Historisch Archief 1877-1940
.1 I i
k'.
B-ii.
8
De Groene Amsterdammer van 14 November 1931
No. 2841
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU88UM (Bijkantoor v/h Gooi)
P. C. Hooftrtraat 38 Brinklaan 138
Tel. 2O341 2425O mmmmm Telefoon 2270
BEGRAFENISSEN - CREMATIE ? TRANSPORTEN
FIRMA KRÖNER
NIEUWENDIJK 167
AMSTERDAM TEL. 43186
JAEGER ONDERGOEDEREN
N. W. 0. van JANSEN-TILAXUS
a/d laagste prijzen.
HALF WOL prima kwaliteit
Heeren Borstrokken (m.lange mouw)
Gr. 4 5 (l
4.10 4.45 4.80
Heeren Pantalons
Gr. 4 5 O
3.90 4.20 4.50
Jongens Borstrokken (korte mouw)
Gr. 2 3 4 5 O 7 8
1.90 2.10 2.30 2.50 2.70 2.90 3.10
Jongens Kniebroeken
Gr. 2 3
O
8
1.80 1.95 2.10 2.35 2.50 2.65 2.80
Abonnementsprijs van
DE GROENE"
per jaar:
Nederland. . . .
Indië(Zeepost)
(mail). .
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuid-Afrika
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
f io.
IO.
13.50
:t>
?a
o
i
l
f 13.50
*&f *
^rs^ c ev**,..
&hSTERDAM*lEipSCHE BOSCH J E
slaaf de
De huisvrouw zet het dampende
eten op tafel. Ze gevoelt zich zeker
van haar succes, want als er nog
iets aan den goeden smaak ont
breekt, dan voegt ze er Maggi's
Aroma bij. Met Maggi's Aroma
smaakt alles naar "nog meer" t
MAISON DE
BONNETERIE
Amsterdam
Kalverstraat
R o k i n
Den Haag
Groenmarkt
Buitenhof
ir * * * *
ORIG. ENGELSCH
SPORT COSTUUM
Jasje van fijnste kwaliteit
Suödéleer, met
patentsluiting. Diverse modellen
Rokjes van Schot s «h
Tweed, nieuwste dessins
Prijs compleet
vanaf . . .,. . .
74.S u ede Sportjasjes
geheel gevoerd *?* ^
in verschillende *<W .
modelinten ... *?* ?? ?
ZICHTZENDINGEN FRANCO
l
Voornaamste Kleedinginrichtim
op elk gebied
No. 2841
De Groene Amsterdammer van 14 November 1931
9
Buitenlandsche reclamekunst
?>/ t». /
J O}' I/OU «>?/'/.
anJfor. uadame!
De ontwerper van moderne,
dagblad-annonce's heoft voorzeker geen
gemakkelijke taak want de eerste
moeilijkheid welke /.ioh daarbij
voorilüet is deze, dat veelal duur den op
dracht-gever uit liet oog verloren
wordt, dat wut hij als nwn-van-zaken
/ér doeltreffend acht. uit
reclametechnisch oogpunt volkomen onbruik
baar kan blijken; du tweede moeilijk
heid schuilt daarenboven in do
cardinale fout dat men den kunste
naar bij het verstrekken der opdracht
te weinig vrij laat !
Deze laatste is nu eenmaal geen
dietaphoon, zijn ziel is niet gelijk aan
de gevoelige wasrol. waarop gegrift
wordt hetgeen men later op andere
wijze weer vastlegt, zijn talent is geen
..penny-in-the-slot "-apparaat, maar
een geïnspireerd, denkend, scheppend
organisme dat in zijn dienend ver
mogen toch steeds eene xckeiv vrij
heid moet voorbehouden.
