De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 14 november pagina 5

14 november 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

.1 I i k'. B-ii. 8 De Groene Amsterdammer van 14 November 1931 No. 2841 J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BU88UM (Bijkantoor v/h Gooi) P. C. Hooftrtraat 38 Brinklaan 138 Tel. 2O341 2425O mmmmm Telefoon 2270 BEGRAFENISSEN - CREMATIE ? TRANSPORTEN FIRMA KRÖNER NIEUWENDIJK 167 AMSTERDAM TEL. 43186 JAEGER ONDERGOEDEREN N. W. 0. van JANSEN-TILAXUS a/d laagste prijzen. HALF WOL prima kwaliteit Heeren Borstrokken (m.lange mouw) Gr. 4 5 (l 4.10 4.45 4.80 Heeren Pantalons Gr. 4 5 O 3.90 4.20 4.50 Jongens Borstrokken (korte mouw) Gr. 2 3 4 5 O 7 8 1.90 2.10 2.30 2.50 2.70 2.90 3.10 Jongens Kniebroeken Gr. 2 3 O 8 1.80 1.95 2.10 2.35 2.50 2.65 2.80 Abonnementsprijs van DE GROENE" per jaar: Nederland. . . . Indië(Zeepost) (mail). . Argentini Belgi Duitschland Egypte Frankrijk Griekenland Oostenrijk Spanje Tsjecho Slowakije Zuid-Afrika Denemarken Itali Noorwegen Zweden Engeland Zwitserland Amerika Australi Azi f io. IO. 13.50 :t> ?a o i l f 13.50 *&f * ^rs^ c ev**,.. &hSTERDAM*lEipSCHE BOSCH J E slaaf de De huisvrouw zet het dampende eten op tafel. Ze gevoelt zich zeker van haar succes, want als er nog iets aan den goeden smaak ont breekt, dan voegt ze er Maggi's Aroma bij. Met Maggi's Aroma smaakt alles naar "nog meer" t MAISON DE BONNETERIE Amsterdam Kalverstraat R o k i n Den Haag Groenmarkt Buitenhof ir * * * * ORIG. ENGELSCH SPORT COSTUUM Jasje van fijnste kwaliteit Suödéleer, met patentsluiting. Diverse modellen Rokjes van Schot s «h Tweed, nieuwste dessins Prijs compleet vanaf . . .,. . . 74.S u ede Sportjasjes geheel gevoerd *?* ^ in verschillende *<W . modelinten ... *?* ?? ? ZICHTZENDINGEN FRANCO l Voornaamste Kleedinginrichtim op elk gebied No. 2841 De Groene Amsterdammer van 14 November 1931 9 Buitenlandsche reclamekunst ?>/ t». / J O}' I/OU «>?/'/. anJfor. uadame! De ontwerper van moderne, dagblad-annonce's heoft voorzeker geen gemakkelijke taak want de eerste moeilijkheid welke /.ioh daarbij voorilüet is deze, dat veelal duur den op dracht-gever uit liet oog verloren wordt, dat wut hij als nwn-van-zaken /ér doeltreffend acht. uit reclametechnisch oogpunt volkomen onbruik baar kan blijken; du tweede moeilijk heid schuilt daarenboven in do cardinale fout dat men den kunste naar bij het verstrekken der opdracht te weinig vrij laat ! Deze laatste is nu eenmaal geen dietaphoon, zijn ziel is niet gelijk aan de gevoelige wasrol. waarop gegrift wordt hetgeen men later op andere wijze weer vastlegt, zijn talent is geen ..penny-in-the-slot "-apparaat, maar een geïnspireerd, denkend, scheppend organisme dat in zijn dienend ver mogen toch steeds eene xckeiv vrij heid moet voorbehouden. /eker, het is niet gemakkelijk voor den koelzakelijk denkendm fabri kant of handelsman het wezen van den kunstenaar naar waarde te om vatten, doch zij zullen voor elkanders specifieke karakter-eigenschappen als menschen-type open moeten staan wil er meer weder/ijdsche waardeering' groeien, welke aan beide ten goede komt. Daarenboven, hoe vaak is-het niet voorgekomen dat juist de kunstenaar den koopman goede vondsten aan de hand deed en aldus door zijn vinding rijkheid en originaliteit grootelijks tot het commercieel succes kon bijdra gen ! Niettemin &ijn er nog steeds tien tallen opdrachtgevers, die de juiste Over het ontwerpen van moderne couranten*advertentiën door Otto van Tussenbroek verhoudingen uit het oog verliezen en den ontwerper. .. . vourteckenen hetgeen zij van hem wenschen te ont vangen ! Dat aldus aan alle fantasie behoeft de nckslag wordt gegeven geen nader betoog.... Zoo blijft dan de ideaal-toestand deze: dat de opdrachtgever zijner'/ijds helder, bondig en onomwonden uiteenzet wat hij van tien kunstenaar verlangt; dat de ontwerper ander zijds, zich instellend op deze scherpgeformuleerde eischen, zich daarbij aatipast zonder aan zijn kunstenaar schap geweld aan te doen. Kan hij zich niet vereenigen niet de wenschen van den opdrachtgever dan is er slechts n weg:'hij weiger».en trekke zich terug. Immers de handelsman en de kun stenaar zijn eigenlijk tegenvoeters (hoeicel inilerilmul 'm <lcn nieuwen tijd il e kunHtenaor zakelijker en 111' zttkcnntfin knn»t'inniger tn-hijnl te imrilen '. ) omdat ile «'?