Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdommer van 12 December 1931
No. 2845
l.
Israëls wezen en willen
door Prof. Dr. D. Gohen
..Jiula v
Moii zegt wel. dat bepaalde symptomen in dezen
tijd wijzen op een groeiende barbaarschheid, die
de vernietiging der Kuropeesehe beschaving ten
gevolge moet hebben; en men trekt dan verge
lijkingen met den ondergang van het
WestBomeinsche rijk, die op soortgelijke oorzaken zou
berusten. Wie dieper in het wezen der verschijn
selen doordringt, beseft al spoedig dat de ver
schillen tusscheii beide tijdperken groot er zijn
dan de overeenkomst. Maar het valt niet te ont
kennen, dat, oppervlakkig beschouwd, er reden is
voor de pessimistische opvatting omtrent den
achteruitgang der cultuur. De kreet ..Juda
verrecke'' thans door duizenden jonge mannen met
academische ontwikkeling als strijdkreet gebruikt.
mag als een der bewijzen gelden.
Men denke over de beteekenis en de uitwerking
dezer leuze niet met geringschatting. Zij klonk uit
den mond van honderden studenten te Halle,
toen zij de afzetting eischten van een hoogleeraar
die, naar getuigenis van twee dames, den offerdood
van Christus had gesteld boven het lijden van de
strijders in den wereldoorlog. Zij was het parool
van de benden, die. onder aanvoering A~an een
drager van een adellijken naam. op den Kurf
rstendaimn te Berlin voorbijgangers afrosten, die den
smaad van een Joodse!» uiterlijk met zich droegen.
Zij brengt onrust en angst in de huizen van vele
brave Joden, die hun zonen aan Duitsehlaud hebben
geofferd en hun arbeidskracht aan de welvaart
en de ontwikkeling van hun staat. Wel wordt /.ij
niet klem door de leiders deivnationaal-socialisteii
veroordeeld, maar zij weergalmt, schrikwekkend
als het ..Hep-Hep Jude verrcck" uit het begin
der 19e eeuw. door de landen, moord en brand
voorspellend als toen. Dat de vrees voor haar uit
werking niet denkbeeldig is. heeft men kunnen
zieu aan het in Hessen ontdekte document, waarbij
de Joden, voor het geval de nat
ionaal-socialistende communisten /.ouden- overwinnen, eenvoudig
worden uitgesloten van de arbeidsgemeenschap en
daarmede van alle voedsel. Men kan dit plan tot
uithongering de fantaisie van een verhit brein
noemen, maar vergeet dan. hucveleh in deze
wanhopige tijden soortgelijke gedachten koesteren.
Reeds nu Worden in Diiitschland de Joden vrijwel
uitgesloten uit alle betrekkingen: wat zal er ge
schieden bij een nationaal-socialistische zegel'
Wat. erger nog. indien de instincten, eenmaal
losgelaten, niet. meer kunnen worden bedwongen?
Heeds speurt men dciwlfden geest van feilen
rassenhaat ook in andere landen. Ware de Putsch'
in Hongarije gelukt, hij had zich eveneens tegen
de Joden gericht: liïOO van hen waren ter
proscriptie uitverkoren.
En in Polen heeft men in de afgeloopen weken
aan de universiteiten en daarbuiten uitbarstingen
gezien van Jodenhaat, die. wel niet in omvang, maar
toch in karakter aan middeleeuwsche vervolgingen
deden denken.
.?.*.».'
*
Elk land, zegt men, heeft de Joden, die het
verdient. Men kan ook, in anderen zin, gelooven,
dat de verdienste, het karakter van elk land
uitkomt in zijn behandeling van het Joodsche
vraagstuk. In het vorige nationale kabinet" in
Engeland namen twee Joden een belangrijke plaats
in, Lord Reading en Sir Herbert Samuel. Men moet
hieruit geenszins afleiden dat Engeland geen anti
semitisme kent; wie beter wil weten, behoeft
slechts het boek te lezen van AndréMaurois over
den staatsman Disraeli, die in zijn jeugd al het
leed had geproefd van een Joodsch kind in vreemde
omgeving en ondanks zijn doop nog op het toppunt
zijner macht the Jew" werd genoemd. Maar
Engeland weet zijn groote Joden te waardeeren
en te gebruiken, te vereeren zelfs, omdat zij, naar
het getuigenis van Lord Balfour en Lloyd George,
iets van de hoogheid van den Bijbel in zich dragen.
De Rothschilds, toegewijde dienaren altijd van
hun staat en het Joodsche volk tegelijk, behooren
tot de vrienden van den koning. De positie, die
Engeland in het Oosten inneemt, steunt voor een
deel op haar erkenning van den Jood als gelijk
gerechtigde. En de Jood werkt er nu, in moeilijke
dagen, als gelijke mee voor het herstel van zijn
land.
In Frankrijk, in België, in Nederland ziet uien,
hetzelfde verschijnsel. Zelfs in de donkere dagen
van het AbasDréyfus, a bas les Juifs" is het in
Parijs nimmer tot felle uitspattingen gekcmen. In
Antwerpen leeft een groot e Joodsche bevolking
vreedzaam onder haar medeburgers. In Xederland,
al valt een latent antisemitisme niet te miskennen.
kunnen de Joden /.onder beperking payer de leur
personne voor de vrijheid en gelijkgerechtigheid,
die zij er genieten. Al deze landen geven in hun
houding tegenover de Joden een bewijs hunner
beschaving.
* *
*
De Poolsehe nationalisten daartegenover
onteeren nu door hun gedrag tegenover den Jood
hun land. Het is in verschillende steden, in War
schau. Posen. Krakau. Wilna en andere, tot uit
spattingen gekomen, waarbij de studenten het
voorbeeld hebben gegeven voor de meest ergerlijke
tooneeleii. Kerst werden de Joodsche studenten
uit de Universiteit gedrongen, in hun schuil
plaatsen belegerd, met steeiien gebombardeerd.
Bij de gevechten, die ontstonden, werden au n beide
zijden velen gewond, enkelen gedood, onder wie
n Poolsch student. Het verhingen om dezen'tt»
wreken, was oorzaak van verdere excessen.
Vrouwen werden door de jonge helden aange
vallen, volgens vaste regelen: twee hielden haar
bij de armen vast. n spuwde in.lu't gelaat, n
roste hatir af. Winkels werden geplunderd, hon
derden bewoners gewond. Als in de Middeleeuwen
dreigen duistere aanklachten: in Krakau waren
bij di- schermutselingen de ruiten van een klooster
ingeworpeii: onmiddellijk heette het. op aanwijzing
van een chauffeur, dat de Joden de kerk wilden
overrompelen en een schrijven van den aarts
bisschop, tot rust veuruiiiend. keerde zich tegelijk
tegen ,.de vijandige .vzindheid tegen den katho
lieken godsdienst". Alle Universiteiten Werden
gesloten: zelfs de Technische Hoogeschool van
Wawelberg en Hotwand. door twee Joden ge
bouwd en onderhouden ..rui een betere verstand
houding tusschen Joden en Polen te bevorderen".
Zij zijn nu heropend, doch de Poolsehe studenten
zitten gescheiden van de Joden en keeren hun den,
rug toe. Kn deze zelf zijn. met reden, angstig voor
hun toekomst, omdat rector en professoren nimmer
blijk geven van afkeuring der buitensporigheden.
Buiten de universiteiten heeft de mishandeling
mulertusscheii plaats gemaakt voor een boycot
tegen Joodsche handelaren, die onder leiding der
iiatirmaal-demoeraten wordt doorgezet. Desnoods
met geweld verhinderen deze bij Joden te koopen.
Barbaarschheid uit zich hier onder het mom
van nationale gezindheid. Friedrich Wilhelm
Förster heeft onlangs in zijn tijdschrift ,,Die Zeit"
uiteengezet, hoe deze tijden er op schijnen te
wijzen, dat de wereld zich afwendt van den geest
der 19e eeuw en terugkeert tot een sterk nationale
gehechtheid aan den eigen grond en stam. Dit is
de wetenschappelijke Verklaring voor het
terugzinkên van Oost-Europa in de vaalheid der duistere
tijden. In plaats van het bloedsprookje de aanval
op een klooster; en in plaats van de zwarte pest,
als motief voor Jodenmoord, de economische om
standigheden.
Men kent voor het antisemitisme vele redenen,
die elk op zichzelf juist zijn: afgunst op den rijkdom
der Joden, godsdiensthaat, ras verschil, the dislike
of théunlike, gelijk het met een zachten term heet,
en wat niet al. Hier echter wordt hooger spel
gespeeld. De nationalistische studenten denken
niet aan religieuze bezwaren, noch kan Joodsche
rijkdom hun nijd wekken. De Poolsehe Jood
verkeert in de bitterste armoede; Jodenmoorden
zijn niet noodig, want de Joden dooden in groot
aantal zich zeil, in bittere wanhoop. De nationa
listen vieren slechts hun woede uit tegen een
politiek regime, dat hun niet aanstaat, ter wille
van den nood, die Polen kwelt. En hun toorn keert
zich tegen den vreemdeling", dien zij niet dulden,
en den zwakke, dien zij door hun meerderheid
zonder gevaar kunnen overweldigen. Zij worden
gedreven door het instinct van den primitieven
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITS?
