Historisch Archief 1877-1940
l'»
l
j
i
k . .__
12
De Groene Amsterdammer van 14 November 1931
No. 2841
Spreekxaal
Xogr eens: de Enjrelsclie verkiezingen
In ,.De («roene" van 7 November j.l. bldz. O
protesteert de heer K. Fawoett.en «lat nog wel
,,nadrukkelijk'', tegen hetgeen ik in het daaraan
voorafgaande nummer over de Kngolschu ver
kiezingen geschreven heb. Zakelijk wordt me ver
weten, dat ik 1°niet verteld heb, dat er zooveel
arbeiders op de conservatieven hebben gestemd;
2°. dat ik ..natuurlijk heel goed weet", dat de wer
keloosheid met sprongen afneemt, doch dat ver
zwijg, omdat deze vermindering, in 's hoeren F.'d
redeneering tenminste, de ..nationale" regrering
tot lof strekt; 3°dat ik de kansen van Hugenberg
en Hitler door deze verkiezingen verhoogd acht
en 1°meent de heer F. dat het ..ridicuul" is, te
meenen, zooals ik doe, ..dat de Britsche arbeider,
in het Parlement nu onvoldoende vertegenwoor
digd, den strijd voor zijn levenspeil naar de straat
moet verplaatsen". Uit deze punten moet dan
blijken, dat ik .,tendentieus" ben.
1°Ik heb inderdaad niet verteld, dat er zooveel
arbeid era op de conservatieven gestemd hebben,
omdat <!at m.i. tendentieus you geweest zijn. De
zaak staat n.l. zóó:
Conservatieven
Liberalen
Arbeiderspartij
mill. stemmen
11.8
2,2
6.6
af- of toename Proc.
verg. bij 1929
+ 3.2 mill. -f 38
_ ?> KT
- O || 31
1.9 23
De groote vooruitgang van de conservatieven
zit 'm dus naar alle waarschijnlijkheid in het
groote aantal liberalen, dat dit keer conservatief
gestemd heeft en pas daarna in een veel geringer
aantal arbeiders, dat dit voorbeeld gevolgd heeft.
door op Mac Donald's groep te stemmen (330.000)
in de meening, dat de ..nationale" regeering
inderdaad in staat zou zijn, een einde te maken
aan crisis en werkeloosheid. Doch zelfs indien ik
hierin ongeli/k zou hel ben en de conservatieve
stemmen in de industiieele centra van arbeiders
en n:efc van libero len afkomstig zouden z:Jn, dan
bewijst dat nog in geen enkel orzicht, dat de
nationale" regeering de belangen der arbeiders
zal behartigen, hoogstens wat ik ook juist
betoogd heb' dat de verkiezingen in paniek
stemming zijn gehouden. *
2°Ik weet inderdaad heel goed, dat de werkeloos
heid, niet sinds de verkiezingen, maar sinds den val
van het pond is teruggeloopen. Ik weet zelf s nog
meer. Ikweet, dat die teruggang tusschen21 Sept.
en 10 October dus vóór de verkiezingen
ongeveer. 74.000 heeft bedragen en dat daarvoor
drie oorzaken zijn aan te wijzen a) het afvoeren
van een aantal gesteunden van den officieelen
naar den particulieren steun, zooals dat overal
gebeurt; b) de koortsachtige invoer van alle im
port-firma's in Engeland vóór het door iedereen
verwachte tarief afkomt, hetgeen een aantal
werkelooze havenarbeiders tijdelijk aan werk
geholpen heeft; c) de opleving in de katoenindustrie.
Van de 74,000 arbeiders! die in do genoemde
periode weer werk gekregen hebben, zijn 48.000
textielarbeiders en ook aan die opleving is .de
nationale" regeering onschuldig". Zij vindt haar
zeer natuurlijke verklaring in de boycot in China
van Japansche textielwaren sinds het 18 September
uitgebroken Mantsjoerijsche geschil; d) de rest van
den teruggang is het natuurlijk gevolg van de
daling van het pond, gelijk de heer F. natuurlijk
heel goed4 weet."
Wat de onder 3°-en 4°genoemde verwijten
betreft, alleen de toekomst kan uitmaken of ik
mij daarin vergist heb. Onder voorbehoud van
de goedkeuring der redactie*) beloof ik den heer
F. hem daarop te antwoorden in een artikel, dat
ik precies n jaar na deze Engelsche verkiezingen,
dus in het No. van 29 October 1032 hoop te
publiceerem J. ROMEIN
*) Accoord, lied.