én gedwongen is aldoor aan geld te denken wil zijn ondei-neming bloeien en door den ander aan het aardsche slijk weinig aandacht w«n-dt gesel»tnkt-n.... Toch kunnen za kenlieden en kun stenaren (het is meer malen op overtui gende wijze beves tigd) tot bevredi gende resultaten komen indien van beide kanten beginselvastheid de leiding heeft. De opdrachtgever weet dan tenminste precies wat hij aan zijn ontwerper heeft en misverstand' of geschil, mislukking of tijdverlies. wórdt voorkomen. Xu is het ontwerpen van dag blad-annonces, niet alleen door de kleinere schaal waarop gewerkt wordt. niet alleen door het feit dat deze van zeer nabij worden bezien, maar ook om tal van andere oorzaken waarop ik hier niet nader in zal gaan. iets. heel andei's dan het ontwerpen van een aanplak-biljet. Bij het laatste speelt immers kleur een groote rol.. terwijl in den regel een dagblad-an nonce kleurloos blijft; ook heeft de ontwerper- veel meer speling in de technische mogelijkheden als teckenaar van een affiche, zoo zal ook het papier waarop de afdrukken ge maakt worden van veel betere kwa liteit zijn dan het krantenpapier .enz. uiteraard door Aldus dient «Ie ontwerper rekening te houden met het materiaal, waarop zijn werkstuk gedrukt zal worden. want een teekening, gereproduceeid in z.g. lijn- of raster-clichékan op kunstdrukpapier goed zijn, maar op krantenpapier volkomen mislukken. Men heeft dit allen wel eens onder oogen gehad: een annonce waarop alles samengevloeid was, waarin zelfs de belett«-ring onleesbaar bleek, omdat lijnen die te dicht bij elkaar staan (ook punten e.d.) bij het inkten dicht J iepen. Het resultaat is dan alsof in oorlogstijd de censuur er haar veto over heeft uitgesproken iu den vorm van een onhebbelijk zwarten overdruk, welke alles on zichtbaar maakt. Trouwens, men kan de spoedeischende werkwijze terwille van het actueel ka rakter van het dag blad als zoodanig geen voldoenden tijd en zoi-tf er aan be steden. De snel- en rotatiepersen trek ken zich niets aan van des kunstenaars speciale wenschen en dit weten /.ij dan i M ik wel. Zij houden hun lijnen en am-rringeii uit elkaar en g«-bruiken voor halt'tinten liefst een vrij gr«f raster. («oede Voorbeelden van hun nuttige \\vrkzaamheid vindt men ter t< «etsing hier nevens toegevoegd. De keuze is zoo danig dat elk daarvan in zijn soort een'type vertegenwoordigt.Daar is bijvoorbeeld het brntti<il-i»>mllemle. in het Amerikaansche ont werp voor het restaurant ('rillon in New-York City. Aller blikken zijn er op gevestigd. Men vindt er drukte en levendigheid, vooral.als de sterren aan den hemel staan ! Het groote oog in den rechter-bovenhoek doet hier tevens als z.g. ..blik-vanger" dienst. Dan is er de bciceijing en liet bizurre element, welke de aandacht trekken in het fransche ontwerp voor het bekende dames- en heerenk leed ingmagazijn Haussmann- te Parijs. Kr zit gang in deze beide figuren, ook door het gekartelde der silhouetten, .welke men bij het lezen der .courant' onmogelijk kan voorbij zien. Typisch is hier ook de tot mode geworden diagonale 'compositie. Met weinig middelen is hier een maximale uit drukkingskracht bereikt! Vervolgens een Engelsche anmmee voor Canadian Club Whisky. Hierin is vooral het caricnturale aan de orde in de zér vermakelijke manier waaróp de neger-mixer in zijn stnetteloos-witte bar-man-jasje. met ge kruiste armen een whisky-soda en een cocktail inschenkt. Ook het onderschrift is uitstekend gevon den: ..For yoii Sir .'.... and for Madame!" * * * In de opvatting welke in het Duitsche voorbeeld tot uiting komt speelt originaliteit een hoofdrol. De t«vkenaar gaf hier. als in vogelvlucht gezien, de Koh-i-noor-potlooden (er zijn er zeven van welke men er vier geheel en drie gedeeltelijk onder oogen krijgt i als door de zon besehenen torens. Men moet maar op de idee komen! Het bijzondere der wedergave is hier ongetwijfeld het op vallende. Ten slotte hét prachtige ontwerp voor de Voisin-autoinobielen. .vanwege het agentschap te Brussel. uit een Belgisch blad. Hierin overheerscht het *tre)i<f-tlèeor<iiieee der be kende, gevleugelde figuur zooals de/.e gezet is tegen een donkeren 'radiator met daaronder do zes letters van het auto-merk (wie goed uit de oogen kijkt zal zien dat hierin een fout ge slopen is. de letter V. heeft het dikke deel aan den verkeerden kant !i De sublieme eenvoud van dit ontwerp is oorzaak dat niemand het voorbij kan zien en. . . . '/<// liet in hcrhntcriny fjeiffift blijft.' Dit laatste vooral is het doel van gansch het reclame-wezen., alpha en omega van de Heclame-Kunst. Moge ?handel en industrie, ondanks slechte tijden, zich ook ten onzent daarbij meer en meer door kunstenaren doen raden en bijstaan. THE HIGHE/T ATTAINMENTA OF CUt/INE AND SERVICE ARE YOUCl/ TO ENJOV IN THE CHARMINC ATMOSPHEREOF C RILLON] 15 EA/TWVT NEW YORK OTYl n

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl