Historisch Archief 1877-1940
16
De Groene Amsterdammer van 14 November 1931
No. 2841
van een ,,uitkijk", die ruim honderd weken
gediend heeft en niet is bezweken,
die de koerslijn bewaart,
waar d'avant garde langs vaart,
diens waarde is nu toch wel gebleken !
Zooeven verscheen :
DE NIEUWE ROMAN VAN
SIGRI D U N DS E T
bekroond met den Nobelprijs
OLAV AUDUNSZOON
EN ZIJN KINDEREN
Uit het Noorsch vertaald door
Dr. A. SNETHLAGE
PRIJS INGENAAID f4.45 GEBONDEN f5.90
BIJ ELKEN BOEKHANDELAAR VERKRIJGBAAR
Een monumentaal werk, dat zich door
zijn schoonheid, reinheid en geest
boven de hedendaagsche boeken verheft
JEANNE OTERDAHL
d. M. MEULENHOFF UITGEVER -?AMSTERDAM
NI Maatschappij voor Hypothecair Krediet in Nederland
gevestigd te 's-Gravenhage, Nassaulaan No. 23
waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor
-^.^ Nederland te Maastricht, St. Servaasklooster 8
Bijkantoren: Amsterdam, Westermarkt No. 2
Utrecht, Boothstraat No. 15
Groningen, Turfsingel No. 9
De Directie
N.V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG AMSTERDAM
BOEKEN KASTEN
EUASPBBOWB:
KERKSTRAAT»
AMSTB=?DAM
VERSCHENEN:
ALGEMEEN ADRESBOEK DER STAD AMSTERDAM
Prijs ? 15.?Jaargang 1931?1932 Prijs ?15.
Verkrijgbaar bij lederen Boekhandel of rechtstreeks bij de uitgevers;
N.V. AMSTERDAMSCHE BOEK- EN STEENDRUKKERIJ W ELLERMAN, HARMS & Co.
WARMOESSTRAAT 147-181 TELEFOON 4O396 en 417O1
' . 9 ' , ? ' ' ? '
Indezen jaargang zijn alle nieuwe wijken en straten met de adressen der bewoners compleet
opgenomen en bevat de nieuwe jaargang dan ook buitengewoon talrijke veranderingen,
waardoor alle v o r i ge jaargangen als hoogst onvolledig te beschouwen zijn.
No. 2841
De Groene Amsterdammer van 14 November 1931
17
Dramatische kroniek
door Henrik Scholte
de
In ,,ï/Aut«H*alr«'"
Joseph Kainz was eens in di« pauze van een
Fiesco-opvoering niet zijn neef, den fotograaf, in
een hartstochtelijk debat gewikkeld over het ge
bruik van broomzilver of adurol bij het behande
len van negatieven, toen het belletje van den
inspicient hem weer op het tooneel riep. I Tij speelde
daarna een der bewogendste scènes uit het derde
bedrijf, vlak voor hij de beroemde woorden over
(Senua spreken moet, welke de peripetie van het
drama vormen. Schijnbaar aan een heftige gemoeds
aandoening ten prooi, gaat hij naar het venster.
/.iet neer op de lichten van zijn stad Oenua en
fluistert, terwijl hij met een bewogen rug
dóórspeelt, tegen zijn neef in de coulissen: ..Het is toch
geloof ik beter als je maar adurol neemt",
l^ateizei hij daarover tegen Moissi: Och, toen ik jong
was huilde ik echt op het tooneel. maar toen
lachten de menschen; nu kan ik lachen als ik wil.
want nu huilen de menschen toch."
Het is de oude vraag bij sterke" karakterspe
lers of men zich bij de hoogtepunten moeten laten
gaan of zich in zijn macht moet hebben. Wie de
Vries Zaterdag heeft zien spelen op een manier.
dat niemand er aan had durven twijfelen of tic
Vries als de Vries, als jubilaris, gooide zich weg en
icaa eenvoudig die huistyran in het summum van
een zenuwcrisis, zal zich toch toen juist dat eene
oogenblik herinneren, dat de Vries ,.<»p de zaal"
speelde, wat hij overigens dien heelen avond geen
moment deed. Dat was tot-n hij «T met een fel
part uitstootte: ..Kn dan noemen . jullie jongeren
mij niet modern !" (Wie twijfelen mocht, hot staat
in den Franschen text j).
