Historisch Archief 1877-1940
v
12
De Groene Amsterdammer van 21 November 1931
De Groene Amsterdammer van 21 November 1931
No. 2842
O roep Barja Collin
Schilderkunst
door A. Plasschaert
Llcnx, in Art! te
Amsterdam
IX- tentoonstelling van Egger
Liens is grootendeels ne van die
soort voordracht, die thans in de
schilderkunst de decoratieve wordt
geheeten bij voorkeur en wier
eigentlijk doel is in groote ruimten de muren
te versieren niet een vereenvoudigde
voorstelling vol grooten inhoud. Van
zelve komt by deze tentoonstelling
de voordracht ons in de gedachten
(en dat is niet alleen door den steiger
met de figuren) van Roland Holst
over zulke kunst, weer al jaren ge
leden, en waarin, de tijd wees het te
?duidelijk uit, sommige stellingen wel
ietwat, waren geforceerd. M»ar
hoe is de voordracht van
EggerLienz dan in het grootste deel van
het werk, dat wij in Arti nu zien?
Het is zonder twijfel volgens vooraf
gaande definitie als decoratief gewild
en begrepen- Er is vereenvoudiging,
oen bepaalde wijze van componeeren
?(evenwijdigheden) een lust tot
rhythnve. die tot onstuimigheid kan leiden
en het doel wel eens voorbijloopt;
er is een w^nsch, eeuwige waarheden
voor te dragen op een wijs, die over
het tijdelijke triompheert. En on
middellijk dient gezegd te worden,
dat er van dezen wensch en van
zulke wil voorbeelden zijn. die ons
als verschillend naar het slagen aan
doen. Er zijn toch tusschen deze
schilderijen werken, die ge zelve
willig aanvaart, maar er zijn er ook.
waar ge iets gaafs. iets gespleten»
in voelt.
Toch is het werk van Kgger-Lienz
beter dan dat van Hodler. want
het is dikwijls niet koel zooals het
werk van Hodler mij immer was:
er is in andere werken meer kleur
(en die is uit het hart) en meer
noodzaak (dat beteekent, dat het
voltooid is volgens den ritus der
schilderkunst). Er is meer wezentlijke
kleur. Voor hen, voor wien dit mis
schien moeilijk is te ondervinden
in die groote schilderingen, den mees
ten Hollanders. niettegenstaande
Holst, niet natuurlijk, heb ik slechts
te wijzen op die werken (waarvan
er enkele hier zijn) die
,,natuurgetrouwer" zijn, en waar deze Hollanders
zich van zelve thuis voelen. De kleur
daar heeft dat leven, dat wij, de
schilderende natie, onmiddellijk er
varen als waarlijk aangenaam (b. v.
12, 25 en 28) van daaruit kunnen
-zij den weg vinden naar het ander
werk, hun meer vreemd. Een over
gang daarheen is in ,.de trein" voer
Triest. Ook daar is een
samen-in-aanleg aanwezig, maar wat wij het
beste en werkelijke achten van deze
tentoonstelling is er nog niet. Ook
vinden wij dat beste niet in den
;storm-aanval. Wel is daar de bewe
ging gegeven, die gevonden moest
worden, maar zij is niet beëindigd
noch vond zij 'haar einde in- het
.schilderij: de tegenstrevende kleur
en lijn is niet voldoende aanwezig!
Grooter is daarom de finale". Zij
is tragisch, dramatisch; het hart
wordt hier aangedaan door het grauw
en rood, maar niet alleen daardoor,
, ?er is een donkere stilte in de vormen,
die den nederlaag van het leven
vertolken. Da compositie in
geesteJ ijken zin is hier voltooid, en zij is,
winst, niet zoo openbaar tragische
WAAR
IEDERE
l NU UT
DUIZENDE
KAN KOSTE
en elk haperen fataal is. daar moet de Brandweer
kunnen beschikken over het beste materiaal, dat te
krijgen is. Bij tallooze gelegenheden bewees de Fordmotor
zijn absofute betrouwbaarheid, zoodot reeds meer dan
100 Nederlandsche Gemeenten hun volste vertrouwen in hun
Brandweermateriaal met den Fordmotor stellen. Verzekert ook
U zich van het feilloos betrouwbare Ford-transport. Wendt U tot
den dichtstbijzijnden Official Ford Dealer.
