Historisch Archief 1877-1940
l
De Groene Amsterdammer van 21 November 1931
No. 2842
J. D. STR U IJ S & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
N* V. Meubelmagazijn Eden0
MOLSTEEG AMSTERDAM
BOEKEN KASTEN
HOTEL - CAFÉ- RESTAURANT
HET GOUDEN HOOFD
REMBRANDTPLEIN A M S T E R DA M
Modern Comfort-Lift-Stroomend water-enz.
Logies met ontbijt f 3.50 per persoon
Engelsen Plated (verzilverd)
Groenteschalen
Saucekommen
Groentelepels
Saucelepels
Soeplepels Tafellepels en Vorken enz.
Prijzen op aanvrage
Arnhem - ZIJLSTRA & RUPP
n1
VER WEEG EN & KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR. 86?90
DEN HAAG
NOORDEINDE 64c
Plaids, Vpetzakken, Auto-Overschoenen
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX J r.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftitraat 38
Tel. 2O341 2425O
BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN
CREMATIE - TRANSPORTEN
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 44 AMSTERDAM Tel. 42662
ARM ERWERKE
W. H. POLMAN TUIN
OVERTOOM S26 - Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
C. J. de Koning & Zn.
Keizersgracht 447
Opgericht Ao. 1739
Baden en Geysers
Pendules
Stijlklokken
Barometers ?
Zilveren
Horloges
- Wekkers
Gouden en
Werken
Grootste t Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/ h. Gebr. Breen
Nieuwendijk 172
Haarlemmerstraat 64
Rozengracht 53
Ateliers ^voor^ re paratien aan
Uurwerken, Goud en Zilver
ichéi/
Ntoor aMe doeleinden
|Chein.Kimatlnrtchting
iDirkSctinabel
Amsterdam.
BONBON
PRALINE
Vulling van
fijngewreven gebran
de amandelen.
Aparte, pittige
smaak.
2iEi TOE DAT c e
DROSTE S K RUG T
ALTUD
WEtKOM
GEKARD B. RIJKE J r.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 -~ TELEFOON 30559
Complete Meubileer ing
W" ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
IVO. 2842
De Groene Amsterdammer van 21 November 1931
9
Problemen en therapie
door Albert Heiman
Ellsabeth Zrrnl<*kc: I>avlil Dronth 1)
De kern van elke roman is een probleem dat
jnoet worden gesteld, ontwikkeld en bewezen evenals
bij een meetkundig theorema onderstelde en bewijs
voering hebben te leiden tot de klaarblijkelijke
juistheid van het gestelde. Maar het probleem is
in de romankunst nooit zelf-doel, slechts de op
lossing kan dat in sommige gevallen zyn. Het
probleem kan aanleiding wezen of middel; doel
van de romankunst is een deel van het leven te
synthetiseeren, op zoodanige wijze dat door de
schoonheid welke inhaerent is aan iedere juiste en
volkomen doorgevoerde synthese een katharsis
ontstaat, een innerlijke zuivering van den lezer
juist als bij het drama. En deze katharsis noemen
wij de ontroering welke van een roman uitgaat.
Al is dus het gestelde probleem in een roman
nog zoo belangrijk, het heeft als literair element
Alleen dan waarde, wanneer het een schoone
gestalte kreeg en wanneer het, hoe dan ook op
gelost, of zelfs niet opgelost, de zuiverende ont
roering in klassieken zin mededeelt. Daarom ook
schijnt het my steeds van secundair belang, welk
probleem wordt aangeroerd, of het gewichtige of
minder gewichtige dingen betreft; de beoordeeling
daarvan kan trouwens alleen maar in hooge mate
subjectief zgn. Van belang is eerst en vooral op
welke wijze het probleem gestalte krijgt en tot
hoe grpote innerlijke consequenties wij worden ge
voerd. Problemen zijn in een roman onontbeerlijke
factoren maar tevens factoren van ondergeschikt
belang, evengoed als voor een bloemenliefhebber
het gebezigde zaad niets onmiddellijk interessants
heeft.
Deze vooropstelling is niet overbodig in een
land waar de actueele romankunst groote neiging
vertoont de problematiek als zelf-doel te stellen
<>n de artistieke ommanteling en omvorming, de
kathartische werking van de romankunst met uiter
ste achteloosheid te behandelen. Het ligt in onze
moraliseerende en prekerige aard; Noordelijke
volkeren hebben maar al te vaak een
problemenfetichisme en onze letterkunde heeft in dit opzicht
een maar al te naargeestige traditie.
Praktisch gesproken komt het er in een roman ,
opaan, dat de gestelde problemen moeten worden
veraanschouwelijkt door duidelijke, krachtig
geteekende figuren die een sterk, zich aan den lezer
machtig opdringend eigen leven leiden, en die een
duidelijke synthese mededeelen. De groote kracht
van de beste romans van Tolstoi of Dostojewski.
van Zola of Flaubert is niet in de eerste plaats
gelegen in de beteekenis van de problemen die
zij behelzen, maar in de duidelijkheid en de
praegnantie der artistieke gestalte waarin deze
problemen vervat werden.
Spreekt de literaire vorm tot ons, dan doet
zich de beteekenis van het aanwezige probleem
ook vanzelf gelden. Is de literaire waarde afwezig,
dan blyft gewoonlijk het probleem slechts over als
een skeletachtige ondergrond die dood en oninte
ressant is omdat zij tot een wereld behoort die dood
en afgestorven is voor den schoonheidsgevoelige.
Alle gejammer over carnaval en leugen der schoon
heid ten spijt, is dit sinds menschenheugenis zoo
geweest en het zal zoo blijven omdat het geïsoleerde
verstand even stuurloos en dwaas is als het onge
controleerde hart; onder levenden heeft alleen
?de géheele mensch betee'kenis.
Het is maar al te verdrietig te zien hoe velen
zich vergapen aan het probleem", dit met aller
lei kwasi-romankunst omkleeden, zonder te be
seffen dat zij alleen iets bereiken kunnen'wanneer
zij in staat zijn het probleem te verliezen in de
verdwazing die door de muzen wordt medegedeeld,
in déverdwazing waaruit een kunstwerk geboren
wordt. Wat doen al deze kwasi-romans, die feitelijk
niets anders zijn dan uitvoerige stichtelijke
tractaten met een tot in details uitgewerkt voorbeeld,
toch poover aan bij een enkel schijnbaar onbe
redeneerd en ongewichtig werk, dat werkelijk leeft
waarin het rhythme van het hart en déstille over
peinzing van het verstand gelijkelijk en
innigversmolten aanwezig zijn, en waarin deze
geheim? zinnige alliage het zuivere ontroerende geluid geeft
-dat ons herinnert aan de beste dingen van be^
.leven. ' ?
Zulk een boek is David Drenth" van Elisabeth
Zernike niet. Zeker, het is als maaksel een voor
uitgang bij haar vroeger werk, het is vaster van
vorm, verzorgder geschreven en zij schijnt duide
lijker te weten wat zij wil. Maar juist datgene wat
zij klaarblijkelijk wil, is iets in strijd met het
wezen der romankunst; zij wil stichten, overtuigen.
ons beredeneerd op een weg voeren die zij als
juist erkent, terwijl de ware taak van den roman
schrijver de overrompeling is, een zegepraal door
schoonheid, analoog met de overwinning die een
schoone vrouw enkel door haar aanblik weet te
behalen, zonder een enkel woord te spreken of door
daden van welke hoedanigheden dan ook blijk
te geven.
Geen Wonder dan ook dat het bij Elisabeth
Zernike in de eerste plaats om het probleem te
doen is. En wanneer er nu nog over het probleem"
gesproken wordt, dan is het omdat over F! het
andere helaas niet veel meer te zeggen valt.
