Historisch Archief 1877-1940
f
De Groene Amsterdammer v^rv^l, Npyember 1931
No, 3842
Publieke vermakelijkheden
door Herman Wachter
Teekenlngrn door Harmaen van Beek
Laatst vroeg mijn neefje, een aanvallige knaap
van elf jaren: Oom Herman wat is dat eigenlijk,
can regisseur?" En zonder nadenken ontviel mij
het antwoordt Wel jongen, dat is een
tooneelgpèter die niet spelen kan en daarom de anderen
w|jst hoe zij het doen moeten."
;,Ik dacht"» antwoordde de voorlijke knaap,
,,dat zoo iemand souffleur genoemd werd omdat
hij in een hokje zit onder de vloer." Maar ik be
duidde hem dat een souffleur noch een kunstenaar
noch een aanwijzer behoefde te zijn en dat een
opvoering zonder souffleur zeer wenschely'k ware,
terwijl eene zonder regisseur niet goed denkbaar
zou 7ijn.
Van lieverlede kwam ik ei- toe zijn weetgierigheid
daar meer over uit te leggen, en ik kon het niet
beletten dat mijn zwager Henri, die inmiddels
binnen gekomen was, zich erin mengde door de
verwonderde en mijns inziens onpaedagogische
M-aag: Sedert wanneer bemoei jij je met het too
neel, Herman?!'
Gij dient dan vooraf te weten dat Henri zoolang
ik hem ken een onverwinlijke afkeer gehad heeft
voor alles wat kunst is, hetgeen wellicht een uit
vloeisel is van zijn eigen Calvinistische opvoeding
of mogelijk ook door latere omstandigheden die
hem ertoe leidden zich zoozeer in het zakendoen
te verdiepen dat hij noch tijd noch lust overhield
tot die vermakelijkheden, welke zuiver en alleen
des geestes zijn.
Het leek wel of Henri het mij hoogst kwalijk nam
dat ik.eenige deskundigheid toonde omtrent de
publieke vermakelijkheden en dat hij liever zou
gewild hebben dat ik den knaap had afgesnauwd
met te zeggen. Al wat het tooneel raakt, o zoon
eens deugdzamen vaders, bjijve u verre, want
langs het voetlicht loopt het breedste pad des
verderfs en geen huis der schande bergt meer en
goedkooper klanten dan het theater waar avond
aan avond de schandelijkste liefdesdrama's zich
afspelen ten aanschouwe van burgerij en adel,
on in dezen vermaledijden democratischen tijd
7elfs ten overstaan van de heffe des volks."
Hoe het weer ook zij,
guur en schraal, regenachtig of koud, vat
heeft het niet op Uw gezicht, als gij U tot
gewoonte maakt het 's avonds met een weinig
Zij"-Crême in te wrijven. Uw huid blijft
dan onder alle omstandigheden fraai van teint
en zacht als fluweel.
Neen, ik voor my "kan het niet met hem eens
zijn. Ik acht publieke vermakelijkheden van deze
soort wel onontbeerlijk, al ontveins ik mij geens
zins de gevaren, welke zij meebrengen.
Toevallig maakte ik niet lang geleden kennis
met een man van middelbaren leeftijd die voor
eenige jaren de eervolle post van regisseur kreeg
bij een onzer ijverigste tooneelge/elschappen en
wiens gestalte mij onwillekeurig voor den geest
kwam toen ik mijn neefje een verklaring moest
geven van zijn gewichtige functie onder de kinderen
van Thalia. Hij is de man die mij onder gezellige
kout en het verorberen van uitgezochte spijzen
welke hy met een zeldzame delicatesse weet te
bestellen, op de hoogte bracht van de vele geheimen
des tooneellevens \\ elke-nimmer over het voetlicht
komen, maar zorgvuldig bewaard blijven achter
coulissen en brandscherm. Verwacht niet van mij
dat ik ze u openbaren zal; dan zou ik immers een
schandelijk misbruik van vertrouwen maken. Ver
wacht ook niet van mij, dat ik u vertel welke
bedragen een regisseur verdient die niet minder
dan zeven drama's en blijspelen per jaar te ensce-r
neeren heeft, ook al weet een ieder dat deze be
dragen een som vormen tienmaal meer dan het
inkomen van een hoofdonderwijzer of een commies
ten bureele van onze hoogste regeeringslichamen.
Het zou in dezen tijd van algemeene crisiskor
tingen maar noodeloos misnoegen wekken. En waar
zou het naar toe moeten gaan, in dezen tijd nu er
sprake is de gehuwde ambtenaressen te ontslaan,
wanneer er bij ons tooneel ook gehuwde actricen
waren? Zij zijn wel wijzer. En ook mijn vriend
de regisseur beaamt te"h volle de zelfstandigheid
en de vrijheid welke de toneelspelende vrouw moet
toonen te bezitten.
Ik kan noch mag. daar verder op in gaan
wanneer ik immers bedenk wat een zoo braaf
huisvader als Henri daarvan zeggen zou .'...?
Het is dan ook niet geheel juist dat sommigen
het tooneel ,,de spiegel' van het leven" noemen.
Een zuivere weerkaatsing daarvan is bij het tooneel
niet te vinden. Ik zag vele stukken, ook enkele
waarheen ik niet gaarne-een bakvisch of zelfs een
oudere dame zou voeren, en ik heb de overtuiging
dat de wereld er heel wat slechter uit zou 7ien, als
het leven in werkelijkheid zoo was als het daar
wordt voorgesteld. Ik 'voor my ben geneigd te
gelooven dat het element van vermakelijkheid bij
tooneelop voeringen, dat1 is dus juist het belastbare
element daarin, dat ten goede komt aan openbare
werken en lief
dadigheid, pre
cies gelegen. is
in de tegenstel
ling met de wer
kelijkheid ; wie
is er vermaakt
door de aanblik
van zichzelf in
een spiegel ?Men
lacht pas wan
neer men zijn
schijnbeeld ziet
in een, holle of
bolle spiegel of
wanneer het
verwrongen is door een talentvol caricaturist.
Indien het mij veroorloofd is zou ik dan ook willen
zeggen dat het tooneel meer een caricatuur van
het leven geeft, een caricatuur van de werkelijke
drama's en de werkelijke kluchten die zich rondom
ons afspelen. Zoo is het althans gesteld bij het
tooneel hier te lande en in het buitenland is het
naar mijn vriend de regisseur beweert, maar weinig
beter gesteld.
. Henri beweert dat er in den laatsten tijd niet veel
goeds van het tooneel in Nederland te verwachten
is, omdat er groote ruzie gemaakt wordt over
de vraag wat meer waard is, sterk spel of goede
dictie en goede regie. Het onderscheid tusschen
deze dingen is mij niet recht duidelijk en de po
gingen van mijn vriend den Regisseur om my uit
te leggen dat er slechts n speler in Nederland in
staat is tot sterk spel en dat deze speler nutteloos
Gorgel eettt ttydens het Concert!
??? - Natuurlijk droog
metDat is prettiger - en
't gaat overal.
DOOKH 25, 45 en 65 cis.
heet omdat hij slechts een toeval is, hebben mij de
kwestie niet verhelderd. Henri beweert dat wij
slechts beschikken over tweede- en derde-rangs
krachten en dat dit de schuld van alles is, maar wat
weet hy er van, hy betreedt nooit een gebouw
van openbare vermakelijkheid tenzij dan, wanneer
er een algemeene aandeelhouders-vergadering in
het Concertgebouw belegd wordt. Alles wat hij
beweert over ruzies, faillissementen, schurkerijen
en kuiper ij en bij de Nederlandsche tooneeltroepen
gedurende de laatste jaren, heeft hu uit de partij
dige en in troebel water visschende dagbladen
gehaald. Ik behoef slechts mijn vriend den regisseur
in zijn nobele ascetische en toch warmblauwe
oogen te blikken terwijl hij zijn uitgezocht
maaisober maal verorbert, om te weten dat het allemaal
leugens zijn, verzinsels van dagblad-lastcrpad en
almanak-leugenzak.
Tentoonstellingen
Kunsthandel Keezer en Zoon, Amsterdam. Schil
derijen door Piet van Wijngaerdt. Tot 25 November
Botterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Wer
ken van Foujita. Tot 20 November.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Werken van
Leden van De Onafhankelijken. Tot 30 November.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Werk
van Jan Visser, Etha Fles en L. Bogtman. Tot
l December.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Egger
Lienztentoonstelling van de vereeniging Nederland
Oostenrijk. Tot l December.
Instituut voor Kerkelijke Kunst, Amsterdam.
Zuid-Duitsche beeldhouwers. Tot l December.
Le Cointre's Meubileerinrichting, Den
HaagWerk van Isaac Lichtenstein. Tot l December
De Kerkuil Haarlem. Toegepaste Kunst en
schilderyen. Tot l December.
Kunsthandel ,,8ena", Den Haag. Werk va»
H. Verstijnen. Tot 6 December
Kunsthandel Buffa en Zoon, Amsterdam. Werk'
van M. Wandscheer en Stefan Mrozewaky. Tot
O December.
Atelier van Urk, Blaricum. Schilderyen
doorKees van Urk. Tot 6 December. .
Pander & Zonen, Amsterdam. Tentoonstelling
van De Trekvogels". Tot O December.
Kunsthandel A. Vecht, Amsterdam. Werk door
Feder. 'Tot 7 December.
Kunsthandel Santee Land weer, Amsterdam.
Grafisch Werk Edw. Calvert en Sam. Palmer.
Tot 23 December.
Kunstzaal Wagenaar, Utrecht. Werk van Eyckr
Jonas, van Eyben, van Rees, Voskuil en Jan
Wiegere. Tot 24 December.
De Korenbeurs, Arnhem. Tentoonstelling van.
binnenhuizen van L O V" te Oosterbeek. Werk
van Gispen en v. d. Wey. Tot 28 December.
V^OSSEM
No. 2842
De roene* Amsterdammer tfkn 21 November 1931
Amsterdam alfc wereldstad
Teekenlnff door B. van Vlijmen
(De Gemeenteraad van Amsterdam heeft een voorstel tot sluiting van alle winkels in Amsterdam op Dinsdagmiddag aangenomen)
Muziek
door Constant van Wessem
Ile Co me«l tun HarmonlntM
Zuo'n avond !
De bureaulisten hebben voor zoo'n avond,
dat het stampt en stormt voor de loketten en zij
handen te kort komen om de biljetten af te scheu
ren en te verkoopen, een kernachtige uitdrukking:
een bezopen avond. Zij zijn het al niet meer
gewend, dat het stampt en stormt voor de lo
ketten.
Zoo'n avond was het Maandag in het Muziek
lyceum, by het concert van de Comedian
Harmonisfcs, de ,,Duitsche Revellers". zooals zij
gemeenlijk worden genoemd. Zoo'n avond was er
tevens het bewys van hoe radio en grammofoon
reeds van te voren een weg kunnen banen voor
het succes van een eerste optreden en zoo vonden
deze zangers in Amsterdam een zaal, die stamp
vol was en meer dan stampvol, want ook het
geheele podium was bezet, wat ik hier nog niet
beleefd heb, en zij maakten letterlijk tusschen
een haag van menschen hun entree triomphale,
toen zij kwiek en joyeus als clowns die de piste
van een circus binnenstormen, het podium op
kwamen.
Nu, zoo'n avond is, gelijk gezegd, reeds bij
voorbaat een overwinning en er viel niets meer te
veroveren voor de opzichzelf al veroverende charme
van deze losse, vroolijke en innig muzikale jongelui,
vijf zangers en een pianist, die zoo nu en dan ook
nog eenige noten meezong. Zeker het was Duitsch,
maar het Duitsch van na den oorlog met zijn
lichtelijk Amerikaansch-internationalen inslag.
Toch onthielden deze zangers zich van imitatie,
zij bedreigden hun eigen talenten niet met het
oproepen van gevaarlijke schimmen als die van
de echte Revellers, zij hadden zelfs titels en teksten
van de Amerikaansche schlagers verduitscht,
zoodat men ze alleen aan de melodie kon herkennen,,
het was goed, dat hier nergens schaamte was
GARDE-MEUBLES DEN HAAG
BATENBURG & FOLMER
HUUOCMSPAIIK 22, TIL. 1IP»0
? Ifllrk* T«rl«v«i».V«rxorglng
voor het Duitscher zijn, noch in den zang, met
zijn instrumentaal timbre, van een eigenaardige.
getrokken weekheid hier en daar. als» de
vrouwelijkteere, aan die van negers en kozakken herinnerende,
kopstem van den eersten tenor de overhand had.
noch in de, overigens spaarzame, actie die ook
Duitsch bleef. Het was alle.s in goede harmonie
met elkaar, het had nooit de ?allure alsof het meer
bedoelde te zijn dan een onderhoudende avond"
en dit alles deed prettig aan en liet ons ongestoord
genieten. Want wij hebben inderdaad genoten,
het zou van valsche schaamte getuigen, wanneer
wij ontkenden, dat wij ontvankelijk bleken voor
de niet al te dik aangebrachte, maar toch zeer goed
verneembare sentimentaliteit van sommige
deiliederen, van Baby", van het verduitschte
Happy days", zelfs van het Matrozen-marschlied.
Het minst beviel mij dat Geschichten aus den
Wienerwald" van Johann Strauss dat voor mijn
gevoel lichter, vrijer, als vogelgewiek had gekund en
dat mij te cabaretachtig bleef; maar hoe
allerzotst waren die parodieën op de straatzangers
en op de kozakkenkoren en dat
plechtig-choraalachtige Auf Wiedereehen". En alles met een muzi
kale beschaafdheid en cultuur, die het tevens van
goeden smaak liet blyven. Ja, na veel vervelends»,
onnoodigs en geforceerils was dit een weldaad als
een bezopen avond" ook voor de Cerberussen der
muziekcritiek, die dan «igenlijk niets liever willen
wezen dan goedaardig blaffende hond jes.
Concert van de I. S. C. -II,"
? * ?
De sectie Holland van de International Society
for Cbmtemporary M^ic" heeft na een paar
concerten, die zij eenige jaren geleden hier gaf,
vooral uitgemunt door zwijgen en aan de
,.vertegenwoordiging" in het buitealand gewerkt. Opeens
doemt zij weer op, na een onverkwikkelijk en
kleineerend relletje met een actievere vereeniging
als die der inmiddels opgerichte Nederlandsche
Vereeniging voor Hedendaagsche Muziek". De booze
pausen, die meenen alleen het recht te hebben
modern muzikaal Nederland te mogen vertegen
woordigen, dulden niet, dat naast hen anderen
dergelijke;aspiraties zouden hebben. Het verstan
digste, wat zij dus konden doen, was zelf weer een
hoognoodig geworden, .activiteit te gaan ontwik
kelen en ziedaar opnieuw een concert. .
En een concert, waarbij men zich af\roeg wat
er nu verschilde met andere zulke concerten, die
door de concurreerende vereeniging werden ge
organiseerd: figureerden al deze componisten niet
eveneenëop de Duitsch-Oostenrijksch-Tsjechische
avonden van verleden jaar, hoorden wij daar ook
niet Erwin Schulhoff uelf, zooals Woensdagavond,
was daar ook niet Toch met, zijn snorrend treintje
HOOGSTE ONDERSCHEIDING.
De Gulden Vlies Sigaren -verwierven op d«.'
Parijsche Tentoonstelling den Grand-Prx.
en schuddend warhtershuisje? Het is waar, nu
zong Berthe Seroen, een sterke kracht voor deze
liederen, maar de moderne muziek floreert op
het oogenblik niet zoo bijzonder en men had het
programma minder consequent op die grauwe nuan
ces van het bijna kleurlooze en op dat zingen, dat
een gemoduleerd zeggen blijft en vaak veel heeft
van een bijna realistisch kreten slaken, moeten
samenstellen. Dan was ook het grapje van Toch
en het ..harbalorifa" van Weill minder een
pngewenschte verademing op de eentonigheid geworden.
Het is mogelijk dat deze moderne muziek volkomen
aan de aesthetische normen, die door de voor
gangers zijn gesteld, beantwoordde, maar veel
zeggen" doet zij niet. En Erwin Schulhoff, die
hier eigen werk speelde aei ons ook al niet veel,
al is er in zijn saxofoon-sonate wel meer dat de
aandacht trekt dan in de jazz-toncata van zijn
danssuite, hoewel de saxofoon een niet erg
voordeeligen wedstrijd aan gaat met de zooveel soe
peler fluiten van Debussy's Epigraphes antiques".
Het was interessant" en dan niet-eens zoo heel erg.
K AL VERSTRAAT
A M S T E R D A M
GEOPEND
TOT KERSTMIS"
OOK
ZATERDAGMIDDAG
r.l'
't\.
-1.
i
V