Historisch Archief 1877-1940
\
U i
De Groene Amsterdammer van 7 November 1931
No. 284O
Variaties over liefde en lust
door Albert Heiman
F ra n* M m i (N: O mie r
kleren i-lus 11
liet «UK
De /uid-Nederlandsche schrijver Frans Smits.
die overigens. dit zij vooropgesteld volkomen
afzijdig staat van alle /uid-Xederlatulsche
schrijfmode, heeft een roman gepubliceerd over een on
derwerp dat. vreemd genoeg, bij mijn weten nog
nimmer zoo uitvoerig in onze taal werd behandeld.
De roman van het kantoormeisje, dat voorbestemd
tot vrouwelijker werk dan het dorre schrijf- en
cijfer-werk dat zij heeft te verrichten, prikkelend
op haar omgeving werkt. De mannelijke collega's
trachten haar te veroveren: de rijke baas echtei,
wiens kaalhoofdigheid vergoed wordt door het
bezit van een auto. wint haar op korten termijn.
en zij wordt een tijdlang zijn inaintenée.
Ken kunstenaar, die zich zet tot het behandelen
van zulk een thema, zou gemakkelijk een satyre
kunnen schrijven. Zaken en liefde .... Mercurius
en Venus. Hij zou den geldploert kunnen hekelen;
zijn hypocrisie, zijn schrikachtigheid, zijn overleg.
zijn gewetonslooheid tegenover het arme. onschul
dige slachtoffer. Hij zou echter ook het nieuwmo
dische creatuur kantoorhit" kunnen aanvallen:
het domme, alleen op avontuurtjes bedachte
mooibeeuige kind. dat iets fraaier gekleed g?.at dan haar
salaris toelaat, dat in iets te Weelderige dancings
komt. dat geen flauwe notie heeft van liefde, en
achter haar lust altijd de tronies ziet van onthutste
familieleden. Kn het zou nog op honderd manieren
kunnen, met talloo/e variaties van het thema, dat
in de nabijheid van een haven zich nu eenmaal
andei's ontwikkelt, dan op een bureau voor armen
zorg of een gelukskantoor.
Het aantrekkelijke van .Smits' roman is echter.
dat hij van geen dezer mogelijkheden gebruik heeft
gemaakt. Hij heeft het thema, behandeld als een
idylle, en in die behandeling stookt heel vrat lite
raire handigheid. Want bij hem is het
kantoormeisje niet alleen dom en avontuurlijk, maar ook
eerlij k'en verlangend naar het betere. De conflicten
tusschen haar instincten en haar vooroordeelen.
haar opvoeding en haar primaire overtuigingen zijn
duidelijk geteekeiid. Xoo offert zij honderd francs
in de kerk. uit dankbaarheid dat zij zoo veilig en
chic gekamerd" is.
En ook de rijke zakenman is niet honderd pro
cent een ploert en een egoïst. Hij respecteert op zijn
manier de vrouw in het meisje, bespaart haar alle
moeilijkheden en toont een redelijkheid in over
eenstemming met zijn jaren. Dat is alles heel goed
beschreven, boeiend, en met een vleugje van heel
zachte ironie, welke een kostbare specerij is. maar
al te onbekend in onze flauwhartige
roinan-litoratuur.
Maar tot hier toe kwamen slecht s de eerste maten
van het thema ter sprake. In zijn volledigen vorm
is het nog een stukje langer. Er komt namelijk een
noodzakelijk einde aan de verhouding van den kan
toorheer en zijn gemainteneerde dienstbare. Zij
vervelen elkaar, ofwel een van beiden pleegt ver
raad; het meisje wordt geknakt voor haar leven
aan den dijk gezet, of de baas blijkt gefopt te zijn
en erkent zijn klasse-axioma: dat men door. een
mindere altijd minderwaardig behandeld
wordtOfwel de ouders van de juffrouw of de rijke erfge
namen van den heer komen op de proppen.......
