Historisch Archief 1877-1940
?*?
l
H'
?i i ?
12
De Groene Amsterdammer van 7 November 1931
No. 2840
Nederlandsche Munt
Holland'» beste 1O cents sigaar
Bioscopy
door L. J. Jordaan
Lubitsch- Chevallier
..I>c luchrnde luitenant".
Eon ontwapenende fihn".
Ik mag het woord film" wel tusschen
aanhalingsteekons schrijven, nietwaar;' Ik heb een
cabaret-artist (óók een cabaret-artist !) gekend, die met
y.ijn wonderbaarlijk orgaan alle instrumenten van
hot orkest kon inviteeroii. . . . don ganschen avond
amuseerde hij hot publiek onbedaai-lijk. door beur
telings een saxophone en een banjo. oen contra-bas
en een trompet mot geen andere middelen dan zijn
mond en liet holletje van zijn hand.
allerbedriegelijkst na te bootsen. Tot iemand bij toeval hem in
do kleedkamer eon liedje hoorde zingen on tot do
zonderlinge ontdekking kwam. dat do man oen
mooie stem had. Gevraagd waarom hij zijn orgaan
nooit op do natuurlijke wijze in zijn ..nummer"
gebruikte, luidde zijn antwoord : ..It spoils the
illusion and it does not pay !"
Aan dezen imitator moet ik altijd denken, bij
hot zien van films als deze ..Lachende luitenant".
Het is knap het is geestig ? het is amusant. . . .
maar het is geen iilm. Het is minder film dan do
Privé-Secretaresse" -?minder dan Bolvary's
..Kaub der Mona-Lisa". waarin toch ook sterk met
hot palliatief der liedjes en schlagers word gewerkt.
Met een pijnlijk cynisme heeft Lubitsch, zoowol in
deze film als in Lovo Parade" en Monte-Carlo"
zijn afkomst on groot talent verloochend. Hij
ensceneert, handig en effectvol, een operette
..grand-style" de sujetten gaan on staan zooals
zo op hot tooneel zoudon doen - de zaak wordt op
den filmband afgedrukt en netjes in blik verpakt
naar allo oorden der wereld verzonden. Voila !
Wat is danr op zich zelf togen? Ach niots na
tuurlijk ! De man-mot-do-duizend-stemmen' trekt
altijd massa's mensclion naar eon onschuld ig ver
maak en er zijn er maar weinigen, die zich herinne
ren. hoe hij eenmaal in zijn kleedkamer hot schoont'
lied ..Vlam" zong en «l neuriënde in ..Lady
Windermere's Fan" on -?Marriago Circle" verrassende
en ontroerende accenten wist te vindvn. Hij is deze
jougd-illusie!* lang te boven - de
vermaaks-industrie wil zooiets nu eenmaal niet: it spoils the
Ulusion and it does not pay !"
En zoo zien wij dan Chevallier weer met zijn on
weerstaanbare gam in-allure door immense, blin
kende decoraties wandelen. Wij hooren hem zijn
liedjes zingon. Your Majestie" zeggen mot den
klemtoon op de laatste lettergreep en minstens
twee- sehoone vrouwen kussen. En wij zoudon ons
kunnen afvragen, waarom hij eigenlijk uit hot
Casino de Paris" weg moest gaan waarom Lu
bitsch een reeds in de levende operette n de zwij
gende film behandeld thema voor de derde maal
moest opdoffen * waarom al deze pompeuse en
kostbare uitstalling moest worden geofferd aan een
grap, die men op het trammetje huis-toe reeds
weer vergeten is en die geen herhaalde aanschou
wing zou verdragen.
