koos.
BA.RBERTJES
i . ?
D. te U. vond een opschrift in de
Telegraaf:
Zij kunnen niet wachten, geen dag
on geen nacht, en schrijft: Dit is
een onverslijtbaar barbortje. Kuyper
heeft natuurlijk niet gezegd: geen
dag en geen nacht, maar: geen dag
en geen uur."
Huldeblijk
J oh a n Braakensiek
Den lsteri November a.s. zal de teekenaar
Johan Braakensiek na gedurende ruim
45 jaar aan de Groene Amsterdammer
verbonden te zijn geweest met pensioen
dat blad verlaten. Hij heeft in die 45 jaren
ongeveer 4000 caricaturen geteekend,
die bijna zonder uitzondering geestig
waren in hun overdrijving, goed gelijkend
voorzoover zij op bekende personen
betrekking hadden en nimmer kwetsend
voor de politici, die werden gehekeld.
Ondergeteekenden hebben zich tol een
comitévereenigd, dat beoogt een
Braakensiekfonds te vormen, dat ter
beschikking van den Heer Braakensiek
zal worden gesteld. Zij zijn overtuigd, dat
vele lezers van de Groene Amsterdam
mer, niet het minst degenen, die door
Braakensiek zijn geteekend, bereid zullen
zijn een bijdrage voor dat fonds te geven.
Die bijdragen kunnen worden gezonden
aan het adres van Mr. J. W. van Rees,
Heerengracht 260-266, Amsterdam C of
gestort worden op postgirorekening
No. 21540.
Dr. J. Th. de Visser,
Voorzitter
Prof. Mr. P. J.M.Aalberse
Dr. C. J. K. van Aalst
Dr. Mr. A. van Andel
J. F. Anker&mit
D. J. vort Balluseck
Mr. Joh. J. Belinfante
Dr.J.W.Berkelbach
v.d.Sprenkel
Arn. v. d. Bergh
E. Boekman
Prof. Dr. H. Brugmans
Dr. H. Cqlijn
Q F. van Dam
Mr. Chr. P. van Eeghen
Prof. K. R. Gallas
A. Goudsmit
J. Goudstikker
Prof. Dr. A. G. van Hamel
Prof. Dr. J. A. van Hamel
DrJ.v.d. Hoeven Leonhard
A. B. v a p Holkerha
J.M. Holtz
L. J. Jordaan
Mr. A. C. Josephus Jitta
Prof. Dr. G. W. Kernkamp
Th. M. Ketelaar
Mr. L. G. Kortenhorst
Dr. G. Nolst Trenite
Dr. A. F. Philips
Dr. Louis Raemaekers
Mr. J. W. van Rees
Dr. P. H. Ritter
E. R. D. Schaap
Prof. Mr. F. G. Scheltema
J. C. Schröder
Dr. N. v. d. Schatte Olivier
Jan Sluyters
J. Valkhoff Sr.
M.'S.Vaz Dias
Prof. Dr. J. A. Veraart
A. H. Verkade
Ed. Verkade
J. A. E. Verkade
Cornelis Veth
Mr. G. Vissering
Prof. Mr. C. W. de Vries
Mr. S. K. de Waard
Dr. F. M. Wibaut
r- AMSÏ. BOEK- EN STEEN DRUKKERIJ V/H. ELLERMAN, HARMS & Co.
c;
i
? i
i
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
Onder Hoofdredactie van A. C. Josephus Jitta
Redacteuren: L. J. Jordaan, F. G. Scheltema en M. Kann. Secretaris der Redactie: C. F. v. Dam
Keizersgracht 355, Amsterdam C. - Telefoon 37964 - Postgiro 72880 - Gem. Giro G. 1000
Opgericht in 1877
No. 2838
Zaterdag 7 November 1931
Doelmatige bedrijfsbemoeiïng
door Dr. F. M. Wibaut
Professor A. F. G. Scheltema heeft in het num
mer van 2 October over Doelmatige
Bedrijfsbt.'moeiing" behartigenswaardige dingen gezegd.
Wij denken er niet aan hem te betwisten,
dat naarmate de economische taak der overheid
in omvang toeneemt'.' de democratie bedacht
moet zijn op doelmatig beheer van economische
overheidsbedrijven en-diensten. Evenmin denken
wij er aan te verwerpen, dat in democratisch
ctverheids-bedrijfsbeheer delegatie of te wel over
dracht van bevoegdheid in uitvoerend beheer,
door de gekozenen in het beheerslichaam aan een
<leel dezer gekozenen zal plaats hebben.
De 45 gekozen leden van het bestuur der
beheersgemeenschap bekend onder den naam van
de gemeente Amsterdam, hebben onlangs op het
gebied van uitvoerend beheer een delegatie ver
leend, die geheel ligt in de lijn van de democratie.
Het ging er om wijziging te brengen in de richt
lijnen door het bestuur dezer beheersgemeenschap
tot nu toe aanvaard, ten opzichte van het gemeen
telijk vervoerbedrijf.
De wijziging werd tweeledig gedacht.
De eene wijziging betrof het tarief.
De andere betrof het beginsel om de
vervoergeJfgenheid zoo nauwkeurig mogelijk aan te passen
?aan gebleken of blijvende vervoerbehoefte. Ten op
zichte van het tarief heeft het gekozen bestuur
ronder meer een beslissing genomen. Ten opzichte
van gezegde aanpassing van vervoergelegenheid
»an vervoerbehoefte, heeft het gekozen bestuur
?eensdeels een beslissing genomen. Anderdeels
een delegatie verleend. De beslissing betrof het
beginsel der aanpassing. De delegatie betrof de
?onderdeden van de uitvoering dezer aanpassing.
J2r waren in het voorstel aan dit bestuur voorge
legd, ten opzichte van de uitvoering dezer aan
passing zekere richtlijnen getrokken. Doch de
mogelijkheid of waarschijnlijkheid was gesteld,
dat de uitvoering dezer aanpassing nog anders
?zou moeten zijn, dan in het voorstel was of kon
worden aangegeven. Terecht verleende toen het
«ollege der 45 gekozenen voor de preciese
uitvoexing dezer aanpassing aan twee kleinere colleges die
zich voortdurend rekenschap zouden geven van
zich wijzigende omstandigheden in het vervoer,
<le delegatie om de vereischte uitvoeringsmaat
regelen te treffen. Waarbij door die kleinere colle
ges het in het voorstel vooropgezette doel: door
nauwkeurige aanpassing of het bedrijf te doen
functioneeren zonder te kort, zou worden in het
<oog gehouden.
De twee kleinere ooileges, eveneens bestaande
uit gekozenen, zelfs uit tweemaal gekozenen, zijn
het Dageljjksch bestuur, Burgemeester en Wet
houders en de Commissie van Bijstand in het
beheer der Bedrijven. Tusschen die twee colleges
ligt de beslissing in hoogste instantie bij het
Dagelijksch Bestuur, krachtens zijn algemeene
verantwoordelijkheid aan den Baad voor alle
?onderdeelen van zijn beheer.
Gesteld dat zulk n delegatie van den Baad
-was gevraagd ten opzichte van het tarief van
?den vervoerdienst? Dan zou heel zeker, de op
democratische grondslagen gekozen Baad, zulk een
delegatie hebben moeten weigeren. Het tarief, zou
de Baad gezegd hebben.beheerscht deze geheele ver
voerdienst. , Dus ligt de beslissing daarover bij
den Baad zonder meer. Ten opzichte van het tarief
kan het met noodzakelijkheid of wenscbelijkheid
van wijziging, binnen een paar weken of binnen
een paar maanden niet anders komen te staan
dan het vandaag staat.
Hier is dus voor delegatie bij onderdeelen
deiuitvoering geen plaats.
Doch het zou een Raad zijn geweest, die van
democratisch bedrijfsbeheer een bekrompen op
vatting had, indien hij de delegatie voor de aan
herhaalde wisseling onderhevige eischen van uit
voering der aanpassing, zou hebben geweigerd.
Hier gaat het niet om n maatregel die den
geheelen vervoerdienst beheerscht. Hier gaat het
om een dozijn of meer maatregelen, die met elkander
vormen de andere stelselmatige wijziging in het
gemeentelijk vervoerbedrijf die door den Baad
is aanvaard.
Doch kan men nu meeuen dat dit bestuur van
de Amsterdamsche beheersgemeenschap hiermede
de stelling aanvaardt. Door overlading en tekort
aan deskundigheid zijn de bestaande politieke
organen niet meer zoo goed in staat om te voldoen
aan de steeds toenemende eischen, die de maat
schappij in haar tegenwoordige structuur aan
hen stelt".
Prof. Scheltema ontleent deze stelling aan een
rapport uitgebracht door de meerderheid van
een commissie ingesteld door de S.D.A.P. Hij
zegt niet of hij zelf ook van meening is, dat de
mocratisch gekozen organen, zooals gemeente
raden als geheel, noodzakelijk te kort moeten
schieten in doelmatig bedrijfsbeheer. Er was,
het blijkt uit een bijlage by genoemd rapport,
een minderheid in deze commissie, die deze
noodlottigheid niet aanvaardt. Deze minderheid,
waarvan wij deel uitmaken, zal, nog wel nader
van zich laten hooren. Wij spreken hier nu alleen
over de Maatschappij voor Nijverheid en Handel.