Zooals een heele meetkunde wordt opgebouwd
op een axioma, zoo bouwt ook Elisabeth Zernike
haar problemen op uit vooropgestelde conclusies
en willekeurige combinaties". Stel de man A is zoo.
en de vrouw B is zus. dan ontstaat tusschen beiden
sexappeal. Nu de willekeurige combinatie: do
jonge dominee Drenth is .ongetrouwd, komt in een
dorp wonen waar hij bij voorkexir een jong, frisch
en gezond meisje tot söjn huishoudster neemt.
Geen wonder dat dan allerlei moeilijkheden ont
staan voer beiden! Met de hersens die David
Drenth in dit boek blijkt te bezitten, had hij
voor\iit kunnen weten dat hy door dit te doen zich ?t
zekerst al die moeilijkheden op de hals haalde:
hij had ook op een andere wijze moeilijkheden
kunnen zoeken, door bijvoorbeeld bij fcijn schoon
moeder te gaan inwonen, en er is geen enkele
redea waarom hij het eene wel en het andere niot
gedaan zovi hebben. Natuurlijk, de evidentie van
het probleem ontbreekt, omdat de uiteenzetting
daarvan plastische duidelijkheid en de daaruit
voortvloeiende noodwendigheid ontbeert.
Wa^ er,dan vei-der met Da\id Drenth gebeurt
interesseert niet zoo erg: natuurlijk zijn er in het
dorp allerlei mooie en.Ieelijke ongetrouwde meisjes
die gaarne met dominee in het huwelijk zouden
treden en vanzelf komen ze des Zondags naar svijn
preken luisteren: om'meer redenen dan de on
ontbeerlijkheid van God s woord en dominees
tommentaar.
David Drent!) heeft n ding dat hem
ondelscheidt van zijn ambtgenoot-on: hij wil geen succes
met zijn mooispreken. maar hij wil nicces met zijn
eerlijkheid. Deze karaktertrek leidt hem niet tot
groote ? daden, maar maakt dat hij liever
pi-eekboeken schrijft dan de kansel bestijgt. Het is alles
best, maar wat zegt het ons? Niets, omdat hier
nergens een groote sterke ontroering, een l
liksemhelle evidentie ons getroffen heeft, omdat wij
nergens werden overroèipeld door iets wat over
bleef van de roes der muzen.
Wij respecteeren de goede bedoelingen > an
Elisabeth Zernike, zij schreef een vroom boek.
klaarblijkelijk om'haar lezers te stichten, te dienen
in den geeit; op gelijksoortige wijze als een auder
genre schrijvers s/n lezers dient in den vleeze.
Maar overigens. ??
Anna van Go«n?Kaulhnrh:
In 't Huwelijk 2)
Mcnctrhen
Ook Menschen in 't Huwelijk" van Anna van
Gogh-Kaulbach behandelt een probleem, dat
echter bij haar reeds veel meer verscholen gegaan
is achter personen en gestalten, zelfs in die mate
dat de problematiek zich aan ons nauwelijks al-j
zoodanig voordoet en feitelijk pas achteraf uit
de aanwezige oplossing valt af te leiden. Haar
bedoeling was het contrast te doen uitkomen
tusschen de verschillende; type-vormen van
ecHverbintenissen: het oudevwetsche sleui'-huwelijk
van menschen die elkander bijna van den aanvang
el haten, maar die uit conventie en terwille van
allerlei drogredenen bij elkaar blijven, een zooge
naamd modem" huwelijk dat op bijna zakelijke
overwegingen berust, het geld-huwelijk van een
vrouw die zich door het simuleeren van echtelijke
liefde rijkdommen verwerft, en een ideaal-huw,elijk
van menschen die in hun onderlinge verhouding
de meest rigoureuze eerlHkhejd betrachten.
ST. MORITZ (Engadin)
HOTEL WALDHAUS
Volledig Pension vanaf 17.- Zw. f r.