LINCOLN
Fbrdsorx
AIRCRAFT
N.V. N E DE Rl A N D SC H E F O R O A U T O M O B l E l F A B R l E K ? R O T T E R D A M
Kroniek van den dan s
door J. W. F. Werumeus Bun ing
als in het oude-mannenhuis, waar de
oude menschen zich lijken te wringen
in de ruimte die hen omsluit, evenals
bij de boerenmaaltijd de zwaarte
van het boerenleven ons tegen de
krachten en boven de kracht van
den schilder ons lijkt aangedikt
(het raam etc. op dit schilderij is
daarentegen goed !) het schilderij is
gepasseerd, evenals op andere wijze
No. 13 dat is, evenals de spanning
in de arm en hand op No. 27 dat
werd. Beter is weer de Moeders (20)
met den gekruisten Christus; de
kleuren en de vormen te saam dragen
daar imerlijk wat zij te dragen
hebben, zooals ook in de litho 42
de figuur dat doet.
Het werk van Egger?Lienz bestaat
dus op deze tentoonstelling, die een
nuttige is, uit drie doelen. Ten eerste
uit de meer natuurgetrouwe voor
stelling, die een schilder werkelijk
ons doen zien. dan uit de voorstel
lingen, waar het betoog te openbaar
is of het tragische en waar ge de
schilderkunst niet
onmiddellijkondervindt, ten slotte uit die voorstellingen'
waar een groot en ruim spel van
lijnen onmiddellijk steunt op een
ingehouden, eenvoudige kleur". Deze
zijn de belangrijkste werken en moeten
door ieder, wien schilderkunst aan
gaat, worden gekend.
Nieuwe Uitgaven
Dr. M. Minnaert, Jïadioaktiviteil.
Het Leven van Pierre Curie. Uitg.
van P. Noord hof f. Groningen
Mr. Th. Heemskerk, Enkele vragen
van huwelijksrecht . en hüwelijks-v
rmogenwrecht. Gebroeders Zcömer en
Keuning te Wageningen.
Prof. Dr. Otto Pitsen, Ieder menach
i» een bijzondere geest'. Boekhandel
C. Boonacker te Amsterdam.
Rein Valkhoff. H et meezennest in de
Alpen. Uitgave van de N.V. van
Itolkema en Warendorf's Uitgevers
Maatschappij,. Amsterdam.
W. A. .Wijdeveld, De icereld door.
Proeve van visueele aardrijkskunde
over de werelddeelon op de lagere
school. Zutfen, W. J. Thieme et Cie.
Dr. Jan Romein, Van Tsarenrijk
tot Howjet Unie. (Overdruk uit de
Nieuwe Geïllustreerde Wereldgeschie
denis). Uitgave van Seyffardts boek
en muziekhandel, Amsterdam.
Frankwood E. Williams, De rijpere
jeugd. Haar moeilijkheden en het
streven naar een oplossing. Vertaald
d» »? Tine Querido?Nagtegaal. Uit
ga, Em. Querido's Uitgevers Mij.,
Am^s >rdam.
H. l . C. Kok, Beknopt leerboek
van het handeterekenen. Eerste Deel.
Uitgave van J. B. Wolters Uit
gevers Maatschappij te Groningen
Den Haag.
P. Tennissen Sr., De
Amsterdamache melkvoorzienlng. Een pleidooi
voor een normale inelkwinning.
Teresina on Barja Colli n
De goede dans is deze herfst schaars
geweest, en merkwaardig eenzijdig.
Argentina, die niet Noordelijker dau
den Haag kwam, Escudero, die na het
later bleek niet een ontwrichte knie
te dansen had, en een nieuwe Spaan
sche danseres Teresina, die na haar
Scheveningsche debuut dezen zomer
<le verwachtingen niet hoog1 spande,
vormden tezamen een Spaansche
overheerscfcing, waartegenover weinig an
ders stond.
Deze kennelijke voorliefde voor den
Spaanschen dans is misschien niet
geheel toevallig: de toeschouwers iet
wat moe van experimenten geworden,
die meer danstheorie dan dans bren
gen, ? het is niet de eerste maal dat
de Spanjaarden de Pyrenieën over
staken om. den dans in Europa wat
nieuw leven in te blazen.
De historie van het ballet geeft er
voorbeelden te over van.
Hoe het zij: het Amsterdamsche
optreden van Teresina werd een ver
rassing die ons nog eens weer leerde
hoe gevaarlijk de critiek is die op de
F" F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTE R D AM C.
O v er hemden
naar maat vanaf f 8.5O
PRIMA COUPE
Eigen Atelier
D ar j a Collin
indrukken van een avond af moet
gaan en moeilijk rekening kan houden
met de macht over eigen kunst die de
kunstenaar op dien bepaalden avond
toevallig bezit, of niet bezit. Teresina
deed zich op haar Amsterdamschen
avond kennen als een danseres met
prachtige voettechniek, die tenminste
in een aantal van haar zigeuner- en
boerendansen. haar Farueca.
haarSardana, haar Jota, een eigen persoon
lijkheid toonde, en een afzonderlijke
plaats, naast Argentina, verdient in
te nemen. Argentina is en blijft onge
twijfeld de grootere gestalte, vooral
door haar ..tlanses nobles" maar
als men de Sardana en Jota van Tere
sina eens naast Argentina's dansen van
gelijken aard kan stellen, geloof ik
niet dat Teresina de mindere zal zijn.
Deze dansavond bracht ook weer
eens het probleem aan de orde welke
dans nu eigenlijk de ,.ware" Spaan
sche is. Kenners verzekeren ons dat
Teresina Spaansche" is dat wil
zeggen, d at zij meer danst zooals men
het in het land zelf ziet, en dat Argen
tina meer geeft wat men zich in den
vreemde als Spaansche dans voorstelt.
Dezelfde kwestie is sedert jaren aan
de orde bij de dansen van Raden Mas
Jodjana, die naar sommiger oordeel
niet zuiver" Javaansch zQn. Men
kan moeilijk een oordeel vellen zon .er
Spanje en Java zelf te kennen, maar
het feit blijft, dat de groote dansers
Argentina en Jodjana, of zij nu zuiver
nationaal zijn of niet, voor ons in Ne
derland de meesters in beide genres
zijn. Een ondernemend impressario
zou, bij de belangstelling die er thans
voor den Spaanschen dans bestaat,
wellicht geluk hebben, als hij ons eens
kort na elkaar den onvervalschten na-,
tionalen Spaanschen daas en de andere,
uit Spaansche motieven geschapen,
kunst kon doen zien.
In ieder geval scheppen beide gen
res uit oeroude bronnen van volks
dans en spreken hun dansers een taal,
die door de eeuwen heen haar
uitdrukkungsmogelijkheden en verstaanbaar
heid heeft verrijkt. Het blijkt meer en
meer dat een dans, die deze taal en
bronnen, die ballet-
enjvolksdanstraditie, mist, een armelijk bestaan
voert en zich moeilijk kan handhaven,
omdat hij moeilijk verstaanbaar is.
In Nederland is van eenig vrucht
baar verband tusschen volksdans en
kunstdans nog steeds geen sprake, al
worden er dan in den allerlaatsten tijd
pogingen tot toenadering gedaan.
Maar de kracht die te putten valt uit
de oude bronnen der danskunst is hier
te lande nog bijna geheel onbenut,
on het vergaat er de Nederlandsche
danskunst na....
* *
*
Misschien is het ook daarom, dat de
dansen van de groep Darja Collin, die
tenminste in hun danskunst, hun een
voudigheid en speelschheid verwant
schap met de volksdanssfeer hebben.
mij meer hoop geven dan die van .de
meeste andere, Duitsch-experimenteel
georiënteerde scholen.
Men krijgt den indruk, dat er hier
bij het begin begonnen wordt en dat
een ideaal er beschouwd wordt voor
wat het is: iets dat men na zeer hard
werken waarschijnlijk net niet bereikt.
De Nederlandsche danskunst is jaren
lang zeer idealistisch, zeer
hoovaardig en zeer hooggestemd geweest en
het heeft ons eigenlijk geen zier ge
holpen, omdat het ambacht verwaar
loosd bleef en al de idealen, die uitge
drukt moesten worden als even zoo
vele looden zolen, de voeten zwaar
maakten.
Darja Collin heeft in haar leerlingen
allereerst de danskunst wakker geroe
pen en ze daarna vóór alles leeren
dansen, in eenvoudige vormen.. Dat is
precies wat men op menigen
Nederlandschen dansavond zoo teleurstellend
mist, en wat toch het begin zal moeten
zijn van iedere vruchtbare Nederland
sche danskultuur. Laten wij hopen, dat
het zich hier zoo zal blijven ontwikke
len, vervolmaken en verdiepen als het
tot nog toe' deed, en indien dat ge
schiedt, zal het ideaal langs dezen
geleidclijken weg, geloof ik, eerder be
naderd worden dan langs den anderen,
waarbij men het zoo idealistisch wil
benaderen dat men er nauweiyks op
let hoe men onderweg zijn voeten zet.
Hetgeen immers bij het idealisme zel
den, en bij de danskunst nooit tot een
doel voert.
Boekenveiling
Bij de Firma R. W. P. de Vries te
Amsterdam, zal van 28 November
tot 3 December a.s. een zeer belang
rijke boekonveiling worden gehouden
van de bibliotheek van den heer
O. J. van der Hegge Spies, Kapitein
ter Zee. b.d , en van een belangrijk
deel der \ erzameling Mr. A. M. Baron
van Tuyll van Serooskerken, en van
andere collecties.
Deze veiling is in zijn geheel ge
zien een schitterende collectie: voor
boekenliefhebbers is zeer veel schoons
te vinden.
De boeken zijn tentoongesteld bij
genoemde firma van Woensdag 25
dezer tot en met 27 dezer, van 10?4 u.
Vrijdag 27 dezer des avonds nog van
8?10 uur.
Teresina