Mijn leeftijd op mijn vingers natellende, voel ik
m« gedrongen om me dat aan te trekken. Xeon
inderdaad, waarom zou dp Vries ..modern" zij"-*
Wanneer men over een dergelijk natuurtalent be
schikt, dat door een geraffineerde techniek in
staat is om zich. laten wij maar zeggen, volkomen
,.uit te leven" zooals hij dat zelf wil en zooals hij
zich zelf die of die rol voorgesteld heeft, dan is er
geen sprake meer van stijl. Dan is er gelukkig
alleen nog maar sprake van ,, tooneel".
De stijl, de moderniteit wordt bepaald door het
stuk. Evengoed als men met dit ten top gevoerde
impressionisme een modern" stuk kan ruïneeren.
evengoed zou een ., modern" speler te kort schieten
in de vertolking van een rol, die het oude vleesch
en bloed" vraagt. De vrijheid van den speler in de
interpretatie van den dichter is maar beperkt.
Tenslotte leenen zich misschien alleen de klassieke
? voor een dubbele of meerzijdige interpretatie.
Een rol als deze autoritaire" laat geen verschil
van opvatting toe. Zij vraagt den karakterspeler
in optima forma en Wie de Vries dezen cholerischen
dwingeland ten voeten uit zag teekenen en tot een
wild, onstuimig, grandioos leven brengen, zal er
zich niet over verwonderen, dat de schrijver den
acteur de Vries boven alle vertolkers stelde, die
deze rol, naar van zulk een kei van een. solo-rol te
verwachten was, blijkbaar overal gevonden heeft,
Dit zegt ten opzichte van de kwaliteiten van den
schrijver niet veel, ten opzichte van die van de
Vries alles.
Wat de schrijver deed in zijn jeugd niet te
vergeten en voor den oorlog was het minutieus
opstellen van een karakterschets: een provinciale
bullebak, die zelf aan zijn machthebberig iempe-.
rament te gronde gaat, een zelfvermeier, maar een
die voet bij stuk houdt en uit het onvermijdelijke
conflict met vrienden en familie als een wrak
maar nog met de oude vlag in top! te voor
schijn komt. Dit is psychologie uit den school van
Bourdet, zorgvuldig, gevoelig, hoewel uiterst con
ventioneel. Dit is echter ook vóór alles: een rol.
En de eenige uit het stuk. Want wat de schrijver
gedaan heeft, is niets anders dan het plaatsen van
zijn karakterschets in de primitiefste omlijsting.
de lijst met de drakenkroon. Als tnen u eens zou
vragen: er is. in een provinciestadje een man, die
niet met zijn tijd mee kan, die zijn zoon er onder
wil houden en tegen zijn timide vrouw opbuldert,
hoe zoudt gij u daarvan in den simpelsten vorm
een tooneelstuk denken ? dan zou de eerste prijs
wel onder vele goede oplossingen" verdeeld moe
ten worden. Legt men den nadruk op goede- oplos
singen, dan zou Henri Clèrc misschien met een
troostprijs genoegen moeten nemen, want door de
omgeving, waarin hij zijn somberen held plaatst,
is zijn stuk van het formaat gebleven, dat tenslotte
niet wezenlijk boven het beroemde Pathé-filmpje
uit l HOU, genaamd ,,l)o Vergiffenis van Groot
vader", uitkomt, behalve dan dat hij den moed
gehad heeft om Grootvader juist niet te doen
vergeven, al wordt ook het jongste geslacht tot
aan den drempel gebracht, en dit geeft den
acteur tenminste een kans meer om zijn solo-spel
met een ontroerend slot te beëindigen - en dat
hij voorts inderdaad wel hier en daar de zaak
heeft aangekleed niet wat leutige typage in de
figuren van een achterbakse!» ambtenaartje en
een .trouwe gedienstige.
Wat daarentegen de Vries gedaan heeft, is groot
formaat tooneel geweest, juist omdat hij zich voor
de voor de hand liggende virtuoze melodramatiek
wist te vrijwaren. Hij heeft deze rol gespeeld niet
alleen met de kracht, maar vooral ook met de
innigheid, de oprechtheid en de uiterst gecontro
leerde schakeeHng. die er ook maar ergens in de
verborgenste hoeken, in de schijnbaar onbelang
rijkste clausen van zijn rol lag. Hij heeft haar.
breed, fel en in den besten zin ontroerend, vol
geteekend met geraffineerde pauzes, aarzelingen.
..stil spel" (dat een rol als deze niet alleen ver
draagt, maar zelfs noodig heeft) en met een climax
tenslotte, die na het fortissimo van het tweede
bedrijf nog rijk en tragisch kon uitloopen in een
teer en eenvoudig gehouden einde.
.luist voor een talent als de Vries is het een wel
daad tegenover zichzelf geweest, voor dit jubileum
een rol te kiezen, die niet dubbelzinnig uitgelegd
A'OJI worden, die de vraag ..modern of niet" in het.
spel niet aan de orde stelde. Ken rol. die. onder
onverbiddelijke afwijzing van alle effectbejag, van
het talent van de Vries wel de allerbeste zijde
t turnde.
En wanneer men. wat de omgeving betreft, het
noodzakelijke disconto van het stuk tegenover de
voorstelling in rekening brengt, viel er. op
veiligen afstand van den hoofdrolspeler, zeker een
succes (een verrassing tevens) te constateeren in
het zuivere spel van Adolpli Hamburger (..Der
Sohn" in deze even conventioneele tragedie, die
den nadruk op den vader in het familieconflict
legt) en in de geestige tierelantijntjes van Jules
Verstraete en Antoine.tte Sohns.
Trommeln in der Nacht ....
Een artistensouper verschilt hierin van een
zakenlunch. dat er wel partijen zijn. maar dat
men niet tot overeenstemming komt, omdat men
uit vriendelijkheid alle verschilpunten in den kiem,
althans in den wijn smoort. In plaats daarvan
heeft een artistensouper gemeenlijk een
feestvarken (dat glimlacht), ook wel eens een eeregast
(die gli nlachénd complimenten maakt uit vrees
dat hij ze andei's zelf in ontvangst heeft te nemen).
en in het ergste geval een tafelpraeses (die glim
lachend elke pas-aangevangen etensronde afbelt.
alsof het een valsche start gold).
Zoo was het Zaterdag ook in Trianon en zoo
zou ook dit souper niet een volgeschreven menu
en enkele sentimenteele herinneringen aan een
toevallige buurvrouw ad actas gelegd zijn, wanneer
niet plotseling de temperamentvolle regisseuse
van de Koninklijke aan het dessert eenige harde
nooten gekraakt had op een oogenblik, dat het
gelukkig al te laat was om nog met eenig effect
roet in het eten te gooien. Gelukkig.... niet zoo
zeer omdat de Vries het dezen avond wel verdiend
had. dat men hem rustig af Hut eten. maar wal,
omdat Mevrouw Hanucci in den Vorm van een
onstuimigen aanval (of ongevraagde zelfverdedi
ging, wat op het zelfde neerkomt) Pro Dcm>"
?pleitte, wat men. naar men weet, beter aan de Vries
kin overlaten.
Kr was in haar heilig huisje getrapt. Da woorden.
van den armen wethouder, die in zijn
maidenspeech op de planken, welke zijn voorganger met
roem bedekt verlaten had, over de rechten van
het.sterke spel en over de massa had gepraat,
deden haar thans laat, maar des te vuriger, getuigen
voor de rechten van het woord". Het stond in
don Bijbel: in den beginne was het Woord. Neen,
zeidf Saaihom, het staat in Faust, ik nu K-t het
A >* 4* «n *S ets.
Werkt als
gorgelen
het voorkomt verkoudheid.
straks zelf op het tooneel zeggen: in den beginne
was de Daad. De Vries zei alleen: laat ons elkaar
begrijpen en verdragen. En Verbeek zeide: het
is heel mooi wat U doet, maar U is een uitzondering,
met Bouwmeester en J Broche. -Men kan een kanon
op U afschieten als Gij op het tooneel staat.
Maar Gij zult het niet hooren. Gij kent niet het
geheim van het woord en zijn nuance. (Dat laatste
zei weer Bets Manueel, die ook iets zei van
..sprudelnd". wat echter ook op de feestdranken had
kunnen slaan).
Maar dit debat is onvruchtbaar.
In den beginne was er heelemaal geen tooneel.
Adam en Eva kenden het dramatisch conflict
niet. De uitdrijving van het Paradijs was een
eenzijdige wilsoplegging, een soort ..leeken-spel''
dus. Van het dramatisch conflict wordt eerst
melding gemaakt door een gelijktijdigheid van
het woord en daad: toen nl. Kaïn zijn broeder Abel
versloeg en Abel zoo iets van ..Ook Gij. Brutus"
zei op het oogenblik. dat Kaïn zich met de huid
des verslagenen omgordde. Abel werd daardoor
de grondlegger van het abele spel en Kaïn van
het openlucht spel.
Zij bestaan nog beiden, in gewijzigden vorm.
Laat hen bestaan en verheug U in beiden in plaats
van opnieuw tot moord en doodslag over te gaan.
Anders zal toch het eene woord het andere uit
lokken en zóó' komt men dan vanzelf weer tot:
de daad.
En elke goede toneelvoorstelling,
welke, noem ik gaarne: een daad!
Tentoonstellingen
Kunstzalen A. Vecht, Amsterdam. Schilderijen
uit Jugo-Slaviëdoor S. L. Schwarz. Tot 15 Novem
ber.
Kunsthandel D. G. Santee Landweer, Amster
dam. Teekeningen Rodolphe Bresdin. Tot 15
November.
Ned. Vrouwenclub, Amsterdam. Werken door
Betsy Osieck?Westendorp. Tot 15 November.
Kunsthandel Buffa & Zoon, Amsterdam. Schil
derijen van Jan Gregoire. Tot 15 November.
De Distel", Rotterdam. Toegepaste Kunst door
Copier en Moser. Tot 15 November.
Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Werken
door Adriaan van Zeegen. Tot 19 November.
Kunsthandel van Meurs, Amsterdam. Werk van
Jean Frélaut. Tot 22 November.
Voor de Kunst", Utrecht. Tentoonstelling Mo
derne foto's en drukwerken. Tot 22 November.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen
door Jan van Herwijnen. Tot 22 November.
Teekengenootschap ..Pictura", Dordrecht. Wer
ken van Lod. Sengers. Tot 22 November.
Kuntshandel Buffa & Zonen. Amsterdam.
Werk van D. van Gelder. Tot 22 November.
Huize van Hasselt. Rotterdam. Werken door
R. Kimpe. Tot 23 November.
Kunsthandel Keezer en Zoon, Amsterdam.
Schilderrjen door Piet van Wijngaerdt. Tot 25 November
Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam.
Wer\ken van Foujita. Tot 29 November.
?' Stedelijk Museum» Amsterdam. Werken van
Leden van De Onafhankelvjken. Tot 30 November.
Kunstzaal Willem Brok. Hilversum. Werk
van Jan Visser, Etha Fles en L. Bogtman. Tot
l December. ?
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Egger
Lienztentoonstelling van de vereeniging Nederland
Oostenrijk. Tot l December.
Pander & Zonen, Amsterdam. Tentoonstelling
van De Trekvogels". Tot December.
V.KOSSEK