G. ROCCO.
Mevrouw van CJogh?K&ulbach verstaat min
stens even goed als een Ina Boudier?Bakker de
kunst om personen voor ons te doen leven en
huiselijke situaties te schetsen; maar evenals bij
de laatstegenoerndo wordt ook bij haar niet de
diepste onderlaag der gevoelens van al hare roman
figuren geraakt, maar vergenoegt zij zich met de
uitbeelding van meer aan de oppervlakte liggende
verschijnselen en oorzaken. Ook haar roman
laboreert aan een te ver doorgevoerd en feitelijk
ook te goedkoop naturalisme.
Er is nog iets anders. Zij heeft een bijna blinde
vertering voor het nieuwe, het veranderde in' de
huwelijksvormen en huwelijksopvattingen dat een
huidige generatie van de vroegere onderscheidt.
Ixjugen en bedrog zijn voor haar de kenmerken
van het ouderwetsche huwelijk, roekelooze eer
lijkheid en een onaangetast gevoel van vrijheid.
die van het moderne huwelijk dat met willekeur
kinderen accepteert of ongeboren laat, en-dat er
eerst en vooral op bedacht is de eigen persoonlijk
heid en die van den huwelijkspartner tot volle
ontplooiing te brengen. Het doet hier niets ter zake
de juistheid van al deze opvattingen te beamen
of in twijfel te trekken. Stelling te nemen tegenover
het probleem moet het werk zijn van iederen lezer
afzonderlijk; het zij genoeg te constateeren in
hoeverre die roman als kunstwerk geslaagd is.
Ik voor mij geloof dat de lezer die eenmaal van
dit soort familie-romans oververzadigd is, door
..Menschen in 't Huwelijk" niet bevredigd kan
worden. Immers, een nieuw aspect aan deze stof
wordt hier niet gegeven. Zelf zegt de schrijfster
aan het eind van haar werk: ..Och ja, 't is maareen
variatie op een oud thema, maar ieder moet er
zijn eigen variatie op zingen." Er is een onbeperkt
aantal variaties mogelijk, ook voor den roman
cier, maar de/e variaties zullen moeten bestaan.
uit een andere rangschikking van de intrinsieke
factoren, en een nieuwe rangschikking geeft
Mevrouw van Gogh?Kaulbach niet. ?
Het naturalisme dat deze schrijfster in het bloed
zit. heeft haar gebracht tot noodelooze uitwei
dingen welke dit boek precies de helft te dik
gemaakt hebben. ;
Omgekeerd blijken de goede eigenschappen van
deze schrijfster juist op die plaatsen waar zij
'geheel aan haar eigen fantasie is overgeleverd.
maar tevens te spreken heeft over dingen die zij
tot in den grond kent. De laatste levensdagen van
den ouden musicus die na een gelukkig leven plot
seling in de sfeer van het hiernamaals getrokken.
losser komt te staan van zijn vrouw, zijn buiten
gewoon goed en overtreffen het beste dat wij
kennen van de Nederlandsche schrijfsters derzelfde
generatie. Over het algemeen is de uitbeelding en
karakteriseering van de oudere menschen ook veel
geslaagder en overtuigender dan die van de
modernelingen, en het is ook geen wonder dat Mevrouw
van Gogh-?Kaulbach een generatie, die de hare 't
dichtst nabij staat, beter kent dan een critiekloos
bewonderde jeugd.
Menschen in 't Huwelijk" is tenslotte een do
cument van Hollandsche vrijzinnigheid, van
laatMultatuliaansche denkbeelden, van een overgangs
tijdperk. Jongere romanciers zullen in dezelfde
figuren die hier als toonbeelden, van eerlijkheid
en zuivere lévensopvatting worden uitgebeeld,
een soortgelijk fiasco en dezelfde leugens ont
dekken als die bij de ouderen werden waargenomen.
Zij uiten zich alleen in een andere vorm.
1) Uitgave Nijgh en van 'D-itnw'r, .'Rotterdam.
2) Uitgave J. M. Meitlenhoff, Amsterdam.
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROKIN 126!
AMSTERDAM
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
KUNSTWERKEN VAN
, J O N O E HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
BEZICHTIGING VRIJ
'f
; 1
i !