Het licldftehc Haadhult»
Het besluit van den Leidschen Gemeenteraad
is gevallen en aan enkele arichitecten zal een
uitnoodiging gezonden worden, om op de oude
plaats met behoud van den ouden gevel een
nieuw project te maken.
Een zucht van verlichting zal ontsnapt zijn
aan de borst van alle reactionnaire figuren, die
de kracht van ons vaderland vermenen te vormen.
Monumentencommissies, oudheidkundige bonden,
heemschutters en meer van deze nuttige, maar
voor'de echte levende kunst gevaarlijke groepen,
hebben hun Phyrusoverwinning behaald. Het
stadhuis komt dus op een plaats, die uit
stede*t
Als het er op aankomt...
Als het leven van honderden op het spel staat....
Dan zult U gerust gesteld zijn, wanneer, even
als op de nieuwste mailschepen, D. M. S. S.
Dempo, Marnix van St. Aldegonde en de Johan
van Oldenbarnevelt, de motorreddingbooten
uitgerust zijn mef een Ford motor,
Bekwame, tot oordeelen bevoegde technici, heb
ben te allen tijde de voorkeur gegeven aan den
betrouwbaren Ford motor.
Daarom zijn reeds meer dan 20.000.000
Ford Automobielen afgeleverd.
LINCOLN
Fordson.
AIRCRAFT
N.V. NEDERIANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK -ROTTERDAM
bouwkundig oogpunt eenvoudig belachelijk is.
en een totaal door brand geruïneerde gevel wordt
met. de meest geraffineerde hulpmiddelen tot
hernieuwde glorie gebracht.
Wat zal nu reeds in het eerste stadium naai
de uitvoering blijken? ,
Dat geen enkele werkelijke kunstenaar onder de
architecten zal te vinden zijn voor deze opdracht.
We leven niet meer in de 19e eeuw. toen de archi
tectuur gemaakt werd met behulp van catalogi,
waaruit diverse onderdeelen'in alle stijlen gezocht
werden, en tot een zoo dragelijk mogelijk geheel
gevormd werden door architecten, die .makelaar
of aannemer tevens waren.
De architectuur, hoewel nog niet door het
publiek begrepen als de meest concrete beelding
van het werkelijke leven, heeft toch weer haar
plaats als echte kunst tegenover zeer veel
maakwerk gevonden. De 'architecten, die hun
werk als eert roeping gevoelen, kunnen dus niet
meer zóoals vroeger aan een taak gezet worden,
die gelijkwaardig is aan de arbeid van eene kleine
. handige kastenmaker, die de resten van een oud
meubel bijeen weet te zoeken en aaneen te lijmen,
terwyl de ontbrekende deelen door kunstbewer
kingen aangepast wórden.
Want al zal een. monumentencommissie in
het jaar 1031 niet dezelfde geraffineerde hulp
middelen toepassen als de kastenmaker, en liever
de tijd te hulp roepen om de samenvloeiing van
oud en nieuw te doen plaats hebben, toch blijft
do arbeid van de monumentencommissie in samen
werking met den te kiezen architect van precies
dezelfde waarde uit kunstoogpmit als die van het
kastenmakertje.
? Kn de architecten, die zieh leenen tot die
helersarbeid en achter die opgelapte gevel een
zoogenaamd modern raadhuis projecteeren, weten
zeer goed. dat zij hierdoor hun ziel vcrkoopon
en zichzelf uit de rij der werkelijke kunstenaars
stootèn.
Want de tijd is voorbij, dat zelfs onder kunste
naars nog verdeeldheid bestond omtrent restau
ratie van verminkte kunstwerken.
,. De werkelijke kunstenaar weet, dat juist het ver
minkte moet gerespecteerd en zoo mogelijk be
houden worden in den verminkten staat, en dat
elke restauratie voert tot onmiddellijke algeheele
vernietiging van de kunstwaarde.
Deze tijd is voor de ontwikkeling van de ar
chitectuur van bijzondere waarde, omdat de
kunstenaars tot het inzicht van de synthese van
een bouwwerk zijn gekomen, waardoor een gevel
als afzonderlijkheid van zeer betrekkelijke waarde
is geworden in verhouding tot het totaal, dat als
concretiseering van een deel van het leven tot
uiting is gebracht.