En hier zou van, den schrijver zelfs na de. meest
objectieve weergave van de feiten, een oplossing
gevraagd, worden of minstens dat hij een conse
quentie aan wees van dit alles. Hier zouden de
1) Uitgave C. A. J. van Dishocck, Buasum.
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROKIN
D O O R LOOPEND
TENTOONGESTELD
AMSTERDAM
BEZICHTIGING VRIJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE MOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
groote moeilijkheden beginnen voor al wie het
thema volledig zou willen behandelen. Kn het i.s
ook hier dat het boek van Frans Smits begint te
mislukken; dat het zijn goede toon verliest en gaat
verwateren. Hij waagt zich niet aan de. eindfase.
is slordig in zijn gedachtengang. en heeft in zijn
verbeelding het boek niet afgemaakt. Hij gebruikt
het ezelsbruggetje dat sedert Methusalem door de
radeloosten literatoren beklauterd wordt: hij la-at
het noodlot ingrijpen, een ongeluk gebeuren, hoofd
personen sterven.
De groote zakenman die Onder het oog van
Mercurius" aan vrouwen doet. krijgt op reis met
zijn maitresse. die intusschen een ander liefheeft.
een auto-ongeluk en sterft zonder eenige notie te
hebben van het moeilijk parket waarin hij zou ge
komen zijn wanneer hij was blijven leven. Maai'
deze Muilei's zijn niet dood, ze leven nog en
mainteneeren nog dagelijks om ons heen. en doorleven
nog de razendste drama's en conflicten. Zoodat de
heer Smits verkeerd deed met zich zoo gemakkelijk
af te maken van een roman die hij zoo goed opzette.
Het zwakke verloop is de schuld van den slappen
indruk die dit boek nalaat: het is een liflafje ge
worden terwijl het kansen had . voorbeeldig" te
zijn in zijn soort, gelijk Geertje" of Op hoop van
zegen" ook in hun soort voorbeeldig zijn. Ik las
van Frans Smits geen ander boek dan dit. maar
herken een gezond en vaardig talent er in. dat alleen
heeft te zorgen niet het slachtoffer te worden
van de gemakzucht die halverwege een roman zegt :
..alweer een boek", en er haastig een eind aan
flanst.
Schrijvers zijn nu eenmaal geen fotografen,
maar schilders die meer dan de gelijkenis hebben
te zoeken, ook de onzichtbare werkelijkheid hebben
uit te drukken: een werkelijkheid onafhankelijk
van persoonlijke willekeur en haastig gefabriceerde
sterfgevallen.
tii|m.H»n: I»P t<H'welioiiu «>r 2)
Ik zou over de toeschouwer", een sober verhaal
door tierben ('olmjon kort kunnen zijn. en in
ronde, eerlijke woorden kunnen zeggen dat het een
waardeloos lor is. g«en haar beter dan de vele. vod
den die op deze plaats onbesproken blijven. .Maai
de heer C'olmjon heeft het recht, volgens de ge
woonten van dezen tijd. op een iets aandachtiger
behandeling, omdat hij niet zoo maar een gewone
prulschrijver is. maar een van betere kom-af. Hij
kon wijzer zijn.
Jarenlang 'i.s hij reeds de voorvechter van een
soort van onafhankelijke critiek. die terecht niets
en niemand ontziet, en op tientallen van misstanr
den en fouten de aandacht heeft gevestigd. Ik kan
niet beoordeelen of het alles even juist is geweest.
maar wel dat de algemeene strekking van wat de
heer Colmjon met zijn ,, Literaire (Jods" beoogt.
verdedigbaar en goed is.
Maar wie zich opwerpt als boetgezant, moet
zeker niet in het openbaar gaan zondigen. En dat
heeft de heer Colmjon niet kunnen laten. Hij schijnt
iemand met een aantal schoolsch- juiste inzichten
en een meer dan alledoagsche hoeveelheid durf.
