Historisch Archief 1877-1940
NEDERLANDSCHE EN BUITENLANDSCHE FILMS
Tennissen, Pierement?Fe jqs, Menschen achter Iralies
Hanns Schwarz, Bommen op Monte Carlo
Heinrich George, W allace
Beery en AndréBerly als
,JButt" in ,£ig House".
...Pierement" vu n ds. J. Tennissen.
Corso.
.n.
i f
(ioddtuik ! De tweede !
D.w.z. na Dirk l^aari's ..Voetbal" eindelijk de
tweede Hollandsche film met luimoristischen
inslag". Wie, als steller dezes, veel te maken heeft
met filmlezingen, die zal bij ondervinding weten,
welk een op den duur benauwende ernst, de
jonge Hollandsche filmproductie gevangen houdt.
Een avond Nederlandsche film wil bij herhaling
gezien zeggen: twee uur onafgebroken degelijk
heid.... knap, boeiend, sterk.... maar ernstig,
o, zoo ernstig ! Ik houd er niet van de gemeenplaats
na te wauwelen, als zou ons volk een humor-loos
volk zijn.... een goedkoöpe en nimmer bewezen
krachtterm van buitenlandsche dagblad-corres
pondenten en pedante essayisten. Het is bovendien
een wonderlijk geval met dien humor: Ivens, die
als persoon om den dood niet droog en ernstig is,
kan in zijn.overigens voortreffelijk werk, van een
dwingende, ijzeren strakheid niet loskomen, terwijl .Laan.
die volstrekt geen bijzonder luchthartigen indruk maakt,
jiiet een frappant*» geestigheid en ' gemakkelijkheid den
humor in zijn films hanteert. Alles saamgenomen schrijf
ik de onmiskenbare stroefheid van het Hollandsche cine
grafische werk toe aan de
eigenaardige omstandighe
den, waaronder het
meesten-tijds ontstaat. De
Xeclerlandsche cineast krijgt een
opdracht ??gewoonlijk van
commercieelen of propagan
dist ischen aard. Voor hij
aan zijn arbeid begint heeft
hij in den regel een com
pleten veldslag achter de.i
rug met de betreffende firma
of vakvereenigingsdelegatie
over de kosten, de samen
stelling van het draaiboek
en de tendenz. Het is den
draaiboekschrijver in
negen van de tien gevallen
de eigenlijke componist, van
de film na die eerste
schermutselingen geducht
ingepeperd, dat hij een
schrikkelijk riskant en duur
werkje gaat ondernemen, l lij
moet rekening houden met
de kosten, met de propa
ganda, met den .smaak en
de belangen van den op
drachtgever, met de critiek,
maar vooral met den doodelijken ernst van het
geval. Onder dien loodzwaren last van verantwoor
delijkheid vangt hij zijn arbeid aan en alleen een
flink stuk in zijn kraag kan hem in een dergelijke
situatie nog tot humoristische bokkesprongen
verleiden. En het lijkt mij dan ook volstrekt geen
toeval, dat de beide eenige humoristische" films,
die onze filmproductie rijk is, vrije, onafhanke
lijke scheppingen zijn.
Zoo bleef dan Laan's heerlijk luchtig en speelsch
filmpje het eenige lichtpunt in de ietwat donkere
degelijkheid der Hollandsche filmproductie. Maar....
hoera Teunissen (gezegend zij zijn
vaderlandschen naam !) heeft opnieuw het ijs van den
filmernst gebroken en onder de muzikale capriolen
van zijn pierement, bewegen de voeten van den
recensent zich onwillekeurig .tot een lichtzinnig
dansje....
Het idee is vijftig procent
van de film ! Eigenlijk het
cinegrafische ei van
Columbus zoozeer lag de ge
dachte voor de hand niet het
nationale draaiorgel en de
nationale geveltjes een na
tionale klankfilm te maken.
Teunissen heeft niet veel
meer gedaan, dan het prach
tige klank- en beeldmateriaal
op eenvoudige en
zaakkundige wijze toepassen zon
der oineastische extravagan
ties of surrealistische uit
bundigheid.
Met een goedgevonden
ibeghi: het, traagjes
wiebel.ende spiegelbeeld van oude
pakhuizen in het stille
Am<sterdamsche grachtwater
vangt de film aan Dan
komt het draaiorgel, gewel
dig klankenfregat met zijn
barokken voorsteven, den
Bioscopy door L. J. Jordacm
hoek omzeilen. IJet geperforeerde boek wordt
opgelegd de slinger gaat in beweging en wij
hooren de oude, vertrouwde muziek opklinken.
En het is ons met n slag duidelijk, welk een
suggestieve atmosfeer welk een intense ..couleur
locale" liet pierement weet op te roepen, liet
pierement, dat bij onze grachten hoort, bij onze
geveltjes en bij onze Amsterdammers. . . . duizend
maal meer dan die moile-rri van Montmartro: d
havmonika !