In de nieuwe architectuur is de gevelarchi
tectuur ten eenenmale onttroond.
De architecten dus, die zich geroepen zullen
achten mee te werken aan de redding van het
I^eidsche Raadhuis zullen zeer zeker tot verschil
lende christelijke gezindten behooren. maar zij
zullen niet zijn de kunstenaars, wier namen in de
historie bewaard zullen blijven. Het zullen zijn
de handigen, dia hun tijd, maar dan ook niets meer
dan hun tijd, verstaan.
Ir. J. B. VAN LOGHEM
No. 2841
De Groene Amsterdammer van 14 November 1931
13
De Straatzangers in Gassenhauer"
i o s c o p y
door L. J. Jordaan
Itcinliolfl Si-hu n/;»-1 Het Nli p|M-rt.|<-" .
Jt c m brand t
Wie moet eigenlijk -verantwoordelijk gestel» i
worden voor het totaal van iltv.o film? !><? maker
van het brülante manuscript of de man. die do
film monteerde en dit deed met een vindingrijk
heid, een gevoel voor overgang en nuance- en een
vis comica. die respect afdwingen? H«-t is moeilijk
te zeggen, maar daar do kunstenaar VHU de schaar
apart vermeld wordt onder hef hoofd: montage.
kunnen wij veilig aannemen, dat zijn rol zeer
belangrijk is evenals die vanden (l)uitwh-)
voortreffelijken camera-art iat. Kn zoo staan wij dan
weer voor het raadselachtige complex van hetero
gene en niettemin voortreffelijk samenwerkende
krachten, die het hoe langer zoo moeilijker mnken
bij de moderne film en in het bijzonder bij de klank
film den l'r-hober uit te visschén.
Hoe dit zij uit de combinatie dezer heterogene
krachten ontstond een filmwerk. vtui een
meoslcepende vroolijkheid en onweerstaanbare chftrino.
In tegenstelling met dat andere amusement swerk:
..De lachende luitenant" draait hier niet alles
om de persoonlijke betoovei-inu van een populair
speler, gelijk Maurice Chevalier. maai- ontleent de
film haar kwaliteiten veel meer aan «Ie habileteit
der samenstelling. Xelfs do dankbare
kluchtfiguur van Folix Bressart. mui wien langzamerhand
abusievelijk het succes van ,.l>i«>
Pnivat-St-krdarin" werd toegeschreven, ontbreekt, hier. Alloen
zijn partners: Hermann Thimig en Henate Muller.
compareeren in',.Het Slippertje" .... en het. resul
taat is er stellig niet minder om.
Wat naast hot buitengewoon hnmlig
sameii'gestclde, scenario en draaiboek bij/onder treft,
is de nauw merkbare overgang naar de burlcske.
Er zit iets in de snelle afwikkeling der conflicten,
in de vaak gewaagde onwaarschijnlijkheid
deisituatie, dat Verder reikt dan de. gebruikelijke
operétte-nonsens en regelrecht A erwant is aan do
Amerikaansche ..gag". Het voert «iris. owr liet
land van Tauber heen naar het rijk van Chaplin.
Wanneer Renate Muller, lichtelijk aangeschoten
op de kamer van den braven, onnoozelen Dr.
Kppstein verwijlt, vindt, men twee aardige en typische
voorbeelden van den gag''-stijl naast elkaar....
te weten: een goed en een slecht. Terwijl de knecht,
met den rug naar het paar gekeerd champagne
inschenkt, heeft Henate zich uitgelaten «»p een
rollend dientafeltje neergezet. In deftige
vroolijkQÉNERAAL AGENTEN VOOR
AMATEUR-KINO-UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
heul geeft de doctor haar een zacht duwtje en hot
tafeltje glijdt achteruit, naar den knecht, die
onverstoorbaar met zijn werk bezig met dat
«leel van zijn lichaam, hetwelk onder zijn
rokspanden verborgen is. het karretje weer een zo.tje
terug geeft. Dit spelletje herhaalt zich eenige koe
ren «-n gc«'ft »an deze korte scène een bevallig*'
luchtigheid on gein proviseerde spee'schheid. dio
aan een geciviliseerde Amerikaansc-he burleske
doen denken. Kn daarbij het evenwicht weet te
bewaren tusschen den toch altijd nog Jogischen
ucdachtengang van het filmkluchtspel on de onge
breidelde fantasie van do film-cnmmedia-deH'arte.