?* .*.''? '
Maar wij stellen deze vragen niet tenzij veel
later. Want De lachende luitenant" is evenals
Love Parade" een ontwapenend werk. Llibitsch
GENERAAL AGENTEN VOOR
AMATEUR.KINO-UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co
SPUI 8 AMSTERDAM
toont hier weer opnieuw de zeldzame gave zijn
publiek mee te sloepen door een onafgebroken
reeks aardige, soms geestige vondsten. Vondsten.
die in hun keus (niet in hun toepassing!) bieren
daar aan ('haplin doen denken (hot tomgreimen
naar de likeurflosch bij de metamoiphose van do
prinses) maar die voor hot overige toch wol zool
den stempel dragon van oen origineolo persoonlijk
heid. ti rappen, als het plotseling .van achter de
deur verschijnen dos Fürsten von Flausenthurm
na do pijnlijke scène aan de piano de
spollingsclaus de reeds aangehaalde likeurflesch-episodo
zijn vermakelijke grillen, die al bohooren zo on
getwijfeld tot hot tooneol in ieder geval do ver
dienste bobben, niet onder do verschrikkelijke
toonoel-fo>irr/i//t' te ressort ooron. Eon fout. waarvan
de typische, nadrukkelijke bühnc-mimiok van den
vorst on zijn dochter geenszins vrij te pleiten zijn
on die deswege dan ook den lof oogsten van alles.
wat het onderscheid tusschen film on toonoel niet
voelt.
Bij heel zeldzame oogenblikkon wreekt zich hot
materiaal misschien zelfs wel buiten de
bedoe.ling van den regisseur-om on genieten we eon
suporbo oogenblik van waarachtigen filmhumor.
Do scène van don eersten huwelijksnacht loopt
ton einde en hot boeld van de heftig-snikkende
bruid verflauwt langzaam, terwijl volgons het sys
teem van fado-in en fade-out (het afdonkeren"
on op-lichten") hot volgende beeld reeds opdoemt.
Dit vertoont ons dezelfde prinses, maar nu in allo
ziels'rust aan de ontbijttafel gezeten. Cielijk men
ziot een op zich zelf hoogst onbelangrijk en mis
schien wel geheel toevallig gegeven. Maar dit on
willekeurige. kostelijk-onopzettelijke contrast van
do schreiende heldin en het tevreden silhouetjo
aan de ontbijttafel dit argelooze spel met de
betrekkolijkheden dos levens dit naast elkaar
zetten.... neen.... dit versmelten van tragiek
on burgerlijke tevredenheid in een en dezelfde
persoon, is van een onweerstaanbare ironie en peilt
in zijn fijnheid plotseling dieper dan al de toege
paste tooneeltrucs bij elkaar.
Binnen het feestelijk kader van dit jubileum past
Lubitsch' ..Laughing Lieiitenant" volkomen. In
liet algemeen zou men kunnen zeggen, dat al zijn
latere werk op don feesttoon is afgestemd ? het
hooft iets, dat onweerstaanbaar doot denken aan
smokings en toasten en gezellige dinertjes en dat lang
niet altijd binnen de grenzen van hot apr
s-boiresque blijft. Lubitsch 'is de eeuwige ceremoniemees
ter geworden, die du gasten op onderhoudende on
aangename wijze weet bezig te honden en men kan
het alleen maar betreuren, dat hij daarbij niet do
middelen gebruikt, die hom logisch ton 'dienste
stonden - dat hij er de voorkeur tt«n geeft, met
zijn holle hund oen orkest te imiteoreii. in plaats
van simpelweg eon liedje.... desnoods een ..le
vensliedje'' te zingen
7»hutr ons in hot onvermijdelijke schikkend,
zeggt'n wo tenslotte: ..Prosit !..... en tot de volgende
fuif !"
Samenspel
Ik speel fiiano en jij zint/t:
het is een eendere melodie
tlie elk'op and'f e icijze divinyf
binnen dezelfde harmonie.
zoo. dat icij dichter samenzijn
dan mond aan mond en bloed o)> bloed.
dan wanneer icij n lichaam zijn:
nooit, heb ik jou zoo dien ontmoet.
U
Wie van ons beiden koos hel stuk:
ik greep het, maar jij keek er haar.
of icilde zoo een stil geluk
en icas-'t in wezen n gebaar,
dat ons ticee levens overviel
zoodat jij meende, tcat ik deed.
maar dan ook wentelt het ala wiel.
tnt ik ntij in jon ir z«iw verf/eet.