Immers het was de Maatschappij voor Nijver
heid en Handel", Prof. Scheltema herinnert er
aan, die in 1925 de beschuldiging van onbruik
baarheid voor bedrijfsbeheer tot de democratie
heeft gericht. Zij had vooral anders dan de
commissie uit de S.D.A.P. gemeentelijk bedrijfs
beheer op het oog. Nu de democratie in reeds
sterke en in toenemende mate gemeentelijk be
drijfsbeheer wilde voeren moest er een reorga
nisatie van wetgevende en bestuursorganen"
komen die deze in staat zouden stellen, de onder
werpen, welke zij te regelen kregen voldoende te
beheerschen."
Beschuldigen loopt somtijds niet evenwijdig
met bewijzen. De Maatschappij van Nijverheid
en Handel" heeft, bij ons weten, zelfs niet ge*
poogd, de bewijzen te leveren voor de ongeschikt
heid van gemeenteraden in bedrijfsbeheer. Zij
was dit verplicht geweest, wijl sedert tal van jaren,
de gemeenteraden in vele Nederlandsche ge
meenten op ruime schaal bedrijfsbeheer voeren.
Wie beweert dat deze bestuursorganen" waar
' het bedrijfsbeheer betreft veelal niet bij machte
zijn de onderwerpen welke zij te tegelen kreeg
voldoende te beheerschen", moet in het bedrijfs
beleid van al deze gemeenten over zooveel jaren
dan toch wel een overladen zondenregister tot zijn
beschikking hebben gehad. ?
Het behoeft hierbij niet te gaan, om een
enkele tekortkoming van een enkele gemeente
raad in doelmatig bedrijfsbeheer. Er moet in
den gedachtengang der aanklaagster
overstelpenViooltj
Voortreffelijke
chocolade in den
vorm van viooltjes.
Een specialiteit.
RINGER5
Let op den naam f
den overvloed van zulke tekortkomingen aan
toonbaar zijn. De Maatschappij van Nijverheid
en Handel" staat op dit punt schuldig aan
ongeoorloofde zelfbeheersching. Zij heeft zich
ten onrechte onthouden de gronden van haar
aanklacht te leveren.
Gesteld dat deze aanklaagster wel bewijsmate
riaal had gebracht! Dan zou er nog gereede aan
leiding zijn geweest om voor tekortkomingen van
bedrijfsbeheer door democratisch gekozen or
ganen, verzachtende omstandigheden te pleiten.
Men had kunnen aanvoeren: de Democratie is
in Xederlandsche bestuursorganen nog jong. Zij
moet zich nog oefenen en moet nog scholing ver
krijgen. De beste gelegenheid voor scholing ligt
in doen, in voor het doen verantwoordelijk zijn l
Men had kunnen vragen: Heb met deze jonge,
maar op het gebied van gemeentelijk
bedrijfsbeheer toch wel ijverige democratie ! een gepaste
hoeveelheid geduld. Ontneem haar vooral niet
de mogelijkheid om zich in bedrij fsbeheer nog
verder te bekwamen. En verwar intusschen vooral
niet twee zeer onderscheidene soorten van des
kundigheid".
Er is de technische en administratieve deskun
digheid van gemeentelijke bedrijfsdirecteuren en
hun staf. Deze staat ook zonder eenige reorga
nisatie" van bestuursorganen" de gemeenteraden
onbeperkt ten dienste.
Er is een andere deskundigheid" die daarin
bestaat de adviezen van de technisch en admi
nistratief opgeleidde deskundigheid naar waarde
te schatten, van deze adviezen de juiste plaats
te geven in gemeentebeleid, zooals de gekozen
gemeentebestuurders dat achten te zijn in het
belang der door hen te leiden
beheersgemeenschap en verzorgingsgemeenschap voor collectieve
behoeften.
Deze tweede deskundigheid" wordt aan tech
nische hoogescholen en aan universiteietn niet
gedoceerd.
Voor deze tweede deskundigheid" is de leer
school de democratie zelve, de toepassing der
democratie in de verzorging van een aantal ge
zamenlijke behoeften van de gemeentelijke ge
meenschap. Wie in de democratie" gelooft, moet
alles vermijden, dat de bevordering dezer tweede
deskundigheid zou kunnen schaden.
Doch zulke verdedigingsrede behoeft eerst ge
houden te worden, wanneer de aanklacht van
de onbruikbaarheid der democratie met bewjjzen,
of met aanwijzingen die er op gelijken, is gestaafd.
Hetwelk bij ons weten niet is geschied en zelfs niet
is beproefd.
Waar het zoo staat zouden we aan Professor
Scheltema willen vragen zich niet ongerust te
maken ten opzichte van de geschiktheid der
democratie voor bedrjjfsbeheer. Beschuldigen ge
schiedt somtijds zonder bewijzen. Komen die
bewijzen van de zijde der Maatschappij voor
Nijverheid en Handel dan zullen we ze met elkander
hebben te toetsen. Dan zullen we hebben na
te gaan of reorganisatie" onzer gemeentelijke
bestuursorganen ten opzichte van bedrijfsbeheer
noodig is. Doch zoolang kunnen we wachten.