Maar deze deugden schijnen hem parten gespeeld
te hebben; hij dacht ze voldoende om een verhaal.
te doen drukken, terwijl zijn critische Ik kon weten
dat hij geen greintje fantasie bezit.
Dat is het eerste waaraan De toeschouwer"
laboreert. Het is een adv«xjaat op vacantie, die toe
schouwt en een dame in 't vizier krijgt, welke ge
desillusioneerd in haar huwelijk, verlangt naar een
buitenechtelijk avontuur, zonder daartoe de ge
ringste moed te bezitten. De Toeschouwer noemt
dat hysterie; anderen zouden het, met meer inzicht
in zulke termen, seniele avontuurlijkheid of bur
gerlijke wenschfantasie kunnen noemen.
De echtgenoot, de vrouw en de toeschouwer gaan
dan een tijdlang met elkaar om als echte nare en
onbenullige menschen. wat ten volle de- schuld is
van den schrijver.
Want ook ware en onbenullige menschen moe
ten in een boek belangrijk en zei f -gerechtvaardigd
2) Uitgave JV.T'. Lilt. Boekwinkel, 'den' Haag.
Het brandpunt
r«n gezelligheid.
BOL
ELKEN DAG N GLAAME
zijn. D<.» heer ('olmjon had lu-t bij Lewisohn kunnen
leeivn en bij tal van anderen.
Tenslotte draait de hcele toeschouwerij op niets
uit, want de echtgenoot is argeloos on eigenwijs.
de vrouw laf en béte. en de advocaat een slappeling
die niet weet wat hij wil. Was deze geschiedenis nu
maar niet een zeker l«lt-nt venuoord, men had
haaikunnen aanvaarden. Maar ook hierin schiet de
heer C'oliujon hopeloos te kort. en dat is hem als
muggenzifU'r en foutenteller dubbel aan te reke
nen.
Weet u. de meester mag geen fouten maken m
zijn thema's en zijn sommen. Maar deze meester..
die aardig theoretiseert, maar bij de eerste de beste?
oefening in de practijk blijkt «een inzicht te heb
ben in de essentieele dingen der schrijfkunst, maakt
/e bij tientallen. Hij schrijft een nare.
geaffeeteerde taal en heeft het over ..abou^heereri" waar
ik het niet zou willen hebben over iemand
toesmoelen.
Ook worden in dit verhaal uit een soort van ijdel
heid allerlei niets.ter zake doende franjes met de.
haren er bij gesleept, van een middelnederlandscb
citaat tot een gezegde van Angelus Küesius. alle?-'
in den mond van den grootsten onnut onder de
Nederlandsche advocaten, die hier voor Toeschouwer
speelt.
Over de smakeloosheid welke de heer ('olmjon
gehad heeft om /.ijn lezers ook nog op een niets
telzake doende Hoekhandel-seène" met kennelijke
puedagogische bedoelingen te tracteeivn. zal ik
geen oordeel vellen. Is er niet een banaal
gezegd»dat leert: De zaken gaan vóór het meissie?
Nieuwe Uitgaven
De - Itatte'ni'ant/er ran H<nncln, naverteld door
.\nthonie Donker, met platen van Hie Cramer.
t'itgave van (i. H. van (J oor Zonen's l". M..
Den Haag. Van de Kngelsche uitgave werd hier een
Xederlandsche bewerking op rijm gegeven door
Anthonie Donker.
Het boek is uiterlijk uitstekend verzorgd en
geillustreerd mot platen van Hie Cramer, waaronder
vier in kleurendruk, tï. . .,^p
Laurientje, door .T. M. Selleger?Elout, met
teekeningen van B. Midderigh?Bokhorst. Uitgave
(J. B. van Goor Zonen's U. M. Den Haag.
Dit aardige kinderboek voldoet aan alle eischen.