Cor Ruys in My n zoon Etienne'
Centraal Theater, Amsterdam
Tentoonstellingen
Kunsthandel van Wisselingh, Amsterdam. Bel
gische schilderijen en Beeldhouwwerk der 19e en
20e eeuw.
.Amersfoortsche Kunstkring, Amersfoort. Schil
derijen van stadgenooten. Tot 8 November.
Kunsthandel fc'ena, Den Haag. Werk van Dick
van Driest. Tot 8 November.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Werk van N.
Bodonhoini, Cachet, Nicolasen Zijl.Tot 9 November.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen
door Jan van Herwijnen. Tot 22 November.
Nieuwe Toonkamers voor Kunstnijverheid.
Rotterdam. Tentoonstelling van De Trek
vogels". Tot 10 November.
Kunsthandel Hofstee Deelman, Amsterdam.
Schilderijen door Arnold Balwé. Tot 10 November.
Kunsthandel de Bois, Haarlem, Teekeningon
door Olaf Jordan. Tot 14 November.
Kunsthandel Huinck en Scherjon,
AmsterdamNederlandsche en Fransche Kunst. Tot 14
Novormbei'.
Kunstzak-n A. Vecht, Amsterdam. Schilderijen
uit Jugo-Slaviëdoor S. L. Schwarz. Tot 15 Novem
ber.
Kunsthandel D. G. Santee Landweer, Amster
dam. Teekoningen Rodolphe Bresdin. Tot 15
November.
Ned. Vrouwcnclub, Amsterdam. Werken door
Betsy Osieck?Westendorp. Tot 15 November.
Kunsthandel Buffa «Sc Zoon, Amsterdam.
Schilderije.i van Jan Gregoire. Tot 15 November.
De Distel", Kotterdam. Toegepaste Kunst door
C'opier on Moser. Tot 15 November. .
Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Werken
door Ad liaan van Zeegen.. Tot 19 November.
Kunsthandel van Meurs, Amsterdam. Werk van
Jean Frélaut. Tot 22 November.
Voor de Kunst", Utrecht. Tentoonstelling Mo
dernefoto's en drukwerken. Tot 22 November.
Kunsthandel Keezer en Zoon, Amsterdam. Schil
derijen door Piet van Wijngaerdt. Tot 25 November
Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Wer
ken van Foujita. Tot 29 November.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Werken van
Leden van De Onafhankelijkèn. Tot 30 November.
-FfL JL JL A
1-1? «AMSTEQ DAM
torhemden naar maat
HALHO C. KOOL. Bij ons verkrijgbaar N.R.V. MONTA SCHOENEN
No. 2840
De Groene Amsterdammer van 7 November 1931
13
Dramatische kroniek
door Henrik Scholte
O l» <»t>n <!UK in Oi*toltt»r....
Op een dag in Octobei' is er op'drie plaatsen in
Amsterdam tooneel gespeeld, dat de stukken eraf
vlogen. Ken uitzondering, en een begin misschien.
Men zou denken, dat ons tooneel bloeit....
Maar wanneer ons tooneel bloeide, zou een op
voering als Saalborn's Kapitein van Köpenick"
reeds door do ontvangst bij de première tot het
.stuk van de komende weken bestempeld zijn.
Of het dat nu wordt, al is het stuk er dan ook in
alle opzichten op gebouwd, moet men maar
afwachten. lïet publiek van de première, was
wat men noemt: waard eerend-gereserveerd.
Met uw verlof, juist het omgekeerde van wat
hier noodig was. Men keek een klein beetje
op zijn neus: interessant, inderdaad, maar een
zijdig nietwaar, grove vent, die Zuckmayer.
en dan die psalm van. de gevangenen, dat ver
heerlijken van een oplichter. Men slikte dat maar
niet zoo in een stad waar ook (vele) ambtenaren
zijn en zoo nu en dan bankovervallen en leeg
gehaalde postauto's, waar nooit meer iets over
gehoord wordt. Maar hoevele Wilhelm Voigt's
telt deze stad?