Dat zulke experimenten gauw over do schroef gaan,
bewijst <!<? shot. dio hierop onmiddellijk volgt: Iu
zijn verrukking over de bek«>orlijke Honato verzit
<lo doctor telkens een klein eindje op don ruimen
«l i van. tot hij met oon plof op don grond terecht
komt. liet is een quaestie van nuance, maar hier
is niet alleen de doctor, doch ook de film.,er naast".
Waar het eerste voorbeeld uitstekend in don
zwevenden, railleeronden stijl blijft van de luchtige
filmfantasie, daar is het laatste ongetwijfeld te
nadrukkelijk en te grof.
Op sommige plaatsen ontmoeten do k«>stolijko
verwikkelingen dor handeling (scenario) de pun
tige dialoog (draaiboek) en deze burleske
mise-enscene (regio) elkaar in verrukkelijke hoogtepunten.
«Is de onbetaalbare scène met don pianist, dio voor
«Ion chant agoplogor wordt aangezien en de ko
ninklijke zotternij van do beide bedrogen
echtgenooten, die opgewonden en schreeuwerig hun ech
telijke misere um het snelst geprotocolleerd
wolischen te /Jen.
In do snelle vaart van deze ^HUig»- en toch zot»
zorgvuldig uitgewogen filmklucht worden een
viertal sujetten meegesleept, die stuk voor stuk
voortreffelijk zijn. Do teruggehouden charme van
Honato Muller, do rustige, intelligente karakteris
tiek van Thimijr (die hier de clk-hó-gebaren uit de
..Privat-Sekretft-rin" weet te vermijden) on zelfs
de bescheiden humor van don knecht. Otto
Wall1 u1 j*, zijn op uitstekende wijze verwerkt Maar vooral
«Ie Doctor Kppstein van Hans Brausewetter is
een perfe'.te niais-vertolking die het schier
ongelooflijk maakt, dat hij eii de
tragischesoldaat uit Poiriei-'s ..Verdun" een on dezelfde
persoon zijn.
Over de montage sprak ik reeds. Speciaal de
fameus»-, vaak geestige 'overgang dor scones door
beeld, klank en wooixl-associaties \vaa'dooi
de jong-Duitsche productie zich onderscheidt
maakt deze tilm tot oen luchtige, snelle on
kostelijke scherts.
* *
juiiit Plek ..diassviiluiucr".
Clneimi Itoyul
Ken merkwaardige, tragische figuur heeft in
«leze film zijn laatste gedachten uitgedrukt ! 'Lupu
l'ick behoorde tot «Ie eigenaardige verschijningen
in iedere kunst, tlie door hun afwijkende en baan
brekende ideeën, hun strijdbare natuur on hun
onplooibaar .karakter steeds naast het succes grij
pen. In «Ion tijd.-dat de barokke ..(.«rosz-filnv' in
. Duitschland triomfeert, slaat hij de verzenen tegen
de prikkels on plaatst tegenover'.een .,,Ahna
Boleyn" on oen ..Frau dos Pharao" het intimo en so
bere ..Scherben" en het strakke, simpele
'..Sylvester". In een tijd, waarin alles zich koert naai- het
nieuwe hemellicht de klankfilm-?volhardt hij.
in onvorwinnelijken afkeer van den aanvankelijkon
kitsch, bij do zwijgende füm en maakt zijn ..St.
Helona". Op het moment zijner bekeering tenslotte,
wanneer hij voor het geluid een functie meent te
hebben gevonden, welke zijn kunstenaarsgeweten
kan verantwoorden en zijn eersteling op
soundfilmgebied voltooid is, verrast hem de dood. Zoo
is voor dezen ernstigon en hoogbegaafden mehsclv,
die naar zijn eigen uitspraak nimmer
konjunkturstüchtig" was, te allen tijde de weg naar het
eclatante succes afgesloten. Anderen, die na hem
komen, profiteeren van zijn arbeid en zijn
pionniersmoed. En met hen de geschiedenis der film
kunst, die voor hem slechts een erkenning
postfestum bereid hield.