De groote vereering van Ijaurientje voor haar
ouder broertje Marien is eenvoudig en eerlijk ge
schreven. Het boek ziet er aantrekkelijk uit door
de talrijke geslaagde illustraties en het gekleurde
omslag, dat door de bewerking in de
vernis-perseen bijzonder glansr ij ken, f risschen indruk maakt.
Keinaart de Vos. naverteld door W. Kuhfus, met
platen van O; Verhagen. Uitgave G. B. van
(«ooiZonen.
Kndlebol, Kaalkop en Kleinbrrtertje, door M. C.
van Oven?van Doorn, met platen van Lida vort
Wedell. Uitgave G. B. van Goor Zonea,.
Aan de reeks brochures, welke het Weekblad
Handelsbelangen te Amsterdam uitgegeven heeft,
is thans toegevoegd brochure No. 7 handelende
over Preferente en andere rechten van crediteuren
in een faillissement. Daarin zet Mr. G. v. Geest
uiteen waarmede de koopman, die in een faillisse
ment betrokken is, rekening moet houden. Een
practisch werkje voor eiken handelskman.
Op elke wond aan hoofd, armen, handen,
voeten of beenen
P U ROL
Verzacht terstond, geneest spoedig.
1
No. 2840
De Groene Amsterdammer van 7 November 1931
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPE 21 AAL BEREID
Muziek
door Constant van Wessem
<? ti a r n 4'i*l» k war te t
Ook de kaïnei-muaiekavtindeii van het Concert
gebouw zijn thans begonnen, met een uitvoering
van strijkkwartetten door het («uarneri-kwartet.
Dit kwartet, bij ons al geen onbekende meer, heeft
zich reeds in korten tijd een plaats in de waardee
ring der muaiekminnenden veroverd en bij de her
nieuwde kennismaking wordt men bevestigd in het
gevoel, dat qua ensemble-spel en strenge opvatting
van het gespeelde weinig andere zich met dit kwar
tet kunnen meten. Kr is in dit kwartet een herle
ving van het oude klassieke en hechte samenspel,
dat buiten de verschillende opvattingen, die veel
der moderne ensembles boven de oudere «leden
-tellen, om gaat. Xaast het zeer levendige, maai'
vjuvk ook willekeurige van veel modern kwartet
spel staat dit ensemble als een voorbeeld van
..nieuwe tucht"; er is hier een rust ingetreden, die
wetmatig aandoet zonder theoretisch of dogma
tisch of erger nog: levenloos te zijn: een vrije ge
bondenheid, een gehoorzaamheid aan elkaar en
iian het werk zonder dat de bezieling van het voort
brengende in de reproductie van het gespeelde werk
? ?r maar eenigszins door wordt verminderd, l'it de
laatste jaren kenden wij dit alleen nog maar va.n
het helaas, sinds den dood vanden leider, ten on
zent niet meer gehoorde ('apet-kwartet en al do
mineerde er de groote. strenge opvatting van het
weel-geven van een werk alles, een enkele maal k<»n
?de verre afstand der vaste en vurige sterrebeelden.
wier lijnen in deze muziek onwankelbaar en zuiver
werden geteekend. niet vermijden, dat ons een
geheimzinnige kou van het voor? menschen.niet
meer grijpbare beving. . Maar in het
(niarnerikwartet blijft ons de aarde en het menschelijke nog
dichtbij, men geniet nog van een wezenlijk en voor
het muzikale hart verheugbaar musieeeren. men
bewondert hier nog uiterst r' eele dingen: schoon^
kleurige klank, strenge, maar bewogen
rythniiek. fraaie en soepele welluidendheid:, modern.
'.?n klassiek voortreffelijk aan elkaar'gepaard.
* *
*
Xoo werden het kwartet \an llaydn (op. 77. <;.
gr.) van Beethoven (het .\-dur van opus is» en
het F-dur kwartet van Tschaikowsky even zooveel
voldoeningen als verrukkingen, even zooveel
bewonderingen als bezielingen. De volle KI. Zaal
heeft terecht onomwonden zijn enthousiasme voor
deze vier meesters, vrijwel alle gelijkwaardig en
zeker gelijkwaardig wat betreft hun aandeel in het
??nsemblespel, uitgedrukt. Het (!uarneri-kwartet
staat van de huidige kwartetten onbestreden op
de eerste plaats en handhaaft deze plaats tot nog
toe zonder concurrent. Moge het ten ?onzent'een
even vast terugkeerende gast blijven als tot voor
enkele jaren het Capet-kwartet is geweest !
V«»ra .iHnni'itpiiiiliiM
Ook hier een bij ons geliefde en vaak gehoorde
kunst, die van de zangeres Vera Janacopoulos.
Een schoone, klare en eenvoudige ziel, die ons
voorzingt, wel is waar in een kunst, zeer afhankelijk van
de persoonlijkheid, die haar voortbrengt en minder
van de stem op zichzelf, die soms verraderlijke
dingen doet wat betreft zuiverheid en sterkte van
klankontwikkeling, maar bezield, uiterst bezield.
en gedragen door een groote en wanne liefde voor
het lied, voor het gezongene. Dat is het veroverende
aan Vera Janacopoulos: de zuiverheid en
natuurGesterkt en gekalmeerd
worden Uw vermoeide en overprikkelde
zenuwen door het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Qlazen Buisje 75 c N Bij Apoth. en Drogisten
De vrije hand" van Macdonald
\iiii II. vuil t'lijmen
l '
lijkheid van den mensch in het lied. In alles wat zij
zingt wordt dat meegedeeld en het gaat van hart'
tot hart onmiddellijk, zonder versiering, terug
houding of gewilde artisticiteit.
Zingend met groot orkest is haar stem soms niet
opgewassen tegen het klank volume en Wordt in
de' hoogo ligging bij krachtige timen vaak iets
te scherp.
? ' * ??* : ??
Zoo toonde het vorige Donderdagavond -t
oncertmet het Concertgebouw-orkest haar niet op zijn
gelukkigst. Maar een fraaie revanche nam Vera,
Janacopoulos Woensdagavond in de kleine zaal.
waar niet alleen haar voordrachtskunst de. oude,
wonderbaarlijk soepele en levende aanpassing aan
het karakter van ieder lied afzonderlijk toonde,
maar ook haar stem de vroegere welluidende
teederheid van intonatie en nuanceering wist te, ge ven.
die mede zoo betooverd werkt op den toehoorder.
Voor de pauze: oude liederen, en de hymne op de
Blessed Virgin van Purcell, klaag- en liefdeliederen,
de legende van den Hoi Heinaud. Xa de pauze
Poulenc's overmoedige, luidruchtige en sterk aan
gezette Airs ohantés" en een reeks Spaansche lie
deren, waarvan vooral de. twee laatste, die van
Jouquin Turina, treffend eh meeslepend gezongen,.
een sterken indruk maakten. En daarna de lange
serie toegiften, door het enthousiaste en dankbare
publiek afgedwongen.
Een enkele opmerking, niet speciaal dit concert
betreffend: de programma's worden steeds korter,
de serie toegiften steeds langer. Wat heeft de con
certgevers daarmee voor? En gesteld,, dat hot pu
bliek de toegiften eens. niet verlangde? Zoo'n con
cert zou erg kort wezen.'H'et wordt wel een erge
speculatie op het succes en 'bovendien, wanneer
men den afgeroepen titel niet verstaat kent men
het lied niet eens. Liever langere programma's en
minder toegiften: zot» komt de tijd ook vol.
ZOO JUIST
AANGEKOMEN
OOSTERSCHE
TAP IJ TEN * KLEEDJES
ONZE NAJAARS
VERSCHEPING
BIJZONDERE
COLLECTIE
VERLAAGDE
P R IJ Z E N
XNDER
ft',
f