I n de jaren sinds K oyaards' af traden, eri misschien
langer nog. heeft het tooneel zoozeer zijn best
gedaan otn het publiek van zich te vervreemden.
dat men een harden dobber zal hebben om dat
publiek, dat in het tooneel niet een meestal teleur
stellende verpoozing, niet een laffe vleierij met een
..beau monde", waartoe de kleine man ook zoo
graag zou willen behooren, maar een maatschap
pelijk instrument, een tribune en een Aveerklank
van den tijd ziet, terug te winnen. Het tooneel
staat voor een dilemma: aan den eenen kant wil
men het publiek behagen om in godsnaam maav
in dezen tijd het hoofd boven water te houden.
Aan den anderen kant ziet men zeer goed in, dat
het publiek, dat thans nog in den schouwburg
komt. een dwaas allegaartje en een onzuivere
afspiegeling is van hut publiek, dat ei- bij een ge
zond en belangrijk tooneelleven zou kunnen en
zou moeten komen. Wij hebben jaren achter ons
van zeer, zeer zwakke en late imitaties van wat
elders een soort succes geweest is. jaren van
kleinhartige speculatie, waardoor het publiek, dat in
diezelfde jaren Tuschinski zijn opportunistische
draai naar de goede film zag nemen, zich niet
meerHet verlokken. Men zal thans moeten kiezen: op
het gevaar af. angstig dicht langs den rand van
den economischen ondergang te gaan /.al men toch
juist in dezen tijd een wig tusschen het publiek
moeten drijven: zij die om het tooneol komen.
ervoor terugkomen als zij zien'dat niet langer eon
onhoudbaar en naar oen definit leveren ondergang
.leidend compromis gediend wordt, en zij. die men
veilig naar andere divertissementen kan laten
trekken, omdat zij daar toch, door een oneerlijk
compromis slechts tijdelijk misleid, op den een of
anderen dag naar toe zouden afzakken. Een too
neel,. dat niet door i.ijn eigen kracht durft te be
staan, een directeur, die niet, als destijds Ludwig
Nchröder, in het noodzakelijk overgangsproces
«.ener. fundamenteele zuivering, voor het voetlicht
durft te treden en zeggen: Omdat het publiek
van vanavond dit stuk blijkbaar niet beviel, zullen
wij het morgen en overmorgen wér spelen",
riskeert, dat men tenslotte werkelijk buiten de
maatschappij staat en voor een leege zaal morgen
en overmorgen dat speelt, wat men zelf niet had
willen spelen, wat de ware tooneelliefhebber niet
wil zien en wat den toevalligen couponhouder ten
slotte al tot hier zit.
In dit opzicht kan de Kapitein van Köpenick"
een argument ten goede zijn. Slaagt men erin, dit
belangrijke, sterk en scherp gehouden stuk, dat
in elk land met een hoog geklasseerd tooneel (en
niet alleen in Duitschland, waaraan het, door de
. banden des bloeds verbonden is) reeds bij voorbaat
een kasstuk in den allerbesten zin van het woord
zou zijn, na de niet al te uitbundige ontvangst
door het publiek van den eersten avond toch
repertoire te doen houden, dan inderdaad is er
hoop, dat wij hier in ons land een goed tooneel
krijgen, waarvoor de krachten altijd aanwezig
geweest zijn, een tooneel, dat z'n vrienden van z'n
los-vast roageorende kostgangers zuivert, dat z'n
plaats, welke die ook mag zijn, uit' eigen kracht
wettigt, dat z'n eigen schrijvers stimuleert (want
in geen land zal men tooneel schrijven als men het
er niet ook speelt) en dat z'n vele, goede en jonge
acteurs niet langer ruïneert in derderangswerk.
waarvan tenslotte, na een tijdelijk succes van het
oogenblik, de eenige uitkomst toch maar kan zijn
de economische en de artistieke ondergang.