In ,,(Jassonhauor" nu werd een hoopvol begin .
neergelegd, dat tegelijk een tragisch einde
moes»botoekenen. Kn de tijd, die nimmer 'Piek's'vriend
was, heeft hem zelfs na den dood niet verschoond,
in zooverre opvattingen, techniek en uitwerking
bij do vertooning reeds weer door nieuwe experi
menten achterhaald werden. Kn niettemin is dezo
klankfilm, die zich in de publieke appreciatie
moeilijk kan stoando houden naast de biille van
Renate Muller in yyHet Slippertje"
een Kenó Clair en de grundezza van oen Sternberg.
d«iordr«mgfn van oon .stillen ernst on voornaamheid.
vvrlko haar - gelijk al het.werk van Lupu Piek
op eon ander niveau plaatst dan de courante
productie. Hot is moeilijk aan te geven, waaiin
pracit-s dit in xich zelfgekeerde. cit sterk persoon
lijke schuilt. De uiterlijke mot k-ven van hot
straatli^djo. dat als klankelement de lm behoerscht
en als . oodanig «,«»k door Clair m ..Sous les tuits
de Paris' word toegepast tot hot drama rondom
oon recl.ter vun instructie, dat Siodniak in zijn
..Voruntersuchunsi" overnam ? vertoonen geen
opvallende originaliteit. Maar tusschen 'deze
materieoio steunpunten weeft zich eon fijne.
melancholische atmosfeer oon naar binnen
gekeerde, peinzende gevoelswereld, dit- ..Gassen
hauer" tot iets bij/.ondors maakt, dat het groote
publiek motilijk kan waardeoren. Zijn typen zijn
mot een op/.ettelijko soborht/id gekozen noch
in do vijf straatzangers, noch in hot
hoofdrolspee,!stortjo werken bijzondere pei-soonlijke attracties.
Maar «Ie uiterlijke allodaagschheid dor .'.Jungens"
en het bijna leelijk-bescheidene 'Voorkomen van
?...Marie" openbaren eon diepere menschelijkheid.
dit» in een nnw-ikalo. luchtige fantasmagoiie schitr
detoneeren. Kr schijnt oon teveel aan innerlijke
waarde'in de/o \\ould-bi' anuisemontslilin. dat
d«»or lu-t luchtige karakter van don op/et wordt
doougodrukt. Knmon ontkomt niet aan den indruk.
«lat Piek hier eon genre aangreep, dat hom niet
lag on waartoe hom de onmisbare luchthartigheid
ontbrak.
Mot «los te'meer bewondering constateert men
dan ook. in welk oen mate de kunstenaar deze
innerlijke controverse, nug wist te overwinnen.
Met wolk eon scherpzinnigheid en zelfverloochening
hij ..(iassonhauor" nog \vist .samen 'te binden tot
eon goed gesloten, geheel, vol zachten humor en
stillen weomoetl. Van het kindje in den aanhef,
dat ijverig vijf-markstukken voor de voeten dor
straatzangers werpt, tot tle prachtige stilte van
«Ion verlaten zolder aan hot ,sl«>t. zit'deze-film vol
fijne en kostbare vondsten.)
Tenslotte /ingt hier do dichter van de zwijgende
film zijn zwanonzang-volledig uit. in de rythmlsohe
beweging «lor camera. Do langzame zwaai van het
apparaat wordt in Pick's conceptie een
adembeklemmendste pauzo.vol spanning?vol nadenken!
Wanneer het beeldvlak traag verschuift van de
harde facies dor politiebeambten en de verslagen
gezichten der' straatzangers naar het contract op
de tafel, wordt een stille, 'tragische angst voelbaar.
Wanneer onze blik langzaam geleid wordt van het
meisje en de ..Jungens" naar het'venster van den
verlaten zolder, waar zich oen der vrienden genes
teld hoeft tem inde den vluchteling. Peter, te
verbergen breekt ee,n intense spanning in een
oplossing van 'onweerstaanbare vroolijkheid.
Zoo kon deze laatste film van een belangrijk
kunstenaar helaas niet in onze groote theaters
ondergebracht worden. Laat ons hopen, dat zij
alsnog haar weg vindt als getuigenis en afscheid
van een leven vol beteekenis en miskenning.
POIROGER£CIE
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM
II