/eker, het is niet gemakkelijk voor
den koelzakelijk denkendm fabri
kant of handelsman het wezen van
den kunstenaar naar waarde te om
vatten, doch zij zullen voor elkanders
specifieke karakter-eigenschappen als
menschen-type open moeten staan
wil er meer weder/ijdsche waardeering'
groeien, welke aan beide ten goede
komt.
Daarenboven, hoe vaak is-het niet
voorgekomen dat juist de kunstenaar
den koopman goede vondsten aan de
hand deed en aldus door zijn vinding
rijkheid en originaliteit grootelijks tot
het commercieel succes kon bijdra
gen !
Niettemin &ijn er nog steeds tien
tallen opdrachtgevers, die de juiste
Over het ontwerpen van moderne
couranten*advertentiën
door Otto van Tussenbroek
verhoudingen uit het oog verliezen
en den ontwerper. .. . vourteckenen
hetgeen zij van hem wenschen te ont
vangen ! Dat aldus aan alle
fantasie
behoeft
de nckslag wordt gegeven
geen nader betoog....
Zoo blijft dan de ideaal-toestand
deze: dat de opdrachtgever
zijner'/ijds helder, bondig en onomwonden
uiteenzet wat hij van tien kunstenaar
verlangt; dat de ontwerper ander
zijds, zich instellend op deze
scherpgeformuleerde eischen, zich daarbij
aatipast zonder aan zijn kunstenaar
schap geweld aan te doen.
Kan hij zich niet vereenigen niet
de wenschen van den opdrachtgever
dan is er slechts n weg:'hij
weiger».en trekke zich terug.
Immers de handelsman en de kun
stenaar zijn eigenlijk
tegenvoeters (hoeicel
inilerilmul 'm <lcn
nieuwen tijd il e
kunHtenaor zakelijker en
111' zttkcnntfin
knn»t'inniger tn-hijnl te
imrilen '. ) omdat ile
«'?én gedwongen is
aldoor aan geld te
denken wil zijn
ondei-neming bloeien
en door den ander
aan het aardsche
slijk weinig aandacht
w«n-dt gesel»tnkt-n....
Toch kunnen za
kenlieden en kun
stenaren (het is meer
malen op overtui
gende wijze beves
tigd) tot bevredi
gende resultaten komen indien van
beide kanten beginselvastheid de
leiding heeft. De opdrachtgever weet
dan tenminste precies wat hij aan
zijn ontwerper heeft en misverstand'
of geschil, mislukking of tijdverlies.
wórdt voorkomen.
Xu is het ontwerpen van dag
blad-annonces, niet alleen door de
kleinere schaal waarop gewerkt wordt.
niet alleen door het feit dat deze van
zeer nabij worden bezien, maar ook
om tal van andere oorzaken waarop
ik hier niet nader in zal gaan. iets.
heel andei's dan het ontwerpen van
een aanplak-biljet. Bij het laatste
speelt immers kleur een groote rol..
terwijl in den regel een dagblad-an
nonce kleurloos blijft; ook heeft de
ontwerper- veel meer speling in de
technische mogelijkheden als
teckenaar van een affiche, zoo zal ook
het papier waarop de afdrukken ge
maakt worden van veel betere kwa
liteit zijn dan het krantenpapier .enz.
uiteraard door
Aldus dient «Ie ontwerper rekening
te houden met het materiaal, waarop
zijn werkstuk gedrukt zal worden.
want een teekening, gereproduceeid
in z.g. lijn- of raster-clichékan op
kunstdrukpapier goed zijn, maar op
krantenpapier volkomen mislukken.
Men heeft dit allen wel eens onder
oogen gehad: een annonce waarop
alles samengevloeid was, waarin zelfs
de belett«-ring onleesbaar bleek, omdat
lijnen die te dicht bij elkaar staan
(ook punten e.d.) bij het inkten
dicht J iepen. Het resultaat is dan
alsof in oorlogstijd de censuur er
haar veto over heeft uitgesproken
iu den vorm van een onhebbelijk
zwarten overdruk, welke alles on
zichtbaar maakt. Trouwens, men kan
de spoedeischende
werkwijze terwille
van het actueel ka
rakter van het dag
blad als zoodanig
geen voldoenden tijd
en zoi-tf er aan be
steden. De snel- en
rotatiepersen trek
ken zich niets aan
van des kunstenaars
speciale wenschen en
dit weten /.ij dan
i M ik wel. Zij houden
hun lijnen en
am-rringeii uit elkaar en
g«-bruiken voor
halt'tinten liefst een vrij
gr«f raster.
(«oede Voorbeelden
van hun nuttige
\\vrkzaamheid vindt
men ter t< «etsing hier
nevens toegevoegd. De keuze is zoo
danig dat elk daarvan in zijn soort
een'type
vertegenwoordigt.Daar is bijvoorbeeld het
brntti<il-i»>mllemle. in het Amerikaansche ont
werp voor het restaurant ('rillon in
New-York City. Aller blikken zijn
er op gevestigd. Men vindt er drukte
en levendigheid, vooral.als de sterren
aan den hemel staan ! Het groote
oog in den rechter-bovenhoek doet
hier tevens als z.g. ..blik-vanger"
dienst.
Dan is er de bciceijing en liet bizurre
element, welke de aandacht trekken
in het fransche ontwerp voor het
bekende dames- en heerenk leed
ingmagazijn Haussmann- te Parijs. Kr
zit gang in deze beide figuren, ook
door het gekartelde der silhouetten,
.welke men bij het lezen der .courant'
onmogelijk kan voorbij zien. Typisch
is hier ook de tot mode geworden
diagonale 'compositie. Met weinig
middelen is hier een maximale uit
drukkingskracht bereikt!
Vervolgens een Engelsche anmmee
voor Canadian Club Whisky. Hierin
is vooral het caricnturale aan de orde
in de zér vermakelijke manier
waaróp de neger-mixer in zijn
stnetteloos-witte bar-man-jasje. met ge
kruiste armen een whisky-soda en
een cocktail inschenkt. Ook het
onderschrift is uitstekend gevon
den: ..For yoii Sir .'.... and for
Madame!"
* *
*
In de opvatting welke in het
Duitsche voorbeeld tot uiting komt
speelt originaliteit een hoofdrol. De
t«vkenaar gaf hier. als in vogelvlucht
gezien, de Koh-i-noor-potlooden (er
zijn er zeven van welke men er vier
geheel en drie gedeeltelijk onder
oogen krijgt i als door de zon besehenen
torens. Men moet maar op de idee
komen! Het bijzondere der
wedergave is hier ongetwijfeld het op
vallende. Ten slotte hét prachtige
ontwerp voor de Voisin-autoinobielen.
.vanwege het agentschap te Brussel.
uit een Belgisch blad. Hierin
overheerscht het *tre)i<f-tlèeor<iiieee der be
kende, gevleugelde figuur zooals de/.e
gezet is tegen een donkeren 'radiator
met daaronder do zes letters van het
auto-merk (wie goed uit de oogen
kijkt zal zien dat hierin een fout ge
slopen is. de letter V. heeft het
dikke deel aan den verkeerden kant !i
De sublieme eenvoud van dit ontwerp
is oorzaak dat niemand het voorbij
kan zien en. . . . '/<// liet in hcrhntcriny
fjeiffift blijft.'
Dit laatste vooral is het doel van
gansch het reclame-wezen., alpha en
omega van de Heclame-Kunst. Moge
?handel en industrie, ondanks slechte
tijden, zich ook ten onzent daarbij
meer en meer door kunstenaren doen
raden en bijstaan.
THE HIGHE/T
ATTAINMENTA
OF CUt/INE
AND SERVICE
ARE YOUCl/
TO ENJOV IN
THE CHARMINC
ATMOSPHEREOF
C RILLON]
15 EA/TWVT
NEW YORK OTYl
n