Kn mi beiüint een luchtig, v rooi ij k spel van
Amsterdanische beelden, die elkaar in een
somplat-koniisch. HOIILS geestig, soms gedurfd arran
gemout 'opvolgen. De blik van de camera (met.
welk een twinkelend, onbevangen oog!) glijdt
argeloos en als toevallig over allerleubekonde ei
vertrouwde dingen: ..Hier pord mem!" zegt eet
verweerd bordje en het apparaat klimt omhoo
langs een oud. slaperig geveltje. ..Hier snijdt me
katers !" heet het elders en een kat neemt deinor
stratief de vlucht. In allerlei bonte fiorituren zeur
het orgel zijn automatische levensvreugd uit e
een doodkistenmaker schuift fluitend zijn boute;
vrachtje door het raam van zijn werkplaats. 1>.
stuwing der muziek begint zich in de Hollandse!)
voorzichtige miniatuur-roes te openbaren: ee
groezelige hand tikt de maat. een paar grot
geschoeide voeten maken danspassen, tenslott
het zwieren van rokken om draaiende beenen..,
En tusschen dat alles door de houten trapje .
de pothuisjes en de trapgeveltjes de stoïeynsrj ?
kop van een wit paard, de heerlij k-levende volk
typen.
Het pierement speelt door, op de houten cadai
der bellende orgelpoppen het wiel schokkei
tevreden in den straatmodder. Dan is de buur
afgewerkt" de handen bedenken steeds trap
het centenbakje.... al draaiende zet het gevaar'
zich in beweging... .de muziek wordt zwakker..
wormstekige huisdeuren sluiten zich.... schee' ?
vensters zakken omlaag.... het orgel is weer o, i
den hoek verdwenen.
En terwijl de klankenroulades langzaam we
sterven, werpt de camera een langen, peinzend» i
blik in het stil-wiebelende grachtwater....
De kleine symphohie in Amsterdam-rnajeui' <
geëindigd. . >
Een kostelijke film !
in zijn nuchtere helderheid - vernietigend requi
sitoir. De hoofdpersoon" is de gevangenis-zelf.
dit propere, modern-practische schavot -?de
..handeling" bestaat in niet veel meer, dan in de
eindelooze inarsch der veroordeelden door de
gangspelonken en in het getrappel der duizenden
voeten langs ijzeren wenteltrappen. Het is een
drama van staal en beton en geconserveerd
menschenvleesch. Het licht is hard en koud en onver
biddelijk, als de ijzeren tralies, die het beeldvlak
doorpriemen - de gestie der levenden, automa
tisch en wezenloos, als de wenteling der zware.
metalen deuren om hun assen. En wij voelen, bij
dit onverbiddelijke, koele, relaas, den weerzin en
«Ie ontzetting in ons opstijgen en volgen vol ontzag
het machtige gebaar van een kunst, die als geen
i luiere deze weergalooze vivisectie op een rottend.
tuk i naat se hap p i j vennag toe te passen.
HU echter verandert <le opzet. De film
conceneert zich plotseling op <le botsing der
indiviuen. . . . de gevangenis, als lovend organisme
i T vlakt tot toevalligeii ach tergrond. De persoon
.<iutt, «Ie persoon 'Morris en de persoon Kent,
i reden naar voren en een geheel nieuw drama, het
? Irmna van misdadigers-trouw en
misdadigersverraad, vraagt onze aandacht. Wij moeten
i-onsklaps overschakelen van het boven-persoonlijko
-eurspel van een sociaal systeem naar het conflict
'Ier zuiver mensohelijke driften. De aanklacht.
lift zich eerst rechtstreeks tot ons richtte en
vvnardoor wij, als jury en beklaagde tegelijkertijd.
n het gebeuren betrokken werden breekt af.
;let wordt een zaak tusschen de handelende
perM»nen en wij. zien ons tcruggeschoven naar' onze
: oeschouwersplaatsen. Met een zucht van ver
lichting misschien, maar stellig ook met het gevoel,
dat aldus een sublieme daad van moed verloren
Paul FO.JOS. ..Big Housu".
Eenige maanden geleden besprak ik deze fi! u
reeds, bij gelegenheid van de Europeesche premi*f
te Parijs. En nu bij het weerzien versterkt zich »'
indruk van tweeslachtigheid, in dit overigens '?/. ',?<»
belangrijke fiimwerk. Een tweeslachtigheid, r, ie
merkwaardigerwijs ontstaat door de combinai
uvan twee, ieder op zich zelf, prijzenswaardi v
elementen, maar wier samenvoeging de tota;
Iimpressie schaadt.
Hier toch zijn met elkaar, samengebracht >'(?
teridenz van een heftige maatschappelijke aa
klacht en de verbeelding van een zuiver roman
tisch conflict. In den aanvang van de film en feite
het geheele eerste deel door, grijpt ons de ijskou-
ibeklemming by de keel van een zakelijk-moorde il
betoog tegen het Amerikaansche gevangen .*?
systeem. Alles in dit stuk is voortreffelijk in st jl
gehouden alles draagt het karakter van een
k
Wij verlaten het terrein der koele, logische
/.akelijkheid voor de troebele regionen der
romaniek en niemand zal ontkennen, dat afzonderlijk
?eschouwd dit nieuwe fragment grootsch en
Aangrijpend wordt uitgebeeld. De machtige figuur
van Heinrich George rijst dwingend voor ons op,
ii al zijn suggestieve massaalheid maar het
re f t ons als de verloochening van een grootschei .
pzet, dat zij het projeetiedoek dermate vult, dat
iet beeld der gevangenis vrijwel aan ons oog wordt
'iittrokken.
Het is een wonderlijke overweging daarbij te
1 ^denken, dat deze imposante creatie van Butt
11 zijn medespelers in triplo werd geconcipieerd.
>orspvcmkelijk gedacht voor den Amerikaan
Vallace Beery, werd zij tevens uitgebeeld door
V'ulréBerly voor Frankrijk en George voor
Miitschland. En wij kunnen niet nalaten het
'eval te prijzen, dat deze gevaarlijke Jonge*
mnerij mogelijk maakte. Want de sluwe, duistere
??eer'y en'de dierlijke geweldenaar George hebben
el zeer weinig met elkaar gemeen. Xaast de
'^uur van George zinkt de persoon van den
'anschman volkomen in het niet. Het 7.011 de
.'?eite loonen, deze twee realisaties met de derde
?in Beery to kunnen vergelijken. ... ik heb de
u'llige verwachting, dat zij van de drie het
'evendst moet zijn. Immers ?' hoe betrekkelijk
summier en vaag het karakter van Butt (met
'?pzet waarschijnlijk 1) gehouden werd het kan
'jiet anders, of het drama werd om zijn
persoon'ijkheid, met haar typische essentieele
eigenschapPen, gecreëerd. En het feit, dat het experiment
?ditmaal slaagde, doet niets af aan het riskante
van het artistiek verwerpelijke dubbing"-systeem.
Kan intusschen, de
Metro-Goldwyn ons
ook niet eens de
Amerikaansche versie la»
ten zien? Het zou on
gemeen interessant
wezen !
HannM Srhwarx
..Bommen op
Monte-C'arln"
Kembrandt.
Met verbazing staat
men tegenover de
geweldige a m u s
cmentsfilms. welke de
l TA den laatsten tijd
uitbrengt. Ziehier nu
een fantastische klucht
half burleske, half
operette - waarvoor
niemand minder
gerequireerd werden dan
de voortreffelijke
productions-leiter Krich
Pommer. een der beste
jongere regisseurs.
Hanns Schwarz en de
brillante cameraman
Günther Rittau.Daar
bij het casino van
Monte-Carlo. een vol
slagen pantserkruiser
en een duizendkoppige
menigte, als min 4if
meer vrijwillige figu
ratie.
En dit alles draait
zich om een aardig vrouwtje en een knappen
zeeofficier in de maalstroom van een allerdolst
gegeven: het bombardement van de
speelbankstad oniderwille van 100.000 francs-nieuw ste koers
regeling.
Men kan noch van Pommer, noch van Schwarz
beweren, dat zij in deze vermakelijke en drieste
operetteklucht hun vroeger werk overtroffen heb
ben. Maar men kan anderszins niet ontkennen.dat
twee meesters van het métier hun schouders onder
dit pompeuze niemendalletje hebben gezet. "Met
groote frischheid, vaart en durf is de zaak aange
pakt en er zijn momenten, die onbetwijfelbaar
boven het niveau van de vermaaksfilm uitstijgen.
kamer langs de meubelen en het onbeslapeii
bed. Dan zonder dat de rotatie der camera
wordt onderbroken, gaat het verbaasde oog
van den toeschouwer over een ameublement
van gansch anderen aard: een kist. een primitieve
tafel, een vastgeschroefden stoel, een zeer een
voudig bed. En in dat bed ligt de vluchtelinge
boven dat bed zien wij de patrijspoort van
een srhip. . . . wij /.ijn aanboord !
Een prachtige en origineele wijze van
enchaineeren.
Wanneer zien wij' P« immer en Hehwarz weer
eens in ander Werk?
Tot het beste behoort
stellig wel de razende
vlucht der bewoners van
Monte Carlo voor het
dreigende bombarde
ment een onafzienbare
menigte, die per auto en
te voet langs de boule
vards race't. Een voor
treffelijk stukje film (als
zoodanig wel het zui
verste camerawerk in de
heele film) is het mo
ment: wanneer de Con
sul van Montenero en de
hofdame iiun ietwat ex
centrieke koningin mis
sen.
De beide
hofdignitarissen hebben aarzelend de
deur van het vorstelijk
slaapvertrek geopend en
het apparaat volgt lang
zaam hun ontstelde
blikken door de leege.