* *
*
Zuckmayer's tragi-comedie heeft, om zijn plaats
te handhaven, meer troeven voor, dan die andere
stukken uit de kleine reeks, waarmee de K.V.
in den laatsten tijd zulke zuivere tooneelsuccessen
bereikte: het fijne, maar al te beminnelijk
geschreven Defraudanten", de misschien wat
litteraire fantaisic van Ferdy's Bekeering", de
zware, duistere aanslag van Misdadigers". Bij
elkaar zijn dit inderdaad geen titels, die van veel
eerbied voor de maatschappelijke conventies ge
tuigen zooals, laat ons zeggen, Vrouweninvloed"
en Leontientje". Maar juist daaraan ontleenen
zij voor een groot deel hun waarde. Er is een groot.
een fundamenteel verschil tusschen revolutionaire
part ij-politiek (waarvan dunkt inij niemand een
koninklijke" vereeniging en het eerste gezelschap
van het land, dat dan toch maar zulke stukken
achter elkaar opvoerde, zou willen verdenken) en
een misschien eenzijdig, in elk geval echter bezield
en verontwaardigd pleidooi voor de rechten van
den mensen". Men vergete niet: er staat reeds in
Hamlet's cathechismus van den tooneelspeler.
zooiets van den kroniekschrijver van zijn tijd, en
als men Zeittheater" in den juisten en ruimen zin
van actueel tooneel verstaat, dan ziet men juist
aan deze stukken, dat de actueele verantwoording,
die een schrijver van vandaag in zijn stuk legt, nog
geenszins een terugkeer tot het allergramvste
naturalisme beteekent.
Zuckmayer hoeft van de onsterfelijke blamage
van Köpenick geen burleske, noch een (even.
ongemotiveerd) heldendrama gemaakt. Hij doeo
slechts wat zijn prachtige hoofdfiguur aan het slot
doot: hij vraagt om een spiegel. En als Voigt
met een i. zetter ! dan voor de eerste, maal
zichzelf 7-iet (want liet W.C.-tje waar hij zich ver
kleedde had zoo'n luxe-voorwerp niet), als hij
staat tegenover zijn eigen skelet, die uitgemergelde
k<»p van een armen slobbcr in een uniformjas, die
precies net zoo'n smak in liet leven gemaakt heeft.
maar dan toch nog altijd de mystieke ..uniform"
is. dan roept hij bulkend van het lachen uit:
rnniöglicli".
Dat onmogelijke nu (dat dan tod» maai' histo
risch feit is geweest) heeft Zuckmayer mogelijk
gemaakt door een uiterst geraffineerde!! opbouw.
die aan de apotheose vooraf gaat. In een
bitterscherpen on prat?gnanton dialoog, waarin men van
den vroegeron, onnoodig grove n Zuckmayer van
..Rivalen" en don ..Fröhlichen Weinberg" nog
slechts den gewiuksten tooneel-nüxer herkent.
schuift hij in alternatieve scènes de/e twee'elemen
ten naar elkaar toe: do uniform en de schoenlapper.
Daartusschen 'wordt n wereld f ijngeknepen. dat
is niet moor de journalistieke, reportage van
Drcyfus". niet meer.de charmante klucht van
dien anderen vooroorlogschen exponent: het
vinnige grapje met de (Uoconda, dat is de rake
metafoor van den geboren satyricus. een ,,Arms
and the Man", dat geen Bulgarije noodig had om
naast, voor en achter u de maskers af te rukken !
Zuckmayer heeft niet verontwaardigd willen
Aanklagen. Dat was niet noodig, dat was ook niet
a la Köpenick. Wat hij deed, was doodelijker: het
lachend constateeren van de werkelijkheid. Hij
schiep: een mensch, een heerlij ken, nimmer
geexalteerden, nimmer zichzelf tot motto
proclameerènden mensch: den schoenlapper, die buiten
de deur van de heilige wereld gezet is. Hij toekende
daarnaast: een uniform. En M'at hij tenslotte
bewees, was, dat deze schoenlapper, als ware hij
des Keizers trouwste dienaar, loos alarm blies, een
steekproef nam om zijns ondanks te co'ntroleeren
of hot geüniformeerde Duitschland paraat was. Een
herhalingsoefening, waarop doornat van don wereld
oorlog sloot als een bus. En reeds oefent men op
nieuw: links-rechts, links-rechts. Küponick lierleefj!