AGLNThN FONNLS& ZOON GPONINÜf-N
mensch tegen den met-stamgenoot, dien hij niet
kent en dus vreest; het Juda verrecke" is de.
meer beschaafde, plaatsvervanger van den strijdbijl.
Het is daarom onjuist, als een Poolsch blad
beweert, dat ,,de Joden /iel» nu wel weer het,
ongelukkigst volk ter wereld zullen noemen".
Het ongeluk heeft in dit geval elders zetel gekozen.
Want wat beteekent het verlies, bij de Joden,
van een menscheiileven tegenover, bij de andere;
partij, het verlies aan eer en het prijsgeven van
tien roem, dien beschaving meebrengt:- Wie hou*
durven gelooven, dat een eeuw na den dood
van Goethe in zijn land de kreet, dien ik boven
dit opstel plaatste, in deze bewoording weerklank
zou vinden;' Bathenau, de man van verfijnde;
cultuur, vermoord zijn moordenaars gehuldigd
met de woorden, die elke gedachte aan beschaving;
uitsluiten.
Maar een ander verlies, dat uit dit alles voort
komt, is in deze tijden nog ernstiger: dat aan volks
kracht. ,,C'est u n dur obstaele". zegt Atulr»1
Maurois. ..que d'ét re. néJuif. mais c'e; t peut-
trcaussi ime force". Wat men van de .loden moge
zeggen, niemand zal kunnen ontkennen, dat zij
hebben bijgedragen, in niet geringe nuitf. tot dei»
bloei en de beschaving van de landen, waar zij
daartoe in de gelegenheid werden gesteld.
l'itsluiting van deze kracht treft niet alleen, zelfs niet.
in de eerste plaats, hen zelf. Zij zullen uit het lijden
wel de kracht putten om zich eindelijk een veilig
en menschwaardig bestaan te scheppen in een
eigen gemeenschap. Maar de eenwen der balling
schap hebben hen in de huishouding der weruid
tot een element gemankt, dat niet plotseling zonder
schade vour elk der deeleii kan Worden gemist.
Daarom is datgene, wat in ost-Kur«>pa,. maar
evenzeer dicht bij Hollands grenzen gebeurt, niet
uitsluitend voor de Joden vreeswkkend. maar
ook van algemeen belang. De 'Joden worden er.
het spreekt vanzelf, uitgesloten uit vrijwel alle
openbare betrekkingen, dikwijls, uit angst voor
wraak, ook uit particuliere. Reeds dit onttrekt een
deel van hen aan het werk van dun herbouw vtin
tien staat: een des te ernstiger gemis, omdat de
energie van den Jood wordt gespannen juist in de
ure des'govaars. Maar bovendien worden velen.
die gaarne zouden willen en ook kunnen arbeiden.
bij voorbaat daarvan teruggehouden. De Jood.
die in een verantwoordelijke positie wordt geplaatst,
heeft critiek te duchten niet alleen voor zichzelf,
maar ook voor zijn volk. Mag hij deze aanvaarden,
als fouten, die hij kan maken, gewroken worden
niet op hem, maar op anderen? Reeds Herzl, de
stichter der Zionistische beweging, heeft er in.
zijn Judenstaat op gewezen, welk een
gevaarvoor hun volk dikwijls de Joden hebben bet eekend,
die een belangrijke plaats in de maatschappij in
nemen. De latere geschiedenis heeft hem maar al
te dikwijls in het gelijk gesteld. Is het dan wónder.'
dat in de landen van Jodenhaat, wellicht ook
daarbuiten, menig Jood van karakter kopschuw
wordt, zich terug trekt en den achtergrond kiest,
uit vrees dat de beschuldiging, als zou hij zich
op den voorgrond willen dringen, naast hem zelf
ook zijn volk zal treffen?
Doch wie nagaat, welk een rol de Joden hebben
gespeeld in de ontwikkeling van welvaart en c
iltüur, zal moeten inzien, dat dit een verlies be
teekent, ook voor de wereld.
AKon. Meubeltransport-Maatschappij^
DE GRUTTER & Co*
DEN HAAG].].
AMSTERDAM ARNHEM
INTERNATIONALE TRANSPORTEN
Textiel-co nf l iet
Teekening door L. J. Jordaan
De Jobsbode nadert ? wie[houdt1 hem tegeh ....?
W