Wat de meesterlijke Vertooning betreft, hot i*
niet te gewaagd ,0111 te zeggen, dat deze kapitein
tot dusverre Saalborn's beste TO! is geweest. Wat
Louis Saalborn
men in ..Üofraudanton". en soms reeds vroeger.
begon te golooven. hooft hij in deze grootsche en
eenvoudige rol bewezen: Saalborn. als eon karakter
speler in mineur, met een doordringende
teederheid. verre verwijderd van alle melodramatische
sentimentaliteit, de nuances van oen geplaagden
mensch teekenend, is ons eigenlijk liever dan hot
forsehe brio van don koningsmensch. dien hij
vroeger bij voorkeur gaf. Dit togen don stroom
oproeiend, beschadigd en stukgestooton, maar licht
en bijna blijmoedig gehouden karakter is vooral in
de tafereelen voor de pauze oen openbaring voor
den toeschouwer geweest. Beteren pleitbezorger
had men voor dit stuk niet kunnen denken.
In do vertooning was zijn sterke en volkomen
uitgewogen regie tot in do geringste details merk
baar: niet alleen eon tooneol. technisch perfect on
logisch en rijk gebouwd, niet alleen oen meesterlijke
bezetting, zeldzame grime on aankleeding tot zelfs
in do kleinste .bijfiguren toe. Maai- onder deze be
zielde leiding spoelde men ook. afzonderlijk on als
ensemble, oen spel. als er niet vaak in dezen
veol'zijdigcn rijkdom, mot deze heerlijke overtuiging op
ons tooneel gepresteerd Wordt. Hulde I
. # *
*
Elders, in den Hollandsehen Schouwburg, hing
«Ie K. \. tegenover deze promièio in groo'ten stijl
eon 'klein en sierlijk tegenwicht op: Klabund's
..X.1J.Z." Hot is eigenlijk oen stukje, dat men zich
slechts in tijdon van voorspoed kan veroorloven
(er komt dan ook vrij z'k.-r niomand naar kijken).
op oen verloren avondje te spelen in oen zeer
select theatertje. Het is oen nogal intellectueel** ?.
goocholtoer van oen spoelschen dichter/drijvend
op oen dialoog, die in de vertooning niet overal zijn
ragfijn loven bleef behouden. Maar er was oen br
lanje onsconooring van do Meester (die er echter
in zijn spel net precies naast bleek), er was een vir
tuoze rol-va n. hot ongebreidelde raspaard je
CJeorgette Hagodoorn. die nog wel eens op een gegeven
oogenblik een gooi naar oen bizarre onsterfelijkheid
zal doen en er was. fijn en ironisch tusschen al deze
lichte, gedurfde, iets te groot geproportioneerde
?decors tnvroquisieten, hot sensitieve spot van Cees
Laseur.
-*.',» '
* ?
In d ionzelfden schouwburg had men 's middags,
rauw-propageerend. de tegenkant van deze zilve
ren wereld laten zien. Een dilettanten-vereeniging
durfde in besloten voorstelling de introductie van
Friedrich Wolf's C'yaankali" aan, het typische
Zeittheater" in engen zin: kunst als betoog, een
leuze gecompileerd uit krantenberichten. Het stuk
is niet hot eenigo, dat twee jaar geleden in Berlijn
als argument diende voor een campagne tegen den
wetsparagraaf over abortus en hot heeft, krachtig
in zijn standpunt on raak goteekond in zijn voor de
hand liggende typen, ook als tooneol zijn kwaliteiten.
DJ'opvoering, onder regie van Dom do (iruyter,
was voor deze groep Leekon-spelers" eon succes.
Overtuiging, eoiivourd en durf substitueerden hier ton
volle \vat men aan techniek misschien te kort schoot.
Een rijke dag, die lilsto ('ctober!